Specialisti vs. generaliști tu ce preferi pentru organizația ta
Coronavirus

Când generaliștii sunt mai buni decât specialiștii – și invers

Puncte tari și puncte slabe

Recrutarea celor mai buni angajați este o cerință esențială pentru succesul oricărei organizații. Nu numai că angajatorii trebuie să găsească acei candidați care sunt capabili să îndeplinească sarcinile cerute, dar care reușesc să depășească provocările și să găsească soluții creative problemelor cu care se confruntă.

Totodată, în încercarea de a ocupa o poziție liberă, vei descoperi că există două tipuri de candidați: specialisti și generaliști. Iar angajarea oricărora dintre aceștia prezintă propriile avantaje și dezavantaje. Pentru a-i alege pe cei potriviți, trebuie să iei în considerare atât planurile și nevoile organizației, cât și lucrurile pe care fiecare dintre aceste tipuri de candidați le aduce.

 

Definiția unui generalist

Cu toții cunoaștem cel puțin unul și ni se întâmplă deseori să ne dorim să fim ca ei. Pentru că generaliștii sunt acei oameni care pare că sunt buni la toate: setul lor de abilități este vast, putând trece cu ușurință de la un tip de activitate la altul. În același timp, asta înseamnă că nu dețin expertiză într-un anumit domeniu, cunoscând mai degrabă câte puțin despre mai multe lucruri.

Generaliștii se descurcă de minune în rolurile care presupun lucrul cu mai multe departamente diferite, datorită cunoștințelor lor atât de diverse.

 

Punctele forte ale unui generalist

Angajarea unui generalist poate aduce multe beneficii, în funcție de cerințele rolului pe care îți dorești să îl ocupi. Dacă acesta nu necesită un nivel înalt de expertiză pentru o abilitate anume, atunci organizația se poate bucura de avantajul flexibilității care îi caracterizează. Câteva dintre punctele forte pe care aceștia le au sunt:

Capacitatea de a face multi-tasking

Pentru că generaliștii dispun de o gamă variată de competențe, aceștia se pot ocupa de o diversitate de sarcini. Acest tip de candidați apelează la mai multe abilități și cunoștințe pentru a îndeplini diferite obiective de business și se descurcă cu ușurință în efectuarea mai multor lucruri în același timp. Cu această combinație de abilități, sunt candidații ideali pentru posturile care presupun mai multe tipuri de sarcini de lucru.

Oferă o multitudine de servicii

Fiind mai flexibili, este mai ușor să găsească lucruri de care se pot ocupa. De exemplu, poți angaja un generalist pentru a duce la bun sfârșit un anumit proiect. De îndată ce acesta s-a încheiat, îl poți muta într-o nouă echipă sau departament pentru a contribui la finalizarea unui alt proiect. Pentru că dispun de o gamă atât de variată de abilități, generaliștii pot aborda cu ușurință sarcini noi care presupun responsabilități complet diferite.

Se adaptează oricărui mediu

Atunci când un angajat are o experiență extinsă pentru mai multe abilități diverse, va fi mult mai ușor să devină eficient la orice job încă din primele zile. Cunoștințele și experiența generaliștilor le permite acestora să se adapteze aproape oricărui tip de mediu de lucru, astfel că nu le va fi dificil nici să se mute de pe un proiect pe altul (sau dintr-o echipă în alta).

Găsesc soluții pentru o varietate de provocări

Pentru că generaliștii au avut șansa de a-și aplica gama largă de abilități pe diverse proiecte (de multe ori dintr-o varietate de industrii), tind să aibă mai multă experiență în a rezolva diverse tipuri de provocări. Un generalist este deseori bine echipat pentru a găsi soluții creative pentru o varietate de provocări, chiar și pentru cele cu care nu s-au mai confruntat în trecut.

Gestionează eficient situațiile incerte

Având o experiență vastă pe atât de multe proiecte variate în industrii multiple, generaliștii pot rămâne calmi și calculați în fața incertitudinii. O astfel de prezență de spirit poate contribui enorm la menținerea calmului unei echipe în condiții de stres și incertitudine, aspect esențial în păstrarea angajaților motivați și productivi atunci când asta contează cel mai tare.

