Coders Lab Romania
Studiu de caz

Coders Lab – From Zero to IT Hero

De unde vine noul val de programatori?

Tot mai des ne plângem că universitățile nu reușesc să livreze suficienți candidați buni în IT&C. O soluție despre care discutăm din ce în ce mai mult ar putea fi formarea internă, să ne pregătim propriii programatori de la zero. Dar ce facem când nu avem resurse pentru a-i instrui? Academia de IT Coders Lab Romania, adusă în exclusivitate de eJobs, vine cu răspunsul la această întrebare.

La unul dintre joburile mele anterioare am avut ocazia de a lucra cu un grup de tineri programatori extrem de dedicați. Genul acela de oameni care acceptă orice provocare, chiar și atunci când nu au neapărat cunoștințele necesare pentru a-i face față. Asta pentru că, așa cum mi-a explicat managerul echipei respective la un moment dat, totul se poate învăța. Ce m-a surprins cu adevărat însă la acest departament unit și eficient, mai departe de voința de care dădeau dovadă oamenii și de rezultatele pe care le obțineau, a fost faptul că jumătate din echipă nu avea niciun fel de experiență în programare în momentul angajării. Tot ce au adus cu ei acești tineri programatori, în prima lor zi de lucru, a fost o dorință puternică de a învăța.

E, desigur, mult mai ușor să recrutezi un developer care a terminat o facultate tehnică sau care a lucrat deja într-o companie de IT&C sau care, pur și simplu, știe să programeze pentru că e pasionat de asta. Dar realitatea crizei de candidați ne forțează să ne reorientăm și să ne uităm inclusiv la acei tineri cu zero experiență, în care vedem potențial. Asta pentru că fraza „când n-ai candidați, ți-i faci” nu e doar ceva ce se spune acum în HR, ci o mantră pe care chiar ar trebui să o implementăm pentru a găsi toți angajații de care avem nevoie.

Problema e că nu-i tocmai ușor să pregătești un om de la zero, să-l angajezi și să știi că o lună-două cel puțin această persoană nu va lucra, doar va învăța. Cu atât mai greu e să-i aloci un mentor din rândul angajaților mai bine pregătiți, care să-l supravegheze, să-l corecteze și să-l ghideze pas cu pas, în timp ce încearcă, concomitent, să-și facă munca de zi cu zi.

Ideea generală e că sunt multe obstacole când alegi calea asta, inclusiv asumarea posibilității ca acest om fără experiență pe care l-ai angajat să se dovedească a fi incapabil. Pentru  candidați e o situație grozavă pentru că sunt plătiți să învețe și pentru că cineva le oferă o șansă, dar pentru companii situația nu e totdeauna roz. Ce altceva ar putea face acestea din urmă?

 

Candidați gata de job în câteva săptămâni

În căutarea altor soluții pentru deficitul de candidați din IT&C de la noi, am descoperit povestea unei școli nonformale din Polonia care pregătește developeri în timp record, Academia de IT Coders Lab, și am hotărât să replicăm soluția în România.

În 2013, observând nevoia companiilor din Polonia de candidați pregătiți în programare și, totodată, calitatea slabă a junior developerilor proaspăt ieșiți de pe băncile facultății, fondatorii Coders Lab au decis să-și deschidă propria școală de IT care să-i pregătească pe candidații de mâine. Nu erau singurii din piață, dar noutatea școlii lor a constat în programul intensiv care nu-ți permitea să rămâi la un job sau să studiezi altceva în același timp. Ca student Coders Lab, trebuia să te dedici 100% pregătirii tale ca developer.

Coders Lab Polonia

Mai mult, academia a pus bazele unui program de carieră dedicat tuturor absolvenților școlii, numit Career Lab, care să le asigure acestora consiliere profesională și chiar și simulări de interviu. Astfel, echipa Coders Lab a ales să le ofere studenților săi nu doar hard skill-urile de care aveau nevoie pentru a lucra ca junior developeri, ci și soft skill-urile necesare pentru a obține un job în domeniu. Ideea de experienţă de învăţare 360 a pornit de la fondatorii academiei, Marcin și Jacek Tchórzewski, CEO și, respectiv, CTO. Cei doi fraţi, absolvenţi de studii superioare în economie și în programare, au fost încurajaţi să urmeze o carieră academică, dar rigiditatea mediului universitar i-a convins să pună bazele unei școli care să ofere nu doar o pregătire teoretică, ci și una cât se poate de practică.

