invatarea prin experienta
Cursuri de formare

Cum învățăm prin experiență?

Află mai multe despre învățarea experiențială

Când a fost ultima dată când, în calitate de adulți am învățat ceva? Pentru mulți dintre noi este destul de greu să răspundem la această întrebare, iar motivul este simplu. În calitate de adulți învățăm diferit, nu mai vorbim aici de clasicul stat în bancă cu o persoană în față care ne transmite informații într-un mediu structurat. Putem face desigur şi acest lucru dacă vorbim de traininguri sau cursuri, dar majoritatea lucrurilor noi pe care le cunoaştem şi le punem în practică nu sunt învățate prin această metodă.

În ajutorul nostru a venit David Kolb cu un model teoretic care să ne arate exact cum învăţăm noi ca și adulți și care este întreg procesul prin care trecem. David A. Kolb este un profesor din America care şi-a dedicat studiile pentru a înţelege mai bine tot ce ține de educație. Astfel a luat naștere unul dintre cele mai cunoscute modele care tratează acest subiect și anume “Ciclul lui Kolb”.

 

Ce conține ciclul de învățare prin experienta?

  • Experienta concretă
  • Observaţii şi reflecţii asupra experienței concrete
  • Formarea unor concepte abstracte bazate pe observaţii şi reflexii
  • Testarea noilor concepte

Dacă am sta să ne uităm cum am învățat în ultima perioadă este imposibil să nu putem integra momentul în una din categoriile de mai sus. Am făcut un lucru nou, apoi ne-am uitat asupra lui să vedem cum a ieșit, ne-am dat seama ce ar putea funcționa, iar apoi am putut să reproducem acțiunea. Ce este interesant la acest model este faptul că fiind un proces ciclic, învățarea poate să înceapă cu orice categorie. În funcție de stilul nostru de învăţare sau de contextul în care ne aflăm putem începe de exemplu cu partea abstractă cu partea de conceptualizare a ideilor, să mergem apoi în partea de planificare, cum urmează să-l fac, iar apoi partea de experiență concretă. Cu siguranță vom trece prin fiecare etapă, acest lucru este garantat, dacă vorbim de un proces de învățare prin experienţă. Este necesar să facem aici diferențierea între învățarea clasică care are scopul de a explica anumite cunoștințe, iar la final participantul să le cunoască, cu învățarea prin experienta care are scopul de a dezvolta anumite cunoștințe pentru ca la final participantul să le poată pune în practică.

Pentru cei care avem ca și scop învățarea este de dorit ca în sesiunile noastre de training, formare sau workshop, indiferent ce formă iau ele, să avem tot timpul în minte acest model simplu. Dacă vrem să-i învățăm pe oameni despre managementul timpului, de exemplu, să ne asigurăm că le dăm un cadru în care să facă acest lucru, să observe cum funcționează, să-i lăsăm să tragă anumite concluzii, iar apoi să își planifice ce au învățat.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cursuri de dezvoltare profesională pentru echipa ta

Lecțiile mari ale celor mici

Feedback fără frică – spune-le ce crezi!

Categorii:
Cursuri de formare

Contributor / / Vine cu informații concrete despre nevoile echipelor, deoarece este trainerul din cadrul Azimut Happy Employees care dezvoltă programe de teambuilding adaptate specificului fiecărui client.

Leave a Reply

*

*