Dețin abilități transferabile

Abilitățile acestui tip de angajați sunt ușor transferabile de-a lungul mai multor tipuri de muncă, inclusiv din meserii diferite. Știu așadar cum să-și aplice cunoștințele către orice proiect sunt asignați – chiar dacă trebuie să le folosească în feluri complet diferite pentru fiecare proiect. Datorită acestui know-how, generaliștii tind să se potrivească foarte bine în rolurile de conducere.

 

Punctele slabe ale unui generalist

Principalele beneficii aduse de angajarea unui generalist vin din experiența și flexibilitatea pe care le pot oferi unei organizații. În timp ce acestea au multe avantaje, totodată sunt și câteva neajunsuri de care va trebui să ții cont odată cu angajarea lor:

Este greu de definit potențialul lor

Deși este adevărat că generaliștii sunt oamenii buni la toate, în același timp aceștia sunt rareori experți în ceva. Această lipsă de expertiză face anevoioasă identificarea potențialului acestora. Dacă faci parte dintr-o organizație care încurajează promovarea internă, este dificil să faci asta cu un generalist, în special atunci când nu știi la ce anume este cel mai bun.

Au nevoie de mai mult timp de instruire

Chiar dacă acest tip de candidați se adaptează rapid diverselor medii de lucru, pot avea totodată nevoie de mai multă expertiză dacă responsabilitățile rolului includ executarea în profunzime a anumitor sarcini. Deși au abilități și experiență vaste, cel mai probabil nu au expertiză punctuală pentru multe dintre acestea. O lipsă a acestor cunoștințe mai profunde poate însemna că vor avea nevoie de mai mult timp de instruire pentru îndeplinirea sarcinilor specifice ale jobului pe care îl ocupă.

Dețin un set de abilități pe termen scurt

Fără un set de abilități specializate, generaliștii s-ar putea să nu fie ideali într-un anumit rol pe termen lung. Cineva care s-a specializat pentru o anumită abilitate cel mai probabil va fi la curent cu noile practici și tehnici de lucru pentru a rămâne informat. Cu un generalist, abilitățile lor devin deseori depășite mai repede din cauza lipsei de specializare.

 

Definiția unui specialist

Specialistul este acea persoană care este foarte pricepută într-o anumită zonă de expertiză. Spre deosebire de generaliști, care știu puține despre multe lucruri, specialiștii cunosc mai multe despre mai puține lucruri.

Anumiți specialisti pot explora în profunzime anumite subiecte, ceea ce îi face angajații ideali pentru posturile care necesită cunoștințe avansate pentru o abilitate specifică. De exemplu, specialiștii sunt foarte valoroși în organizațiile care au nevoie de experți în coordonarea anumitor procese sau dezvoltări tehnologice. Noile proiecte în orice industrie pot fi o provocare pentru companii în lipsa expertizei unor specialisti, care poate aduce o experiență vastă pe un subiect specific.

 

Punctele forte pe care le au niște specialisti

Cel mai probabil, aproape fiecare proiect pe care o companie îl are în derulare necesită un specialist de o natură sau alta. În timp ce generaliștii au avantajele lor, vei descoperi ușor că o echipă formată doar din generalști s-ar putea să nu funcționeze. Vor apărea diverse situații în care vei avea nevoie de ajutorul unui specialist. Iată care sunt avantajele de care trebuie să ții cont dacă iei în calcul angajarea unor specialisti:

Dețin expertiză în domeniul lor

Un specialist se concentrează pe o abilitate specifică. S-ar putea să nu aibă o gamă largă de abilități sau cunoștințe, însă expertiza pe care o aduc companiei este semnificativă. De exemplu, un software developer generalist s-ar putea să cunoască noțiunile de bază pentru cinci limbaje de programare diferite. Deși un specialist cel mai probabil cunoaște unul singur, îl va cunoaște la un nivel mult mai avansat. Astfel, specialiștii sunt mult mai bine echipați pentru a se ocupa de sarcini dificile apelând la setul lor de abilități specifice.

