manager
Coronavirus

Mai mult decât manager

Cum să gestionezi un prim astfel de rol

E frumos ca după ani de experiență, după multe proiecte duse la bun sfârșit, să vină acea zi, în care ești avansat pe o poziție de manager. E important să te bucuri de asta, să fii mândru că eforturile tale nu au fost în zadar, dar nu trebuie să uiți că totul abia acum începe. Încep noi provocări, o nouă etapă a carierei, în care vrei să demonstrezi că ești bun, că ai meritat acest rol. Iar pentru asta ai nevoie să știi cu ce să începi, care sunt pașii pe care trebuie să-i urmezi și care sunt elementele de care trebuie să ții cont pe tot parcursul tău profesional într-un rol de manager

Fie că ai obținut o poziție de manager în resurse umane, ești responsabil de departamentul de vânzări sau te ocupi de o întreagă echipă de IT, trebuie să demonstrezi că dincolo de a fi doar un bun manager, deții și acel element uman, de care au atâta nevoie angajații din echipa ta.

 

Bagajul unui manager la început de drum

Pe lângă anumite abilități pe care ar trebui să le deții atunci când preiei o poziție de conducere, resursele tale principale sunt oamenii din echipă. Ai grijă cum îi alegi și încearcă să selectezi persoane care au aceleași valori, merg în aceeași direcție și sunt familiarizați cu cultura organizațională. Cei mai buni candidați te așteaptă pe platforma de recrutare eJobs. Descoperă-i chiar acum!

Nu ar trebui să-ți lipsească nici inteligența emoțională. Cu ajutorul acesteia, vei reuși să te adaptezi mult mai ușor în echipă și să gestionezi anumite situații, poate chiar conflicte, mult mai simplu. Vei putea să oferi feedback constructiv și să înțelegi că, deși oamenii au aceleași valori, totuși pot gândi diferit și pot vedea lucrurile printr-un alt filtru.

Nu în ultimul rând, ar trebui să fii un bun prieten cu cifrele, pentru că ai nevoie să înterpretezi rapoartele financiare. Acest lucru este important pentru rolul tău și pentru strategia ta pe viitor. Cifrele mai sunt utile și pentru stăpâni analiza costurilor pentru echipa ta sau departamentul pe care îl gestionezi.

De asemenea, un bun coordonator va fi întotdeauna și un bun manager. Pentru că o persoană potrivită pentru un rol de conducere știe ce se întâmplă în echipa sa, care sunt resursele disponibile sau cine are nevoie de ajutor.

 

Principalele provocări cu care te poți confrunta 

Atunci când obții pentru prima dată un rol de manager, e important ca de la bun început să-ți stabilești stilul propriu de leadership. Acesta te va ajuta să știi exact în ce direcție mergi și cum să treci peste anumite provocări.

„Principala provocare cu care se confruntă managerii la început de drum este legată de lipsa de experiență într-un astfel de rol. Iar de aici, pot decurge mai multe aspecte care vizează lipsă de experiență în a coagula stiluri de lucru diferite, lipsă de experiență în a valorifica potențialul angajaților, lipsă de experiență în a gestiona situații de criză”, spune Beatrice Barbu, executive search & recruitment consultant la Career Counselor.

Comunicarea cu echipa sau cu managerii altor departamente este o altă provocare des întâlnită în rândul managerilor începători. Vestea bună este că abilitățile de comunicare se pot dezvolta în timp.

Alte provocări cu care te poți confrunta:

  • Să reușești să te adaptezi la personalitățile diferite ale oamenilor cu care lucrezi,
  • Să nu poți să creezi un echilibru între a fi un manager prietenos vs. un manager orientat spre rezultate,
  • Să nu ai suficient timp pentru echipă,
  • Să fii manager pentru oameni cu care ai fost coleg o perioadă lungă de timp,
  • Să nu fii luat în serios de către echipă,
  • Să-i nu poți să-ți motivezi oamenii la job.

 

Stiluri de management pe care le poți aborda

Cum spuneam și anterior, importanța abordării unui stil de management este vitală. Fiind înarmat cu unul dintre acestea s-ar putea să-ți ușurezi munca. Uite câteva stiluri de management cu care poți începe!

Autocratic – acesta poate fi identificat printr-un control puternic asupra responsabilităților pe care le au oamenii. Un astfel de manager își motivează oamenii prin diverse recompense sau penalități. Acest gen de leadership te poate ajuta pe timp de criză sau atunci când deadline-urile pentru proiecte sunt scurte.

