intrebari interviul recrutare
HR Challenge

3 întrebări clișeu pe care să le eviți la interviul de recrutare

+ Ce să întrebi în loc (VIDEO)

Sunt anumite întrebări clișeu de la interviurile de recrutare care deja au intrat în istoria populară. Numai cu „Unde te vezi peste cinci ani?” am auzit o mulțime de bancuri în cele mai diverse contexte, de celelalte nu mai zic. Și, pe bună dreptate. Dacă nu ai renunțat încă la astfel de întrebări, cam e timpul să o faci. De ce? De unde să încep?

În primul rând, la asemenea întrebări vei primi răspunsuri pe măsură: clișeu, prefabricate, neautentice, care nu-ți spun nimic despre candidat și care nu-ți aduc nicio informație suplimentară sau vreo plusvaloare. În al doilea rând, gândește-te cum te fac astfel de întrebări să arăți în ochii candidatului – plictisit, nepregătit, blazat. E ca și cum ai ieși la o cafea cu un prieten și, în loc să-l întrebi lucruri despre viața lui, l-ai întreba despre vreme sau orice altă întrebare pe care ai putea să o pui oricui, nimic personalizat. În plus, răspunsul la o întrebare mai puțin așteptată ca „Pentru ce te trezești dimineața?” sau „Ce superputere ți-ai dori să ai?” poate revela multe despre caracterul candidatului, la fel și reacția sa la auzul unei astfel de întrebări mai puțin întâlnite în recrutare.

E clar că nu putem reinventa roata, dar, cu siguranță, niște întrebări ceva mai personalizate și mai creative putem găsi. Cum evităm întrebările clișeu la un interviu de recrutare și, dacă le evităm, cu ce le înlocuim? Am stat de vorbă cu Beatrice Galațanu, Owner & Trainer la My HR Lab, care ne-a dat câteva idei în sensul ăsta. Uite ce ne-a zis!

 Recrutare All Inclusive

 

Unde te vezi peste cinci ani?

Da, ai să fii surprins, însă încă mai auzim candidați care ne povestesc că au primit această întrebare în interviu. Ținând cont de cât de dinamice sunt business-urile în ziua de azi și cât de des se schimbă strategiile, sunt sigură că și ție ți-ar fi greu să știi cum ar arăta în cinci ani departamentul în care lucrezi.

Așadar, nici candidații cel mai probabil nu știu ce vor face poate peste un an. Însă, cu siguranță, ei știu ce vor angajatorii să audă și, de obicei, răspunsul la această întrebare este destul de general și la fel de clișeu: „Vreau să mă dezvolt profesional și să avansez”.

Totuși, această întrebare ar putea fi înlocuită cu următoarea: „Care este primul lucru pe care dorești să îl realizezi dacă ar fi să te angajezi pe această poziție?” Sau, poți întreba: „Dacă mâine ar fi să vii pe această poziție, care sunt primele rezultate pe care ai vrea să le obții sau primele lucruri de care ai vrea să te apuci?

 

Care e cea mai importantă calitate a ta? Dar cel mai mare defect?

Sau: „Dă-mi un exemplu de trei calități și trei defecte”. Când vine vorba despre puncte forte, oamenii tind să răspundă așa cum ar dori să fie, nu neapărat așa cum sunt. Alternativ, solicitarea celei mai mari slăbiciuni a unui candidat va duce doar la un răspuns „twisted”, care va face ca respectiva slăbiciune să pară o calitate. De exemplu: „sunt perfecționist”, „sunt prea ambițios” etc.

Dacă ar fi să reformulezi întrebarea, cred că mai util ar fi ca ea să fie adresată sub această formă: „Te-aș ruga să îmi spui care sunt lucrurile pentru care managerul tău te laudă?” sau „Ce sfaturi ai primit de la managerul tău pentru a putea să îți faci lucurile mai bine?”

Totuși, dacă ne dorim să întrebăm candidatul despre calitățile și slăbiciunile lui, e important să continuăm cu întrebări de susținere, cum ar fi: „Te rog să îmi dai un exemplu de situație în care ai arătat această calitate/slăbiciune?” sau „Cum te-a ajutat această calitate în realizarea proiectului?” sau „Ce ai învățat?”.

Vrei să ai angajați happy la job? Citește și:

4 simptome ale angajatului care vrea să plece

Cum ar trebui să arate evaluările în 2018

 

Categorii:
HR Challenge

Chief Content Editor // De mai bine de 10 ani contribuie la conturarea de proiecte editoriale, multe de la zero, cel mai recent fiind chiar We Are HR. Economist la bază, CV-ul ei include presă, marketing și e-commerce. La eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de conținut B2B și B2C. Dacă ar putea, și-ar lua un job full time de călător.

Leave a Reply

*

*