JYSK Romania
Leader Confessions

Confesiuni de lider: Alexandru Bratu, Country Manager JYSK

Ce contează pentru el mai mult: scopul sau călătoria până la acesta?

Într-un moment în care multe business-uri încă trec prin schimbări sau resimt transformările făcute pe repede-înainte, scopul poate rămâne un concept declarat, mai puțin urmat. Contextul dictează de cele mai multe ori acțiunile. Ți-ai dori însă să citești și despre echipe care au funcționat în această perioadă, respectând misiunea și ghidându-se după ea. JYSK Romania, compania cu origini daneze, s-a bucurat în tot acest timp de viziunea unui lider cu experiență, Alexandru Bratu, și de o expansiune mai mult decât așteptată odată cu lucrul remote. Ce contează pentru el mai mult: scopul sau călătoria până la acesta? Afli în cele ce urmează!

 

Alexandru Bratu JYSK

 

 

Ești de peste 11 ani Country Manager JYSK Romania și Bulgaria. Ce te menține motivat de atât timp? Cât de mult a contat filosofia daneză în implicarea ta pe termen lung în business?

Cel mai important lucru a fost faptul că JYSK Romania este un business în dezvoltare. Expansiunea, prin inaugurarea de noi magazine, induce adrenalina, iar acesta este unul dintre cei mai importanți factori. Sunt însă multe alte lucruri care mă motivează, dar, dacă e să aleg unul foarte puternic, aș spune că este această călătorie. De la 15 magazine în România și Bulgaria, atunci când am venit în JYSK am ajuns acum la 134 de magazine în ambele țări. Iar această călătorie continuă. A fost o simbioză foarte bună între valorile mele personale și cele ale danezilor: transparența, respectul reciproc, abordarea directă și comunicarea punctului de vedere.

 

Ce abilități ți-au fost necesare pentru a reuși să ajungi să conduci JYSK Romania și Bulgaria?

Mi se pare că e extrem de important să fii sincer cu tine și cu ceilalți, să nu joci niciun rol, ci să fii tu însuți, să înveți din greșeli, să le îmbrățișezi când apar, să respecți părerile celorlalți și să le asculți. Nu cred că există o anumită rețetă, înveți oricum de la un an la altul, te schimbi și evoluezi în permanență. În unele cazuri, problema este că pornești la drum cu o echipă care este ok, dar nu crește la fel de mult sau în același ritm ca business-ul. Noi am avut noroc că oamenii au crescut odată cu business-ul. Este o maturizare pe două planuri, și al business-ului, dar și personal. Una este să fii manager pentru 15 magazine, alta pentru 150.

 

Ți-ai urmat neclintit scopul în carieră sau te-ai bucurat și de pașii făcuți pentru a ajunge la el?

Ar trebui să fii inconștient să nu te bucuri de călătorie. Nu am un scop în carieră, vreau doar să îmi trăiesc viața în cel mai bun mod posibil și să mă bucur de fiecare pas făcut. Scopurile de genul ăsta nu fac decât să te limiteze. E bine să te bucuri de călătorie.

 

Cât de important este să definești și să comunici un scop clar echipei?

Este esențial. Orice manager, de orice nivel, poate gestiona oamenii doar dacă este capabil să comunice clar scopul comun, cu subiect și predicat. E o calitate intrinsecă a unui manager. Practic, asta face un manager, gestionează oameni și resurse.

 

Cum îți motivezi oamenii să meargă în aceeași direcție, pentru atingerea unui obiectiv comun?

Construim direcția împreună, iar obiectivele le stabilim atunci când suntem sinceri și realiști cu noi și știm ce putem face și care sunt limitările. Pe parcurs putem să schimbăm sau să reevaluăm obiectivele, dacă nu credem că ceva e rezonabil. Pentru mine este important ca oamenii cu care lucrez să se responsabilizeze. Iar lor le place să fie responsabili de ceva. Când își asumă lucruri și au responsabilități, atunci sunt motivați. Dacă doar tu dai direcția, atunci oamenii nu mai sunt motivați și se limitează la a copia ce spune șeful ierarhic, ceea ce este greșit.

 

Așteptările oamenilor s-au modificat mult în ultima perioadă. Cum îți ajuți colegii să treacă peste provocările emoționale?

Din prima zi în care au existat lideri, oamenii i-au apreciat pe cei care îi ascultă, îi înțeleg și se adaptează în funcție de situație. Trebuie să îți folosești empatia, fără empatie este greu să îi înțelegi pe ceilalți. Oamenii sunt diferiți, au frici, bucurii, așteptări sau reacții diferite. Povestea cu virusul ăsta a scos foarte bine în evidență diferențele dintre oameni.

