perioada de proba
Contracte

Perioada de probă

Cum să o transformi într-o colaborare pe termen lung cu angajatul

Prima perioadă de probă la care am asistat era la începutul anilor ’90. Și nu pentru că m-aș fi angajat atât de devreme, ci pentru că aveam parte de un demo adaptat vârstei: perioada de probă a lui Harap-Alb care trecea prin mai multe obstacole în drumul spre Verde-Împărat, aflat în căutarea unui succesor la tron. Recunosc că eu, cititorul, am stat cu sufletul la gură când Harap-Alb și mai toți eroii din poveștile pe care le citeam treceau prin încercări pentru a demonstra că sunt cei mai buni pentru a conduce un regat.

Mulți ani mai târziu, povestea lui Harap-Alb s-a replicat și în cazul meu și, da, am trecut prin câteva „probe de foc” până am confirmat că sunt omul potrivit la jobul potrivit. Perioada respectivă a venit la pachet cu ceva emoții, constructive, ce-i drept. M-au ajutat de fiecare dată viziunea largă și faptul că i-am adus în oglindă pe actorii principali. Am încercat să mă pun și în locul lui Verde Împărat, și al spânului (în rolul unui middle manager), îndulcind de fiecare dată poziția lor și considerând-o necesară pentru a mă căli și a învăța să-mi depășesc limitele.

M-am întrebat cum se vede perioada de probă atât din perspectiva angajatului, cât și din perspectiva angajatorului și cum se poate termina cu… și au trăit fericiți.

Până la finalul cu happy-end, un studiu realizat agenția britanică de recrutare, Spring Personnel, arată că unul din cinci angajați nu trece de perioada de probă, aceasta fiind un motiv de stres pentru el. Pe de altă parte tu, ca angajator, investești timp și resurse în recrutare pentru a alege cel mai bun candidat pentru un job. Odată ce intră în echipă, stă în responsabilitatea ta să-l ajuți să deprindă informațiile necesare și stilul de lucru al echipei în această perioadă. Pentru că amândoi vă doriți ca experiența să fie win-win și să se încheie într-o colaborare pe durată nedeterminată.

Așa că ți-am pregătit un ghid complet care te va ajuta să înțelegi rolul perioadei de probă, ce beneficii îți aduce și cum poți susține angajatul în această perioadă astfel încât să treacă cu bine de lunile de „foc”

 

Ce este perioada de probă

Este o perioadă de verificare a cunoștințelor și abilităților unui nou angajat la începutul colaborării sale cu angajatorul. „În perioada de probă descoperim dacă angajatul este omul potrivit la locul de muncă potrivit. Vedem dacă are aptitudinile, cunoștiintele, abilitățile necesare pentru îndeplinirea obiectivelor profesionale, dacă se poate integra în organizația respectivă”, spune Claudia Praja, HR Manager la trustul media Ringier România.

Perioada de proba durează de obicei între trei și patru luni, timp în care ai flexibilitate să abordezi orice problemă care poate apărea în relația cu angajatul și poți încerca corectarea acesteia înainte de o colaborare permanentă. În cazul în care ai nevoie de mai mult timp pentru a evalua noul angajat, atunci perioada de probă poate fi extinsă printr-o prevedere contractuală.

 

perioada de probă

Perioada de probă este adaptată funcției pe care o are angajatul.

 

Aspecte legale în relația cu angajatul în perioada de probă

Pentru a avea o relație corectă cu noul coleg în perioada de probă, ia în calcul prevederile articolului 31 din Codul Muncii. Acesta stabilește durata exactă a perioadei de probă: „(1) Pentru verificarea aptitudinilor salariatului, la încheierea contractului individual de muncă se poate stabili o perioada de probă de cel mult 90 de zile calendaristice pentru funcțiile de execuție și de cel mult 120 de zile calendaristice pentru funcțiile de conducere.”

Perioada de probă nu are așadar un caracter obligatoriu, fiind o modalitate prin care se testează cunoștințele și abilitățile salariatului. Va fi menționată în conținutul contractului individual de muncă doar dacă părțile contractului (salariat și angajator) agreează o astfel de clauză.

Contractul de muncă se desfășoară în mod normal în această perioadă, salariatul beneficiază de toate drepturile și are toate obligațiile prevăzute în legislația muncii, în contractul colectiv de muncă aplicabil, în regulamentul intern, precum și în contractul individual de muncă, se precizează în Codul Muncii.

