lider
Update

Cum arată leadership-ul în industria cafelei?

De vorbă cu Sonia Năstase, country manager la Nespresso România

Fiecare CEO definește leadershipul într-un mod diferit, după cum am văzut și în edițiile trecute. Asta pentru că fiecare are propria viziune și propriul model de a coordona și de a motiva angajații. Cele mai importante însă rămân rezultatele. Astăzi aflăm ce înseamnă leadershipul de la Sonia Năstase, country manager la Nespresso România, brandul de lux al grupului Nestlé.

 

lider

Sonia Năstase, country manager la Nespresso România

Înainte să preia frâiele Nespresso, în 2014, a lucrat aproape 20 de ani în domeniul hotelier, fiind prima femeie manager general al unui al unui hotel de 5 stele din România. Acum patru ani însă a acceptat o nouă provocare, aceea de a fi country manager la Nespresso, odată cu intrarea brandului pe piața locală. Cu toate că a pornit la drum cu o echipă formată din doar trei persoane, care astăzi a ajuns la 50, nu s-a lăsat intimidată de faptul că trebuia să o ia de la zero. În prezent conduce operațiunile brandului și recunoaște că e îndrăgostită până peste cap de aroma de cafea.

 

Cine e Sonia Năstase din spatele directorului general Nespresso? Cu ce se delectează atunci când nu este la birou?

Este un om obișnuit, cu visuri, griji, provocări, împliniri și căutări. Este un om care apreciază lucrurile mărunte cu care este binecuvântat, oricare ar fi forma lor – zâmbetul fetiței mele, liniștea muntelui, rochia preferată, sfatul unui bun prieten. Vă mai mărturisesc două plăceri: filmul și gastronomia fină. Din fericire, Nespresso are în ADN-ul lui gastronomia fină ca trăsătură fundamentală a calității și rafinamentului prin care brandul trăiește, așa că am privilegiul de a-mi exersa această pasiune în relația cu cei mai talentați chefi ai acestei lumi.

 

Să ne urcăm un pic în mașina timpului și să ne întoarcem în 2014, când te-ai alăturat brandului Nespresso. Cu ce așteptări ai plecat spre o industrie atât de diferită față de cea în care ai petrecut aproape 20 de ani?

Deși aparent diferite, aceste industrii urmăresc același scop: crearea de experiențe extraordinare, împlinitoare, cu gust și valoare pentru consumator. Consider că experiența îndelungată în domeniul ospitalității a jucat un rol esențial în înțelegerea mea asupra luxului contemporan – cum îl definim și redefinim publicului român.

 

Cum a fost să renunți la industria HoReCa? Cu ce te-a convins Nespresso, care abia își punea bazele în România?

Am simțit acest pas ca pe un semn al evoluției personale și profesionale, nicidecum ca pe o renunțare. Creștem alături de oamenii din jurul nostru, învățăm unii de la alții, devenim mai buni unii alături de ceilalți, iar parcursul profesional este, până la urmă, o frumoasă descoperire. Schimbarea profesională a fost, de altfel, un moment esențial care mi-a dovedit, înainte de toate, claritatea asupra a cine sunt și ce-mi doresc, nevoia de transformare și învățare continuă, energia cu care doresc să îmi continui drumul. Cu atât mai mult lucrurile au căpătat un sens frumos, cu cât Nespresso este, prin excelență, un brand despre serviciul perfect, responsabil, bogat senzorial, iar componența HoReCa este esențială în viața acestui business.

 

Care a fost cea mai importantă lecție pe care ai învățat-o de când ești la conducerea Nespresso?

Am învățaț că nimic nu e imposibil. Realmente! Am plecat în această călătorie alături de trei oameni și am ajuns, în patru ani, la o echipă de peste 50 de profeșioniști extraordinari. Am învățat să îi ascult, să fiu prezentă în mod calitativ în viața lor profesională.

 

Care a fost cea mai mare provocare cu care te-ai confruntat de-a lungul carierei și unde a fost cel mai greu să treci de anumite bariere?