„Am descoperit destul de repede amândoi că educaţia formală era prea rigidă pentru noi”, povestește Marcin. „Nu am vrut să renunţăm însă la cele două pasiuni ale noastre: educaţia și programarea, așa că am pus bazele unei școli de IT al cărei scop a fost să dezvolte un sistem modern și eficient de învăţare.”

Proiectul a fost lansat cu o echipă de cinci oameni și un singur curs intensiv de câteva săptămâni, similar cu un job full time ca nivel de implicare. Acum, aproape șase ani mai târziu, Coders Lab numără 80 de oameni în echipă și aproape 300 de profesori colaboratori. Cursurile s-au diversificat și ele, abordând opt tehnologii diferite în trei tipuri de module: stationary, weekend și remote. Modulul stationary este chiar tiparul cu care au început: o sală de clasă, o grupă de studenţi, un profesor cu experienţă în programare, șapte-opt ore pe zi, cinci zile pe săptămână și cinci-șase săptămâni de lucru intens cu examene constante. Intervalele diferă, desigur, de la tehnologie la tehnologie, dar în medie se învârt în jurul unui total de 30 de zile de lucru.

„Dezvoltarea primului curs a durat cam jumătate de an, dar materialele de atunci nu se pot compara cu ce avem acum. Primii doi ani au presupus o mulţime de schimbări și adaptări. Am adunat tot feedback-ul pe care l-am primit de la studenţii noștri și de la profesori și am modificat pe parcurs materialele pentru cursuri”, își amintește Marcin despre felul în care au dezvoltat atelierele.

 

Provocările unei școli non-formale

Proiectul Coders Lab a avut succes încă de la început, studenţii ocupând rapid toate locurile disponibile pentru cursuri. Academia a fost nevoită, astfel, să formeze noi grupe, să abordeze noi tehnologii și să aducă tot mai mulţi profesori ca să acopere cererea din partea studenţilor.

„Cea mai mare dificultate a fost să convingem companiile din IT&C că sistemul funcţionează. Sloganul «învaţă să programezi în câteva săptămâni și angajează-te în IT» suna a înșelătorie. Dar am demonstrat că nu e o manevră, ci o șansă reală să schimbăm cariera cuiva și să obţinem la final un junior developer pregătit pentru piaţa muncii. Ca atare, peste 82% dintre absolvenţii noștri își găsesc un job în IT în primele trei luni de la fi nalizarea cursurilor Coders Lab”, povestește Marcin.

Costurile unui astfel de atelier ar fi putut să fie și ele un obstacol, preţul pentru un curs oscilând între 2.000 și 3.000 de euro, în funcţie de tipul de modul pe care îl alegi și tehnologia abordată. Echipa Coders Lab a căutat, totuși, de la început cât mai multe opţiuni pentru a ridica nivelul de accesibilitate pentru cursurile sale, oferind studenţilor posibilitatea plăţii în rate sau prin subvenţii, burse sau împrumuturi de la Programul Naţional de Educaţie în Știinţe din Polonia. Cum au reușit să convingă statul polonez să se implice? Demonstrând că școala lor livrează candidaţi pregătiţi pentru piaţa muncii.

„Cel mai bun argument pe care l-am putut da a fost să arătăm că studenţii noștri își găsesc de lucru la finalul cursurilor. Începutul a fost greu, dar după câteva workshop-uri reușite, instituţiile de stat au văzut că absolvenţii Coders Lab nu au nicio problemă în a-și găsi un job în IT”, amintește Marcin.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Lipsa difi cultăţii în a-și găsi de lucru se datorează și modului în care au fost gândite cursurile. Marcin recunoaște că implică deseori companiile din IT&C în crearea și dezvoltarea cursurilor deoarece acestea știu cel mai bine ce nevoi au de la un junior developer.

Printre companiile cu care colaborează Coders Lab în mod direct se numără atât organizaţii recunoscute internaţional în
domeniul IT&C, precum Atos, Global Logic și STX Next, dar și companii mai mici și agenţii care oferă servicii de development, precum Movecloser și X-Coding IT Studio.