În perioada de proba poți vedea dacă abordarea noului angajat și cunoștințele lui corespund cu cerințele postului. Este admisă evaluarea profesională a salariatului pe parcursul perioadei de probă. Jurisprudenţa a arătat că aprecierea aptitudinilor profesionale ale salariatului constituie atributul exclusiv al angajatorului, care este singurul în măsură să aprecieze cerinţele şi exigenţele cerute de postul în cauză.

Din punct de vedere legal, pe durata  perioadei de probă sau la sfârșitul acesteia, contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără preaviz, la inițiativa oricăreia dintre părți, fără a fi necesară motivarea acesteia.

 

Care sunt beneficiile perioadei de probă pentru angajatori

  • Ai ocazia să testezi abilităţile noului coleg și să vezi dacă se integrează în echipă.
  • Poți să setezi așteptările pe care le ai de la noul angajat astfel încât el să se poată adapta și să apropie de profilul dorit pentru jobul respectiv.
  • Motivează noul coleg să fie performant și chiar să încurajeze performanța în echipă.
  • Reprezintă cadrul legal prin care poți vedea dacă un angajat se potrivește postului, mai ales în cazul în care compania are multe politici de confidențialitate.
  • În timpul perioadei de probă poți înceta oricând contractul de muncă cu angajatul fără a fi nevoie de o motivație. Această prevedere legală te ajută să salvezi timp și energie și să te dedici unei noi recrutări.
  • Te ajută să economisești bani. În funcție de evoluția noului coleg, vei ști dacă merită să investești resurse în formarea sa ulterioară.

 

Cum privesc angajatorii perioada de probă

Mulți dintre angajatori au atitudine relaxată față de perioada de proba. O privesc mai degrabă ca pe o acomodare a angajatului și ca pe o confirmare a pregătirii sale profesionale, nu neapărat ca pe o perioadă de testare: „Noi ne dorim ca noul coleg să se comporte natural și mai ales să fie curios. Nu încercăm să căutăm greșeli” , spune Andreea Gabor, senior recruiter la Auchan Romania.

În primele trei sau șase luni, angajatorii să așteaptă ca noul angajat să deprindă cunoștințele specifice jobului său : „Noi încheiem contracte de muncă pe perioadă nedeterminată, iar rolul perioadei de probă este de cunoaștere. Noul angajat trebuie să cunoască în această perioadă compania, rolul său”, adaugă Andreea Gabor.


Atât pentru angajat, cât și pentru angajator, perioada de probă este definitorie. Este ocazia angajatului să-și dea seama dacă îi plac activitatea, cultura organizațională și dacă se regăsește acolo pe termen lung.  

Din perspectiva angajatorului, lucrurile sunt destul de clare: „Urmărim proactivitatea sa, flexibilitatea, curiozitatea de a afla lucruri noi și mai ales dacă se regăsește în domeniu”, mai spune Andreea Gabor de la Auchan Romania.

Comunicarea eficientă și constructivă reprezintă cheia prin care angajatorul poate ajuta angajatul să treacă de perioada de probă. Claudia Praja, HR Manager Ringier

 

Comunicarea –  esențială în perioada de probă

Pentru că fiecare actor implicat în perioada de probă are viziunea sa despre proiecte, despre stilul și ritmul de lucru, în perioada de probă apar de multe divergențe între angajat și angajator. Acestea pot duce la încetarea colaborării. Unul din cinci angajați nu trece de perioada de probă, menționează un sondaj realizat de Spring Personnel (agenție de recrutare din UK), citat de The Telegraph.

 

perioada de proba

Principalul motiv pentru care angajații nu trec de perioada de proba este lipsa competențelor profesionale.


Lipsa competențelor profesionale se află în topul motivelor care duc de multe ori la decizia angajatorului de a opri contractul de muncă. Printre motive se află și neimplicarea sau lentoarea în realizarea task-urilor. De asemenea, și micile neînțelegeri în echipă pot sta la baza deciziei angajatorului de a întrerupe contractul de muncă cu angajatul.

Pe de altă parte, și angajații au motivele lor. Pot decide să părăsească compania la finalul perioadei de probă fie pentru că nu se regăsesc în jobul respectiv, fie pentru că au descoperit o cultură organizațională care nu este conform așteptărilor lor.

Înainte de a lua o decizie, angajatorii pun accent pe comunicare: „În cazul în care simțim că lucrurile nu se potrivesc transmitem acest aspect, încercăm să vedem dacă există vreo variantă prin care putem repara ceva atât noi, echipa, cât și angajatul, astfel încât să-l punem într-o postură favorabilă reușitei. Nu ne dorim să-l încurcăm”, adaugă Andreea Gabor de la Auchan Romania. Aceasta precizează că obiectivul companiei este să lucreze pe termen lung alături de noul angajat.

