somaj tehnic
Coronavirus

Șomajul tehnic. Tot ce trebuie să știi dacă ești angajator

Cum îți poți ajuta angajații în perioada stării de urgență

Noile decizii guvernamentale pentru protejarea sănătății noastre s-au reflectat și în mediul de business. Unele companii au fost afectate direct, prin închiderea activității, în timp ce altele indirect – prin scăderea consumului pe anumite segmente de business. Astfel mulți angajatori au ajuns în imposibilitatea a plăti salariile angajaților. Dacă te numeri printre aceștia, cel mai important este ca în această perioadă să nu iei măsuri radicale, ci să ai grijă de colegii tăi în care ai investit în ultimii ani. Le poți propune plata prin somaj tehnic, o alternativă sustenabilă în acest moment. E important să știi toate condițiile de acordare a șomajului tehnic, dar și pașii pe care trebuie să-i urmezi ca angajator pentru a-ți ajuta colegii într-un timp cât mai scurt.

În ședința din 18 martie 2020, Guvernul a aprobat Ordonanța de urgență nr. 30/2020 pentru modificarea și completarea unor acte normative, precum și pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecției sociale în contextul situației epidemiologice determinată de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2.  Actul normativ reglementează și condițiile pentru intrarea în somaj tehnic. Ulterior, prin actul normativ din 27 martie 2020, care modifică OUG 30/2020, procedura de acordare a somajului tehnic se simplifică. 

Astfel, Guvernul a stabilit că în timpul stării de urgență, pentru perioada suspendării contractului individual de muncă din iniţiativa angajatorului, în cazul întreruperii temporare a activităţii, indemnizația de care beneficiază salariații să fie suportată din bugetul asigurărilor pentru șomaj.

Valoarea indemnizației va fi de minimum 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat plătit din fondul de salarii, dar nu mai mult de 75% din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020 privind bugetul asigurărilor sociale de stat pe anul 2020.

 

Cine beneficiază de somaj tehnic:

  • Companiile mari, mici si mijlocii
  • Profesiile liberale (PF, PFA, intreprinderile individuale)

 

Există două tipuri de șomaj. Este acest șomaj tehnic, prin Ordonanță de Guvern, suportat de către stat. Și există un șomajul tehnic introdus de anumite companii pentru angajații lor. S-a făcut acest lucru în producție. Motivele sunt lesne de înțeles. Pe anumite zone a scăzut cererea pentru diferite tipuri de produse sau lipsesc piese din China. Compania suportă în acest caz 75% din salariul brut sau chiar mai mult, depinde de contractul colectiv de muncă, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.

 

Somaj tehnic fără bariere

Până acum, prin Ordonanța nr. 30/2020, era o diferența între societățile direct afectate de legislația de urgență (decretul din 16.03.2020 și cele 3 ordonanțe militare ulterioare) și cele care au fost afectate cumva indirect de declanșarea stării de urgență, prin scădea cu 25% . Primele beneficiau de șomaj tehnic pentru toți angajații, iar cele cu pierderi financiare pentru doar 75% dintre angajați. În urma actului normativ din 27 martie 2020, care modifică OUG 30/2020, nu mai există limită în privința numărului de angajați. Ajutorul a fost extins pentru toate tipurile de companii, precum și pentru toți salariatii afectați de situația actuală. Astfel, vor putea beneficia de aceeași indemnizatie de 75% din salariul mediu brut și persoanele care au contracte de drepturi de autor. De asemenea, au fost incluse și creșele în categoria tipurilor de activități afectate de pandemia de coronavirus. 

Actul normativ din 27 martie 2020 nu mai prevede bariere de ordinul încasărilor/veniturilor companiilor. Până acum erau limitate aceste cereri pentru agenții comerciali care aveau scăderi în luna martie de 25% a încasărilor/veniturilor în luna martie față de luna februarie.

„Statul vine în ajutor și, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, se angajează să suporte indemnizațiile la care angajații sunt îndreptățiți. Regula e că în mod obișnuit costul acestor indemnizații se suportă din fondul de salarii al fiecărui angajator”, precizează Daniela Bulacu, Chief of Legal Department la Ringier Romania.

Astfel, dacă ești unul dintre angajatorii direct sau indirect afectați de măsurile impuse odată cu declanșarea stării de urgență, vei putea beneficia, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, de plata indemnizațiilor de șomaj pentru toți angajații. Valoarea acestora este de 75% din salariile brute acordate, dar nu mai mult de 75 % din câștigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului  asigurărilor sociale de stat pe anul 2020. nr. 6/2020, respectiv maximum 4.071,75 RON.

 

Documente necesare pentru plată somaj tehnic


Dacă ai întrebări referitoare la documentele pe care trebuie să le pregătești pentru obținerea șomajului tehnic, Agenția Națională pentru Ocuparea Forței de Muncă (ANOFM) îți vine în ajutor. A organizat un call-center intern și a stabilit un număr unic de apel 021/4444-000 (număr cu tarif normal) la care atât angajatorii, cât și angajații pot suna pentru a obține informații suplimentare cu privire la modalitățile de acordare a șomajului tehnic.

