lider empatic
Leadership

De ce set de abilități ai nevoie pentru a fi un lider empatic

Relațiile consolidate în echipă duc la o performanță sporită

Leadershipul empatic are un impact semnificativ asupra succesului organizațional și asupra relațiilor interumane. Un lider empatic are capacitatea de a se conecta cu membrii echipei într-un mod profund, de a înțelege și de a răspunde la nevoile, emoțiile și perspectivele acestora. În acest articol, explorăm care sunt caracteristicile leadershipului empatic, beneficiile sale în cadrul companiilor, și cum poate fi cultivat acest mod de a te raporta la echipă pentru ca organizația să aibă succes.

Provocările pe care le trăim în aproape toate companiile, și anume: incertitudinea de pe piață, rata inflației, sau quiet quitting-ul existent – toate acestea îi determină pe oameni să se simtă din ce în ce mai presați, nesiguri și incapabili să se confrunte cu un grad mare de oboseală, atât mentală, cât și fizică.

Efectul tuturor acestor factori conduc la scăderea performanței organizației, dar mai ales la o lipsă de implicare la locul de muncă. Potrivit Gallup, engagementul oamenilor la locul de muncă a scăzut în ultimii ani, ajungând la 32%. 

Factorii externi enumerați duc și la pierderea motivației extrinseci, astfel că liderilor nu le rămâne decât să mențină motivația intrinsecă. Aici intră în ecuație leadershipul empatic, care necesită un set de abilități aparte.

 

Ce înseamnă și, mai ales, ce nu înseamnă a fi un lider empatic?

Dacă este practicat de mai mulți manageri din organizație, leadershipul empatic creează o cultură organizațională pozitivă, care contribuie la creșterea motivației oamenilor, a angajamentului, a retenției, și a capacității de inovare. Totodată, îi ajută pe membrii echipelor să-și găsească echilibrul dintre viață și muncă. Iar asta conduce la rezultate de business mai bune, sporește calitatea vieții, dar și dorința de a aduce și alte persoane în organizație, într-un mediu în care oamenii tăi se simt bine. 

Empatia nu înseamnă a rezolva problemele celorlalți, ci a deveni conștient de emoțiile prin care alți oameni trec, de a le amenaja un spațiu psihologic sigur în care să se simtă auziți, respectați, consultați și apoi, împreună cu ei, a găsi soluții noi.

 

8 competențe necesare pentru a fi un lider empatic

  1. Ascultare – Nu înseamnă că trebuie să să fii de acord cu tot ce auzi, ci înseamnă să oferi tuturor membrilor posibilitatea de exprimare a propriilor opinii, fără să le fie teamă de consecințe.
  2. Recunoaștere – Admiterea situației sau emoției prin care trece persoana cu care discutăm, recunoașterea faptului că poate mecanismele pe care ea le are la dispoziție sunt insuficiente pentru a rezolva anumite situații complexe.
  3. Grijă – Poți arăta grijă față de ceilalți prin mai multe feluri, începând cu exercițiile simple de check-in, prin a adresa simpla întrebare „Cum te simți azi?”. Aceste practici necesită „antrenament”, pentru că nu vine mereu natural să le pui în aplicare, însă odată însușite sporesc prezența, implicarea și motivația oamenilor.
  4. Comunicare – Poți folosi un limbaj prin care să reformulezi ceea ce ai auzit de la angajat, astfel încât să se simtă auzit. Asta presupune dezvoltarea rezilienței și să-i arăți dorința de a găsi o soluție împreună. În același timp, este recomandată împărtășirea veștilor mai puțin bune într-un mod ferm, corect, dar cu grijă și într-un spațiu sigur.
  5. Apreciere – Un lider empatic va arăta apreciere pentru realizările oamenilor. Câteodată pentru efort, alteori pentru rezultat, sau chiar și pentru învățarea din greșeli.
  6. Autenticitate – Aceasta reprezintă capacitatea liderului de a fi sincer și deschis în interacțiunile cu ceilalți. Atunci când un lider este autentic, el nu se ascunde în spatele unei măști sau a unui rol prestabilit, ci se prezintă așa cum este cu adevărat. Această transparență și vulnerabilitate creează o bază solidă pentru relațiile autentice și încrederea în echipă.
  7. Colaborare – E important să creezi suficient spațiu celorlalți oameni să se exprime în cadrul întâlnirilor, să iei în calcul opiniile lor și să creezi relații de colaborare.
  8. Poziționare – Un lider empatic nu le va reaminti constant angajaților de eforturile companiei depuse pentru ei, ci îi va face pe oameni să se simtă parte dintr-o echipă bine închegată.

Dezvoltarea, integrarea și folosirea tuturor acestor capabilități necesită timp și seamănă mai degrabă cu lecțiile de condus, atunci când avem de efectuat multe comenzi în același timp. Însă odată ce sunt învățate, ele vor veni în mod natural și te vor ajuta să fii un lider cu impact pozitiv asupra rezultatelor companiei și asupra oamenilor.

De asemenea, un instrument care-i poate ajuta pe manageri să-și însușească leadershipul empatic este apelarea la coaching individual sau coaching de echipă, unde oamenii învață toți, în același ritm, un nou mod de abordare, un nou mod de a reflecta împreună și de a se cunoaște dincolo de funcții.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Empatia pe care liderul o practică poate duce nu numai la relații îmbunătățite între el și echipa sa, ci și între membrii echipei. Acest lucru se întâmplă pentru că oamenii tind să replice ceea ce văd. Iar asta va duce la relații autentice, echilibrate, care vor crea un sentiment de bucurie de a lucra, a găsi soluții împreună și de a gestiona mai ușor toate provocările prin care trec.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

De la stres la burnout. Unde e limita?

5 cărți care te vor ajuta să soluționezi conflictele

4 moduri prin care companiile pot fi mai eco-friendly

 

Categorii:
Leadership

Contributor // Master Certified Coach, antrenor de minți de business și executive coach. Are o experiență de 16 ani în coaching, timp în care a lucrat cu peste 300 de clienți pe care i-a ajutat să își atingă obiectivele de business, să creeze o cultură organizațională sănătoasă și să transforme provocările în oportunități.

Leave a Reply

*

*