Rezolvă probleme de nivel avansat

Deși generaliștii sunt buni la a găsi soluții de bază, de obicei aceștia nu pot rezolva probleme la un nivel avansat într-un anumit domeniu. Un specialist este în stare să rezolve probleme specifice datorită expertizei lor. Abilitatea aceasta de a rezolva provocări avansate într-un domeniu este motivul pentru care ar trebui să ai cel puțin un specialist în fiecare echipă.

Au un proces de lucru eficient

Un specialist nu numai că deține un nivel înalt de expertiză, dar are și o experiență vastă în domeniul de interes. Astfel de cunoștințe și experiență vor eficientiza fluxul de lucru, întrucât aceștia vor face mai puține erori și vor avea mai puține dificultăți atunci când vine vorba de depășirea obstacolelor din munca lor.

 

Punctele slabe pe care le au unii specialisti

Dacă duci lipsa unui angajat care se poate ocupa de sarcinile avansate din organizația ta, atunci cel mai probabil îți dorești un specialist pentru ele. Totodată, înainte de a decide că un specialist este ceea ce ai nevoie, ține cont și de dezavantajele angajării acestora:

Pot fi priviți drept outsideri

Un specialist este angajat pentru a se concentra pe o sarcină specifică. Deși anumiți specialisti pot fi în stare să-și ajute colegii dacă lucrează pe același rol sau dacă au sarcini similare, ei nu pot fi consultați pentru alte sarcini. Dificultatea unui specialist de a oferi asistență generală sau sfaturi dacă nu sunt legate de specialitatea lor poate genera frustrări printre colegi, în special dacă aceștia lucrează pe aceleași proiecte. Angajații pot privi specialiștii ca pe persoane limitate, care nu pot aduce mai mult echipei, existând astfel riscul ca aceștia să se simtă ca niște outsideri.

Dețin abilități limitate

Unii specialisti sunt foarte bine pregătiți în domeniul lor de expertiză. Dacă i-ai angajat pentru a lucra pe un anumit proiect, va fi dificil să le găsești un nou proiect pe care să lucreze atunci când acesta se va fi încheiat – în mod special dacă nu ai alte proiecte care necesită abilitățile lor specifice.

Nu se pot ocupa de mai multe sarcini în același timp

Un specialist se poate ocupa cel mai probabil doar de ceea ce a fost angajat să facă. Dacă o altă echipă are nevoie de ajutor pe un proiect, nu poți muta pur și simplu specialistul în această echipă pentru a contribui pe un alt proiect. Chiar dacă sarcinile sunt relativ simple, dacă nu se potrivesc cu domeniul de expertiză al acestuia, nu te poți aștepta să le execute.

Dificultate în a se adapta la schimbare

Greutatea unui specialist de a se ocupa de alte sarcini decât cele legate de domeniul lor de expertiză face dificilă conformarea acestora la schimbare. Companiile care angajează mulți specialisti ajung să le micșoreze orele de lucru sau să renunțe la aceștia în cazul în care trebuie făcute reduceri de personal sau dacă abilitățile lor nu mai sunt necesare. Prin comparație, generaliștii pot fi transferați într-un alt departament sau echipă din moment ce au mai multe abilități valoroase pentru organizație.

 

Generaliști sau specialisti?

Cum atât specialiștii cât și generaliștii sunt importanți pentru succesul organizației, nu există un răspuns simplu la această întrebare. Înainte de a-ți forma echipa ideală, trebuie să-ți adresezi următoarele întrebări:

• Ce vrea organizația să atingă pe termen lung și cum?
• Care sunt obiectivele pe termen lung și pe termen scurt?
• Cum vor contribui noii angajați la atingerea acestor obiective?

Pe măsură ce îți crești echipa, răspunsurile la aceste întrebări îți vor releva ce tip de candidați să angajezi.

De exemplu, generaliștii sunt alegerea ideală atunci când organizația ta trebuie să se adapteze unui mediu schimbător și să acopere mai multe tipuri de sarcini cu mai puțini angajați. De aceea generaliștii sunt esențiali pentru organizațiile de mici dimensiuni, care au nevoie de acest gen de flexibilitate. În același timp, organizațiile mai mari pot beneficia de abilitățile de coordonare ale generaliștilor pentru rolurile de management.