În acest moment trebuie să faci o scurtă organizare în cadrul companiei și să înregistrezi în REVISAL acei angajaţi cărora ai decis să le suspenzi contractul de muncă. Ministrul Muncii, Violeta Alexandru, a adoptat pe 27 martie 2020 un act normativ care modifică OUG 30/2020 și simplifică procedura de acordare a ajutorului de stat pentru șomaj tehnic. 

Astfel, toate companiile, indiferent că și-au suspendat activitatea în baza Ordonanțelor militare sau înregistrează pierderi financiare, care vor sa beneficieze de sprijin vor depune următoarele documente: o cerere alături de o declarație simplă și lista angajaților trimiși în șomaj. Cei care dețin profesiile liberale (PFA, PF, întreprinderi individuale) vor depune o declarație din care să rezulte afectarea activității în perioada stării de urgență. 

Documentația pentru perioada 16 martie-31 martie trebuie pregătită și depusă până la începutul lunii aprilie. Inițial acest termen era de 30 de zile, dar un alt element de noutate al actului normativ care modifică OUG 30/2020 este reducerea termenului de la depunerea actelor și până la efectuarea plăților, la maximum 15 zile.
Ministrul Muncii a explicat ca angajatorii să nu facă în avans plățile pentru somaj tehnic, deoarece vor beneficia de această facilitate oferită de stat.

 

Unde depui documentele pentru somaj tehnic


„Pentru a beneficia de această indemnizație, angajatorii vor depune online documentele la agențiile pentru ocuparea forței de muncă, folosind formularele anexate la actul normativ care modifică OUG 30/2020.”, spune Daniela Bulacu, Chief of Legal Department la Ringier Romania. 


Documentele pot fi depuse la Agențiile Județene pentru Ocuparea Forței de Muncă, precum și a municipiului București, prin poșta electronică, la adresa de email dedicată fiecărui județ, care are ca ID numele județului (ex: brasov@anofm.gov.ro). În cazul județelor a căror denumire este formată din două cuvinte, acestea vor fi despărțite prin cratimă (ex: Caras-Severin@anofm.gov.ro), se arată în comunicatul de presă al Ministerului Muncii din 23 martie 2020.

Cei care dețin PFA, PF, întreprinderi individuale vor depune declarația la structurile teritoriale ale Agențiilor de Plăți și Intervenții Sociale din cadrul Ministerului Muncii (http://www.mmanpis.ro/)


Obligațiile fiscale ale angajatorului când angajații sunt în somaj tehnic


Conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, indemnizația acordată pe perioada Stării de Urgență este supusă impozitării și plății contribuțiilor sociale obligatorii. În această situație, calculul, reținerea și plata impozitului pe venit, a contribuției de asigurări sociale de stat și a contribuției de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizațiile încasate din bugetul asigurărilor pentru șomaj (art. XI alin. 5 din Legea nr. 30/2020).

 

În mod normal, angajatorii nu ar trebui să aibă aspecte mai puțin cunoscute, dat fiind ca sunt extrase din Codul Muncii (“Biblia în domeniu”), respectiv din documentele emise acum, în stare de urgență, spune Daniela Bulacu, Chief of Legal Department la Ringier Romania.

 

 

Somaj tehnic din perspectivă legală. Ce obligații ai ca angajator și în ce relații rămâi cu angajații:


Termenul de somaj tehnic nu este prevăzut în legislația muncii, însă poate fi echivalat cu întreruperea temporară a activității, spune avocatul Costel Gîlcă în Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență. Daniela Bulacu, Chief of Legal Department la Ringier Romania menționează că în cazul acesta cele mai relevante pentru angajatori sunt articolele 52 și 53 din Codul Muncii.   

Astfel, conform articolului 52 din Codul Muncii, Contractul individual de muncă poate fi suspendat din inițiativa angajatorului în următoarele situații:

c) în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activității, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.

(3) În cazul reducerii temporare a activității, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare, angajatorul va avea posibilitatea reducerii programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe săptămână, cu reducerea corespunzătoare a salariului, până la remedierea situației care a cauzat reducerea programului, după consultarea prealabilă a sindicatului reprezentativ de la nivelul unitătii sau a reprezentantilor salariatilor, dupa caz.

Articolul 53. din Codul Muncii face referire la întreruperea sau reducerea activității angajatorului:

(1) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare a activității, salariatii implicați în activitatea redusă sau întreruptă, beneficiază de o indemnizație, plătita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mică de 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat.
(2) Pe durata reducerii și/sau a întreruperii temporare prevăzute la alin. (1), salariații se vor afla la dispoziția angajatorului, acesta având oricând posibilitatea să dispună reînceperea activității. 

 

Cum iei decizia de suspendare a contractului de muncă și cum o comunici angajaților

Decizia de suspendare a contractului de muncă să ia de către echipa de conducere și se comunică individual fiecărui angajat tocmai pentru a nu lăsa loc de interpretări legale, precizează avocatul Costel Gîlcă în Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență.