Stilul autocratic de conducere se remarcă prin faptul că liderul ia decizii singur. De regulă, conducerea autocrată se aplică în întreprinderile mici, odată cu creșterea și dezvoltarea întreprinderii, acest stil trebuie transformat într-un stil de conducere care este mai adecvat situației.

Cu toate acestea, e important să nu exagerezi cu controlul și autoritatea, asta s-ar putea să îndepărteze echipa.

Permisiv. Față de stilul de management anterior, acesta este unul care încurajează ideile, comunicarea, pentru a ajunge la cele mai bune rezultate. Chiar și așa, nici în acest caz angajaţii nu sunt neapărat implicați în decizii importante.

Consultativ. Managerii care abordează acest stil de management, încurajează, de asemenea, o formă de comunicare cu două sensuri. Mai exact, acești manageri vor organiza ședințe cu membrii echipei pentru a le auzi opiniile, înainte de a lua anumite decizii. Acest tip de management are ca termen-cheie relaţiile umane.

Participativ. Acest stil de management va împărți autoritatea în întreaga organizație. Acest stil de management încurajează implicarea în proiecte a fiecărui membru al echipei. Totodată, acest stil îi poate ajuta și pe angajați să-și găsească propria direcție și să fie motivați atunci când și de ei depinde bunul mers al lucrurilor. Liderul în acest caz e un mediator al echipei, al discuțiilor.

Aceste patru stiluri de management sunt de bază, însă ai libertatea oricând să le personalizezi, să le modifici în funcție de nevoile pe care le au oamenii din echipa ta sau compania pentru care lucrezi.

 

Cât de importantă este învățarea continuă în cazul unui manager 

Prin propriul exemplu îi poți învăța pe cei din jurul tău cum să facă lucrurile mai bine, cât de implicați să fie și cât de motivați. Atitudinea ta contează foarte mult, e important să fii un model pentru echipa ta, nu doar un superior.

„Cel mai important pentru un manager este să susțină dezvoltarea potențialului uman. Susținerea potențialului uman implică două aspecte: dezvoltarea propriului potențial și dezvoltarea potențialului membrilor echipei care nu se poate realiza decât prin învățare continuă. Puterea exemplului este cea mai importantă și numai prin învățare continuă un manager poate deveni un exemplu demn de urmat”, spune Beatrice Barbu. 

 

Erori pe care le poate face un manager la început de drum

 „Principalele greșeli pe care le fac cei care obțin pentru prima dată poziții manageriale sunt legate de demonstrarea potențialului managerial ceea ce înseamnă o imensă presiune psihologică, presiune care generează lipsa asumării de riscuri sau asumarea cu prea mare ușurintă a riscurilor. Trebuie să existe un echilibru in procesul decizional”, spune Beatrice Barbu.

 

+ Alte greșeli pe care le pot face managerii

Nu deleagă

La începutul carierei de manager, persoana recrutată are tendința de a ține totul sub control, uneori peste măsură. Acest lucru îi îngreunează traseul profesional, iar managerul respectiv ajunge să muncească mult peste cât ar trebui. De aceea, delegarea este esențială, iar ca să poți să faci asta e important să ai încredere în oamenii cu care lucrezi. A delega nu e însă suficient! Nu trebuie să atribui sarcini și să detașezi sau să-ți abandonezi echipa. A delega în mod corect înseamnă a păstra continuu o conexiune și a fi accesibil întotdeauna pentru cei care au mare nevoie de ajutorul tău.

 

Nu se concentrează pe dezvoltarea potențialului actual 

De multe ori, managerul se concentrează exclusiv pe atingerea obiectivelor companiei și uită de nevoia oamenilor de a învăța, a se dezvolta. Iar oamenii din echipă au nevoie de învățare continuă, vor să-și dezvolte abilitățile și competențele. Iar liderul/managerul trebuie să înțeleagă că pentru a avea rezultate, doar ajutându-i pe cei cu care lucrează să-și dezvolte potențialul, va reuși să aibă succes.

 

Face micromanagement

Aceasta este o altă greșeală pe care o fac managerii, fără să-și dea seama că micromanagementul elimină motivația și creativitatea echipei. Oamenii nu au nevoie de un control excesiv. Atunci când un manager practică micromanagementul, el critică orice aspect al unui proiect realizat de echipa sa.

