educatie
Beneficii

Impactul situației din educatie asupra angajaților cu copii

Ce poate face omul de HR?

Anul școlar 2020-2021 este o provocare pentru majoritatea elevilor, profesorilor și părinților. Situația din educatie este una incertă, în acest moment, cu toate că a mai rămas o săptămână până să înceapă școala. Părinții, deși nu știu exact cum va arăta noul an școlar (online sau offline) pregătesc haine noi și rechizite pentru copii. 

Momentan, există un ghid publicat de Ministerul Sănătății, în care sunt precizate măsurile pe care elevii vor trebui să le respecte în noul an școlar, însă dacă aceștia vor merge fizic la școală sau vor parcurge cursurile online nu există informații concrete. 

Iar pentru că o mare parte dintre angajații tăi sunt părinți, ne-am gândit să aflăm chiar de la ei, cum trec peste această perioadă și cum văd noul an școlar. De asemenea, ți-am pregătit câteva metode prin care-i poți sprijini în această perioadă în care multe unele prevederi legale referitoare la zile libere plătite pentru părinți sunt interpretate greșit. 

 

Cum arată sistemul de educatie pentru angajații care au copii? 

Peste jumătate dintre părinții elevilor din România doresc revenirea la cursurile offline, arată un studiu realizat de MKOR Consulting în parteneriat cu Unitatea de Cercetare în Educație. 

„Școala online nu va înlocui niciodată școala offline. Profesorii nu sunt pregătiți să facă performanță astfel, copiii nu au tot ce le  trebuie ca să participe la cursuri. Am văzut cu toții cum s-a irosit un semestru întreg online, e o părere des întâlnită printre părinți”, spune Mihaela T, al cărei copil are 16 ani. 

Școlile au fost închise în luna martie, ca o măsură preventivă împotriva noului Coronavirus, moment în care copiii au fost determinați să-și mute activitățile școlare în online. Părerile despre cum ar trebuie să arate sistemul de educatie anul acesta sunt împărțite, având în vedere că o treime dintre părinți optează pentru cursurile mixte, acasă și la școală, iar 14% doresc ca noul an școlar să fie mutat în online, arată studiul citat. 

Ideală ar fi o combinație atunci când toate condițiile sunt întrunite. Și e nevoie de o organizare mult mai coerentă de la minister, care să susțină curățenia, dezinfectarea și împărțirea claselor cu deja 30 de elevi, mai spune Mihaela T.  

În ceea ce privește impactul asupra locului de muncă de când copilul ei învață de acasă, Mihaela spune că s-a organizat în așa fel încât să poată să-și desfășoare la fel ca înainte activitatea de la job. Spune însă că se numără printre norocoși. „Nu toți părinții din jur sunt atât de norocoși. Este anormal să nu se găsească soluții la un nivel macro”, precizează ea. 

Cât despre ultimele luni, perioadă în care copiii și părinții au fost nevoiți să-și desfășoare activitățile în același spațiu, părinții spun că s-au adaptat, însă acum, la începutul noului an școlar, incertitudinea e și mai mare decât în starea de urgență.

„Ne-am împărțit device-urile, spațiul și timpul astfel încât să funcționăm, atât noi, părinții, cu munca remote, cât și copiii cu lecțiile online. Am sperat, la acel moment (n.red. începutul stării de urgență, când școlile s-au închis, iar companiile și-au mutat activitatea în online), că ne adaptăm pentru o perioadă, dar astăzi pare că incertitudinea e și mai mare, neștiind ce ne așteaptă”, spune Alina T. Ea are doi elevi acasă, unul de 10 ani și celălalt de 12.

 

Cum poate omul de HR să sprijine angajații care au copii? 

În martie, o mare parte dintre companii și-au mutat activitatea în online, angajații fiind determinați să-și creeze acasă spații de lucru, iar cei care sunt și părinți să-și monitorizeze copiii care și ei, la rândul lor, parcurgeau cursurile de pe laptop sau tabletă. 

Scenariul care presupune ca școlile să rămâne închise și anul acesta, înseamnă că o parte dintre angajați nu vor avea cu cine să-și lase copiii. Mai mult, în anumite medii defavorizate, elevii nu au echipamentele necesare pentru a parcurge cursurile online. 

