leadership
Update

Cum arată leadership-ul în industria recrutării?

De vorbă cu Sorina Donisa de la APT

Oamenii din vârful companiilor sunt cei pe care îi urmăm, îi admirăm și care știu cum să ne transmită misiunea și viziunea organizației. Iar pentru că din fiecare poveste a acestor oameni putem să aflăm multe despre leadership, continuăm seria interviurilor cu un lider care ne inspiră: Sorina Donisa, Country Manager la APT, companie care se numără printre cei mai mari jucători din piața de recrutare și închiriere de forță de muncă temporară.

leadership

Sorina Donisa, Country Manager la APT

S-a alăturat echipei APT în 1998, când a preluat funcția de director economic, iar în toți acești ani a reușit să câștige admirația și recunoașterea pentru ca, ulterior, în 2010, să preia frâiele companiei din funcția de CEO. Are o experiență de peste 20 de ani atât în domeniul resurselor umane, cât și în cel financiar. Iar pe lângă faptul că a coordonat mai mulți ani la rând departamentul financiar, a contribuit și la dezvoltarea mai multor servicii de resurse umane.

 

Cum arată leadership-ul în industria recrutării?

Care a fost primul contact cu domeniul resurselor umane și ce te-a determinat să urmezi o carieră în acest domeniu, în care activezi de atâția ani?
Nu a fost o schimbare planificată, pur și simplu am avut oportunitatea să îmi schimb cariera de pe zona financiară pe zona de resurse umane. Primul contact a fost cu activitățile de payroll și admin. Mi-a plăcut foarte mult interacțiunea cu oamenii, faptul că puteam să-i ajut răspunzând la întrebările lor. În timp, prin natura activității, am ajuns să fac resurse umane, dar mai mult partea care ține de traseul profesional al persoanei în companie, și mai puțin zona de recrutare.

Care a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat de-a lungul carierei?
Cea mai mare provocare a fost în timpul crizei, în momentul în care peste 30% din business-ul companiei a scăzut într-un timp extraordinar de scurt și trebuia să iau decizii ultrarapid. Fiind o companie antreprenorială, este imposibil să nu suferi în momentul în care trebuie să-ți redimensionezi echipa internă în funcție de volumul de afaceri al companiei.

Care e cel mai mare risc pe care ți l-ai asumat vreodată?
Nu cred că pot să fac o clasificare, cred că orice business presupune riscuri mai mari sau mai mici, dar important este să le conștientizezi, să ți le asumi și să le ții sub control. Îmi place să am planuri de back-up, să anticipez ce se poate întâmpla în anumite situații riscante și să iau măsuri de siguranță din timp.

APT a trecut prin diverse schimbări de-a lungul timpului. Cum ai reușit să gestionezi aceste situații?
Am noroc de o echipă excepțională, implicată și căreia îi pasă. Pentru noi toți e important ce se întâmplă cu această companie, cu colegii cu care petrecem uneori mai mult timp decât cu familia. În echipa de management, încrederea dintre noi, faptul că ne bazăm unii pe alții, că ne înțelegem de multe ori din priviri ne-au făcut să trecem împreună peste toate provocările. Pentru mine proverbul „Omul sfințește locul” și-a demonstrat aplicabilitatea de fiecare dată.

„Echipei mele îi datorez ceea ce sunt ca profesionist. Cu ea împărtășesc bucuria oricărei reușite, ea mă susține în momentele grele, cu ea mă sfătuiesc de fiecare dată, ea mă iartă atunci când greșesc”, spune Sorina Donisa.

Care a fost cea mai bună decizie pe care ai luat-o vreodată cu privire la business?
Aș menționa mai degrabă un principiu după care mă ghidez și care m-a ajutat să acționez de-a lungul timpului. Experiența m-a învățat că lucrul cel mai rău pe care-l poți face în situații critice este să nu iei nicio decizie și să lași lucrurile la voia întâmplării. Sunt de părere că e mai bine să acționezi într-un fel, să deblochezi situația decât să nu faci nimic.

