recrutare personal
Uncategorized

Recrutare personal în perioada pandemiei

Cum s-a adaptat domeniul HR

Întreaga piață a muncii este de nerecunoscut în ultima perioadă și, inclusiv, departamentul de HR trece printr-o transformare neașteptată. Dacă în urmă cu o lună și jumătate, pe lista priorităților oamenilor de HR se numărau beneficiile inedite sau metodele de învățare interactive oferite angajaților, astăzi HR-ul este despre șomaj tehnic, despre ce mai spune Codul Muncii sau chiar despre disponibilizări. 

Vestea bună în acest context este adaptarea companiilor la schimbările cu care a venit pandemia. Tot mai mulți angajatori și-au transferat activitatea în online, iar angajații au fost trimiși să lucreze de acasă. Ceea ce înseamnă că o parte din companii sunt active în această perioadă și își caută în continuare colegi și chiar preiau noi proiecte. 

O altă veste bună e că oamenii de HR, managerii încearcă din răsputeri să-și motiveze oamenii care lucrează remote și să le mențină o stare emoțională cât mai bună. 

De aceea, ne-am gândit să-ți punem la dispoziție o radiografie a pieței de recrutare personal în vreme de pandemie, dar și o serie sfaturi utile despre atragerea de noi angajați, trainingul acestora, dar și despre cum să-i mai motivezi pe cei care lucrează din confortul casei. Hai să o luăm cu începutul!

 

Recrutare personal în pandemie

Companiile au un comportament diferit în ce privește recrutare personal, iar acesta depinde foarte mult de domeniul în care activează. Mai exact, există patru tipuri de comportament preluat de către angajatori, ne spune Oana Botolan Datki, SEE Managing Partner al companiei cu activități în sectorul resurselor umane CTeam Human Capital.

„Varianta fericită – în care datorită obiectului de activitate sau tipurilor de proiecte și contracte, posturile deschise au rămas în continuare vacante sau chiar au apărut poziții noi. Desigur că sunt doar anumite industrii și companii care se află în acest scenariu extrem de pozitiv care presupune o creștere a volumului de activitate și alcătuiesc o minoritate dacă ne raportăm la întreaga piață”, spune Oana Botolan Datki. 

Într-adevăr, o parte dintre companii au decis să amâne atragerea de noi candidați până în momentul în care România va depăși punctul critic al epidemiei de coronavirus. Cu toate acestea, sunt domenii de activitate ce au crescut exponențial în această perioadă și pentru a face față proiectelor, comenzilor, au nevoie de extinderea echipelor. 

Cel mai mare angajator al momentului este retailul, domeniu care, în mod tradițional, scotea în piață cele mai multe poziții pentru candidați, potrivit datelor eJobs România. Lanțurile de magazine sunt deschise în continuare și vor funcționa și în următoarea perioadă, astfel că, acest sector se vor preocupa de recrutare personal. 

Retailul este urmat de clinicile medicale private, producătorii de medicamente și echipamente farmaceutice. Acestea sunt alte companii care au nevoie de un număr considerabil de candidați.

Nevoia de medicamente și de echipamente medicale a explodat odată cu răspândirea Covid-19 în întreaga lume. Cererea este foarte mare, iar jucătorii din această industrie au nevoie de mărirea echipelor pentru a face față volumului de muncă.

recrutare personal

De asemenea, specialiștii din domeniul financiar sunt la mare căutarea. Pentru aceștia este acum disponibil un număr crescut de joburi, nu doar în sectorul bancar, cât și în departamentele financiar-contabile ale unor companii din industria energetică sau BPO, mai arată datele eJobs.  

Cea de-a doua categorie de angajatori, este cea a companiilor mulțumite, iar Oana Botolan Datki spune că este vorba despre companiile care încă mențin pozițiile deschise și fac angajări, însă acestea sunt doar pentru a înlocui anumiți angajați care au luat decizia să părăsească compania. 

„În această stare sunt organizații care au proiecte în desfășurare și care nu sunt afectate de criză, dar nici nu au o creștere de activitatea”, spune reprezentanta CTeam. 

Varianta mai puțin pozitivă pentru angajatori este cea în care companiile au înghețat pozițiile deschise până când România va ieși din acest punct critic. „Este situația companiilor care au înghețat orice recrutare personal, și rămân la un status constant pentru o perioadă, cât vor putea să aibă activitatea și vor putea să-și susțină costurile cu angajații actuali”, explică Oana Botolan Datki. 

Și ultima variantă, este cea în care angajatorii nu numai că nu mai fac angajări, dar se recurge la șomaj tehnic și se reduce numărul angajaților existenți, din cauza scăderii activității. „În această situație se află un procent mare de companii, atât companii mari, cât și mai ales companii mici și mijlocii”. 

