piata muncii
Coronavirus

Piata muncii – ce se întâmplă după Restart

Cum va arăta de acum încolo și ce e nevoie să mai facem

Dacă ne-ar fi zis cineva la început de an că piata muncii se va schimba radical și că acest lucru se va întâmpla chiar peste noapte, mai mult sau mai puțin, am fi râs în sinea noastră și am fi zis că persoana respectivă e deconectată nu doar de la cum arată recrutarea ultimilor ani, dar și de la realitate. Iată însă că nu ne-a zis nimeni asta, pentru că chiar cred că nimeni nu ar fi putut măcar să-și imagineze o astfel de schimbare în atât de puțin timp. Dar, cu toate astea, ea s-a întâmplat.

E aproape de necuprins în ce mod ni s-au schimbat viețile, și cele profesionale, și cele personale, în ultimele două luni. În toate aspectele, din toate punctele de vedere și, mai ales, de la o secundă la alta. De la o piață care de ani buni e a candidatului, iată-ne într-o nouă piață a muncii în care polii puterii s-au inversat. Cel puțin pe moment.

După ce ani la rând ne-am dat peste cap și am făcut toate eforturile posibile pentru a atrage, a câștiga și a reține talentele, după ce ne-am bătut cu competiția nu doar pentru cote de piață, ci și (sau poate mai ales) pentru oameni, acum din nou, candidații au pierdut puterea. În teorie cel puțin, nu e așa rău pentru un profesionist în HR sau un manager – ne vom ocupa posturile vacante mai repede, ne va lua mai puțin să găsim candidații ideali și ne vom atinge mai ușor KPI-i.

În practică însă și mai ales din punct de vedere uman, lucrurile stau diferit – chiar dacă recrutarea va merge mai bine, creșterea contractelor suspendate nu are cum să fie de bun augur pentru nimeni, nici la nivel individual, nici la nivel de companie, nici la nivel de piață și, cu siguranță, nici la nivel de economie.

Cum ne acomodăm totuși cu noul context, căci e clar că trebuie s-o facem? Cum ne ajustăm pe noile coordonate? Cum facem switch-ul cât mai repede, astfel încât să funcționăm recalibrat la noua piață? Cel mai la îndemână e să ne folosim de ultimele luni pentru a trece cu brio peste următoarele, cu atât mai mult cu cât nu doar cele care au trecut au fost definitorii pentru piata muncii, ci și cele care vor veni vor conta în egală măsură.

Perioada izolării cred și sper că a servit multora dintre noi pentru a învăța niște lucruri despre noi ca profesioniști, ca manageri, ca antreprenori și, evident, ca oameni. Că le-am învățat natural, obligat-forțat, pe neașteptate sau imperceptibil, nici măcar nu contează. Important e să le aplicăm în continuare.

 

Noua realitate de pe piata muncii

În 21 aprilie, când eJobs a lansat campania Restart, piata muncii, la fel ca multe altele, era într-un îngheț de zile mari. Cu atât mai mult cu cât venise după o caniculă de ani buni, după o secetă infiorătoare de candidați. Acum o lună însă a fost și momentul în care ne-am dat seama că tot ce reușisem să facem până atunci foarte repede pentru a vă ușura munca în izolare nu era suficient. Că trebuia să vă dăm mai mult decât tool-uri indispensabile în noul context: video interviu, conținut fierbinte updatat la zi, webinarii cu specialiști în domeniu sau Candidate Fitness, algoritmul inteligent prin care sortăm candidații în funcție de relevanța lor pentru jobul respectiv.

Ne-am dat seama atunci că trebuie să facem mai mult decât a răspunde rapid la moment prin oferirea de astfel de tool-uri și, mai ales, că nu putem să facem asta singuri. Cum zicea și Bogdan, CEO eJobs, noi ne pricepem la joburi și tot în acest domeniu știam că putem ajuta concret în timpul acestei pandemii. Nu știm să facem măști, dezinfectanți sau combinezoane. Așa că i-am lăsat pe cei care știu să o facă, iar noi am încercat să ne folosim expertiza și de data asta pe aria noastră pentru a restarta împreună cu voi piata muncii. Pentru că singuri nu puteam.

E plăcut să vedem cum în doar 3 săptămâni, piata muncii s-a dezghețat, postându-se, în total, în toată această perioadă, peste 36.000 de joburi noi, care au adunat, împreună, peste 800.000 de aplicări din partea candidaților. Adică, împreună, cu ajutorul vostru am reușit să generăm cererea și oferta, pentru că nu puteam să o facem singuri.

Și e absolut îmbucurător și dătător de speranță să vedem că ușor-ușor ne îndreptăm spre ceea ce putem să numim noua normalitate. Nu întoarcerea la normalitate, căci normalitatea, așa cum o știam, cel mai probabil n-o să mai fie niciodată, însă ne îndreptăm spre o nouă normalitate, în care recrutăm în continuare, în care business-urile își revin chiar dacă au trecut prin încercări grele. Începem să punem plasturi peste zgârieturi și tot ce putem să facem e să sperăm că, în timp, cicatricile se vor diminua. Pentru că întotdeauna o fac.

 

#MergemMaiDeparte

Noua normalitate include și aspecte care încă ne râcâie sau care au lăsat deja cicatrici, acolo unde a trebuit să luăm măsuri pe care nu ne-a plăcut să le luăm. Dar așa cum va trebui să învățăm, cel puțin pe termen scurt și mediu, să trăim cu virusul ăsta detestabil care ne-a adus aici, tot așa va trebui să învățăm să trăim și cu aceste aspecte în universul nostru profesional.

Însă noi, la eJobs, avem încredere că putem să facem asta și știm că n-o putem face decât împreună în continuare. Dacă împreună am reușit să dăm, iată, restart pieței muncii, tot împreună și numai așa vom reuși să #MergemMaiDeparte.

Pentru că, dacă am învățat ceva din toată experiența asta, din aceste luni de izolare și de schimbări și de planuri eșuate și zădărnicite și date peste cap, cred că acel lucru e că avem o capacitate incredibilă de adaptare, capacitate care nici măcar nu știam că există în noi.

Uitându-ne la cum arată acum piata muncii, chiar dacă schimbată la 180 de grade față de începutul carantinei, putem să vedem că suntem mai maleabili decât ne credeam și asta ne-a trecut cu bine peste această perioadă.

Suntem maleabili la nivel individual, suntem maleabili la nivel de echipă, suntem maleabili la nivel de business și, evident, la nivel de organizație. Și numai păstrând această adaptabilitate neștiută și descoperită în timpul acestei pandemii putem să ieșim pe plus și de aici încolo.

Pentru că restartul nu e suficient. A fost un punct-cheie, într-adevăr, un punct vital fără de care ne-ar fi fost mult mai greu după, însă e important să nu uităm că odată ce am dat restart, trebuie să și #MergemMaiDeparte.

 

Ți-a plăcut articolul? S-ar putea să-ți placă și:

Criza economica sau cum se vor schimba regulile jocului în recrutare

Lecții pentru un specialist în HR din perioada distanțării sociale

1 din 2 angajați vrea o schimbare în carieră în următorul an

Categorii:
CoronavirusUpdate

Head of Content // De mai bine de 10 ani contribuie la conturarea de proiecte editoriale, multe de la zero, cel mai recent fiind chiar We Are HR. CV-ul ei include presă, marketing și e-commerce. La eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de conținut B2B și B2C. Dacă ar putea, și-ar lua un job full time de călător.

Leave a Reply

*

*