#LikeABosch
HR Challenge

Cum faci performanță #LikeABosch

Trei paliere de progres în People Management, Business și Leadership

Există și câteva lucruri bune de zis despre tot ce s-a întâmplat în ultimii ani cu pandemia. Acum suntem mai bine pregătiți să înfruntăm schimbări radicale în mediul profesional și avem acces la câteva exemple numai bune de urmat de business-uri care nu doar că au înfruntat cu bine pandemia, dar care au și crescut considerabil pe parcursul ei. Un astfel de exemplu vine de la Bosch România, care a continuat să facă performanță #LikeABosch, menținând o echipă de peste 8.800 de oameni motivată și productivă. Mai multe despre cum au reușit să facă asta aflăm de la Cristina Corello, director de resurse umane la Bosch România, și Mihai Boldijar, director general al Robert Bosch S.R.L. și reprezentant al Grupului Bosch în România.

 

Cristina Corello #LikeABosch

Cristina Corello, Director de Resurse Umane la Bosch Romania

 

O formulă de succes pentru People Management #LikeABosch

 

E extrem de greu să ajuți 800 de oameni să navigheze într-o pandemie, darămite să ghidezi peste 8.800 de angajați. Care au fost cei mai dificili pași pe care ați fost nevoiți să îi faceți în acest sens? Dar cei care au venit cel mai natural?

În relația cu angajații noștri a fost esențial să ne asigurăm că sunt implementate toate măsurile stabilite la nivel național și că există o comunicare permanentă cu angajații despre planurile și măsurile specifice pe care compania le ia pentru a diminua riscurile generate de pandemie. Consider că această parte a venit cel mai natural, pentru că fiecare dintre noi avea nevoie de informații și de a se simți protejat. Iar cea mai mare provocare pentru noi toți a fost adaptarea la distanțarea socială, având interacțiuni preponderent virtuale. Am fost obligați să descoperim și să accesăm instrumente de lucru care să ne permită continuarea activității, sau să regândim modul în care gestionăm relația cu angajații – cum îi coordonăm, motivăm, cum îi înțelegem sau cum ajungem să îi cunoaștem, atunci când vorbim de colegi noi.

 

Cum v-a ajutat cultura organizațională #LikeABosch să vă mulați pe noile contexte?

Din fericire, o bună parte din liniile noastre de business permit desfășurarea activității de la distanță. Dacă e să ne referim la noul mod de lucru și colaborare, le-am oferit liderilor și echipelor libertatea de a defini forma de organizare și de a utiliza orice oportunitate pentru a face ca lucrurile nu numai să nu stagneze, dar să meargă mult mai bine. Bosch a pus la dispoziție cadrul, principiile și instrumentele de lucru și colaborare sub umbrela conceptului de SmartWork, iar în proces am profitat la maxim de puterea tehnologiei.

 

Cu noi crize la orizont (un război la graniță și un potențial nou val pandemic), ce faceți practic ca să vă asigurați că oamenii voștri vor fi capabili să înfrunte orice obstacol?

Liderii organizației vor avea un rol crucial în acest sens. Ei au responsabilitatea să evalueze modul în care echipele lor au putut să se adapteze până acum, modul în care aspectele culturale au susținut și mai pot susține în aceeași măsură o următoare etapă dificilă. O bună comunicare între lideri și angajați și feedback-ul permanent sunt cele care consolidează încrederea. În același timp, e necesar să ne păstrăm avantajul competitiv și să consolidăm în echipele noastre competențe care ne vor ajuta să facem față tuturor schimbărilor care urmează.

Pentru a-i susține pe lideri în aceste demersuri, noi, ca organizație, asigurăm un proces transparent de comunicare, în timp real, cu toate datele necesare pentru a lua decizii cu impact în toate ariile.

 

Ați continuat să angajați și să creșteți pe tot parcursul pandemiei până în prezent. Ce v-a ajutat să atrageți talente noi în această perioadă și ce i-a reținut pe actualii angajați în companie?