Și în cadrul Ringier România se pune accent pe feedback constant: „Comunicarea eficientă și constructivă reprezintă cheia prin care angajatorul poate ajuta angajatul să treacă de perioada de probă”, spune Claudia Praja, HR Manager Ringier.

 

perioada de proba

Neînțelegerile noului coleg cu echipa în perioada de probă influențează decizia angajatorului.

 

Cum să faci mai eficientă perioada de probă

Pentru a-ți ajuta noul coleg să treacă cu bine de perioada de probă, gândește activități care îi permit să se afirme, iar ție îți permit să vezi dacă este omul potrivit la locul potrivit:

  • Angajează-l part-time înainte de perioada de probă

Înainte de a porni la drum cu un contract de muncă pe durată nedeterminată, poți cunoaște mai bine potențialul angajat printr-un job part-time sau printr-o colaborare. Astfel reduci riscul pentru ambele părți. Colegul poate lucra la un proiect pentru companie în timp ce își menține jobul actual. Vede dacă îi place noua colaborare și decide dacă poate deveni un job full-time, iar tu poți vedea cât de bine se potrivește omul respectiv în echipă.

  • Creează un onboarding structurat

Asigură-te că primirea noului coleg este ca la carte. Pentru a-l susține, oferă-i un program de induction: „Noi oferim o perioadă de induction de două săptămâni în timpul căreia angajatul are ocazia de vedea ce presupune munca sa și să cunoască celelalte departamente cu care va interacționa”, precizează Andreea Gabor, de la Auchan Romania. Astfel, angajatul își poate da seama dacă îi place să facă asta pe termen lung.
După induction, echipa joacă un rol important în planificarea activităților noului coleg și în implicarea sa în task-uri care pot fi de la cele mai simple la cele mai complexe. Ședințele și întâlnirile cu clienții sunt importante pentru formarea sa.

  • Acordă-i un proiect

Prezintă-i foarte clar tema proiectului și KPI-urile (indicatorii de performanță). Odată ce detaliile tehnice sunt stabilite, oferă-i libertatea de a duce acest proiect la bun sfârșit. Astfel, vei putea evalua noul coleg în funcție de abilități precum ownership-ul (capacitatea de a coordona un proiect și de a-l duce un proiect până la capăt).

 

  • Setează așteptări clare în perioada de probă

Explică-i noului coleg ce rezultate aștepți de la el pe baza rolului pe care îl are în echipă. Pentru a-l susține să se ridice la înălțimea acestor așteptări, oferă-i posibilitatea de a învăța constant prin training și mentorship.

 

  • Acordă-i resurse și un mentor

Asigură-te că îi oferi noului coleg toate informațiile și resursele de care are nevoie pentru a-și intra în ritmul jobului. Transparența, deschiderea și comunicarea sunt foarte importante pentru el. La fel de important este și mentorul căruia poate să-i pună întrebări și astfel să-și lămurească anumite nedumeriri. Întâlnirile one to one cu mentorul, dar și cu managerul direct, îl ajută pe noul coleg să știe cum evoluează.

 

Ce faci când perioada de probă ajunge la final

Cele trei sau șase luni de probă se apropie de sfârșit. Ai avut ocazia de a vedea cum a evoluat noul coleg, cum s-a comportat în anumite situații-cheie sau cum a reacționat în urma feedback-ului. Ți-ai format o părere dacă va rămâne în companie sau nu, așa că cel mai potrivit este să stabilești un one to one cu el pentru a-i comunica decizia. Ai trei alternative la îndemână:

  • Să confirmi că angajatul este potrivit pentru job și să stabiliți împreună noi planuri și responsabilități în colaborare. În cadrul conversației, subliniază și beneficiile pe care angajatul le primește odată cu intrarea sa în rol: de exemplu, bonuri de masă cu valoare maximă, asigurare de viață, asigurare stomatologică etc.
  • Să extinzi perioada de probă în cazul în care domeniul de activitate e mai complex sau ai anumite îndoieli cu privire la noul coleg, dar crezi că are capacitatea de a ajunge la un anumit nivel dacă îi acorzi o perioadă mai lungă de timp. Consemnează totul în scris, stabilește pentru cât timp se extinde perioada de probă. Menționează motivele pentru care ai luat această decizie și care este nivelul la care angajatul trebuie să ajungă la finalul perioadei de probă.
  • Să închei colaborarea cu angajatul dacă activitatea sau pregătirea sa nu a fost conform așteptărilor în perioada de probă.

