employer brand build
Employer Branding

Brand build pas cu pas

9 puncte de bifat către un employer brand puternic

Fiecare companie are un brand de angajator, indiferent dacă acesta s-a format accidental sau intenționat, cu ajutorul unei strategii de brand build. Problema cu prima variantă însă, cea a brandului accidental, e că e de o mie de ori mai greu de controlat pentru că s-a format de prea mult timp fără implicarea noastră. 

De ce ajungem în situația asta? Pentru că de cele mai multe ori, în HR, ne concentrăm pe obiective imediate, cum ar fi atragerea talentelor în dulcele stil clasic (anunț & interviu), și uităm să urmărim ce spun și alții despre compania noastră, lucruri care influențează direct procesul de recrutare. Gândește-te doar:

  • Când a fost ultima oară când ai căutat recenzii și impresii online despre mediul vostru de lucru? 
  • Când ai realizat ultimul sondaj intern ca să descoperi ce cred cu adevărat angajații tăi? 
  • Câți candidați ai lăsat fără răspuns la aplicare pentru că nu se potriveau suficient de bine postului? 

Recenziile, sondajele și răspunsurile la aplicări sunt lucruri mici pentru noi, în HR, și pentru obiectivele noastre imediate, dar pe termen lung ele au o valoare mare și îți pot pune piedici neașteptate în recrutare. Imaginează-ți experiența unui candidat fantastic care, căutând mai multe informații despre compania ta, nu ajunge pe pagina de cariere, ci pe un site cu recenzii, unde prima impresie e poate negativă. Sau poate întreabă un prieten care lucrează la voi, iar acesta nu are cuvinte de laudă pentru că simte că părerea lui nu contează pentru companie. Sau poate pune o întrebare pe Facebook, cerând impresii de la mai multe persoane, și primește ca răspuns un șir de nemulțumiri de la alți candidați care nu au primit niciun reply în procesul de aplicare. 

 

„Cine” înainte de toate

Toate aceste piedici apar când în companie ne concentrăm pe „unde” & „ce” și nu pe „cine”. „Unde vrem să ajungem” sau „ce vrem să obținem” în loc de „cu cine vrem să mergem înainte”. În cartea sa, Good to great, Jim Collins, autor & expert în management, subliniază importanța oamenilor pe drumul către succes a unei companii:

„Ești șoferul unui autobuz (compania ta) care nu mai vrea să pornească, dar e datoria ta să îl pui în mișcare. Tu trebuie să decizi unde mergeți, cum veți ajunge acolo și cine vine cu voi.

Mulți cred că cei mai buni lideri își încep călătoria anunțând itinerariul, dar adevărații manageri pornesc nu cu „unde”, ci cu „cine”. Ei încep prin a atrage cei mai potriviți oameni, prin reducerea personalului nepotrivit și prin acordarea locurilor pe merit. Iar asta e o procedură de care se țin pe termen lung – întâi oamenii, apoi direcția, indiferent de circumstanțe.”

De ce fac asta managerii buni? Pentru că uneori direcția trebuie schimbată, câteodată chiar brusc, așa cum am observat cu toții în ultima jumătate de an, iar oamenii veniți doar de dragul ei s-ar putea să își piardă motivația față în față cu o asemenea schimbare.

Așa că e foarte important să atragi și să reții cei mai potriviți oameni, dar ca să faci asta cu adevărat trebuie să te gândești strategic și la acele lucruri aparent mici de care vorbeam mai devreme. Nu e suficient să publici un anunț de angajare, să susții interviuri sau să introduci beneficii și bonusuri. Pentru o strategie de brand build făcută corect trebuie să urmezi câțiva pași importanți, pe care Academia de Employer Branding, prezentă și în România datorită eJobs, i-a perfecționat:

 

9 pași esențiali în procesul de brand build

 

1. Identifică talentele de care compania ta are nevoie

Mai departe de specializările exacte, business-ul tău are nevoie de un anumit tip de oameni. Spre exemplu, dacă vrei să creezi produse inovatoare în industria ta, caută oameni creativi pentru toate posturile, chiar și pentru cele de contabilitate. Pentru că mai departe de pregătirea fiecărui specialist, trebuie să te intereseze și dinamica în echipă, și potrivirea cu atmosfera de lucru. În alte cuvinte, trebuie să îți creezi o serie de profiluri care să descrie angajații perfecți pentru compania ta și să cauți acele trăsături în viitorii tăi candidați.

 

2. Analizează statusul actual al brandului tău de angajator

Caută atât avantajele, cât și dezavantajele ca să știi care sunt zonele unde e nevoie de cea mai multă muncă, dar și ce zone s-au dezvoltat bine în mod natural. Cu siguranță vei găsi lucruri surprinzătoare, pe care nu le-ai observat până acum în propria bulă, și care să te ajute când stabilești mai târziu acțiunile de brand build propriu-zise.

 

3. Alege obiective și KPIs relevanți pentru brand build

Ce e important pentru compania ta și pentru top management în acest moment? Să crești engagementul angajaților? Să reduci rata de turnover? Să dublezi numărul de impresii în social media? Notează-ți toate obiectivele pe care trebuie să le atingi, atât pe termen scurt, cât și pe termen lung, ca să implementezi ulterior soluțiile care să te aducă mai aproape de indicatorii de performanță doriți. 

