user experience HR
Recrutare

User Experience în HR: cum atragem mai mulți candidați

Ține cont și de "Desire Paths"

N-am nevoie de un site de carieră, pentru că deja folosesc o mulțime de platforme. N-am nevoie de o pagină de Facebook dedicată brandului meu de angajator, pentru că nu cred că pot atrage candidați serioși de acolo. N-am nevoie de newslettere interne, pentru că angajații știu deja la cine să vină dacă au vreo recomandare de făcut. N-am nevoie de LinkedIn, pentru că deja recrutează prea multe companii acolo. N-am nevoie de employer branding, pentru că toată lumea a auzit de organizația mea. 

Ție-ți sună familiar aceste fraze? Nouă da. Le auzim des de la recrutorii care cred că nu au nevoie de mai multe drumuri care duc la ei. Că unele căi ar atrage candidații nepotriviți și că persoanele dornice să aplice vor căuta calea „corectă”, chiar dacă se pierd un pic pe drum. Dar lucrurile nu stau chiar așa. Nu există o singură cale corectă. Toate drumurile care duc la noi sunt bune, în special în recrutare.

 

Ce putem învăța din domeniul User Experience?

User Experience, cunoscut și pe scurt ca UX, este un domeniu relativ tânăr, creat undeva pe la finalul secolului al XIX-lea, odată cu era tehnologică avansată, având misiunea de a eficientiza producția. Domeniul a fost însă rafinat ulterior, până când s-a dezvoltat în User Experience Design-ul pe care îl știm astăzi.

  • În 1940, Toyota implementează sistemul lor human-centric, care îi permitea oricărui muncitor să oprească linia de producție pentru a oferi feedback (similar cu metodele de usability testing din user experience)
  • În 1955, Henry Dreyfuss publică Designing for People, un volum care promovează produsele create și optimizate pentru majoritatea oamenilor, chiar și atunci când acestea contrazic așteptările designerilor
  • În 1993, Apple îl angajează pe Donald Norman în poziția de User Experience Architect, iar acesta formulează pentru prima oară numele oficial al domeniului: User Experience Design

Astăzi corelăm domeniul User Experience cu optimizarea website-urilor și a aplicațiilor, pentru a fi cât mai prietenoase cu utilizatorii lor, dar UX-ul are un loc binemeritat și în domeniul resurselor umane. Asta pentru că, în fond, ambele domenii depind cu totul de oameni, de nevoile, dorințele, potențialul și așteptările acestora. Să ne amintim atunci, în special în aceste vremuri tulburi, că una dintre misiunile noastre ar trebui să fie întotdeauna facilitarea procesului de angajare pentru candidații noștri, o misiune care ne ajută atât talentele, cât și pe noi ca recrutori. Dar cum ne asigurăm că o aplicăm?

 

Cea mai importantă lecție din User Experience

Ți s-a întâmplat vreodată să te plimbi printr-un parc și să o iei pe o scurtătură prin iarba deja bătătorită? Sau măcar să-i vezi pe alții că fac asta? Căile astea neintenționate peisagistic și create de utilizatori se numesc Desire Paths în domeniul User Experience și reflectă nevoile oamenilor și traseele adevărate ale acestora. În multe parcuri ai drumuri întortocheate, care sunt fantastice când ieși la plimbare, dar complet nepractice pentru cei care trec prin parc doar ca să ajungă mai repede în altă parte.

Așa e și în recrutare. Avem căile noastre bine stabilite, care funcționează și trăim cu impresia că alte căi nu pot fi la fel de bune. Față de un parc însă, lipsa unui site de recrutare sau a unei pagini de Facebook dedicate brandului de angajator înseamnă un perete pus peste gazonul pe care ar vrea să treacă anumiți utilizatori în drum spre noi. Înseamnă refuzul categoric al unor Desire Paths care se vor marcate.

În loc să pui piedici, mai bine deschizi toate căile de acces și profiți de toate mediile prin care poți atrage candidați. Lansează-ți o pagină de carieră pe site-ul companiei, creează o pagină de Facebook și de LinkedIn dedicate brandului de angajator. Și amintește-le angajaților de posturile deschise și de cât de valoroase sunt recomandările lor. Pentru că toate căile care îți aduc candidați sunt importante, în special în această perioadă când talentele sunt nesigure pe viitorul lor profesional și de oportunitățile la care au acces în realitate.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Candidații, tot mai interesați de o reconversie profesională

Cum gestionăm situația actuală din piața muncii?

Categorii:
Recrutare

Și-a conturat abilitățile de copywriter de-a lungul anilor în advertising, iar recent s-a avântat în freelancing. Îi place să descopere locuri noi și să ia pulsul orașului, întorcându-se mereu la scris. Se implică oricând trup și suflet în proiecte ce au în centru creativitatea.

Leave a Reply

*

*