autenticitate
Employer Branding

Falsa autenticitate și ale ei repercusiuni

De ce nu este bine să prezinți o imagine îndelung cosmetizată

Există cel puțin o asemănare între interviul de angajare și primul date. În ambele cazuri, cele două persoane implicate încearcă să-și evidențieze cea mai bună latură a lor. Ce se întâmplă însă atunci când fiecare înfrumusețează excesiv adevărul, care odată ieșit la iveală se dovedește a fi departe de realitate? În cazul date-ului care se transformă poate într-o relație, se ajunge la despărțire, iar în cazul interviului, la o demisie. De ce nu este bine să prezinți o imagine îndelung cosmetizată în cadrul procesului de recrutare și ce urmări atrage după sine falsa autenticitate, dezbatem în continuarea acestui articol.

Atât în cazul candidaților, cât și a angajatorilor, logica este aceeași, ambele părți vor să-și atingă obiectivul. Candidatul dorește să obțină jobul mult dorit, iar recrutorul să ocupe poziția deschisă în cadrul companiei. De multe ori, în ambele cazuri, se apelează la înfrumusețarea adevărului, iar acest artificiu ajută doar pe termen scurt. Din poziția recrutorului, reușești să captezi interesul candidatului, care poate are mai multe oferte pe masăt, iar candidatul reușește să obțină poziția disponibilă. 

Totuși, pe termen lung, micile minciuni spuse în cadrul interviurilor de angajare, aduc după sine repercusiuni de ambele părți. Pentru a recruta eficient și pe termen lung, trebuie să fii sincer despre cum arată munca în cadrul companiei, despre beneficiile oferite sau despre programele interne de dezvoltare profesională. Pune-te în locul candidatului, în mod clar ai fost și tu măcar o dată în poziția lui și adresează-ți o întrebare. Dacă, spre exemplu, ți s-a promis un spațiu de lucru liniștit, dar la jobul propriu-zis te trezești într-un „open space” haotic, care este reacția ta? Cel mai probabil vei alege să schimbi angajatorul, dacă remarci mai multe astfel de diferențe.

 

Ce urmări atrage cu sine falsa autenticitate

 

Afectează brandul de angajator

Candidații din prezent au la îndemână numeroase surse de informare și, înainte de interviul de angajare, cercetează compania pentru care aplică. Aceștia caută să afle atât aspectele pozitive, cât și pe cele negative. Astfel, dacă distorsionezi adevărul încercând să proiectezi o imagine fără cusur, cel mai probabil ei vor repera înfloriturile. Dacă nu ești onest în procesul de recrutare, riști să-ți pierzi credibilitatea în ochii candidaților.

Cum să pui problema: E important să fii pozitiv, dar o poți face fără să minți. Spre exemplu, poți vorbi despre motivele pentru care cei mai fericiți angajați ai tăi rămân în companie, dar să prezinți și ce anume din jobul lor li se pare dificil sau ce îi motivează să evolueze în carieră, în ciuda elementelor provocatoare cu care se confruntă.

Riști să angajezi o persoană nepotrivită

Comunicarea clară a valorilor companiei este una dintre cele mai importante părți ale procesului de recrutare. Pe lângă un salariu competitiv sau beneficii pe măsură, angajații doresc să simtă că munca lor are sens. Potrivit unui studiu realizat de compania de consultanță și management, Blue Beyond Consulting, 80% dintre angajați spun că pentru ei este important ca valorile companiei să fie aliniate cu propriile lor valori. Astfel, dacă un candidat nu crede că se potrivește cu rolul sau cultura organizațională, e mai bine ca tu să continui căutarea celui mai potrivit angajat.

 

Creezi false așteptări în rândul candidaților

Atunci când comanzi un produs online probabil că citești recenziile acestuia. Atunci când ajunge la tine, vrei să îndeplinească criteriile pentru care l-ai ales. Să funcționeze exact așa cum este prezentat și e și mai bine dacă găsești o funcționalitate în plus. Așa este și în cazul candidaților, care vor să regăsească echipa și compania, exact așa cum li s-a spus la interviul de angajare.

Ce câștigi dacă joci corect: Adevărul spus în procesul de recrutare nu doar că te va poziționa ca un angajator de încredere, ci și te va ajuta să setezi așteptări corecte în privința joburilor scoase la bătaie. Dacă spre exemplu, în cadrul companiei se lucrează, uneori, peste programul normal de lucru, ar fi bine să menționezi acest aspect în cadrul discuției. În caz contrar, îți va fi greu să menții angajații mulțumiți și performanți la job, având în vedere că așteptările lor sunt altele de la bun început.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Poți obține recenzii negative

Cum spuneam, astăzi candidații pot afla aproape toate informațiile despre o companie, înainte să ajungă la interviu. Există diverse forumuri, grupuri în Social Media sau chiar cunoștințe la care pot apela, pentru a afla detalii despre un angajator. Odată ce sunt nemulțumiți de ce au primit în loc de ce li s-a promis, nu vor ezita, la rândul lor, să-și expună părerea pe unul dintre aceste canale aflate la un click distanță. Pe termen lung, recenziile negative îți vor îngreuna procesul de recrutare pentru alte poziții și va fi mai dificil să convingi oamenii că merită să ți se alăture.

 

Sunt șanse să irosești  resurse financiare și de timp

Dincolo de toate cele menționate, știi deja cât timp și resurse financiare investești în recrutarea unei persoane. Pornind de la crearea anunțului de angajare, până la procesul de induction sau crearea programelor de dezvoltare profesională. Un angajat care alege să plece, va lăsa o gaură în bugetul companiei tale, mai ales dacă ai investit deja în pregătirea angajatului care părăsește compania. 

Brandul de angajator a devenit o prioritate în rândul liderilor. Iar având în vedere deficitul de candidați existent de piața muncii, acesta va continua probabil să fie în centrul atenției și în următoarea perioadă. Candidații sunt curioși să descopere mediul de lucru, cultura organizațională, cum arată o zi de muncă în compania angajatoare, încă din primele interacțiuni cu recrutorul. Și cel mai important este faptul că vor crede toate informațiile pe care le primesc de la acesta, doar dacă ele vor fi confirmate și de foștii sau actualii tăi angajați. 

 

 

Ți-a plăcut articolul despre falsa autenticitate? Citește și:

Domeniul pe locul 2 la oferte de muncă, dar cu deficit de angajați

Ai recrutat cele mai potrivite talente?

Creativitate sub presiunea deadline-urilor

Categorii:
Employer BrandingInterviu

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*