La fel ca alte companii, ne-am confruntat cu efectele noilor paradigme din piața muncii. Din ce în ce mai mulți oameni, spre exemplu, au reevaluat ce își doresc de la viață și de la locul de muncă. Astfel, observăm că un număr foarte mare de lucrători activi și potențiali evită modelul de lucru clasic, cu program fix și angajamente pe termen lung. Mai avem o provocare reală la nivel de țară în ceea ce privește bazinul de talente și competențele în descreștere, ceea ce aduce mai multă dificultate de a atrage candidați pentru toate profilele. Prin urmare, efortul nostru, mai mult ca oricând, constă în înțelegerea pieței forței de muncă, prin aprofundarea nevoilor, preferințelor, nemulțumirilor din partea candidaților și a angajaților. Măsurile implementate vizează mai mult suport în procesul de creștere și dezvoltare în carieră a angajaților, reevaluarea permanentă a structurii salariale, asigurarea flexibilității în muncă și atragerea în România a unor proiecte de valoare și cu contribuție majoră la tehnologiile de ultimă oră.

 

La Bosch lucrați intens la tehnologiile viitorului, iar pentru a face asta aveți nevoie de oameni pasionați, creativi, încrezători și inovatori. Cum cultivați aceste calități #LikeABosch și cum temperați trăsăturile care stau în calea lor?

Colegii noștri care lucrează la tehnologiile viitorului utilizează zi de zi metodologia agilă. Aceasta presupune dezvoltarea incrementală, în care construiești, dărâmi și reconstruiești caracteristici pentru ca la final să ajungi la un produs, o soluție care să aducă impact. Da, înseamnă că nu o dată o iei de la capăt, refaci și regândești munca ta. Prin urmare, flexibilitatea și dorința de a gândi în soluții sunt câteva dintre caracteristicile de bază ale angajaților. Dar indiferent de metodele și tehnologiile cu care lucrăm, principalul catalizator al schimbării sunt liderii. Un lider bun poate inspira și motiva angajații săi în vremuri de schimbare, poate să îi ajute să treacă prin proces, să aducă claritate în viziunea pe termen lung și să îi conducă către o țintă, care poate părea imposibil de atins.

 

Mihai Boldijar Bosch Romania

Mihai Boldijar, Director General la Robert Bosch S.R.L. și Reprezentant al Grupului Bosch în România

 

Ingredientele ce nu mai pot lipsi din niciun business

 

Bosch a crescut considerabil în ultimii ani, și ca business, nu doar ca echipă. Cum ați reușit să mențineți nivelul de productivitate al oamenilor în aceste vremuri incerte?

Evenimentele disruptive din ultimii ani, predictibilitatea scăzută și incertitudinile continue necesită schimbări majore de leadership, care au impact direct asupra productivității echipelor. Implicarea mult mai intensă a angajaților în procesul decizional, responsabilizarea acestora, acordarea unei încrederi depline și recunoașterea deschisă a realizărilor acestora, completate de o atitudine empatică a liderilor duc la menținerea și chiar îmbunătățirea performanțelor echipelor în perioade complexe. La Bosch, productivitatea colegilor noștri nu a fost afectată de vremurile incerte. Acest lucru se datorează noului stil de leadership pe care îl promovăm, inclusive leadership, și care este susținut de un concept de
comunicare proactivă, eficientă, concentrată pe elementele cele mai sensibile, inclusiv demolarea miturilor și știrilor false care abundă în asemenea perioade. Claritatea luării deciziilor și rapiditatea implementării acestora este un alt element definitoriu pentru succesul echipelor în perioade de criză.

 

Ce rol a avut hiperdigitalizarea organizației? V-a ajutat să păstrați un nivel de colaborare cât mai ridicat și între echipe, dar și între departamente?

Continuând narațiunea performanței într-un cadru disruptiv, companiile care aveau o infrastructură digitală implementată anterior crizei pandemice, ca parte din planul de continuitate al afacerilor, au reușit să evite perturbări majore ale activității. Pentru Bosch, buna funcționare a ecosistemului digital, ca parte integrantă a strategiei, trebuia asigurată din perspectiva echipamentelor, programelor, serviciilor, cât și a posibilității accesării acestuia de la distanță în condiții de siguranță cibernetică. Apelarea aproape exclusivă la soluții digitale în această perioadă a avut un rol benefic, în sensul urgentării și acceptării lor. Toate au condus, în final, la noul mod de lucru, concept pe care noi l-am implementat sub denumirea de SmartWork și care asigură o colaborare mai bună între echipe.