Pericolul principal în acest moment este abandonul școlar. Pentru că nu există posibilitatea materială în anumite zone ale țării. Aici ar trebui să intervină companiile, spune Daniela Necefor, managing partner la compania de consultanță și executive search Total Business Solutions. 

 

Potrivit celor mai recente date de la Eurostat, România a înregistrat, în 2018, atât un nivel ridicat al abandonului școlar timpuriu, de 16,4%, cât și o rată scăzută a populației cu vârste cuprinse între 30 și 34 de ani care au absolvit învățământul superior, de 24,6%. 

„Companiile pot interveni în sistemul de educatie prin a facilitarea cu laptopuri sau le pot suplini costurile pentru energie, servicii de internet. Mai ales dacă este vorba despre angajați care au salarii mici, HR-ul ar trebui să comunice cu ei și să le afle nevoile. Copii trebuie să aibă asigurate anumite condiții pentru școala online, dar au nevoie și de măști sau produse igienizante, dacă urmează să parcurgă fizic cursurile”, mai spune Daniela Necefor. 

Comunicarea cu angajații, flexibilitatea și sprijinirea lor, de asemenea, ar trebui să se regăsească printre prioritățile oameniilor de HR. Ca business-ul să meargă, iar productivitatea să fie la capacitate maximă e nevoie de a oferi un sprijin acestor angajați. 

„Trebuie contorizată productivitatea angajaților și nu modul lor de lucru.  Nu ar trebui să intervină în procesul de lucru, dacă angajatul își îndeplinește target-urile, iar clienții sunt mulțumiți”, precizează Daniela Necefor.   

Asigurarea cu echipamente necesare e o măsură ce poate fi luată de companii și în privința celorlalți angajați care lucrează de acasă

„Se discută despre o indemnizație care să-i ajute pe cei care au copii. În acest caz, nemulțumirea va fi din partea celorlalți, pentru că vor fi suprasolicitați. HR-ul nu trebuie să uite și de ceilalți angajați, cărora le poate, de asemenea, facilita anumite costuri pe care le au cu munca remote”, spune Daniela Necefor. 

Un proiect de lege spune că părinții care trebuie să stea acasă, dacă școala se mută în online vor primi o indemnizație de la stat de până la 193 de lei brut zilnic. 

Ultimele luni au fost provocatoare atât pentru companii, cât și pentru angajați. Cu toate că incertitudinea e mare, e important să ne adaptăm, să ne concentrăm pe partea umană și pe soluționarea nevoilor pe care le au angajații, fie că au copii, fie că nu.

 

Respectă-le dreptul la zile libere plătite când au loc cursuri online

Este important să respecți dreptul părinților la zile libere plătite pentru supravegherea copiilor sub 12 ani, în situația limitării sau suspendării activităților didactice, conform OUG 147/2020 privind acordarea unor zile libere pentru părinți în vederea supravegherii copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-CoV-2.

Unele agenții pentru ocuparea forței de muncă județene interpretează art 1 alin (1) al OUG 147/2020, în sensul că unul dintre părinți are dreptul la zile libere plătite pentru supravegherea copiilor doar dacă în instituția de învățământ frecventată de copii se confirmă cazuri de îmbolnăviri cu Covid-19.

Această interpretare a legii determină AJOFM-urile respective să refuze să plătească angajatorilor indemnizația pentru fiecare zi liberă acordată părinților în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, după cum prevede art 3 (1) din Ordonanța de Urgență la care facem referire. În această situație este important să cunoști bine prevederile legale și să vii cu argumente astfel încât să poți obține indemnizațiile pentru angajații tăi. 

„În interpretarea articolului art 1 alin (1) al OUG 147/2020, apreciem că trebuie urmărit spiritul actului normativ elaborat cu scopul de a oferi „protecția sanitară și socială a copiilor faţă de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2 concomitent cu asigurarea și continuarea procesului educațional al acestora“, dar și „avantajul de a elimina dificultățile presupuse de celelalte soluții legislative în ceea ce privește asigurarea supravegherii și îndrumării corespunzătoare a copilului în procesul educațional”, după cum se specifică în Nota de fundamentare a OUG 147/2020”, declară Victor Stănilă, managing partner Victor Stănilă Law Office.

