work from home
Analiză

Work from home în pandemie

Când vom reveni la birourile fizice?

Munca remote are atât avantaje, cât și dezavantaje. Însă, cel mai important lucru este cât de potrivită este această metodă de lucru pentru o companie dat fiind faptul că obiectul de activitate dictează și modul în care fiecare angajat este implicat în viața organizației.

Dacă vorbim despre SUA, în 2015 s-a estimat că aproape 45% dintre angajați lucrau de la distanță, iar pentru 2020 s-a estimat că aproximativ 50% din forța de muncă va lucra de acasă. Serviciile cloud, platformele mobile și videoconferința au făcut posibilă munca de la distanță și acceptabilă atât pentru angajați, cât și pentru angajatori. Cu toate acestea, există atât argumente pro, cât și contra pentru munca remote.

 

Work from home: care sunt avantajele muncii de acasă

Flexibilitatea presupune reducerea fluctuației de personal prin angajamentul colegilor din generația Z. Aceștia vor rămâne o perioadă mai lungă de timp în companii care oferă o flexibilitate mai mare.

Posibilitatea de lucra de oriunde. Datorită serviciului de telecomunicații, prin prisma căruia nu mai suntem limitați de o locație geografică pentru a desfășura o anumită activitate. Totuși, un aspect de care ținem cont în cadrul Vitacom este ca persoana să aibă un spațiu destinat lucrului acasă, un birou, scaun și, bineînțeles, să își poată desfășura activitatea ca la birou, fără să fie deranjat.

Fără naveta zilnică, lucru deranjant și obositor pentru mulți dintre angajați, deoarece drumul de multe ori este lung sau mult prea aglomerat. Din fericire, la Vitacom nu întâmpinăm această problemă deoarece distanțele sunt relativ mici, iar traficul acceptabil.

Costuri mai mici. Angajații pot economisi bani pentru costurile de transport și pentru a lua masa de prânz.

Creativitatea crescută este un avantaj deoarece, în mod evident, angajații pot fi mai creativi acasă sau în mediul lor în care se simt relaxați. Aici, bineînțeles, vorbim despre persoane care trebuie să fie mereu originale cu privire la activitatea pe care trebuie să o desfășoare.

Sănătate. Având în vedere pandemia, munca de acasă ne poate oferi o siguranță mai mare în ceea ce privește sănătatea, deoarece nu suntem expuși contactului cu mai multe persoane. Totuși, dacă doar tu lucrezi de acasă, iar partenerii de locuință nu, vorbim în continuare de contact cu societatea.

 

Care sunt dezavantajele muncii de acasă

Autodisciplina este unul dintre principalele dezavantaje ale muncii de acasă pentru că aceasta funcționează doar pentru persoanele cu o autodisciplină ridicată. Este nevoie de multă dăruire și autocontrol pentru a lucra de acasă și a nu ceda distragerilor. Este extrem de ușor să îți pierzi atenția și motivația care, de altfel, vor fi capcanele muncii tale. Persoanele care nu fac cu drag ceea ce fac sau nu sunt motivate vor fi adeptele muncii remote, deoarece pot avea și alte activități pe lângă cele destinate locului de muncă. Este esențial ca persoana care lucrează de acasă să se mențină motivată.

Evaluarea angajaților se face puțin mai greu, în sensul în care colegii petrec mai puțin timp împreună, nivelul de cunoaștere este mai scăzut.

Integrarea dificilă a colegilor noi. Chiar dacă munca remote s-ar face prin rotație, integrarea colegilor noi ar fi mai dificilă, iar noi la Vitacom punem mare accent pe mentorat. Colegii cu vechime sunt cei care dau tonul în primele zile și instruiesc noii angajați în primele săptămâni.