Ți s-a întâmplat vreodată să realizezi că nu poți face un anumit lucru și să îți vină să renunți?
Este greu, atât în business, cât și în viață, să nu ajungi la momente de cotitură și ele, de regulă, se finalizează cu decizii. Nu cred că a fost un moment în care m-am dat bătută, ci pur și simplu am căutat soluții, m-am documentat, am apelat la oameni care mă pot ajuta, persoane care au mai trecut prin aceleași situații și din a căror experiență pot învăța.

Care consideri că sunt ingredientele necesare pentru a reuși în carieră?
Muncă, perseverență și oportunitate. Tot ce am obținut durabil și care mi-a adus împlinire sufletească a fost prin foarte multă muncă. Satisfacția profesională cere efort și pasiune pentru ceea ce faci.

Există o persoană care ți-a influențat traseul profesional, de la care ai învățat sau ai preluat lucruri, chiar și de la distanță?
Au fost chiar mai multe persoane și îmi este greu să le enumăr pe toate, pentru că în fiecare etapă din viața mea profesională a existat cineva de la care am învățat. Am învățat foarte mult de la echipa mea, de la partenerii mei și mai ales de la clienți. Pot spune că am crescut odată cu APT și cu clienții săi.

Cum arată leadership-ul într-o echipă atât de mare, care numără peste 1.600 de angajați?
O mare parte dintre angajați sunt temporari și, ca atare, coordonarea acestora din punct de vedere operațional este făcută de client. Dar tot ceea ce ține de partea de administrare de personal și de relația cu angajații pe întreg traseul lor profesional în APT este un serviciu asigurat de echipa internă APT. Pentru că am avut libertatea de a-mi alege echipa cu care lucrez, nu consider o provocare coordonarea acestui business, ci mai degrabă o oportunitate de a învăța mereu. În HR nu ai ocazia să te plictisești niciodată. Când crezi că le-ai pus pe toate în ordine, de fiecare dată apare ceva neprevăzut, ești mereu „în priză”.

După o experiență de peste 20 de ani în HR, ce ai transmite celor aflați la început de drum în resurse umane?
Mi se pare foarte important ca oamenii de HR să învețe business. Chiar dacă își încep activitatea în resurse umane, este obligatoriu să înțeleagă ce se întâmplă în operațional, altfel nu vor putea găsi resursele necesare companiei sau nu vor putea înțelege nevoia acesteia. Trebuie să intre în rolul celorlalți manageri operaționali pentru a fi un HR excepțional, să poată să stea la aceeași masă, să poarte discuții despre procese operaționale sau bugete fără nici- un fel de problemă, cu orice nivel de management.

Lăsând la o partea poziția din cadrul APT, spune-ne cine e Sorina Donisa în timpul ei liber?
Cel mai mult îmi place să petrec timp cu familia și ideal e să călătorim împreună. Copiii mei, Diana și Carol, sunt deja mari și, pe măsură ce trece timpul, valorizez din ce în ce mai mult orice clipă petrecută alături de ei. De asemenea, îmi place să citesc, mai ales pe malul mării și, de ce nu, din când în când, să fac câte o prăjitură.

Putem să fim împliniți în toate aspectele vieții sau trebuie să alegem între carieră și familie?
Cred că putem să îmbinăm cariera cu familia. Experiența m-a învățat că sunt momente în care poți să le îmbini armonios și momente în care timpul se comprimă și tendința a fost să pun munca pe primul loc. Trebuie să recunosc că am găsit întotdeauna sprijin în familie și oricât de greu mi-a fost în business, mi-am încărcat mereu bateriile prin weekendurile petrecute cu cei dragi.

 

Citește și:

Cum arată leadership-ul în industria HoReCa?

Ce ne învață istoria despre leadership?

Cum să fii un lider în HoReCa?

Categorii:
Update

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*