În plus, în art 2 al OUG 147/2020 se specifică faptul că părinții în cauză „au dreptul la zile libere plătite pe toată perioada în care se decide limitarea sau suspendarea activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară”.

Totodată, conform unui comunicat de presă al Ministerului Muncii și Protecției Sociale, „părinții vor beneficia de zile libere plătite pentru supravegherea copiilor pe perioada în care activitățile didactice din școli, grădinițe, sau creșe sunt limitate sau suspendate ca urmare a răspândirii coronavirusului SARS-COV-2”. 

Cei care sunt chemați să aplice legea ar trebui să interpreteze dincolo de textul așa-zis ambiguu, luând în considerare scopul pentru care a fost edictată norma: un ajutor pentru părinții care nu au cu cine să își lase copiii atunci când cursurile se desfășoară online. Or, a pretinde că OUG 147/2020 se aplică doar dacă există cazuri de COVID 19 în școală este rea-voință. Așadar, apreciem că art 1 alin (1) din OUG 147/2020 ar trebui interpretat în sensul că au dreptul la concediu plătit pentru supravegherea copiilor sub 12 ani părinții ai căror copii nu se pot duce fizic în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, pentru că respectivele unități funcționează conform sistemului hibrid sau roșu, chiar dacă în respectivele instituții de învățământ nu există cazuri confirmate de îmbolnăviri cu Covid-19”, menționează Victor Stănilă, managing partner Victor Stănilă Law Office.

Potrivit art 1 alin (1) OUG 147/2020 „se acordă zile libere unuia dintre părinți pentru supravegherea copiilor, în situația limitării sau suspendării activităților didactice care presupun prezența efectivă a copiilor în unitățile de învățământ și în unitățile de educație timpurie antepreșcolară, unde aceștia sunt înscriși, ca urmare a rezultatului anchetei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2, efectuată de direcția de sănătate publică județeană, respectiv a municipiului București, și având în vedere hotărârile comitetului județean pentru situații de urgență, respectiv Comitetului pentru Situații de Urgență al Municipiului București”.

Reamintim că pentru fiecare zi liberă acordată pentru îngrijirea copilului sub 12 ani care nu poate fi prezent fizic la școală, grădiniță sau creșă din cauza situației epidemiologice, statul acordă o indemnizație de cel mult 193 lei pe zi brut. Acest drept va fi plătit de către angajator și este supus impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale, de asigurări sociale de sănătate, precum şi plăţii contribuţiei asiguratorii pentru muncă, pentru veniturile din salarii și asimilate acestora.

Pentru decontarea sumelor pentru plata indemnizaţiei, angajatorul depune cerere la agenţiile pentru ocuparea forţei de muncă judeţene sau a municipiului Bucureşti în a cărei rază teritorială îşi desfăşoară activitatea angajatorul sau sucursala/punctul de lucru al acestuia, însoțită de documente justificative privind îndeplinirea condițiilor de decontare a indemnizației.

Cererea și documentele justificative se transmit electronic sau în format letric, în cel mult 30 zile de la data efectuării plăţii contribuţiilor şi impozitelor aferente indemnizaţiei, iar decontarea sumelor plătite cu titlu de indemnizaţie se face în termen de 15 zile calendaristice de la data înregistrării documentelor.

Angajatorul este obligat să acorde zilele libere dacă angajatul solicită acest drept. Pentru nerespectarea acestei prevederi, angajatorul se sancționează cu amendă între 1.000 și 2.000 lei pentru fiecare persoană pentru care refuză acordarea zilelor libere, fără a depăși valoarea cumulată de 20.000 lei.

Ți-a plăcut articolul despre sistemul de educatie? Citește și:

Discriminarea la locul de muncă. Noi prevederi legale

Modelul Kurzarbeit și alte soluții de sprijin pentru business

Ce putem învăța din metodologia agile

Categorii:
BeneficiiCoronavirus

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*