 

Ce termen precizezi în decizia de suspendare a contractului de muncă

Decizia trebuie să cuprindă și termenul de suspendare care în acest caz poate fi sfârșitul perioadei de urgență sau o altă dată pe care e nevoie să o menționezi. După ce ai dat decizia, ai obligativitatea înscrierii suspendării în ReviSal, unde trebuie menționată data de începere și data de încetare a suspendării.

 

Se simte mult presiunea ca acest șomaj tehnic să fie acordat de stat pentru cât mai multe business-uri. Românii se uită foarte mult în afară. Anglia, de exemplu, a spus că va suporta 80% din salariile sub 2.500 de lire pe lună pentru toate business-urile, nu pe anumite industrii. Germania a acordat 500 de miliarde pentru a susține economia. Este clar că aceste măsuri din Romania nu vor ajuta economia să supraviețuiască. Este clar că e nevoie de mai mult, este nevoie de o susținere mai mare din partea statului, atât pentru business-urile care merg, cât și pentru business-urile care nu pot merge acum. Măsurile pe zona de taxe, poate pe amânări de taxe, scutirile de taxe pentru măcar pentru câteva luni (dacă se va prelungi starea de urgență) ar ajuta mult. Companiile, la rândul lor, susțin angajații, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România.

 

 

Întrebări frecvente ale angajatorilor despre somajul tehnic


Pe site-ul Ministerului Muncii sunt câteva întrebări și răspunsuri de interes pentru angajatori, menite să te lămurească cu privire la condițiile de acordare a acestui somaj tehnic, perioada de acordare, plata acestuia.

Măsurile de sprijin privind șomajul tehnic pot fi accesate de orice societate comercială, indiferent de numărul de angajați?

DA, însă trebuie să respecți condițiilor prevăzute de OUG 30/2020. Accesarea măsurii de sprijin privind indemnizația pentru somaj tehnic suportată de Stat nu este condiționată de mărimea firmei sau de numărul de angajați.

Care este perioada în care plata indemnizației pentru șomajul tehnic este suportată de Stat?

Indemnizațiile pentru șomajul tehnic sunt suportate, din bugetul asigurărilor pentru șomaj, pe perioada stării de urgență (16 martie – 16 aprilie). Urmează ca după această perioadă Guvernul să ia decizia de prelungire sau nu a stării de urgență, în funcție de evoluția epidemiei.

Plata șomajului tehnic este virată de către Stat în contul angajatorului sau cel al angajatului?

Plata aferentă indemnizațiilor pentru somaj tehnic ale angajaților se face în contul angajatorului, urmând ca acesta să achite contribuțiile aferente indemnizațiilor și să facă plățile în conturile angajaților. Aceștia sunt obligați să vireze sumele aferente în cel mult 3 zile angajaților, conform actului normativ din 27 martie 2020 care m0diciă Ordonanța 30/2020.

 

Și avocatul Costel Gâlcă răspunde în Ghidul contractelor de muncă pe perioada Stării de Urgență la câteva întrebări ale angajatorilor:


Ce angajați beneficiază de somaj tehnic?

Conform art. 53 din Codul muncii, toți salariații angajatorilor care au dispus suspendarea contractului individual de muncă pe durata întreruperii activității. NU beneficiază de indemnizația de somaj tehnic acei salariați cărora li se suspendă contractul individual de muncă ca urmare a invocării de către angajator a forței majore. Articolul 1351 alin. (2) din Codul Civil (2) definește forța majoră ca fiind orice eveniment extern, imprevizibil, absolut invincibil și inevitabil. 

În situația în care o societate nu își închide complet activitatea, salariații al căror contract de muncă a fost suspendat beneficiază de somaj tehnic?

Da. Textul normativ vorbește de închiderea totală sau parțială, astfel încât nu este nevoie de închiderea totală activității angajatorului

La plata indemnizației de șomaj se iau în considerare și alte beneficii acordate angajaților (valoarea bonurilor de masă, sporurile)?

La aplicarea procentului de 75% se are în vedere salariul brut înscris în contractul individual de muncă, fără alte adaosuri.

Un salariat aflat în somaj tehnic își poate da demisia?

Salariatul poate denunța unilateral, oricând, orice contract individual de muncă, fără a fi obligat legal la motivarea deciziei sale. Angajatorul poate renunța la termenul de preaviz instituit de lege în favoarea sa, dat fiind faptul că acesta nu se mai justifică.

 

Șomajul tehnic este una dintre modalitățile prin care îți poți menține echipa aproape în această perioadă. De aceea merită să te implici în depunerea tuturor documentelor necesare pentru obținerea acestuia. De ajutor în această perioadă este și comunicarea, dar și atitudinea transparentă. Prezintă colegilor situația financiară a companiei, planurile companiei pentru perioada următoare și deciziile de ultim moment ale autorităților.  

 

Ți-a plăcut articolul despre somaj tehnic? Citește și:

Cum abordăm prelucrarea datelor personale ale angajaților
Munca de acasă: cum facem ca echipele să funcționeze

Categorii:
Coronavirus

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro

Leave a Reply

*

*