stresul-la-locul-de-munca
Interviu

Angajați stresați? Află ce impact au asupra companiei

+ câteva soluții de combatere a stresului

Stresul la locul de munca e un subiect prea puțin discutat în România, deși statisticile și studiile despre starea emoțională a angajaților nu arată deloc îmbucurător. Mai mult, sănătatea emoțională a oamenilor din echipa ta poate avea un impact direct asupra productivității lor, dar și asupra profitabilității companiei.

„Stresul la locul de munca este într-o creștere îngrijorătoare. Sigur că și la nivel mondial vorbim despre  burnout, însă, spre deosebire de România, în alte țări se iau măsuri reale pentru îmbunătățirea vieții angajaților și se acordă o atenție sporită sănătății lor emoționale”, spune Oana Nicolau. Ea a fondat clinica de psihologie și psihoterapie ce îi poartă numele în 2007.

Peste 80% dintre cei care apelează la serviciile clinicii Oana Nicolau spun că se confruntă cu anxietate, depresie sau atacuri de panică. Ceea ce confirmă încă o dată, atât nevoia, cât și dorința de a rezolva situațiile neplăcute, care ajung să afecteze atât viața profesională a angajaților, cât și pe cea personală. 

Suprasolicitarea, deadline-urile scurte, dar și relațiile cu superiorii sau colegii de la job sunt printre principalii factori care generează stresul la locul de munca. 

Atunci când sunt suprasolicitați sau nu li se acordă suficient timp pentru odihnă și relaxare, sunt șanse mari ca angajații să aibă un randament scăzut și să fie demotivați, spune Oana Nicolau. 

 

 

 

De ce nu trebuie să ignori stresul la locul de munca?

Stresul excesiv și prelungit al angajaților din compania ta poate duce chiar la burnout – epuizarea emoțională, fizică și psihică. Aceasta având ca simptome principale oboseala cronică, motivația scăzută, absenteismul și performanțele slabe.

„Burnout-ul nu este o problemă personală a angajatului și nici un indicator al incompetenței lui”, explică Oana Nicolau. 

Mai mult, un angajat stresat este mai probabil să dezvolte comportamente dăunătoare, cum ar fi nervozitate crescută, consum de alcool, supraalimentare, dar și o comunicare deficitară cu cei din jur. 

„Munca în exces poate literalmente îmbolnăvi o persoană. Plus că, în cazul în care un angajat este bolnav, el este nevoit să primească concediu medical, ceea ce înseamnă că restul echipei va fi obligată să suporte consecințele”, mai precizează co-fondatoarea clinicii ce oferă atât servicii de psihoterapie individuală, cât și corporate.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Ce impact are stresul la job asupra retenției?

Nu doar angajatul și productivitatea lui poate suferi, ci și nivelul retenției din companie. Studiile arată că, burnout-ul este unul dintre principalele motive pentru care oamenii aleg să părăsească o companie.

„O rată ridicată a angajaților ce își părăsesc locul de muncă vine cu un preț la fel de ridicat. Aceasta afectează nu numai productivitatea întregii companii, ci costă organizațiile sume foarte mari”, precizează Oana Nicolau. 

În afară de costurile suplimentare, companiile riscă să-și piardă angajații de top din cauza burnout-ului. „Majoritatea managerilor au tendința de a suprasolicita cei mai buni angajați, fără a acorda o atenție deosebită bunăstării lor. Ca urmare, angajații cu performanțe superioare sunt mai predispuși să nu răspundă așteptărilor, să nu își maximizeze potențialul sau chiar să clacheze”, mai spune reprezentanta clinicii Oana Nicolau. 

În prezent, în companiile din piața locală nu există bugete strict dedicate serviciilor de sănătate emoțională. „Companiile din România au început să conștientizeze faptul că este necesar să acorde atenție sănătății emoționale a angajaților, însă este nevoie și de acțiune în acest sens. Cred că organizațiile nu îndrăznesc să o recunoască public. De aceea, probabil, alocă parte din alte scheme bugetare și nu stabilesc bugete clar definite în acest sens”, explică Oana Nicolau. 

 

 

 

Ți-a plăcut articolul despre stresul la locul de munca? Citește și:

Confesiuni de lider: Georgeta Elisei, Head of HR la Rewe Romania

Antrenament pentru autenticitate

Cum au transformat NFT-urile autenticitatea în diferențiator

Categorii:
InterviuRetentie

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*