De cele mai multe ori, micromanagementul apare din cauză că managerii își doresc ca toate proiectele să fie realizate perfect. Acest lucru însă îi face pe angajați să nu se simtă apreciați.

 

Gestionează echipa dintr-o poziție de putere

Acest lucru conduce de multe ori la anumite conflicte sau frustări. Trebuie să fii capabil să accepți sugestiile celorlalți, dar și greșelile lor. Oamenii au nevoie de libertatea de a lua decizii, de a fi creativi și de a veni cu cele mai bune idei.

 

Nu ascultă oamenii

Lipsa ascultării active și a comunicării reprezintă un neajuns pentru mulți. Un leader adevărat trebuie să se implice cât mai mult în problemele oamenilor, chiar și dacă acestea sunt de ordin personal. Un angajat care este înțeles de superiorul său va fi mai loial, mai implicat și mai productiv. 

 

Cărți ce te vor ajuta să gestionezi mai bine primul rol de manager 

 

manager

Back to Human (Dan Schawbel)

Cartea explică de ce e important să fii conectat social și cum te poate ajuta acest lucru să fii împlinit, productiv și implicat. Dincolo de recomandări punctuale, autorul îndeamnă liderii să-și construiască un mediu de lucru în care oamenii să aibă posibilitatea de a-și dezvolta anumite abilități. 

lider

The Making of a Manager (Julie Zhuo)

Ce faci după ce obții rolul de manager? Asta e principala întrebare la care răspunde Julie Zhuo. Autoarea expune cea mai importantă lecție pe care a învățat-o de la marii manageri, mai exact, că nu te naști manager, ci te dezvolți în timp. Indiferent dacă ești la primul job de manager sau ești un lider cu experiență, cartea te învață cum să treci cu bine peste fiecare etapă pentru a te transforma într-un lider în toată puterea cuvântului. 

manager

People-First Culture (Michel Falcon)

Autorul împărtășește exemple reale din universul companiei sale de ospitalitate. Acesta povestește cum își construiește relații mai puternice cu clienții, angajații și comunitatea, punând accent pe trei subiecte cheie: cultura companiei, engagementul angajaților și experiența acestora.

manager

Leader Shift (John C. Maxwell)

Leader Shift ajută liderii să-și dezvolte capacitatea și dorința de a face schimbări în compania în care lucrează. Autorul arată cum, cu ajutorul setării unei mentalități potrivite și cu cea mai updatată gândire, cu toții putem realiza lucruri mărețe ca lideri. Maxwell arată modul în care liderii pot schimba organizațiile prin implementarea „Leadershifts”.

leadership

The Arbinger Institute 

Autorii acestui volum expun adevăratele modalități prin care ne putem sabota la job. De asemenea, cartea are la bază mai multe metode prin care un lider își poate construi echipa, prin care poate rezolva conflictele, dar și se poate dezvolta personal.

Sfat de final pentru managerii la început de drum

De multe ori, managerilor li se spune „Fii șeful pentru care oricine ar vrea să lucreze”. E ușor de spus, dar e și cel mai greu de făcut. Șlefuirea propriei personalități, în general, e o muncă grea și foarte puțini reușesc să o facă. Cu toate acestea, primul pas e să știi către ce te îndrepți, ce fel de lider vrei să devii și ce scopuri vrei să-ți îndeplinești.

„Un lider trebuie să conducă prin puterea exemplului, să se implice personal, să încurajeze membrii echipei, să susțină dezvoltarea angajaților, să urmărească derularea proiectelor, să organizeze resursele în vederea atingerii obiectivelor, să delege oamenilor sarcinile potrivite fiecăruia dintre ei, să aprecieze realizările fiecărui membru în parte, să respecte planurile inițiale și termenele limită, să ofere instrucțiuni clare și detaliate, să mențină cultura organizațională în cazul în care aceasta a generat rezultate cuantificabile, să creeze și să mențină o stare de armonie”, spune Beatrice Barbu. 

Dacă vrei să-ți schimbi jobul de manager pe care îl ai în momentul de față sau dorești să candidezi pentru prima dată pentru un astfel de rol, găsești cele mai tari joburi pe ejobs.ro!

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum să câștigi lupta cu timpul? #TimeManagement

Feedback în timp real? Se poate cu Mirro!

Statistici interesante despre telemuncă și alte noutăți

Categorii:
CoronavirusHR Challenge

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*