stresul-la-locul-de-munca
Interviu

Angajați stresați? Află ce impact au asupra companiei

+ câteva soluții de combatere a stresului

Stresul la locul de munca e un subiect prea puțin discutat în România, deși statisticile și studiile despre starea emoțională a angajaților nu arată deloc îmbucurător. Mai mult, sănătatea emoțională a oamenilor din echipa ta are un impact direct asupra productivității lor, dar și a profitabilității companiei.

„Stresul la locul de munca este într-o creștere îngrijorătoare. Sigur că și la nivel mondial vorbim despre  burnout, însă, spre deosebire de România, în alte țări se iau măsuri reale pentru îmbunătățirea vieții angajaților și se acordă o atenție sporită sănătății lor emoționale”, spune Oana Nicolau. Ea a fondat clinica de psihologie și psihoterapie ce îi poartă numele în 2007, iar în prezent, peste 70% dintre pacienți sunt angajați în companii mai mari sau mai mici, de la nivel de junior, până la nivel de top management.

Peste 80% dintre cei care apelează la serviciile clinicii Oana Nicolau spun că se confruntă cu anxietate, depresie sau atacuri de panică. Ceea ce confirmă încă o dată, atât nevoia, cât și dorința de a rezolva situațiile neplăcute, care ajung să afecteze atât viața profesională a angajaților, cât și pe cea personală. 

Suprasolicitarea, deadline-urile scurte, dar și relațiile cu superiorii sau colegii de la job sunt printre principalii factori care generează stresul la locul de munca. 

Atunci când sunt suprasolicitați sau nu li se acordă suficient timp pentru odihnă și relaxare, sunt șanse mari ca angajații să aibă un randament scăzut și să fie demotivați, spune Oana Nicolau. 

 

 

 

De ce nu trebuie să ignori stresul la locul de munca?

Stresul excesiv și prelungit al angajaților din compania ta poate duce chiar la burnout – epuizarea emoțională, fizică și psihică. Aceasta având ca simptome principale oboseala cronică, motivația scăzută, absenteismul și performanțele slabe.

„Burnout-ul nu este o problemă personală a angajatului și nici un indicator al incompetenței lui”, explică Oana Nicolau. 

Mai mult, un angajat stresat este mai probabil să dezvolte comportamente dăunătoare, cum ar fi nervozitate crescută, consum de alcool, supraalimentare, dar și o comunicare deficitară cu cei din jur. 

„Munca în exces poate literalmente îmbolnăvi o persoană. Plus că, în cazul în care un angajat este bolnav, el este nevoit să primească concediu medical, ceea ce înseamnă că restul echipei va fi obligată să suporte consecințele”, mai precizează co-fondatoarea clinicii ce oferă atât servicii de psihoterapie individuală, cât și corporate prin programul Bye Stress, creat din dorința de a ajuta angajații să prevină efectele burnout-ului asociat cu locul de muncă. Mai exact, ei au acces rapid la o echipă de peste 40 de psihoterapeuți cu experiență, beneficiază de un loc unde pot vorbi despre situațiile dificile, dar pot apela la un specialist din cadrul clinicii și printr-o linie telefonică directă. 

 

Ce impact are stresul la job asupra retenției?

Nu doar angajatul și productivitatea lui poate suferi, ci și nivelul retenției din companie. Studiile arată că, burnout-ul este unul dintre principalele motive pentru care oamenii aleg să părăsească o companie.

„O rată ridicată a angajaților ce își părăsesc locul de muncă vine cu un preț la fel de ridicat. Aceasta afectează nu numai productivitatea întregii companii, ci costă organizațiile sume foarte mari”, precizează Oana Nicolau. 

În afară de costurile suplimentare, companiile riscă să-și piardă angajații de top din cauza burnout-ului. „Majoritatea managerilor au tendința de a suprasolicita cei mai buni angajați, fără a acorda o atenție deosebită bunăstării lor. Ca urmare, angajații cu performanțe superioare sunt mai predispuși să nu răspundă așteptărilor, să nu își maximizeze potențialul sau chiar să clacheze”, mai spune reprezentanta clinicii Oana Nicolau. 

În prezent, în companiile din piața locală nu există bugete strict dedicate serviciilor de sănătate emoțională. „Companiile din România au început să conștientizeze faptul că este necesar să acorde atenție sănătății emoționale a angajaților, însă este nevoie și de acțiune în acest sens. Cred că organizațiile nu îndrăznesc să o recunoască public. De aceea, probabil, alocă parte din alte scheme bugetare și nu stabilesc bugete clar definite în acest sens”, explică Oana Nicolau. 

 

Ce să faci ca să stopezi stresul la locul de munca?

Acordă o atenție mai mare angajaților și nu ignora primele simptome ale burnout-ului. Nepăsarea și neimplicarea nu fac decât să înrăutățească situația, iar efectele pot fi ireversibile. 

„Din parteneriatele corporate pe care le avem, concluziile sunt destul de sumbre și este nevoie de efort susținut, de resurse alocate din partea companiilor, pentru ca această situație să nu ajungă într-o stare de criză. De aceea susținem cu tărie prevenția, și în domeniul sănătății emoționale, nu doar în cea din domeniul sănătății fizice”, încheie Oana Nicolau. 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Pășește în noua eră a HR-ului la LEAP

Topul salariilor în resurse umane

Recrutare fără prejudecăți

Categorii:
InterviuRetentie

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*