 

4. Definește-ți EVP-ul

Adică Employer Value Proposition, acea frază care îți descrie perfect compania pentru angajați și candidați, și care, printre altele, ar trebui să îți ghideze inițiativele în employer branding. Mai multe despre el poți citi aici: EVP – ce este și de ce avem nevoie de el în HR?

 

5. Stabilește-ți identitatea de brand

Imediat după ce creezi EVP-ul, care e un proces în sine, vei avea toată baza necesară pentru a-ți dezvolta imaginea de brand, adică direcția grafică (felul în care arată) și mesajele cheie (felul în care sună). Acest pas te va ajuta să creezi un brand de angajator recognoscibil în fiecare element de comunicare. 

 

6. Dezvoltă-ți planul de brand build

Acum e timpul să-ți creezi un plan de inițiative, având în vedere imaginea brandului și obiectivele pe care ți le-ai propus la început. Printre aceste inițiative se pot număra următoarele: crearea și implementarea unei strategii de comunicare în social media, organizarea unui eveniment de recrutare sau promovarea companiei prin articole pe diverse site-uri pe care le citesc candidații, cum e eJobs Carieră, dacă vrei să atragi profesioniști, sau Primul Job, dacă ești în căutare de angajați la început de drum. Există o mulțime de posibilități aici. Depinde doar de tine să le alegi pe cele mai potrivite.

 

7. Implică și adu managementul de partea ta

E bine ca pe parcursul acestui proces de brand build să implici și top managementul companiei. Prezintă-le încă de la început planul tău, implementează feedback-ul lor și asigură-te că îi ai de partea ta chiar și înainte de implementarea strategiei. Susținerea lor e esențială în implementarea corectă a unui plan de employer branding. 

 

8. Dezvoltă rata de engagement

Un brand de angajator construit frumos e inutil dacă nu este cunoscut și interiorizat și de angajați. De aceea e foarte important să le comunici și lor pas cu pas ce se întâmplă și să îi implici în inițiative. Convinge-i să publice în social media întâmplări amuzante sau faine de la birou, să lase recenzii despre companie sau chiar să participe activ în acțiunile companiei ca ambasadori de brand. Angajații tăi sunt, în fond, oglindiri vii ale brandului de angajator și te pot ajuta să-l crești rapid și organic. 

 

9. Măsoară, evaluează și optimizează

Ultimul pas este probabil cel mai important pentru că te va ajuta să îți dai seama ce inițiative funcționează, ce acțiuni merg mai prost și ce trebuie să faci în continuare pentru a-ți dezvolta brandul așa cum ți-l imaginai la început. Procesul de brand build e un work in progress constant, un proces iterativ care te va ajuta enorm de mult în a atrage talentele potrivite, uneori chiar și fără efort, și în a reține oamenii cheie din companie. Trebuie, totuși, să stai cu ochii pe el și să-i aduci îmbunătățiri de fiecare dată când poți.

 

Te putem ghida pas cu pas în procesul de brand build

Nu sunt niște pași tocmai simpli, asta e clar, și nici nu e ceva ce poți începe și abandona pe parcurs. De aceea, dacă ai nevoie de ajutor și susținere pentru a completa tot procesul de creare a unei strategii de brand build, așa cum l-am descris mai sus, te invităm să te înscrii la grupa din toamnă a Academiei de Employer Branding, singura organizație din lume care oferă certificări recunoscute internațional de „Expert în Employer Branding” . 

 

Iată câteva avantaje de care merită să ții cont:

  • Cursurile grupei din toamnă, care încep pe 25 septembrie, vor avea loc 100% online, folosind o platformă modernă de e-learning, ceea ce înseamnă că vor fi ușor de integrat în programul tău de lucru obișnuit.
  • În cadrul academiei vei învăța în detaliu despre fiecare pas descris mai sus și vei primi toate cunoștințele necesare pentru a-ți crea propria strategie de employer branding.
  • La final vei prezenta strategia ta, alături de ceilalți cursanți ai academiei, și vei primi feedback constructiv din partea comisiei, dar și diploma de „Expert în Employer Branding”.
  • În acest moment există doar 40 de astfel de experți în întreaga țară, ceea ce înseamnă că e o oportunitate fantastică de a-i oferi companiei tale un super atuu (și un motiv excelent ca top managementul să te susțină în acest demers profesional). 
  • În plus, pentru a te asigura că academia ți se potrivește, vei avea acces gratuit pentru 7 zile la platforma de e-learning a Employer Branding Academy.
  • De asemenea, dacă te înscrii luna aceasta, beneficiezi de un discount Early Bird de 20%.

 

Te-am convins? Atunci lasă-ne datele tale în formularul de mai jos, iar un reprezentant al Academiei de Employer Branding te va contacta cu mai multe detalii despre curs!

Categorii:
Employer Branding

Și-a conturat abilitățile de copywriter de-a lungul anilor în advertising, iar recent s-a avântat în freelancing. Îi place să descopere locuri noi și să ia pulsul orașului, întorcându-se mereu la scris. Se implică oricând trup și suflet în proiecte ce au în centru creativitatea.

Leave a Reply

*

*