Pe măsură ce o organizație crește, aceasta poate tranziționa de la generaliști la angajarea mai multor specialisti care să se ocupe de dezvoltarea unor proiecte specifice. Astfel, expertiza lor îi va diferenția de colegii care se pot ocupa de sarcinile mai generale din domeniul vizat, contribuind și la diferențierea organizației de competitori.

Indiferent de stadiul în care se află organizația ta, cel mai probabil va avea nevoie de o combinație dintre cele două tipuri, în procente variabile în funcție de domeniul de activitate. Combinația ideală te va ajuta să te bucuri de beneficiile fiecărui tip fără a te limita la dezavantajele celuilalt. Orientativ, cea mai des întâlnită combinație este cea de 75% specialisti și 25% generaliști.

Desigur, ține cont de faptul că cineva nu este doar generalist sau doar specialist. Sunt specialisti care au calitățile unui generalist și invers. Asemenea candidați pot avea un set larg de abilități de bază alături de o expertiză profundă pentru una sau două abilități. Identificarea unui astfel de candidat este preferabilă din moment ce oferă flexibilitatea unui generalist alături de expertiza unui specialist.

 

2020 este anul generaliștilor de HR

Peste câțiva ani de-acum înainte vor fi făcute filme și vor fi scrise cărți despre anul 2020. Iar acestea vor descrie evenimentele, problemele, crizele, greșelile și eroii care au contribuit la construirea viitorului.

Ei bine, printre eroii acestei perioade pentru organizații sunt oamenii și echipele de HR, esențiali în conturarea schimbării care trebuie să aibă loc.

Însă, tocmai pentru că această perioadă este caracterizată de incertitudine, este nevoie ca oamenii de HR să accepte o transformare: indiferent de titlul oficial și de specializarea deținută, pentru a conduce această schimbare oamenii de HR trebuie să acționeze precum niște generaliști.

Pentru aceasta, trebuie să-și pună în valoare următoarele calități:

Confort în situațiile ambigue și nesigure. Fie că este vorba de reîntoarcerea la lucru sau de acomodarea dorinței crescânde a angajaților de a lucra de unde și când vor, oamenii de HR vor trebui să devină confortabili cu obiective flexibile, răspunsuri incomplete și cu riscul general de a greși, exact așa cum o fac generaliștii.

Abilități de influențare. Indiferent de rolul oficial sau de organigrama companiei, oamenii de HR trebuie să aibă abilitatea de a-i influența pe cei din jurul lor. Această abilitate îi va influența atât pe noii angajați ai companiei, cât și pe membrii echipei executive, prin deschiderea de a comunica și de a fi transparenți. Mai ales în acest aspect oamenii de HR pot avea de învățat de la generaliști.

Abilitatea de a negocia. Atunci când lumea este gri, abilitatea oamenilor de HR de a negocia va fi printre cele mai valoroase. Punctul esențial al acestei abilități este deschiderea de a petrece timp ascultând, punând întrebările potrivite și înțelegând nevoile celor din jurul lor. Prin investirea de timp în acest proces, echipele de HR vor reuși să găsească cele mai bune soluții pentru diversele probleme ale noilor medii de lucru.

Nu e niciun dubiu că atunci când schimbarea și incertitudinea sunt la un nivel înalt, echipele de HR care vor conduce schimbarea sunt cele mai de preț bunuri ale unei organizații.

Pentru a face asta, însă, trebuie să preia din flexibilitatea și abilitatea de a controla situațiile nesigure de care dispun generaliștii. În felul acesta, echipele de HR vor rămâne eroii principali ai companiilor atunci când povestea lui 2020 se va derula în viitor.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și: 

Un nou record în iulie: 1,26 milioane de aplicări pe eJobs.ro

3 trucuri pentru managementul timpului

 

Categorii:
CoronavirusRecrutare

Ea este fondatoarea noii soluții digitale Mingle, o platformă modernă pentru automatizarea proceselor de recrutare. De la primul contact până la oferta finală, Mingle oferă echipelor de HR instrumentele potrivite prin care să angajeze cei mai buni oameni. Iar ca parte a misiunii de transformare a experiențelor de HR, Cătălina scrie și articole dedicate recrutării și retenției angajaților.

Leave a Reply

*

*