Cât despre modul în care funcţionează propriu-zis cursurile, pe parcursul fiecărei săptămâni de lucru studenţii trebuie să treacă un examen practic pentru a începe următoarea etapă. Acest test vine de obicei sub forma unui proiect care poate fi apoi adăugat în portofoliul studentului. Examenele și portofoliul sunt principalele metode prin care Coders Lab demonstrează companiilor că studenţii lor sunt pregătiţi să lucreze în IT. Fără acestea, studenţii nu pot absolvi atelierele.

Coders Lab Academia de IT

La fi nalul cursurilor, începe programul Career Lab, în care toţi absolvenţii primesc acces la o mulţime de materiale care să îi ajute să își creeze un CV atrăgător, sfaturi despre cum să se poarte la interviu, dar și o sesiune one-to-one cu un consilier profesional, aspecte importante care rotunjesc experienţa cursurilor de programare și pregătesc absolvenţii pentru debutul lor ca junior developeri.

„Ideea de Career Lab a făcut parte din academie încă de la început”, explică Marcin. „Asta pentru că noi nu vindem cursuri IT, vindem întregul proces de schimbare a carierei. Ne ajutăm studenţii să se familiarizeze cu realităţile unui job în IT. Obţinerea unui loc de muncă la fi nalul cursurilor noastre este obiectivul nostru principal.”

 

Coders Lab Romania

Din exemplul Coders Lab reies câteva lecţii pe care trebuie să le interiorizăm dacă vrem să ne facem munca în recrutare mai ușoară. Prima este că acești candidaţi fără experienţă au extrem de mult potenţial, demonstrat chiar de cifra de succes a academiei. Amintesc aici faptul că 82% dintre absolvenţii cursurilor obţin un job în IT încă din primele trei luni de la fi nalizarea cursurilor. Merită, așadar, să le dăm o șansă.

A doua lecţie este că astfel de școli au nevoie de implicarea companiilor pentru a avea succes. Procesul de recrutare este, desigur, mult mai ușor când o academie îţi pregătește candidaţii, dar nu îţi permiţi să te speli pe mâini de orice responsabilitate. Ţine minte că tu știi cel mai bine ce nevoi ai de la un junior developer! Iar dacă tot a venit vorba de implicare, să știi că chiar ai ocazia să o faci. Asta pentru că aceeași academie de IT, Coders Lab Romania, powered by eJobs, s-a deschis recent și la noi în țară.

„Numărul companiilor de IT&C a crescut exponenţial în ultimii ani datorită costurilor reduse ale forţei de muncă în comparaţie cu alte ţări, dar și datorită talentelor pe care le avem în domeniu”, povestește Nicoleta Măcineanu, Project Manager Coders Lab Romania. „Totuși, nu putem să ignorăm valul de emigrări ale acestor candidaţi bine pregătiţi, așa că ne-am lăsat inspiraţi de povestea de succes a proiectului Coders Lab din Polonia, iar anul acesta ne-am propus să o replicăm și în ţară.”

Având în spate susţinerea echipei originale și insight-urile despre piaţa muncii din România pe care le va pune la dispoziţie eJobs, Coders Lab Romania intenţionează să livreze în câteva săptămâni primul val de junior developeri de care au nevoie companiile de IT&C din ţară.

Dacă și compania ta recrutează junior developeri și te interesează să afli mai multe detalii despre modul în care va funcţiona academia de IT în România, poţi lua legătura cu Nicoleta Măcineanu, Project Manager Coders Lab Romania, la [email protected] sau poţi urmări viitoarele vești legate de proiect pe wearehr.ro.

Procesul de învăţare a candidaţilor fără experienţă nu se termină însă la Coders Lab și nici la implicarea ta în proiect ca specialist în HR sau manager. Asta pentru că a treia și ultima lecţie pe care trebuie să o deprindem din exemplul acestei academii e că nu putem să ne culcăm pe o ureche când recrutăm junior developeri. Sigur, ei vin pregătiţi pentru primul lor job în IT&C, dar acest domeniu este unul extrem de dinamic, introducând noi tehnologii în fiecare an.

De aceea e important să menţinem spiritul de învăţare în rândul acestora și să ne implicăm în evoluţia lor, chiar și după angajare. Coders Lab Romania dă tonul. Noi ar trebui să dirijăm orchestra.

 

Dacă ți-a plăcut acest articol, atunci citește și:

Coders Lab, soluția crizei de candidați în IT

Ce-și doresc candidații din IT?

Categorii:
Studiu de cazTraininguri

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*