criza economica
Uncategorized

Cum gestionăm situația actuală din piața muncii

Ce spun specialiștii în HR

Dacă până acum spuneam despre piața muncii că este extrem de dinamică, în momentul de față o vedem incertă. Pandemia ne schimbă modul de lucru, dar și felul în care ne petrecem timpul liber. E normal ca în acest context să ne întrebăm: oare ce urmează? Ne așteaptă o criza economica? Ce facem cu bugetele? Cum ne gestionăm oamenii pe timp de criză? 

Am decis că, așa cum noi avem nevoie de răspunsurile la aceste întrebări, ai nevoie și tu de ele. Așa că, am stat de vorbă cu specialiștii în HR, iar ei ne-au spus ce prognoze au pentru următoarea perioadă.

„Scenariul pozitiv este că vom controla răspândirea virusului și numărul de noi cazuri va fi în descreștere. În acest caz, companiile vor redeschide fabricile, respectiv locurile de muncă. Cu ajutor de la guvern, scheme de finanțare la dobânzi scăzute, scutiri sau amânări de taxe, deși substanțial, impactul va fi suportabil. Ne vom întoarce la muncă zdruncinați, dar fără daune majore. Recuperarea va dura cel puțin de două ori mai mult decât a durat căderea pentru că încrederea trebuie restabilită și virusul oprit de tot, nu doar controlat”, explică Sorin Faur, fondator la Academia de HR, companie de consultanță în resurse umane. 

În momentul de față, există deja producători auto din Europa precum este Volkswagen sau grupul Renault, ce pun lacăt pe ușile fabricilor. Trimit oamenii în concediu pentru carantină sau șomaj tehnic, fără să le spună când se vor întoarce la joburilor lor. Mai mult decât atât, numărul cazurilor de infectare cu COVID-19 pare că nu are de gând să se oprească. 

Într-un scenariu negativ, potrivit specialistului în resurse umane, criza economica va deveni una socială. „Milioane de oameni vor trebui asistați social, pentru că nu vor avea din ce să trăiască. Nu va mai fi vorba de scutiri sau amânări de taxe, va fi vorba ca oamenii să primească bani/subvenții de subzistență”, spune Sorin Faur. 

În opinia sa, în acest caz, impactul va fi foarte mare, multe companii se vor afla în imposibilitatea de a-și mai păstra angajații, fie și în șomaj tehnic. „Unele companii vor fi salvate de guvern, cele mai multe, vor da faliment. Depinde și de măsurile luate de autorități. E multă incertitudine acum și e greu de dat un răspuns mai precis”, mai spune Sorin Faur. 

Pentru companii, perioada aceasta, reprezintă și un test al maturității, mai ales pentru cele mici, care abia își croiesc un ecosistem lucrativ. „Iar industriile care au în centru prezența fizică a omului, automat vor avea de suferit în prima linie. Aici este vorba atât de producție cât și de turism. Talia și tipul companiei, solvabilitatea clienților săi și interesul pentru productivitatea și eficiența proprie vor amortiza o parte din efectele ulterioare. Tot aici se regăsește și maturitatea angajaților, nivelul de engagement și dorința lor de a se adapta unor condiții diferite”, spune Iuliana Leurent, CEO la Temps HR. 

 

Cum rămâne cu recrutarea? 

„Majoritatea companiilor se vor uita, în primul rând, la ultima linie ce ține de profitabilitate. Și această situație este una dureroasă pentru toate nivelurile din companie determinând într-o formă mai mult sau mai puțin conștientă nevoia de a urmări nivelul de productivitate. Va și un moment de reorganizare a resurselor și a proceselor unde ne vom uită la achiziționarea de abilități specifice și impactul asupra organizației”, precizează Iuliana Leurent.  

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Criza economica – ce măsuri poți să iei?

În perioada aceasta, oamenii au o mare nevoie de a li se comunica transparent și mai clar ce au de făcut. Tocmai pentru a fi mai productivi și a ajuta compania cu ce pot.  Mulți angajatori au luat deja măsuri pentru a stopa răspândirea COVID-19 și au trimis angajații să lucreze de acasă.  Alții, fără de care nu poate să meargă business-ul au rămas la birou, dar li s-a modificat programul de lucru. 

„Companiile trebuie să se aștepte la fel de fel de probleme. Motiv pentru care trebuie să constituie grupuri de criză și să realizeze diverse scenarii de acțiune pentru cele mai probabile situații. Trebuie să își pună la adăpost angajații de neînlocuit și eventual să pregătească oameni de rezervă dacă unul dintre ei se îmbolnăvește sau devine indisponibil din orice alte motive”, menționează Sorin Faur. 

Companiie care sunt direct afectate precum turismul, HoReCa, magazinele non-alimentare, sălile de sport ș.a.m.d, trebuie să între în managementul de criză. „E nevoie de lideri puternici. Trebuie adunați cei mai buni oameni din firmă și fiecare să își stabilească un plan de acțiune pe timp de criză”, spune Iuliana Leurent. 

Așadar, această perioadă reprezintă un test pentru mai multe companii, dar și pentru angajați. Acum e momentul să lăsăm tot ce ne-a preocupat până acum și să încercăm să ieșim din această situație. Și pare că tot mai multe companii au înțeles asta și au început să ia măsurile necesare pentru a proteja oamenii, pentru ca businessurile și echipele lor să funcționeze. 

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Acum poți să faci interviu de angajare video

Romania coronavirus: cum va schimba mediul profesional și echipele

Munca de acasă: cum facem ca echipele să funcționeze

Categorii:
Uncategorized

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*