 

Întrebări frecvente despre perioada de probă:


Cum includ perioada de probă în contractul de muncă pe perioadă nedeterminată?
Având în vedere că perioada de probă nu are un caracter obligatoriu, este nevoie să incluzi o clauză referitoare la ea în contractul de muncă pe perioadă nedeterminată. Astfel poți aplica prevederile articolului 31 din Codul Muncii referitoare la perioada de probă.


Ce se întâmplă în cazul în care un angajat nu este potrivit pentru un post după perioada de probă, dar are contract de muncă pe durată nedeterminată?
Când un angajat în perioada de probă nu este potrivit postului, contractul de muncă, semnat pe perioadă nedeterminată, încetează în cadrul perioadei de probă printr-o notificare din partea angajatorului, fără a fi necesară motivarea încetării contractului de muncă.

 

Ce pot face pentru a ajuta angajatul care nu a trecut de perioada de probă?
Dacă angajatul s-a implicat și a arătat că excelează într-un anumit domeniu sau activitate, compania are de câștigat dacă îi găsește un loc potrivit: „În cadrul Ringier am avut și colegi nu au trecut de perioada de probă, dar i-am orientat către alte posturi libere din cadrul grupului”, precizează Claudia Praja de la Ringier România.

 

Ce se întâmplă dacă angajatul își dă demisia în perioada de probă?
Și în acest caz se aplică prevederile articolului 31 din Codul Muncii, respectiv contractul individual de muncă poate înceta exclusiv printr-o notificare scrisă, fără a fi nevoie ca angajatul să stea în preavizul de minimum 20 de zile lucrătoare.

 

Dacă decid ca un angajat care a trecut de perioada de probă să fie promovat în cadrul companiei, este nevoie de o nouă perioadă de probă?
Având în vedere că e vorba de o nouă funcție se aplică prevederile articolului 32 din Codul Muncii: „Pe durata executării unui contract individual de muncă nu poate fi stabilită decât o singură perioada de probă. Prin excepție, salariatul poate fi supus la o noua perioadă de probă în situația în care acesta debutează la același angajator într-o nouă funcție sau profesie ori urmează sa presteze activitatea într-un loc de muncă cu condiții grele, vătămătoare sau periculoase.”


Ce se întâmplă în cazul în care mai multe persoane angajate pe rând în perioada de probă nu corespund unui post?
Dacă timp de 12 luni luni consecutive niciuna dintre persoanele angajate de probă nu a corespuns postului respectiv, nu a făcut față cerințelor sau nu s-a integrat în echipă, angajatorul va fi nevoit ca pe următoarea persoană să o angajeze fără perioadă de probă.

 

Spre happy-end…

Perioada de probă vine practic dintr-o nevoie de confirmare: vrei să știi dacă ai ales candidatul potrivit pentru un anumit job. Poate că procesul de recrutare nu a putut să acopere toate aspectele ce țin de potrivire, cum ar fi lucrul în echipă sau cooperarea cu mai multe departamente. Partea bună este că ai la îndemână timpul  și un cadru legal organizat prin care poți vedea dacă noul coleg corespunde așteptărilor echipei.

Contează ca în această perioadă tu și întreaga echipă să vă purtați natural cu el. Să-l susții împreună cu managerii direcți, pentru ca acomodarea să fie una eficientă. Un proces de onboarding adaptat jobului său poate fi de ajutor, la fel cum este și comunicarea, feedback-ul în echipă, implicarea în proiecte și un mentor dedicat.

Dacă faci o paralelă cu firul poveștii, și Harap-Alb a avut parte de susținere în timp ce trecea prin probele la care îl supune Spânul. Calul și Sfânta Duminică i-au fost mentori, iar cei cinci prieteni fabuloși l-au ajutat să treacă de probele de foc și să o aducă pe fiica Împăratului Roș la curtea lui Verde-Împărat.

Spre happy-end și spre continuarea poveștii în același regat ar trebui să conduci orice perioadă de probă. Atât cât ține de tine.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și alte articole de interes pentru perioada de proba:

Fișa postului: tot ce trebuie să știi

Cum gestionăm concedierea unui angajat

GDPR – Ce se schimbă-n recrutare și angajare?

Categorii:
Contracte

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro

Leave a Reply

*

*