Lipsa socializării este o problemă deoarece de la an la an se pune tot mai mult accent pe teambuilding-uri pentru că au rolul de a întări relația dintre colegi, însă, munca remote este un factor care duce la lipsa vieții sociale la locul de muncă. Bineînțeles, putem relaționa în continuare prin intermediul tehnologiei, însă nu este același lucru precum întâlnirile față în față. La Vitacom obișnuim să luăm prânzul împreună, unde purtăm diferite discuții, care nu sunt legate de muncă, ne cunoaștem mai bine, iar în acest mod ne creștea dorința de a lucra în echipă. Munca remote poate deveni ușor individualistă.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Deranjarea colegilor de la sediu este o problemă deoarece de acasă nu avem acces la dosare fizice sau diverse lucruri, astfel suntem nevoiți mereu să apelăm la colegii care sunt prezenți la sediu pentru a efectua acele activități, aspect ce scade productivitatea.

Mai puțin brainstorming, mai puțină creativitate. Chiar dacă se pot face meeting-uri online, brainstorming-urile nu se pot face la aceeași capacitate, drept urmare nu se poate aplica cu adevărat metoda „când sunt doi, puterea crește”, iar creativitatea poate să scadă. De multe ori un cuvânt spus de un coleg poate să genereze un șir de alte idei.

Lipsa oportunităților de carieră, de avansare. Din păcate, acest lucru va fi mai dificil din cauza lucrului de acasă. În mod evident, persoanele care sunt la locul de muncă și se implică în permanență sunt mai vizibile pentru manageri și există posibilitatea să aibă mai multe șanse în cazul unor promovări interne.

Tehnologia te ghidează, astfel trebuie să te asiguri că totul funcționează bine, inclusiv să ai curent și internet. De asemenea, update-urile la programe trebuie făcute pentru a ține pasul cu tehnologia care evoluează rapid.

Raport work-life dezechilibrat. Multe persoane cred că munca remote ajută la un echilibru corect între viața personală și cea profesională. Totuși, consider că nu este așa deoarece nu există o separare clară între cele două planuri și foarte ușor se pot amesteca. Există două variante extreme: ori persoana se ocupă mai puțin de activitățile de la birou și nu mai are indicatori buni, ori intră în cealaltă extremă în care persoana adesea se trezește verificând telefonul și e-mail-urile în timpul dedicat activităților personale.

 

Munca remote, în creștere la nivel global 

Nu există îndoială că munca remote este în creștere, însă este cert că nu se poate aplica în toate cazurile, iar dacă angajaților nu le place ceea ce fac și nu sunt dedicați, acest tip de muncă va avea o influență negativă.

Fie că angajații lucrează remote sau de la birou, 83% dintre angajați susțin că telemunca i-ar face să se simtă mai fericiți. De asemenea, în următoarele 6-12 luni, peste 51% dintre organizații spun că vor utiliza metoda de lucru hibridă, astfel angajații vor avea posibilitatea de a merge la birou, dar și de a lucra la distanță, în timp ce doar 14% dintre companiile respondente au luat decizia de a lucra 100% remote, iar 19% dintre companii nu au luat încă o decizie privind programul de lucru.

În situația actuală sunt măsuri prevăzute de Hotărârea 52 din 05.11.2020 a Comitetului Național Situației de Urgență care vizează activitățile: „În vederea evitării aglomerării transportului public, se propune ca toate instituțiile publice, precum și toți operatorii economici publici sau privați să aibă obligația organizării activității și desfășurării programului de lucru în regim de telemuncă sau muncă la domiciliu”, acolo unde se permite acest lucru.

 

 

Ți-a plăcut articolul despre work from home? Citește și:

Analiza S.W.O.T și alte metode utile care te ajută să ajungi la soluții

Feedback-ul după interviu. 5 template-uri de e-mail care îți fac viața ușoară

Dechatlon lansează linia de beneficii pentru companii

Categorii:
AnalizăUpdate

Contributor / / Gestionează mixul de Marketing al unei companii de electro-retail cu tradiție pe piața locală și oferă insight-uri despre profilul, necesitățile și skill-urile angajaților într-o industrie extrem de dinamică.

Leave a Reply

*

*