feedback-ul
Coronavirus

Cum să dai veștile mai puțin bune 

O sursă de insight-uri eficiente

Tuturor ne place să dăm vești bune, fie că este vorba despre promovarea unui coleg, acceptarea la job a unui candidat sau prima de Crăciun pe care urmează să o primească angajații. Cu toate acestea, vremurile pe care le traversăm astăzi ne obligă să dăm feedback-ul sau veștile mai puțin bune. 

Poate este vorba despre disponibilizarea unui coleg, o reducere salarială sau feedback-ul negativ oferit după interviul de angajare. Când te afli într-o poziție de conducere, de regulă, ești însărcinat să dai mai departe aceste vești. Însă e important însă să știi că există modalități mai puțin dureroase de a le oferi. Modul în care gestionezi o conversație dificilă determină felul în care vei fi perceput de candidat sau de angajat. 

 

De ce să ții cont atunci când ai o discuție dificilă

Menține un vibe pozitiv

E greu să faci asta, atunci când ai de transmis vești mai puțin bune, însă e foarte important să nu lași angajatul sau candidatul să se simtă singur sau dezamăgit într-o astfel de situație. De asemenea, e important să nu amâni o astfel de discuție. Spre exemplu, lipsa feedback-ului a fost cel mai mare motiv de nemulțumire pentru candidații care au fost în căutarea unui loc de muncă anul acesta, arată un studiu realizat de eJobs România

Așadar, cel mai bine este să începi conversația prin a menționa lucrurile care nu au mers suficient de bine, la ce mai are de lucrat candidatul/angajatul, dar și cum îl poți susține în acest demers. O atitudine pozitivă te va ajuta să insufli încrederea angajaților/candidaților în compania în care lucrează, respectiv doresc să activeze. 

 

Fii atent la modul în care te adresezi

Încearcă să dai vestea fără să jignești pe nimeni sau să învinuiești. Această greșeală se poate întoarce împotriva ta, căci oamenii s-ar putea să pună brandul de angajator și interesele companiei în pericol. Așa că încearcă să nu vorbești despre lucrurile care crezi că au fost făcute greșit, ci mai degrabă abordează problema într-un mod constructiv, fără a critica pe nimeni. 

Ca să-ți fie mai simplu să faci asta, îți poți imagina că ești capul familiei care discută despre rezolvarea problemei și nu despre cum a apărut aceasta. 

 

Nu uita de comunicarea bidirecțională

Dacă ai de transmis vești mai puțin bune unui grup de oameni, ar fi bine să-i aduci împreună. Dacă însă discuția privește o singură persoană, programează discuția în mod individual. Dacă nu o poți face face-to-face, atunci se poate rezolva cu un apel video sau un telefon. Nu alege niciodată însă metoda comunicării într-un singur sens. Comunicarea bidirecțională te va ajuta să răspunzi la întrebările pe care le are angajatul/candidatul, vei putea empatiza cu el, dar și găsi soluții la provocările cu care se confruntă. Mai multe despre comunicarea bidirecțională am vorbit aici!

 

Oferă întregul context

O discuție dificilă, de regulă, trebuie să înceapă cu ce s-a întâmplat și să continue cu motivele pentru care s-a ajuns în această situație. Este important să împărtășești raționamentul cu care s-a luat o anumită decizie, deoarece oamenii sunt mai dispuși să accepte un rezultat nefavorabil dacă consideră că luarea hotărârii a fost corectă. 

Explică-i persoanei în cauză sau echipei ce se află în spatele acestei vești. Spre exemplu, dacă trebuie să anunți un candidat că nu a luat jobul, explică-i motivele, poate experiența de lucru nu e potrivită cu jobul scos la bătaie sau poate nu e un mediu potrivit cerințelor sale. De asemenea, oferă-i câteva idei despre cum poate îmbunătăți lucrurile pentru următorul interviu. 

 

Răspunde la toate întrebările

În astfel de situație nu e un moment bun pentru a ascunde anumite lucruri, tocmai pentru ca oamenii să nu interpreteze situația într-un mod greșit. Încearcă să înțelegi fiecare întrebare pe care o primești și asigură-te că oferi răspunsul pe înțelesul tuturor. 

 

Nu uita de spiritul de echipă

În timp ce oferi veștile neplăcute e important să păstrezi intact spiritul de echipă. Amintește-ți întotdeauna că biroul și fiecare membru al acestuia constituie o mică familie. Menținerea integrității le va arăta oamenilor că eforturile lor nu au fost în zadar, în ciuda situației în care se află. Nu uita cât de greu este să aduni în același loc oameni valoroși și dedicați companiei. 

 

Oferă o mână de ajutor

Fii întotdeauna dornic să faci un pas spre angajații tăi, mai ales în perioade de criză. Cel mai probabil în urma unor discuții dificile cu managementul companiei, angajații/candidații nu vor ști ce să facă mai departe. Așa că încearcă să vii și cu câteva soluții. Spre exemplu, dacă ai refuzat un angajat după interviul de angajare, te poți gândi pentru ce altă poziție s-ar potrivi în companie. 

Eșecul este o parte necesară și importantă pentru a ajunge la succes. Se spune că fără eșec nu mai exista loc de îmbunătățire. E important ca fiecare angajat să țină cont de acest lucru atunci când primește feedback-ul negativ. Desigur, asta depinde și de felul în care îl oferi!

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Q&A despre Regulamentul intern în starea de alertă

Cum să răspândești bucuria sărbătorilor în echipă

Work from home în pandemie 

Categorii:
CoronavirusLeadership

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*