Concediere în vreme de criză
Contracte

Concedierea între Așa Da și Așa Nu #Lecții2020

În căutarea soluției optime

Niciodată nu este ușor pentru o companie să ia o decizie care afectează atât de personal un număr mai mic sau mai mare din membrii echipei sale. Și nu s-a inventat încă metoda ideală de concediere.

Credem însă că atunci când ea va apărea, va semăna destul de bine cu scrisoarea CEO-ului Airbnb, Brian Chesky, prin intermediul căreia acesta a anunțat că este nevoit să reducă cu 25% numărul angajaților. Noi am extras din ea câteva puncte cheie despre acest moment.

 

E important să fii transparent

Echipa ta merită să știe ce se întâmplă, mai ales că o concediere are un impact puternic asupra vieții. De aceea, e nevoie de transparență cu privire la situația actuală a business-ului pentru a-i ajuta pe toți să înțeleagă ce se întâmplă, ce a determinat această decizie, dar și la ce să se aștepte în viitorul apropiat.

De reținut: CEO-ul Airbnb semnează cu numele său „Brian”, dând o notă personală documentului. Folosește cuvinte simple și ușor de înțeles pentru toată lumea, ceea ce face ca scrisoarea lui să fie mai puțin formală și mai ușor de parcurs atât de angajații Airbnb, cât și de clienții din întreaga lume.

 

Adoptă un ton plin de compasiune atunci când faci o concediere

Poate fi tentant să alegi calea ușoară, să vorbești despre cifre, scăderi, să vii înarmat cu tabele și grafice menite a-ți susține punctul de vedere. Dar nu trebuie să uiți că echipa ta contează pe tine pentru a comunica cu ei cu empatie, blândețe și înțelegere. Și evident, trebuie să ai un 1:1 cu fiecare om care urmează să fie disponibilizat, pentru a îi oferi mai multe detalii. Dacă poți, oferă un sprijin celor concediați în găsirea unui nou job. Brian Chesky a venit cu o soluție completă în acest sens pentru plasarea foștilor angajați în alte companii și le-a dat șansa de a-și păstra laptopurile de muncă.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Încheie într-o notă încurajatoare

Brian Chesky a dedicat câteva rânduri din scrisoare și angajaților Airbnb ale căror poziții nu au fost afectate. Și asta pentru că e important să li se explice și angajaților rămași modul în care disponibilizările afectează organizația. Ei vor lua în calcul posibilitatea de a pleca la competitori și-și vor pierde încrederea în companie dacă nu sunt tratați cu grijă și atenție.

 

La polul opus

Deși alegerea unui videocall pentru o concediere colectivă poate părea o soluție acceptabilă în contextul muncii remote, compania de scutere electrice Bird s-a transformat într-un exemplu negativ prin felul în care a gestionat situația la final de martie 2020. Apelul prin care au fost concediați 30% dintre angajații companiei a durat în jur de 120 de secunde și timp de câteva minute cei convocați s-au uitat la un ecran gri închis, pe care era scris doar „COVID-19”. Apelul sec de concediere colectivă nu a fost urmat imediat de apeluri individuale cu managerii; în schimb, unii angajați au descoperit că le-au fost blocate deja conturile de e-mail și Slack în timpul videoconferinței – deși li se transmisese că ultima lor zi va fi pe 3 aprilie.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Lecțiile învățate astăzi pot fi cheia succesului de mâine #Lecții2020

Cum să recrutezi talente când nu dispui de un buget generos

Categorii:
Contracte

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.

Leave a Reply

*

*