programe de training
Dezvoltare personala

De ce investim în training-urile angajaților?

Ce efecte au asupra companiei

Fiind determinați de lipsa fortei de munca, angajatorii investesc anual sume importante în crearea brandului de angajator, dar și în training-uri. Un brand care să atragă cei mai buni candidați atunci vor să ocupe pozițiile scoase la bătaie. În plus, companiile își doresc angajați loiali, productivi și motivați. 

Tot ele oferă beneficii de nerefuzat și salarii pe măsură, deoarece au nevoie de cei mai buni angajați care să le vândă serviciile, produsele. E important ca business-ul să meargă. Și nu doar atât, ci și să crească cifrele afacerii an de an. Însă un lucru important pe care angajatorii trebuie să-l știe este că în schimbul unei cifre de afaceri și a unui profit mai mare an de an, ei trebuie să investească în angajați, mai precis, în dezvoltarea lor. Căci ei sunt nucleul companiei, nu-i așa?

Ca să devină cei mai buni, cei mai antrenați sau motivați angajați, unii dintre ei sau chiar toți au nevoie de sprijinul tău. Al omului de HR și întregii sale echipe, al bordului și al managerilor de echipe. 

Iar trainingurile, atât cele oferite angajaților noi (onboarding-ul celor proaspăt veniți) care abia cunosc compania, mediul de lucru și sarcinile lor, cât și cele menite să perfecționeze angajații cu mai multă experiență în companie, sunt cel mai bun mijloc de a dezvolta, a motiva și a fideliza. Astfel reții oamenii în organizație și le oferi confirmarea că sunt importanți și că munca lor este vitală pentru evoluția viitoare a business-ului. 

Dacă te numeri printre oamenii care se ocupă de aceste training-uri sau care urmează să o facă, atunci trebuie să urmărești continuarea articolului. Vei afla de ce sunt importante training-urile de dezvoltare personală și profesională a angajaților, la ce training-uri merg oamenii adeseori, de ce e important ca acestea să fie cât mai personalizate, chiar dacă nu în totalitate, dar vei descoperi și abordări noi în ce privește pregătirea oamenilor din companie. 

 

Punctul de plecare!

trainingPână să ajungi în punctul în care să vorbești cu reprezentații companiilor care oferă programe de training, să rezervi săli sau să te gândești la detalii logistice, e important să analizezi echipa sau echipele pentru care vrei să organizezi aceste programe.

Este vital să știi care sunt provocările lor, cu ce se confruntă, ce ar dori să îmbunătățească. Spre exemplu, poate fi vorba de conflicte cu colegii de birou sau managerul sau o comunicare deficitară între departamente. Dacă există probleme cu motivația angajaților și nivelul lor de implicare, atunci trebuie să cauți training-uri axate fix pe aceste nevoi. 

Pe de altă parte, nu trebuie să ignori nici dorințele lor, dacă angajații își doresc training-uri de dezvoltare personală, spre exemplu: cursuri de actorie, dicție, public speaking sau chiar croitorie, atunci acestea ar trebui să se afle în topul training-urilor alese de tine. 

La fel de răspândite în rândul angajaților sunt și cursurile de limbi străine. Un studiu derulat de Eucom arată că, 2 din 3 angajați doresc să învețe o limbă străină pentru a se dezvolta pe plan profesional. Fiind întrebați de ce au nevoie de aceste abilități lingvistice, ei au spus că îi va ajuta la îndeplinirea sarcinile de zi cu zi la job, dar și din dorința de a promova în cadrul companiei. 

Nu merită să investești în training-uri de care oamenii nu au nevoie sau pe care nu și le doresc, doar de dragul de a bifa ceva. 

Aceleași lucruri le putem spune și despre noii angajați, cei care abia își cunosc compania și viitoarele task-uri, nu trebuie să le ignori nici lor preferințele și dorințele. Poți începe printr-o cercetare a dorințelor lor, dar și pentru a afla care sunt abilitățile pe care nu le au, dar de care vor avea nevoie la viitorul job.

