deadline
Dezvoltare personala

Cum ne împrietenim cu cronometrul

Deadline-ul văzut din trei perspective diferite

Vorbim tot mai mult de deadline-uri, target-uri și burnout, iar presiunea asociată acestora a devenit, în ultimii ani, aproape implicită. Oare nu suntem chiar noi însă cei care punem presiune pe noi, asumându-ne termene din ce în ce mai greu de respectat, pentru ca apoi tot noi să ne întrebăm de ce am ajuns la burnout? Pentru orice simptom există însă și un tratament. Contează să ne înconjurăm de oamenii potriviți, de la care avem de învățat.

Iată cum ar trebui să abordăm deadline-urile din perspectiva a trei specialiști care se confruntă zi de zi, sub o formă sau alta, cu presiunea acestora.

 

Lucian Ciolan – decan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, București.

 

Ce spune universitarul despre cum reacționăm în fața termenelor-limită

Lucian Ciolan, decan la Facultatea de Psihologie și Științele Educației, București, spune că ar trebui să fim mai conștienți de ceea ce ne asumăm și de ceea ce acceptăm, pentru a nu pune inutil presiune pe noi: „Termenele pentru sarcinile noastre sunt, de fapt, orizonturi de timp negociate și cunoscute, de cele mai multe ori. Inițial, din neglijență sau nepăsare, acceptăm «ce ni se cere», iar apoi, când realizăm că nu se poate, începe revolta”. Acesta recomandă ca termenele-limită să fie stabilite și discutate împreună cu managerul.

Prea multe sarcini însoțite de termene pe o unitate de timp nerealistă ne aduc în situația de a pierde controlul, spune Lucian Ciolan. Specialistul atrage atenția că problematică în mediul organizațional este „obișnuința” de a pune presiune, fără a ne mai bate capul dacă e bine sau nu. „Facem treabă de teamă, nu din responsabilitate. La mijloc sunt factori individuali, uităm de noi pentru o promisiune de progres în companie sau factori organizaționali, care provin din lipsa de responsabilitate a angajatorilor și din graba acestora de a profita de vulnerabilitatea și instabilitatea unor angajați, de regulă tineri”, afirmă decanul de la Psihologie. Lucian Ciolan avertizează că nimeni nu e ferit de burnout, dar cei mai vulnerabili sunt cei cu imunitate scăzută, alimentație deficitară și haotică, stres extrem, probleme cu somnul.
Important este să luăm în serios această situație și să-i sprijinim pe cei care trec printr-o astfel de perioadă. Pentru a depăși astfel de momente, e nevoie de un climat emoțional favorabil. Contează să avem grijă și la programul de lucru. Acesta ar trebui să arate normal și să includă pauze de relaxare. Și să fim atenți la cum ne gestionăm timpul liber. „Hrana echilibrată, somnul, dar și interacțiunile de bună calitate cu cei din jur sunt importante”, spune Lucian Ciolan.

 

Roxana Draghici - eJobs

Roxana Drăghici – Head of Sales la eJobs.ro

 

Ce spune specialistul în vânzări despre presiunea deadline-urilor

Roxana Drăghici este de aproape doi ani Head of Sales la eJobs, ea făcând parte din echipă de peste 14 ani. Deși are un job unde presiunea targetelor e la ordinea zilei, nu ai spune că o resimte. E mereu cu zâmbetul pe buze, înconjurată de oameni cu o energie la fel de pozitivă.
„Istoria a demonstrat că în vânzări succesul este direct proporțional cu energia și entuziasmul oamenilor. Astfel, o echipă cu aceste două ingrediente-cheie suportă mult mai bine presiunea deadline-urilor”, spune Roxana.

„Targetul, da, este o presiune în vânzări tot timpul”, povestește Roxana. Când volumul targetelor este poate prea mare și resimțit diferit de colegi, ea mizează pe o abordare umană, organizează one-to-one-uri cu fiecare om din echipa sa și încearcă să ajungă la un grad de confort atât pentru colegi, cât și pentru companie. În plus, fiecărui coleg nou venit în echipă îi acordă un mentor pentru a-l ajuta să se integreze cât mai bine și cât mai repede.

Valul de task-uri este gestionat astfel cu tact în echipa sa. Rolurile sunt bine definite și încă de la interviu știi exact care sunt componentele jobului tău. Alte task-uri care sunt în afara rolului sunt puse pe tablă și cei care cred că le pot îndeplini, le și preiau. În perioadele mai aglomerate la job, Roxana își ia câteva minute pentru a ieși la cafea cu colegii, iar timpul personal e doar al ei, fiind bine delimitat de job

 

Amalia Sterescu

Amalia Sterescu – Coach

 

Ce spune coach-ul despre cum ar trebui să gestionăm deadline-urile

Amalia Sterescu este de peste 7 ani coach și zilnic întâlnește oameni care suferă de burnout, cei mai predispuși fiind managerii, seniori cu echipe globale care își desfășoară operațiunile pe mai multe fusuri orare și profesioniștii din zona de relații cu clienții. Pe aceștia un coach îi poate ajuta ori de câte ori au nevoie de sprijin, știind cum să le resusciteze motivația pentru jobul lor. Important e ca oamenii să conștientizeze aspectele unde au de lucrat: „Rădăcina nu stă neapărat în slaba gestionare a timpului, ci poate fi o problemă de gestionare a emoțiilor legate de sarcinile de serviciu. În acest sens, insist pe o mai bună disciplină a muncii și o mai bună reechilibrare fizică și mentală a angajatului”, spune Amalia Sterescu.
Una dintre strategiile pe care aceasta le recomandă este să învățăm să negociem mai bine și să nu evităm să spunem NU atunci când volumul de muncă nu mai permite extra-taskuri. La fel de importante sunt prioritizările sarcinilor dificile, dar și ajutorul pe care e bine să nu ezităm să-l cerem. „A cădea victima lui «Eu pot» nu e chiar un vis atunci când sănătatea ta și a organizației începe să sufere”, adaugă Amalia Sterescu. Există însă și o parte pozitivă a burnout-ului: „Pe majoritatea îi ajută să identifice mai bine propriile limite, până unde pot duce. De asemenea, ei învață mai bine cum să gestioneze situații similare pe viitor”, consideră coach-ul.

Oricât de mult ne plac sau nu, termenele-limită ne ajută să funcționăm mai bine și să nu tergiversăm inutil task-urile. Contează să nu le lăsăm să ne copleșească. Să ni le asumăm cu responsabilitate, să discutăm despre ele cu managerii și să găsim o cale confortabilă de îndeplinire a obiectivelor fără a ajunge la burnout. Timpul liber și modul în care îl petrecem joacă un rol important în starea de bine la birou.

Ți-a plăcut articolul despre cum gestionăm deadline-urile? Citește pe aceeași temă:

Angajați stresați? Află ce impact au asupra companiei
Cum poate HR-ul să reducă fenomenul de burnout al angajaților?
Ce întrebări să-ți pui înainte de a ajunge la sindromul burnout

Categorii:
Dezvoltare personalaOpinie

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro

Leave a Reply

*

*