mediu de invatare
Cursuri de formare

Învață pentru a genera schimbarea

Cum „learning organizations” oferă un mediu de învățare propice schimbării

Schimbarea în lume sau pacea mondială sunt subiecte comune și clișeistice. Se găsesc în discuțiile liderilor lumii sau ale managerilor companiilor de top. Educația este de bază atunci când vrei să generezi un mediu de invatare care să te ajute să schimbi lumea. Același proces sănătos este necesar și în evoluția unei companii.

 

Schimbarea este vitală

 

Schimbarea vine însă prin oamenii care au curajul și determinarea să învețe constant pentru a-și atinge obiectivele personale sau profesionale. De aici pornește și conceptul organizațiilor care învață – learning organizations -, care sunt în căutarea consolidării ingeniozității, gândirii individuale și a muncii în echipă.

Aceste tipuri de organizații se bazează pe oamenii lor: pe competențele și abilitatea lor de a se mula pe misiunea și obiectivele companiei. Echipa este încurajată de către liderul ei să crească în timp ce învață, testează și își depășește propriile limite. A greși nu este o piedică în dezvoltarea acestor organizații care învață. Oamenii care sunt antrenați în inițiative destinate schimbării trebuie să fie suficient de flexibili încât să își aloce timp pentru reflexie și practică.

 

A învăța sau a stagna?

 

Peter Sange, autorul cărții „ A cincea disciplină. Arta și practica organizațiilor care învață” și cel care a studiat în detaliu modul prin care acest tip de organizații crește, spune că angajații trebuie să învețe practic și real, nu doar urmărind o prezentare PowerPoint.

Aceste organizații au nevoie de diferite unelte, de o filozofie și o infrastructură concrete pentru a funcționa.

 

Învățarea crește organizații

 

O organizație care învață constant aduce după ea rezultate și implicit succesul companiei. Beneficiile se întind pe mai multe segmente ale organizației și lucrează simultan pentru obiectivele comune:

  • creșterea eficienței oamenilor din organizație
  • creșterea ratei de retenție, prin sporirea satisfacției angajaților și a loialității lor față de organizație
  • crearea unei stări mentale de autodezvoltare continuă
  • dezvoltarea capacităților de leadership a oamenilor-cheie din organizație
  • susținere în crearea unei culturi organizaționale bazate pe învățare, cu capacitate adaptivă și de împărtășire a cunoștințelor
  • acompaniere în a îmbunătăți abilitățile managerilor și a echipelor din organizație pentru a prospera în contextul schimbării.

În primul rând, o organizație care învață lucrează cu idei. Aceasta le dezvoltă și apoi le răsfrânge în interiorul organizației. În al doilea rând, ia aceste cunoștințe nou acumulate ca bază pentru schimbarea mediului în care se dezvoltă.

Toate informațiile noi pe care individul le absoarbe trebuie să fie parte a unui întreg, fiecare membru al echipei având rolul lui vital pentru evoluția sănătoasă a companiei. Procesul de învățare trebuie să fie direct aliniat cu obiectivele organizației și ale persoanelor aflate în acest proces.

 

De ce alte companii au reușit?

 

Conceptul de „organizații care învață” a fost mediatizat în 1990 și a creat multiple controverse atunci când Peter Sange a lansat cartea sa despre cum funcționează acestea. Mulți experți în management erau convinși că această metodă nu funcționează și poate ruina o companie, însă acum este, dacă nu cea mai bună, printre cele mai bune modele de management din lume.

„Înțelegem că singurul avantaj competitiv pe care o companie îl va avea în viitor va fi abilitatea managerului său de a învăța mai repede decât competitorii săi.” – Arie de Geus – Coordonator al grupului de organizare al Royal Dutch/Shell

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Coca – Cola este una dintre companiile de top care a introdus conceptul de „learning organization” în rapoartele sale anuale. Această companie susține faptul că învățarea este singura resursă infinit regenerabilă din lume.

Coca – Cola University este curricula educațională a companiei. Aceasta dezvoltă programe speciale pentru angajații săi atât offline, cât și online. Domeniile de dezvoltare sunt diverse: leadership, marketing, drepturile omului, etică, diversitate, sustenabilitate etc. În 2009, peste 27.000 de angajați au participat în cadrul acestui proiect la 1720 de cursuri offline și 39.100 online.

Compania a creat acest proiect pentru a le da managerilor șansa de a învăța alături de echipa lor și de a munci pentru obiectivele comune prin învățare. Întregul proces este constant și dispune de un calendar pe baza căruia este structurat planul educațional.

Acest tip de inițiative de învățare sunt judecate la final prin prisma unor rezultate de business. Angajații implicați în astfel de procese nu vor întâmpina dificultăți de definire a unor indicatori semnificativi și a unui progres real, precum creșterea cotei de piață, fidelizarea clienților, calitate, profitabilitate și creștere pe termen lung.

 

Călătorie spre performanță

 

Educația este motorul schimbării unei companii. Organizații precum Coca- Cola, Xerox, Chrysler, HP sau Toyota cunosc elementele-cheie care pornesc acest motor.

„Toate organizațiile învață, însă unele organizații sunt mai rapide și mai eficiente în învățare. Cheia este să vezi procesul de învățare ca un element indispensabil zilei de muncă.” – Currency/Doubleday 1999

Proiectul „Călătorie spre performanță” de la RoCoach este construit sub îndrumarea lui Mihai Stănescu. După discuții cu peste 150 organizații și 4 ani de cercetări, este modelat pentru a forma comportamente sănătoase.

Este vorba despre un motor al procesului de învățare constantă, bazat pe 4 principii esențiale:

  • Siguranță: prin toate informațiile de calitate și termenii de confidențialitate atent respectați.
  • Diversitate: serviciile pe care acest program le oferă îi dau oportunitatea fiecărei persoane să aleagă serviciul potrivit pentru performanță.
  • Relevanță: procesul de dezvoltare este aliniat la obiectivele fiecărei persoane participante în acest proces, pentru a maximiza succesul.
  • Constanță: procesul de învățare va fi constant, pentru a garanta sedimentarea informațiilor și pentru a transforma învățarea în comportament de lungă durată.

„Călătorie spre performanță” este o promisiune pentru evoluție. A ta și a companiei tale. Dacă te intersează, află mai multe despre acest program aici.

 

Dacă ți-a plăcut articolul, atunci s-ar putea să-ți placă și:

Cum trezești interesul pentru învățare prin design thinking

Ce să faci / ce să nu faci când vine vorba de învățare

Cum anticipăm provocările viitorului prin Design Thinking?

 

Categorii:
Cursuri de formare

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*