În cazul lor e mai simplu, căci știi că trebuie să-i pregătești pentru responsabilitățile zilnice pe care urmează să le aibă la birou. Iar după ce vei considera că se descurcă foarte bine în rolurile pe care le au, vei organiza și pentru ei training-uri de perfecționare sau de dezvoltare personală. 

Cert e că, atât în cazul training-urilor pentru noii veniți, cât și când vine vorba de cele de perfecționare, trebuie să înțelegi obiectivul cu care pornești la drum.

 

Când e timpul să trimiți angajații cu experiență la training-uri?

Dacă organizația în care lucrezi are planuri de dezvoltare a proiectelor noi, a noilor linii de business, atunci trebuie să te axezi pe competențele necesare pentru a implementa cele de mai sus. Un alt motiv pentru care ar trebui să-ți trimiți angajații la cursuri sau training-uri este un engagement scăzut sau o lipsă de motivație la job. Și nu în ultimul rând, trebuie să-i trimiți pe cei în care vezi potențial și crezi că ar putea să facă mult mai multe decât ceea ce fac în momentul de față.

 

La ce training-uri participă angajații și cât alocă companiile pentru ele?

Pentru pregătirea profesională a angajaților, companiile din România alocă în medie 1.097 euro/persoană anual pentru salariații cu funcție de management și 483 euro/persoană anual pentru cei cu rol de execuție, arată studiul L&D Industry Survey, realizată de Learning Network. 

Cel mai frecvent angajații participă la training-urile de comunicare, leadership și business & management, peste jumătate dintre respondenți spunând că au derulat în companiile lor astfel de programe. 

La training-uri de marketing, creativitate & inovare sau wellbeing au participat o treime dintre angajații care au răspuns la sondaj. 

Ce cursuri doresc să facă colegii din departamentul de HR? Cele mai căutate domenii pentru dezvoltarea profesională a angajaților din departamentele de resurse umane sunt cele legate de recrutare, o tendință dictată de criza generală a forței de muncă. De aici se vede și dorința oamenilor de HR de a îmbunătăți lucrurile în compania lor, dar și în piața muncii. 

 

Ce obții dacă oferi training-uri angajaților?

  • Angajații vor fi mai productivi și mult mai implicați în proiecte

Atunci când angajații simt că sunt valoroși, de neînlocuit, ei își doresc să depună mai mult efort când vine vorba de realizarea proiectelor sau atingerea anumitor targete. Vei observa un nivel mai mare de implicare, dar și dorința lor de a face lucrurile mai bine.

  • Vor rămâne pentru mai mult timp în companie

Angajatorii care investesc în salariații lor, dincolo de a le oferi bonusuri sau salarii mari, sunt cei care au un nivel de retenție crescut. Oamenii nu pleacă din companiile în care se simt importanți și știu că sunt recompensați din plin pentru eforturile lor. 

  • Clienții vor veni mai ușor spre tine

Dacă ai angajați pregătiți, care știu cum să abordeze o discuție într-o întâlnire sau într-un call, numărul clienților cu siguranță, va crește. Prima impresie contează foarte mult pentru noii clienți, astfel că își doresc să aibă în față oameni care știu despre ce vorbesc, știu cum să abordeze și să gestioneze anumite situații, poate chiar și mai puțin plăcute.  

  • Angajații nu vor pleca, ci vor alege să migreze spre alte departamente 

E important să faci diferența între formarea noilor angajați și cea a angajaților cu experiență din compania ta. Instruirea se concentrează pe achiziția de noi abilități. În schimb, perfecționarea este îmbunătățirea continuă a abilităților existente. Iar un angajat care stă în companie de 4-5 ani și în care ai investit bani și timp, va alege să migreze într-un alt departament și să-și continue dezvoltarea acolo, dacă va considera că s-a plafonat sau își dorește să facă o schimbare profesională. 

 

Training-ul noilor angajați – câteva metode eficiente de onboarding 

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Shadowing-ul

Este un concept nou, care presupune ca noul angajat să fie pregătit pentru viitoarele sarcini cu ajutorul unui mentor. De cele mai multe ori este vorba despre un senior sau un coleg care ocupă același rol, dar are mai multă experiență. Asta poate fi o ocazie bună de a cunoaște mediul de lucru în care urmează să activeze, dar și de a relaționa cu colegii.

