relatii interpersonale
Retentie

De la relatii interpersonale la creșterea retenției

Câteva strategii eficiente

Orice companie, indiferent dacă este mare sau mică, este ca o societate în miniatură care are regulile ei, cultura organizațională proprie, obiceiuri și, desigur, este definită de oamenii care lucrează acolo și de relatii interpersonale create în timp.

Resursa umană provine din medii diferite, s-a format diferit, are studii în diverse domenii, plus personalitate individuală și originală. Fiecare persoană crede în valori diferite, obiceiuri pe care le respectă sau are puncte sensibile despre care nu îi place să discute. Pentru că ne petrecem mai bine de o treime din săptămâna de lucru la birou, inevitabil acești oameni vor interacționa unii cu alții și, indiferent cât de diferiți sunt, trebuie să funcționeze ca un tot unitar. Este datoria departamentului de resurse umane să faciliteze comunicarea și socializarea dintre ei, fiind însă în avantajul ambelor părți ca relația să fie una cât mai bună.

Din fericire, în zilele noastre există atât metode, cât și interes pentru a face acest lucru, deoarece companiile au conștientizat importanța pe care o au factorii non-financiari pentru retenția angajaților și asigurarea unui nivel înalt de satisfacție față de locul de muncă.

Astfel, s-au născut numeroase activități ce au rolul de a-i ajuta pe angajați să se cunoască mai bine și să devină o echipă funcțională. Probabil, cel mai popular lucru și primul care vine în mintea oricui este organizarea de team building-uri, adică evenimente în care angajații au ocazia să iasă din zona de confort, să experimenteze probe fizice sau de îndemânare, să își pună creativitatea la lucru și să ia totul în colaborare cu colegii săi.

Utilitatea acestor evenimente este luată în considerare de multe companii, printre care se numără și Vitacom, care de câțiva ani buni organizează anual team building-uri în diverse zone ale țării. Este o ocazie perfectă pentru a-i reuni pe angajați, deoarece activitatea companiei noastre se desfășoară în mai multe orașe, astfel că interacțiunea fizică este mai greu de stabilit. Evenimentele de acest tip au beneficii care se observă foarte ușor prin gradul de satisfacție al angajaților la care contribuie relaxarea, buna dispoziție și amuzamentul de care au parte oamenii în zilele în care sunt organizate. Evident, acestea întăresc echipele și contribuie la facilitarea gradului de cunoaștere a colegilor între ei, la care se adaugă faptul că reușesc să își creeze amintiri comune care îi vor lega și mai mult.

În această perioadă, s-ar putea însă să fie mai greu de organizat evenimente de tip team-building, dar există și alte opțiuni pentru a crea relatii interpersonale solide.

O variantă facilă, chiar și pentru această perioadă, este lucrul în cadrul unor proiecte. Vitacom are în cultura organizațională implementat lucrul pe diferite proiecte, fapt ce antrenează colaborarea între departamente, dezvoltarea responsabilităților și a capacității de a respecta deadline-uri. Faptul că oameni care, în mod normal, nu lucrează în cadrul aceluiași birou socializează și muncesc împreună pentru un proiect, are efecte benefice asupra relațiilor dintre colegi și în plus ajută la dezvoltarea altor abilități prin faptul că se confruntă cu situații noi și neobișnuite rutinei de zi cu zi.

De asemenea, proiectele în care sunt implicați reprezintă activități complexe care impun sarcini diverse și care în cea mai mare parte au rezultate tangibile. Să vezi cum munca ta devine realitate și are impact în cadrul companiei pentru care lucrezi, oferă multe satisfacții profesionale și duce la relații strânse între cei care iau parte la același proiect.

Pe lângă lucrul între departamente, top managerul are datoria de a antrena managerii de departamente pentru crearea și menținerea unui mediu cât mai prietenos. Cu siguranță, pentru toată lumea este dificil să lucrezi într-un mediu stresant și tensionat, alături de oameni cu care ai conflicte sau pe care nu îi cunoști. Din aceste motive, comunicarea dintre manager și subordonați este esențială pentru buna desfășurare a lucrurilor.

În unele cazuri, programul aglomerat sau anumite stări ale angajaților pot să facă ca programul de muncă să nu fie suficient pentru a se cunoaște unii pe alții și pentru a socializa prea mult. Din această cauză, managerii trebuie să creeze ocazii pentru ca acest lucru să fie posibil. Poate fi vorba de amenajarea unor spații frumos amenajate pentru petrecerea pauzei de masă, mâncatul împreună fiind un liant puternic și o ocazie de petrecere a timpului fără conotații profesionale.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

De asemenea, pot exista spații de recreere, cum se întâmplă în cazul companiei Vitacom, unde angajații se pot bucura de o sală de tenis de masă și unde au posibilitatea de a organiza campionate între colegi. Angajații au ocazia să vadă și o altă față a colegilor sau chiar să descopere spiritul competitiv sau fair-play-ul, lucruri pe care poate nu au ocazia să le vadă în activitățile pe care le au de zi cu zi.

 

De la relatii interpersonale la crearea unor echipe unite

Secretul echipelor unite stă în crearea a cât mai multor situații în care se impune colaborarea și coordonarea, dar și a acelora în care angajații au ocazia să se descopere din alte puncte de vedere și să afle cât mai multe informații legate de personalitate, modul de gândire al fiecăruia și stilul de viață. Mediile în care angajații se înțeleg funcționează mai bine, iar productivitatea lor crește. Nivelul de stres este mai redus în momentul în care atmosfera este mai relaxantă și când nu există tensiuni sau conflicte între colegi. Este un efort mic din partea firmelor să investească în facilitarea dezvoltării relațiilor amicale între colegi, față de efectele majore pe care le are asupra întregii companii. Nu este vorba doar despre mediul intern, ci putem vorbi chiar și de calitatea muncii prestate, comunicarea cu colaboratorii și clienții, dar sunt și un indicator al brandului de angajator.

Pentru ca o echipă să funcționeze ca un tot unitar, trebuie să se cunoască bine. Aici intervin multe aspecte, cum ar fi: trebuie să ne cunoaștem competențele, dar și limitele fiecărei persoane cu care lucrăm, trebuie să înțelegem nevoile fiecăruia. Cu siguranță, există situații în care nu rezonăm excelent cu o persoană deoarece are caracterul și felul de a fi total diferit, însă acest lucru nu înseamnă că nu putem lucra împreună ca o echipă. De asemenea, este foarte important să acceptăm faptul că suntem diferiți și că fiecare persoană are calitățile ei. Încă un aspect important este faptul că echipele trebuie să fie compuse în așa fel încât punctele forte ale fiecărei persoane să creeze un tot unitar.

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Evenimentul care ne-a oferit soluții neașteptate

Cum (mai) arată procesul de recrutare?

Depășește-ți limitele folosind delegarea

Categorii:
Retentie

Contributor / / Gestionează mixul de Marketing al unei companii de electro-retail cu tradiție pe piața locală și oferă insight-uri despre profilul, necesitățile și skill-urile angajaților într-o industrie extrem de dinamică.

Leave a Reply

*

*