Până la data de 13 aprilie, peste 1 000.000 de contracte de muncă au fost suspendate, în timp ce peste 200.000 de contracte au fost încetate, conform celui mai recent comunicat de la Ministerul Muncii și Protecției Sociale. 

 

Recrutare personal: cum s-a schimbat comportamentul candidaților?

Pentru companiile active în acest moment, vestea bună e că există tot mai mulți candidați disponibili pe piața muncii. În special, ei se orientează spre joburile remote, conștienți fiind că și angajatorii au devenit, în această perioadă, mult mai deschiși decât până acum la ideea de a lucra cu echipe care își desfășoară activitatea de acasă.

”În ultimii doi ani, au apărut tot mai mulți candidați cu competențe crescute în zona digitală. Iar asta se întâmplă pentru că, în viziunea lor, abilitățile digitale vor fi printre cele mai cerute în următorii ani. Din acest motiv, mulți au investit în cursuri și traininguri de specializare în această direcție”, spune Bogdan Badea, CEO eJobs România. 

 

Siguranța locului de muncă – unul dintre elementele căutate de candidați

În perioada aceasta, incertitudinea este prezentă atât de partea angajatorilor, cât și a candidaților sau angajaților. Astfel că, cei care se află în căutarea unui job se orientează spre locurile de muncă cât mai sigure. Iar cei care doreau să-și schimbe jobul, au amânat această decizie pentru perioada în care piața muncii își va mai reveni.  

„În momentul de față, candidații inactivi, adică cei care sunt contactați pentru un nou job, deși ei nu-și caută în mod activ, vor fi interesați de o schimbare dacă aceasta presupune proiecte mai stabile sau în creștere. Vor amâna cu cateva luni o decizie deși sunt interesați sau vor refuza o schimbare din două motive: siguranța jobului și loialitatea față de angajatorul actual sau doar loialitatea și dorința de a ajuta acum când e mai greu”, explică Oana Botolan Datki. 

Numărul candidaților ce se află într-o căutare activă crește, având în vedere că mulți angajați au rămas fără locuri de muncă în această perioadă.

„Acești candidați sunt dispuși mai mult la discuții care presupun direcții sau domenii diferite sau la pachete mai puțin atractive, motivatorul principal fiind desigur siguranța locului de munca”, explică reprezentanta CTeam. 

 

Cum angajezi în perioada asta

Dacă te numeri printre companiile care sunt active în acest moment și sunt orientate spre recrutare personal, atunci trebuie să știi exact metodele care-ți vor ușura munca. Ne-am gândit că te-ar ajuta câteva insight-uri despre cum decurg eficient interviurile, despre metodele de onboarding practicate, dar și despre cum să crești productivitatea în rândul angajaților ce lucrează de acasă. 

E important ca în această perioadă activitatea să nu încetinească, iar pentru a intervieva în continuare candidații, te poți folosi de interviul video, noua funcționalitate eJobs. 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

„Toată lumea este conștientă că trebuie să acționăm calm, dar foarte responsabil în această perioadă, de aceea astfel de soluții alternative trebuie găsite în timp real. Și pentru candidați este un impuls. Au mai mult curaj să aplice și să participe la interviuri mai relaxați. Inclusiv noi, în eJobs, am început să îl folosim pentru că este foarte util și ne ajută să salvăm timp”, precizează Bogdan Badea. 

 

 

 

Noua funcționalitate creată de eJobs are și mai multe beneficii pentru recrutorii care o utilizează. Spre exemplu, dacă alegi să recrutezi prin interviul video creat eJobs, ai tot ce-ți trebuie pentru a găsi omul potrivit într-un singur lor.

Încearcă interviul video

E bine de știut că la interviul video pot fi prezenți mai mulți recrutori în același timp. Asta îți va salva timpul pe care în perioada asta e bine să-l investești, spre exemplu, în partea administrativă sau în menținerea stării emoționale a angajaților actuali.  

Totodată, dacă există mai mulți recrutori ce folosesc același cont de companie, aceștia pot lăsa comentarii în timp real despre candidatul pe care l-au intervievat. Așa vei știi deja care este statusul candidatului. Și nu în ultimul rând, toți cei care folosesc contul de companie, pot să programeze interviuri simultan, și nu depind în niciun fel unii de ceilalți. 

„Cele mai utilizate metode de interviu sunt, acum, cele online și cel puțin pentru posturile de specialiști funcționează și duc către angajări”, spune Oana Botolan Datki. 

Fluxul procesului a rămas la fel ca înainte de criza COVID-19. Adică, oferta de angajare este transmisă în scris și acceptată pe e-mail. Poate că s-a adăugat o discuție în plus despre orice eventuale nelămuriri ale candidatului. 

