angajat
HR Challenge

Ești pregătit pentru posibilitatea ca un angajat cheie să plece?

Pune-ți la punct un plan B

Demisionarea unui angajat cheie poate pune managementul unei companii într-o situație dificilă, mai ales dacă nu există pregătiri în prealabil pentru această situație. Perioada în care identifici un nou angajat, la fel de bun, poate dura și câteva luni, iar eforturile pentru a-l găsi sunt și mai mari. 

Indiferent de motivul care l-a determinat să schimbe compania, vestea despre plecarea lui va zgudui întreaga echipă sau chiar organizație. Colegii își vor pune multe întrebări, iar departamentul de HR va trebuie să ocupe cât mai repede poziția rămasă liberă.

De aceea, e bine să fii pregătit pentru plecarea unui angajat, chiar dacă acesta nu prezintă anumite semnale că își caută un alt drum. E important să existe un plan pentru selectarea și training-ul unei persoane calificate care să-l înlocuiască pe cel care pleacă. Despre asta vorbim în continuarea articolului!

 

Fii atent la semnalele pe care un angajat ți le oferă din timp

În mod ideal, un angajat cheie care-și caută un job în altă parte, indiferent din ce motive, ar trebui să fie identificat înainte să acționeze. Tocmai pentru ca să mai existe o cale de a-l opri. Conversațiile informale privind convingerile personale față de procedurile companiei pot fi relevante. La fel de importante sunt și discuțiile one to one, pe care ar trebui să le ai cu fiecare membru al echipei constant. 

O comunicare bună ajută un angajat să-ți dezvăluie nemulțumirile sau dorințele pe care le are vizavi de jobul lui. Iar tu poți lua măsuri din timp, astfel încât să nu se ajungă la demisie. Feedback-ul pe care îl primești trebuie luat în serios și nu ignorat. Încearcă să-i arăți angajatului că-ți pasă și că te implici în traseul lui profesional. Angajații își doresc să fie luați în serios și să vadă implicarea angajatorului, dar și dorința de a-i păstra în companie. 

Managerii sunt persoanele responsabile de a observa dacă angajații sunt nefericiți sau se gândesc la alte opțiuni de carieră, căci ei au cel mai mult contact cu aceștia. Dacă eviți semnalele pe care ți le oferă un membru al echipei s-ar putea te trezești cu demisia pe masă, fără să știi exact care sunt motivele. În această etapă e mult mai greu să reții o persoană. 

Dacă totuși, ai primit o astfel de veste, atunci ar trebui să te folosești de, poate că cel mai util instrument în minimizarea efectului cauzat de pierderea unui angajat cheie, dosarul cu candidații potențiali. O astfel de sursă de viitori angajați ar trebuie să aibă fiecare manager sau om de HR. Poate fi vorba despre anumiți candidați care s-au descurcat bine la interviu, dar nu au putut fi plasați nicăieri la momentul respectiv. 

Intervievând mereu candidați, chiar și atunci când nu există poziții libere în departament sau în companie, managerii sau oamenii de HR pot forma o sursă bună de persoane calificate pentru a-i înlocui pe cei care pleacă. 

Unele companii apelează, de asemenea, la recrutările interne, această metodă este una dintre cele mai sigure, căci deja cunoști angajații și știi foarte bine care este potențialul lor. Încurajând un nivel ridicat de comunicare între departamente, companiile pot produce angajați suficient de familiari cu toate operațiunile astfel încât să poată ocupă pozițiile vacanțe. Training-ul între departamente va înlesni și mai mult tranzițiile de la un rol la altul. 

O altă strategie implică testarea eventualilor înlocuitori, rugându-i să preia rolul atunci când angajații cheie sunt în vacanță. Acest lucru ar trebui să fie făcut cu înștiințarea tuturor părților implicate. 

Atunci când un angajat cheie pleacă, nu este tocmai un moment plăcut. Mai ales că nu este foarte ieftin să recrutezi o nouă persoană, la fel de bună, într-o perioadă scurtă de timp. Dincolo de a găsi candidați noi, e important să depui eforturi în a păstra angajații actuali. Iar în acest demers echipa We Are HR îți vine în sprijin cu diverse sfaturi și exemple pe care le poți pune în practică chiar acum.

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Noul timp vechi

Productivitatea angajaților remote – cum o măsurăm?

Salarii la vedere sau nu?

Categorii:
HR Challenge

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.
2 Comments on this post.
  • Ovidiu
    29 June 2020 at 12:57 pm
    Leave a Reply

    Mi-a placut foarte mult articolul dvs. , dar ce ati scris acolo e la modul ideal. Lucrez intr-o companie multinationala elvetiana din domeniul textil si la inceputul pandemiei, dna patroana a decis sa inghete angajarile. Acum vreo luna in urma o colega a plecat din companie si nimeni nu ia oferit o alternativa in cadrul companiei, pe toata lume a durut-o in cot de asta. Anul trecut am vrut si eu sa plec din companie, dar in urma unor incurcaturi a trebuit sa renunt, temporar, la asta dar in toata perioada aia de 20 de zile de preaviz nu am avut absolut nici o alta alternativa din partea companiei, absolut nimic. Oricum daca pleaca unul sau zece , nu ii intereseaza absolut deloc de asta, atat doar ca vor pune si mai multa presiune pe angajatii ramasi.

    • Mihaela Pascari
      30 June 2020 at 3:07 pm
      Leave a Reply

      Bună, Ovidiu! Ne pare rău că ai avut o experiență neplăcută. Cu toate acestea, e important să știi că nu toți angajatorii sunt la fel, există și companii care țin la angajați, îi sprijină, îi motivează și mențin o relație frumoasă chiar și după ce salariatul alege un alt job. De asemenea, depinde de experiența pe care o ai, de rezultatele de care dai dovadă de-a lungul timpului, dar și de posibilitățile pe care le are compania. Dacă ești în căutarea unui job sau consideri că nu te afli în locul potrivit, îți recomandăm să-ți încerci norocul într-o altă companie, aplicând pe eJobs.ro. Succes pe mai departe!

    Leave a Reply

    *

    *