O astfel de experiență e mult mai utilă decât citirea job description-ului sau față de o simplă discuție cu managerul direct. 71% dintre companiile din top 500 Fortune oferă programe de mentorat pentru angajații lor, iar rezultatele se văd atât în creșterea retenției, cât și în engagement-ul angajaților la job. 

 

Discuții informale cu noii angajați 

Această metodă e din ce în ce mai răspândită în străinătate. Angajatorii preferând să discute despre viitoarele sarcini ale angajatului chiar la masa de prânz, spre exemplu. E o metodă bună de a cunoaște mai bine noul venit, de a-i explica diverse concepte, într-un mediu cât mai relaxat. Bineînțeles, vor mai rămâne lucruri de discutat și la birou sau în fața calculatorului, dar trainingul la masa de prânz reduce stresul noului angajat, îi dă ocazia să își spună și el părerea și este și o tehnică ce salvează din timpul de lucru. 

 

Suport de curs online

Este o metodă de training mai impersonală, dar extrem de utilă, întrucât angajatul poate să revadă explicațiile tale ori de câte ori își dorește. Îți poți filma prezentările și le poți oferi echipei tale, pentru a le servi drept suport, oricând au o întrebare legată de job. 

 

Nu uita de diferențele generaționale 

Se vorbește din ce în ce mai mult de diferența dintre generații. Cât de diferiți sunt cei din generația Z, față de mileniali (născuți între anii 1980 și 1994), dar și de cei din generația X (născuți între anii 1961 și 1979). Noii angajați au alte preferințe, își doresc joburi aproape de casă, proiecte interesante, spații de relaxare la birou, muncă remote sau program flexibil. Nici la capitolul training-urilor, candidații din generația Z (născuți între anii 1995 și 2010) nu se asemenea prea mult cu generațiile anterioare. 

Dacă cei din generațiile anterioare ar fi curioși și mulțumiți să meargă la un training clasic de leadership, negociere sau comunicare, noile generații preferă alte metode de abordare, mai puțin tradiționale. Iar dacă în compania ta se regăsesc mai mulți noi veniți din această generație, uite ce îți propunem:

Un instrument tot mai folosit pentru creșterea gradului de implicare a angajaților noi este gamificarea. Această metodă presupune preluarea unor elemente din jocuri și integrarea lor în procesele de training. Astfel de aplicații de training se regăsesc din ce în ce mai mult în piață și pun participanții în fața provocărilor, task-urilor care urmează să le întâmpine și la jobul real. Apelând la această metodă va crește engagementul noilor angajați și vei reuși să consolidezi viitoarele echipe. 

 

Cum rămâne cu training-urile de perfecționare?

Ce este și cum ne putem folosi de microlearning?

Microlearning-ul este un concept din ce în ce mai răspândit în România. Hai să vedem ce presupune acesta și la ce ne poate ajuta! El este un mod de a structura informația și a o livra într-un mod diferit. Adică, sunt transferate cunoștințe în sesiuni scurte de câteva minute, de cele mai multe ori pe suport video, alături de exerciții, fișe și teste scurte. Avantajul acestui tip de training este că angajatul poate accesa materialul de oriunde dorește, dar și faptul că  fiecare sesiune cuprinde câte un singur concept, iar participanții au timp să le asimileze mai ușor. 

 

Cum putem folosi e-learning-ul?

A investi în dezvoltarea ta personală sau profesională nu înseamnă neapărat să trimiți angajații în săli de curs, unde să existe un profesor care să predea la fel ca la școală. Astăzi, există multe alte variante cu accent pe tehnologie. E-learning-ul a devenit una dintre cele mai la îndemână opțiuni de training pentru perfecționarea angajaților. Există foarte multe astfel de cursuri care-ți stau la dispoziție, unele gratuite, altele cu plată, dar având costuri accesibile. Angajații pot fi orientați către astfel de programe de e-learning și de dezvoltare profesională, care prin intermediul unor aplicații pot fi accesate oriunde și oricând. Pe primul loc în topul avantajelor programelor de e-learning se află, negreșit, costurile mai mici pentru implementare.