 

Alex Bratu Country Manager JYSK România și Bulgaria

 

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Ce activități ai făcut în ultimul an alături de colegi pentru a le arăta că le ești aproape și pentru a le transmite valorile companiei?

În ultimul an nu am mai putut face foarte multe activități împreună, lucruri pe care în anii trecuți le puteam face pentru a ne apropia: team building-uri, întâlniri față în față, petrecerea anuală la care participau toți cei peste 800 de angajați. Am arătat însă că suntem aproape de ei sufletește, înțelegându-le nevoia de distanțare. Nu i-am obligat să facă anumite lucruri dacă ei nu erau confortabili cu asta. În rest, am făcut ceea ce facem în fiecare an.

 

Cum vezi comportamentul consumatorilor față de mobilier și soluții de design interior în condițiile în care mulți dintre ei lucrează de acasă? Cum v-ați adaptat așteptărilor în creștere ale acestora?

Din acest punct de vedere, ultimul an a fost unul bun pentru JYSK Romania. Oamenii au stat mai mult acasă, unde au făcut mare parte dintre activitățile pe care, înainte, le făceau în afara casei – munca de acasă, învățat, petrecerea timpului liber. În aceste condiții s-au concentrat mai mult asupra îmbunătățirii confortului și aspectului locuinței. Au reamenajat, și-au regândit spațiul în funcție de noile lor nevoi și au căutat produse pentru casă, care să le îndeplinească aceste nevoi noi. În multe cazuri, bugetele care în alți ani se duceau către vacanțe sau ieșiri în oraș s-au îndreptat acum către îmbunătățirea locuinței. Produsele noastre și designul scandinav în general sunt oricum concepute în așa fel încât să fie multifuncționale, ceea ce este foarte bine, în condițiile în care și spațiile de acasă trebuie să aibă acum mai multe întrebuințări. Am introdus o gamă mai largă de mobilier, în special în magazinul online, și am venit cu servicii noi, precum Comandă online, Ridică din magazin, care să le permită clienților să interacționeze cu noi prin ce canal le este mai confortabil.

 

Care a fost cea mai grea decizie pe care a fost nevoie să o iei în ultimul an?

Momentul în care a trebuit să închidem un magazin a fost cea mai dificilă decizie pe care a trebuit să o iau. Apoi a urmat o perioadă de două luni în care toate magazinele noastre, peste 85 la număr în acel moment, au fost închise. A fost o perioadă dificilă, cu multe semne de întrebare, în care nu știam ce se va întâmpla și nu puteam să facem niciun plan, ci doar să lucrăm cu diverse scenarii posibile.

 

Cum arată planurile pentru anul acesta? Căror aspecte le vei acorda o mai mare importanță, ținând cont de experiența trăită în 2020?

Deschidem magazine în continuare, obiectivul nostru, de a inaugura cel puțin 15 magazine noi pe an, nu s-a schimbat. Din experiența anului trecut am învățat că aspectele legate de înțelegerea oamenilor sunt extrem de importante. Contează foarte mult să îi înțelegi și să îi faci să se simtă comod. E important să îi ajuți cu o zi liberă pe cei care vor să se vaccineze, să îi înțelegi pe cei care nu vor să o facă etc.

 

Ce întrebare crezi că ar trebui să-și pună zilnic o persoană aflată într-o poziție de leadership?

De ce ar trebui să te urmeze oamenii? De ce ar trebui să te urmeze cineva?

 

Ce îți place să faci în timpul liber? Ce pasiuni ai și ce ți-ar plăcea să experimentezi, dar nu ai avut ocazia până acum?

Îmi place să compun muzică și să cânt la chitară. Anul trecut am și scos un album de muzică rock. Începusem să lucrez la el înainte de pandemie și a fost gata după ce am ieșit din starea de urgență. Și îmi place să urc pe munte. Am vrut să merg în Himalaya, aveam totul planificat, dar pandemia a stricat acest plan.

 

Dacă ai avea ocazia să-i dai un sfat lui Alex Bratu de acum 11 ani, când a preluat managementul JYSK Romania, care ar fi acela?

Să fiu mai răbdător, în primul rând.

 

Ți-a plăcut articolul „Confesiuni de lider: Alexandru Bratu, Country Manager JYSK Romania și Bulgaria”? S-ar putea să-ți placă și:

 

Automatizarea, un ajutor în realizarea task-urilor

 

Cum să transformi provocările în succese

Categorii:
Leader Confessions

Am ales un job pe care îl iubesc și, da, zâmbesc pentru că nu simt că muncesc. După 7 ani de peregrinări în PR, jurnalism și marketing pentru HR, a venit momentul meu să dau ce e mai bun pentru oameni pe www.wearehr.ro

Leave a Reply

*

*