Cele mai mari bariere cu care m-am confruntat au fost cele autoimpuse în privința așteptărilor oamenilor – cum anume ar trebui să iasă lucrurile. Odată ce am depășit acest „ar trebui”, am avut senzația că am urcat un munte. A fost cea mai frumoasă certitudine a cunoașterii de sine și puterii.

 

Cum ai defini leadershipul?

Un lider, în opinia mea, îi ajută pe oameni să-și dezvolte și să își utilizeze pe deplin talentele lor, în slujba performanței de lungă durată, atât personale, cât și a organizației. Fapt care conduce, pe mai departe, la evoluția întregii comunități. Cred mult în leadershipul bazat pe grație, respect, generozitate și deschidere către oameni, cu atât mai mult cu cât echipa Nespresso România are oameni tineri, cu o gândire proaspătă, pentru care conceptul de severitate nu funcționează decât transformat într-o formă de mentorat care să îi inspire.

 

E mai ușor sau mai greu să te impui ca lider fiind femeie?

Cred cu tărie că vremea comparațiilor de gen, în leadership și în viață, a apus. Trăim într-o eră a toleranței și a șanselor egale, indiferent de gen, naționalitate, orientare spirituală ori sexuală. Câte femei extraordinare putem întâlni zilnic, în presa contemporană, care să ne inspire! Vă mai dau un exemplu – datorită sprijinului oferit de Nespresso, 31% dintre cei 441 de agronomi care lucrează cu agricultorii de cafea, prin programul Nespresso Sustainable Quality™, sunt femei. Acest pas înseamnă un progres extraordinar!

 

Care crezi că e cea mai mare provocare cu care se confruntă liderii din mediul de afaceri din România azi?

Cea mai mare provocare a liderilor de astăzi, cred eu, este aceea de a ține pasul cu viteza cu care comunicăm și cantitatea de informații din ce în ce mai mare. De a-și asuma riscuri într-un context în care brandurile sunt mai expuse ca niciodată – a se vedea platformele de social media prin care, practic, oricine poate deveni autor sau jurnalist cu o opinie bine argumentată. Până la urmă, în ziua de astăzi, suntem cu toții formatori de opinie și creatori de conținut. Liderul de astăzi este un om care poate fi mai aproape ca niciodată de clienții companiei pe care o conduce – lucru deopotrivă benefic și provocator, el poate aduce înțelegere prin empatie, dar poate și defocusa.

 

Cum împaci cariera cu viața de familie?

Sunt două componente esențiale din viața mea care se întrepătrund armonios, într-un echilibru bazat pe muncă, prezență și focus.

 

Care sunt armele pe care le folosești în combaterea stresului zilnic?

Cafeaua și lectura sunt experiențele care nu doar că-mi alungă stresul, dar îmi oferă răgaz și claritate asupra sarcinilor de business și de viață.

 

Pentru ce ai vrea să ai mai mult timp?

Îmi doresc enorm de mult să am mai mult timp de citit și de gândit la ceea ce citesc. Timp pentru a consuma o informație fără grabă, cu înțelegere și asumare.

 

Joc de imaginație: orice e posibil. Cu cine ți-ar plăcea să ieși la o cafea și de ce?

Mi-aș dori să ies la o cafea cu George Clooney! Dincolo de admirația pentru acest personaj șarmant, am avut ocazia de a înțelege contribuția pe care o aduce prin implicarea sa activă în compania Nespresso. Și vă pot spune că este un activist dedicat, prezent chiar și pe plantațiile de cafea, în permanență conectat la programele de dezvoltare durabilă ale companiei Nespresso.

 

Într-un univers ideal, cum arată o lume perfectă pentru Sonia Năstase?

O lume perfectă, pentru mine, ar fi o lume a oamenilor autentici, a sincerității și îngăduinței față de noi înșine, în primul rând, și față de ceilalți.

 

Vrei să fii la curent cu ultimele tendințe din HR? Citește și: 

Cum ar trebui să arate evaluările în 2018?

De ce pleacă angajații?

GDPR – ce se schimbă-n recrutare și angajare?

Categorii:
Update

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*