 

Crizele din ultimii ani credeți că au avut și un impact pozitiv asupra business-ului? Au produs efecte pozitive la care nu am fi ajuns așa rapid altfel?

În condiții de criză, datoria liderilor este să depisteze și să capitalizeze posibilele efecte pozitive, astfel producând un efect de atenuare a impactului. Efectele pozitive pot fi remarcate în direcția reducerii consumurilor și costurilor generale, redistribuirea obiectivelor și recalibrarea volumului de lucru individual și de echipă, dar și social, prin petrecerea unui timp mai îndelungat cu familia.

 

Acum lucrați on site, remote sau hibrid? Și cum funcționează stilul de lucru #LikeABosch?

Complexitatea activităților grupului nostru impune diferite moduri de lucru, adaptate noilor realități și cerințe. Am amintit conceptul de SmartWork – acesta a fost definit în grupuri de lucru la nivel național și specific pe fiecare locație, cooptând în acest proces colegii noștri, care au avut sugestii și idei de implementare foarte valoroase. Așadar, fiecare locație a definit modul de lucru flexibil în care asigură o productivitate, un confort și o eficiență maximă a proceselor – on site, remote și hibrid – și care este evaluat și adaptat în continuare.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Care sunt realizările din ultimii doi ani cu care vă mândriți cel mai mult?

Cele mai importante realizări au fost continuarea investițiilor, creșterea numărului de angajați la nivel național și menținerea în topul celor mai doriți angajatori – toate acestea datorându-se, în special, rezilienței, angajamentului și spiritului pozitiv al tuturor angajaților noștri.

 

 

Lead #LikeABosch

Care sunt cele mai importante lecții pe care le-ați desprins voi în toată această perioadă tumultuoasă?

Cristina Corello: Să oferi respect fiecăruia, să ai încredere și să te bazezi pe colaborare.

Mihai Boldijar: Acordarea încrederii și practicarea unei atitudini empatice față de colegi.

 

Ce v-a motivat să vă păstrați optimismul și să ghidați compania în direcția potrivită #LikeABosch?

Cristina Corello: Din rolul pe care-l dețin, accept cu ușurință provocările. „Nu se poate” nu există pentru mine. Mai mult, oamenii cu care lucrez îmi oferă încrederea că vom reuși.

Mihai Boldijar: Responsabilitatea funcției, dorința puternică de a demonstra că se poate și încrederea totală în echipă.

 

Cum își poate evalua un lider propriul nivel de performanță?

Cristina Corello: Prin feedback-ul primit de la colegi, colaboratori și angajați. Prin evaluarea propriilor comportamente, manifestate mai departe de „cortina oficială”.

Mihai Boldijar: Prin opiniile constructive exprimate de colegi, superiori, dar mai ales de către membrii echipelor pe care le coordonează.

 

Să încheiem discuția cu o doză binemeritată de inspirație: ce experiență le recomandați managerilor care caută rețeta performanței #LikeABosch în 2022?

Cristina Corello: Căutați să vă găsiți echilibrul pentru a putea să îi ajutați și pe alții. Și nu încetați să învățați.

Mihai Boldijar: Cred că performanța presupune cunoașterea domeniului de activitate și a lumii în care trăim, iar descoperirea altor culturi și civilizații din această lume atât de frumoasă în diversitatea sa ajută.

 

 

Ți-a plăcut articolul despre cum faci performanță #LikeABosch? Citește și:

Ce metodă de evaluare alegi pentru echipa ta?

Empatia, sursă de energie pe drumul către performanță

O abordare strategică pentru a crește performanța companiei

Categorii:
HR ChallengeLeader ConfessionsLeadership

Lucrează de 10 ani în Marketing & Advertising, orientându-se mai degrabă pe ceea ce poate face acest domeniu pentru Industria de Recrutare. După ce a finalizat un masterat în Antropologie la Central European University, a realizat că e fascinată de felul în care se creează adevărate comunități în interiorul companiilor. De aici a pornit pasiunea pentru People Management & Company Culture, o pasiune pe care a transformat-o în job în cadrul echipei eJobs România, devenind chiar Specialist acreditat în Brandingul de Angajator în 2019, după ce a absolvit Academia de Employer Branding al Universum Global.

Leave a Reply

*

*