beneficii
Beneficii

Focus pe beneficii

Cum se schimbă preferințele angajaților

Anul acesta a venit cu multe schimbări, o doză mare de incertitudine, dar și suficiente experiențe din care am avut de învățat. S-a schimbat piața muncii, împreună cu preferințele angajaților, modul de lucru, dar și beneficiile. Dacă până în luna martie, când a început criza Covid-19, angajatorii ofereau un pachet de beneficii consistente, ulterior companiile au fost nevoite să-și regândească strategia. 

Desigur, există și excepții. Sunt câteva domenii care au fost ferite de criză și au beneficiat de creșteri ale vânzărilor în această perioadă. Ele vor continua să diversifice pachetele de beneficii pentru a atrage noi angajați, dar și pentru a-i păstra pe cei actuali. 

Și pentru că în această perioadă, ne-am întrebat tot care sunt preferințele candidaților, angajaților, cum s-au schimbat și ce-și doresc de la un job, îți dezvăluim ce răspunsuri am primit!

„Candidații vor căuta în perioadă următoare, în primul rând, stabilitate la un viitor angajator. Candidații, chiar și juniorii, se vor uita la rezultate financiare ale companiei și la evoluția acesteia din punct de vedere economic, apoi vor caută informații despre modalitatea de plată a salariului și dacă se plătește la timp, se vor uita la mediul de lucru, la salariul net oferit, dar și la pachetul complet de beneficii”, spune Cristian Huzău, country manager al firmei de recrutare Gi Group. 

Pe lângă dorința angajaților de a-și menține locul de muncă, aceștia mai sunt preocupați de menținerea muncii remote. Circa 75% dintre companii au implementat munca remote în ultimele luni, potrivit datelor eJobs România

Și realitatea companiilor internaționale a fost schimbată în ce privește modul de lucru, spre exemplu Google a prelungit munca remote pentru aproximativ 200.000 de angajați, până în iulie 2021. 

„Chiar dacă angajații își doresc să poată reveni la birou, există o solicitare deosebită pentru menținerea flexibilității. De aceea, cred că cele mai  multe companii vor accepta lucrul de acasă sau vor extinde acest beneficiu dacă exista deja”, spune Raluca Pârvu, Business Manager în cadrul companiei de consultanță în management și resurse umane, BPI Group. 

Nu în ultimul rând, o mare parte dintre candidații ce-și caută în prezent un loc de muncă vor să cunoască încă de la angajare care sunt perspectivele de dezvoltare profesională pe termen mediu sau lung. 

 

Față de ce beneficii își vor pierde interesul angajații și candidații

Piața beneficiilor extrasalariale cu siguranță va trebui regândită în condițiile în care unele beneficii sunt greu accesibile în această perioadă. Angajatorii vor fi determinați să se adapteze cerințelor angajaților, iar beneficiile pe care salariații nu le pot utiliza în acest moment vor fi înlocuite. 

Spre exemplu, beneficiul decontării abonamentului de transport în comun până la serviciu și-ar putea pierde sensul în contextul lucrului de acasă. De asemenea, abonamentele la activități fizice desfășurate indoor au avut de suferit în perioada aceasta. 

„Mulți își vor pierde interesul pentru beneficiile ce țin de locul de muncă, precum biroul fizic, telefonul de muncă, laptopul, serviciile de catering, sălile de sport, întrucât foarte multe companii și-au ajustat spațiile de birouri și au optat pentru sistemul de telemuncă”, spune Cristian Huzău. 

Totodată, potrivit reprezentantei BPI Group, este posibil ca unii angajatori să propună în locul beneficiilor legate de biroul fizic o sumă echivalentă pentru consumabile sau echiparea biroului de acasă.

În plus, față de beneficiile enumerate mai sus care poate nu mai prezintă același interes în față candidaților ca anterior pandemiei, se adaugă și team-building-urile, petrecerile de companie sau evenimentele cu diferite ocazii. 

 

Cât de departe merg angajatorii din IT la capitolul beneficii

IT-iștii se numără în continuare printre cei mai căutați candidați din piața muncii, cererea fiind mai mare decât oferta în ultimii ani. Și acest domeniu a fost afectat de pandemie, însă într-o mai mică măsură. Continuă să se caute programatori pentru diverse limbaje de programare sau cu specializări nișate. 

În ultimii ani, nevoia de candidați a determinat angajatorii să se adapteze la cerințele acestora și să le ofere cele mai inedite beneficii. Spre exemplu, cursuri de kickboxing, sală de jocuri cu ping-pong, spații de relaxare, hamace sau mic dejun gratuit.

„Candidații IT își doresc companii mari, branduri pentru segmentul lor, care au acces și dezvoltă tot felul de tehnologii sau programe inovatoare și facilitează învățarea sau certificarea. Piața salarială pe zonă IT nu s-a modificat în pandemie, așadar un IT-ist bun își cunoaște valoare și în consecință va solicita un salariu pe măsură”, spune Cristian Huzău. 

 

Cu ochii pe sănătatea emoțională

Angajatorii au început deja să investească mai mult în beneficiile pentru sănătatea emoțională a angajaților, aplicând la diverse aplicații pentru wellbeing sau chiar la psihologi. 

„În momentul de față, multe companii caută programe de evaluare pentru angajați sau caută să aplice diverse survey-uri, vor să înțeleagă unde se situează angajații în acest moment, care este nivelul de încredere în organizație, care le este motivația pentru job, care le mai sunt resursele etc. După ce vor face această analiză internă solidă, abia atunci se vor putea gândi la acțiunile necesare pentru viitor:  coaching, training, relocare, repoziționare”, spune Cristian Huzău. 

Totodată, Raluca Pârvu menționează că sănătatea emoțională a angajaților poate deveni o preocupare a multor angajatori de top, fără a deveni totuși mainstream în viitorul apropiat. 

„Credem că va apărea o mai mare preocupare pentru a compensa un spirit de echipă mai diluat. Munca de acasă favorizează o mai mare individualizare a contribuției proprii, un echilibru dificil între viața profesională și cea de familie ori chiar reconstruirea încrederii în companie după criză și restructurări consistente. Știm că se încearcă deja formule de team building online sau alte modalități de apropiere a echipelor, dar este desigur cu mult mai dificil să coagulezi interese și să creezi legături între ochi care nu se văd decât prin intermediul unui ecran”, explică Raluca Pârvu.

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Mai funcționează programul de 8 ore? 

Cum să validezi cunoștințele de limbi străine ale candidaților 

Brand build pas cu pas

Categorii:
BeneficiiCoronavirus

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*