Abordarea prin cross-training

Te-ai întrebat vreodată cu ce se ocupă colegii tău de la sales sau marketing și cum arată pentru ei o zi de muncă? E foarte important să fii stăpân pe poziția și responsabilitățile tale, să știi exact ce ai de făcut, dar nu crezi că ți-ar prinde bine atât ție, cât și colegilor, să afle ce fac ceilalți? Iar atunci când unul dintre ei pleacă într-un concediu mai lung să poată să-i preia oricine din echipă responsabilitățile? 

Hai să vedem cum putem să facem asta? Aici ne putem folosi de cross-training. Mai exact, angajații dintr-un departament sunt învățați să facă lucruri care țin de alte departamente. Prin această metodă vei putea să îmbunătățești comunicarea între echipe, căci toți vor înțelege care sunt provocările fiecărui departament, cât durează o sarcină și de ce e necesară prioritizarea lor. 

În plus, această metodă de perfecționare a angajaților îi va scoate din rutina lor zilnică și poate chiar va crește nivelul de implicare în activități și proiecte. 

 

Training-uri pentru viitori lideri

Și această categorie de angajați are nevoie de o abordare diferită, de un concept nou. Spre exemplu, dacă vrei să oferi managerilor din compania ta cursuri de leadership, există cursuri de actorie care-i poate ajută să-și dezvolte mai ușor abilitățile manageriale. S-ar putea să fii surprins de rezultate.

Un alt program dedicat managerilor, care oferă un altfel de training, este conceptul ERISMA. Programul este gândit pentru manageri sau cei care sunt propuși pentru roluri-cheie într-o organizație. Programul ERISMA, lansat în 2006, este format din patru module, printre care se numără tehnici teatrale, scriere creativă, autocunoaștere și vorbire în public. Toate acestea pun accentul pe explorarea autenticității și pe dezvoltarea creativității. Iar liderii de astăzi chiar au nevoie de o astfel de metodă de abordare.

Mai mult, prin aceste cursuri ar trebui să îmbunătățești și comunicarea, căci tehnologia transformă modul în care transmitem mesajele, modelează interacțiunile umane și redefinește modelele de comunicare și de leadership clasică. La fel ca și în cazul training-urile de onboarding sau de perfecționare, și cele dedicate managerilor trebuie personalizate în funcție de nevoile companiei, dar și după o evaluare a angajaților. E important ca ambele părți să beneficieze de o dezvoltare profesională reală.

 

Cum măsurăm efectele training-urilor?

Cursurile și training-urile trebuie să aibă și ele o finalitate. Aici trebuie să pornești de la obiectivele pe care ți le-ai setat la început, despre ele am vorbit la începutul articolului. Uite câteva lucruri la care trebuie să fii atent după un training sau un curs:

  • Feedback-ul oferit de angajați – îi poți întreba cum cred ei că i-au ajutat aceste programe, dacă au fost utile și suficiente informațiile și dacă cele din urmă au fost relevante cu ceea ce fac ei în fiecare zi. La acest nivel se măsoară cât au asimilat participanții din informațiile puse la dispoziție. Companiile care organizează training-uri utilizează această formă de feedback pentru evaluarea eficienței programului, dar și pentru potențiale îmbunătățiri. Poți face și tu asta prin chestionare înainte și după training sau prin observarea directă a activității participanților.
  • Următorul pas este feedback-ul managerilor, mai exact, ei ar putea să spună dacă participanții și-au însușit abilitățile. E un proces complex, și poate fi măsurat atât prin observarea activității zilnice a angajaților, cât și prin programe de follow-up desfășurate după o anumită perioadă de la parcurgerea programului.
  • Nu în ultmul rând, vezi rezultatele tangibile ale programelor de training. Dacă s-au produs schimbări în ce privește eficiența echipelor, dacă au fost înregistrate creșteri ale vânzărilor, dacă a crescut retenția, iar odată cu aceasta și motivația angajaților.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și?

Decodificarea recrutării în IT

Digital HR: Mai aproape de oameni prin tehnologie

Inspiră-te de la cei care conduc afaceri online

Categorii:
Dezvoltare personalaTraininguri

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*