„Semnarea contractului se face tot prin e-mail și apoi, originalele se pot trimite prin curier. Companiile s-au organizat foarte bine, și trimit prin curier sau în condiții de siguranța și instrumentele necesare la job noului angajat precum laptopul sau telefonul”, mai spune Oana Botolan Datki. 

recrutare personal

Cum să pregătești noii angajați de la distanță

Dacă ai trecut prin toate etapele de recrutare personal, vine rândul training-ului. Știm că onboarding-ul noilor angajați este un punct slab pentru companii în această perioadă. Căci e greu să pregătești un om de la distanță și să-l integrezi în cultura organizațională. 

„Acum desigur că tot ce se poate s-a mutat în online, se păstrează la sediu doar pașii care sunt necesari face-to-face. Tool-uri au doar companiile multinaționale mari și sunt parțial online, deoarece pașii procesului de onboarding includ multe aspecte ce în mod normal erau făcute live. Astfel, onboarding-ul este unul din procesele care are de suferit cel mai mult în această perioadă”, spune Oana Botolan Daki. 

Pentru a-ți ușura procesul de onboarding de la distanță, ți-am pregătit câteva idei pentru a desfășura o pregătire eficientă. 

Asigură-te că echipamentele folosite funcționează cum trebuie. Verifică dacă conturile noi de e-mail sunt configurate, dar și dacă documentația noului angajat este la zi. Nu uita de tool-urile de care are nevoie noul coleg. E important ca acesta să poată să-și înceapă muncă având la dispoziție tot de ce are nevoie.  

Fă-i cunoștință cu noii colegi. E important să prezinți noul coleg echipei, iar asta o poți face prin sesiuni de discuție video. Desigur, la început poate va fi mai dificil dacă organizați întâlniri virtuale cu toată echipa. Pentru moment, noul angajat ar trebui să se cunoască cu persoanele cu care va urma să lucreze. 

Încurajează discuțiile cu membrii echipei. Lucrul la distanță poate determina unii angajați să se izoleze, mai ales în cazul celor care nu-și cunosc colegii. Pentru a evita acest lucru e important să-l implici în cât mai multe discuții, fie ele și digitale.  Tocmai pentru a-i facilita tranziția. Slack sau Discord sunt două canale de comunicare ce te pot ajuta în această perioadă. 

 

De la recrutare personal la motivarea oamenilor, chiar și de la distanță

Ai trecut prin tot procesul de recrutare personal, chiar și cel de onboarding al noilor angajați. E important însă să nu uiți de angajații actuali, și ei au nevoie de ajutorul tău acum mai mult ca niciodată. Una dintre soluțiile prin care îți poți motiva echipa de la distanță este să le oferi consiliere psihologică. Există diverse aplicații, tool-uri prin care pot face asta chiar de la ei de acasă. De asemenea, nu uita de discuțiile one-to-one în care să vorbiți nu doar despre job, ci și despre cum se simte angajatul. 

„Companiile alocă mult mai multă atenție sănătății emoționale a angajaților lor, pentru că vor ca aceștia să își poată gestiona emoțiile și de acasă, astfel încât să fie în continuare productivi și sănătoși din punct de vedere emoțional. Sunt companii pentru care am crescut numărul de terapeuți alocați, observăm și o creștere a numărului de terapii online, spune Sorin Nicolau, cofondator al Clinicii Oana Nicolau, care include peste 60 de specialiști cu experiență în psihologie și psihoterapie.

Cu toate beneficiile de acest tip, există posibilitatea ca productivitatea să scadă puțin la anumite persoane. Dar acest lucru nu se întâmplă pentru că lucrează de acasă, ci din cauza stresului, fricii, depresiilor cauzate de starea de urgență și de pericolul în care se află ei sau cei apropiați.

„Se tot discută despre productivitate în această perioadă, și multor angajatori le este teama de reducerea productivității în condițiile lucrului de acasa. Adevărul este ca doar lucrul de acasa nu reduce productivitatea cu mai mult de 10% – în medie. Aceasta înseamnă că vor fi angajați care vor fi la fel de productivi, unii chiar mai productivi, iar unii într-adevăr mai puțin productivi din varii motive”, spune Oana Botolan Datki.

Nu știm cum se vor mai schimba lucrurile în viitor, poate unii angajatori vor renunța la conceptul de open space și vor găsi mai multe soluții digitale pentru a recruta, pregăti și lucra de acasă. Cert este că în acest moment, companiile au demonstrat că știu să meargă mai departe, să ia decizii rapide și să se plieze pe realitate, așa cum este ea, mai bună sau mai puțin bună. 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Employee engagement în vremea coronavirusului 

Lecția de coaching: cum să faci din criză brici

Consiliere psihologică sau cum să-ți sprijini angajații

Declaratie pe proprie raspundere

Categorii:
Uncategorized

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*