realitatea virtuală
HR Challenge

Cum ajută realitatea virtuală și realitatea augmentată?

Ce impact au asupra departamentului de HR

Poate acum 5-7 ani acronimele „VR” și respectiv „AR” nu ar fi spus mare lucru și chiar dacă ar fi spus ceva, nu te-ai fi gândit să le legi de un alt acronim cu adevărat faimos și anume HR.

Odată cu dezvoltarea tehnologiei în ceea ce privește producția „device”-urilor de realitate virtuală (VR) sau de realitate augmentată (AR) acestea încep să devină din ce în ce mai accesibile atât utilizatorului persoană fizică dar și companiilor, care au început să le folosească în aproape toate sectoarele business-ului lor, de la prezentări virtuale și spații virtuale la simulări direct pe linia de ansamblare unde folosindu-se de realitatea augmentată pot să verifice și să compare în timp real rezultatul fiecărei etape de producție cu schița randată a fiecărei componente. Și într-adevăr, acesta e doar începutul, deoarece aplicabilitatea acestor tehnologii are un orizont vast, iar următorul domeniu care a început să le aplice este chiar domeniul resurselor umane.

Cum ajută realitatea virtuală și realitatea augmentată la îmbunătățirea proceselor de HR și dezvoltare a angajaților ? – este întrebarea la care vom răspunde în rândurile următoare.

Recrutare și Integrare

În domeniul recrutării de personal realitatea virtuală devine extrem de utilă în atragerea potențialilor candidați prin oferirea unor tururi virtuale candidatului în care acesta poate să vadă posibilul loc de muncă, să observe infrastructura companiei și chiar să interacționeze cu reprezentantul HR (acesta devenind un ghid), dar și cu alți candidați care doresc să aplice pentru acel post sau pentru altele. Un bun exemplu în acest sens este chiar Armata Britanică. Ei au creat câteva experiențe de realitate virtuală pentru noii recruți printre care inclusiv o misiune cu un tanc Challenger.

Un alt exemplu în acest sens sunt cei de la Toyota High Systems care folosind tehnologia HTC Vive oferă studenților vizitatori un tour virtual al campusului Toyota prin care aceștia pot să observe și chiar să participe (prin simulare) la toate activitățile ce au loc în campus. O asemenea experiență imersivă creează o amintire puternică și de lungă durată în mintea candidatului, poziționând viitorul angajator într-un avantaj major față de alte companii concurente, mai ales că în momentul de față oferta de locuri de muncă este mai mare decât cererea și de obicei un candidat este abordat de mai multe companii, realitatea virtuală devenind un puternic diferențiator.

În ceea ce privește procesul de integrare a noilor angajați folosirea realității virtuale și a realității augmentate a devenit o reală opțiune pentru companiile mari în primul rând datorită costurilor scăzute  pe care o astfel de metodă de integrare o oferă, datorită scalabilității procesului în sine și datorită economiei de timp din momentul în care o persoană este angajată și până în momentul în care aceasta devine operațională 100% .

Printre primele entități care au apelat la aceste tehnologii pentru a spori eficiența procesului de integrare a noilor angajați este chiar o divizie a Guvernului Federal American, care având mai multe birouri regionale pe toată întinderea Statelor Unite ale Americii au creat o experiență virtuală de 20 de minute, folosind InstaVR, în care angajații erau inițiați în cultura noului loc de muncă și erau informați în legătură cu toate procedurile de lucru, de securitate și siguranță etc. Acest proces ajută foarte mult angajații să se simtă mai confortabil și mai aclimatizați cu noul loc de muncă, eliminând presiunea socială și emoțiile din prima zi.

Învățare și Colaborare

Există momente în cadrul oricărei companii când se creează un decalaj între competențele angajaților și evoluția tehnologiei sau când pur și simplu competențele angajaților nu sunt aliniate cu  cerințele și așteptările companiei și ale clienților acesteia. Ei bine, în acel moment departamentul de resurse umane este notificat în legătură cu aceste nevoi de dezvoltare și începe un proces întreg, destul de laborios, de selecție și contractare a furnizorilor de programe de training pentru a acoperi aceste decalaje și a spori productivitatea și eficiența angajaților.

O alternativă pe care multe companii o iau în calcul este folosirea VR-ului și AR-ului în a răspunde acestor nevoi prin programe de training virtuale sau augmentate care sunt mult mai practice și imersive decât lecturarea unui manual sau participarea la diverse prezentări. Experiența complexă prin care trec persoanele din cadrul training-ului virtual/augmentat contribuie la un nivel de asimilare a informației mult mai mare decât prin metodele clasice de instruire tocmai datorită faptului că participantul trăiește experiența și nu e doar un simplu spectator.

Folosind „ochelari inteligenți” cei de la BMW își instruiesc noii angajați în legătură cu modul de verificare a proceselor de pe linia de producție, dar și despre modul de găsire și rezolvare a problemelor ce pot interveni.

O altă companie ce folosește realitatea virtuală este Boeing. Prin folosirea ochelarilor speciali ei oferă posibilitatea piloților de la diferite companii aeriene să învețe cum să piloteze avioanele 787 produse de companie, fie că vorbim de cursuri de inițiere sau de module mai complexe în care pot simți diferențele dintre vechiul și noul model.

NASA de asemenea folosește realitatea virtuală pentru a-și instrui astronauții să „pășească în spațiu” și pentru a se obișnui cu senzația de imponderabilitate și cu utilizarea uneltelor speciale în vid.

Câteva companii de asigurări oferă training-uri virtuale angajaților săi pentru a-i învăța cum să evalueze pagubele în diferite situații, iar Walmart a anunțat un parteneriat cu STRIVR prin care va instrui peste 140 000 de colaboratori folosind această tehnologie.

Probabil că o provocare a multor multinaționale, ținând cont că majoritatea au diferite locații sau servicii/procese externalizate în alte țări (sau chiar pe alte continente), este sincronizarea tuturor echipelor din toate locațiile pentru a lucra împreună și a colabora.

Odată cu apariția VR-ului și AR-ului, granițele geografice au fost cu ușurință depășite, decizia de a crea echipe virtuale fiind una foarte simplă și ușor de adoptat, bazată pe scăderea costurilor cu deplasările între locații și pe creșterea eficienței și productivității acestor echipe.

Soluțiile prin care s-a redus distanța între aceste echipe a fost prin utilizarea VR și AR în organizarea ședințelor astfel încât oamenii să se vadă și chiar să aibă sentimentul că sunt la aceeași masă, în aceeași încăpere, astfel s-a redus sentimentul de izolare și a crescut gradul de coeziune. Eficiența a crescut deoarece lucrând într-o echipă virtuală s-au eliminat factorii disturbatori prezenți în interacțiunile din cadrul unui birou fizic, iar folosind realitatea augmentată poți să lucrezi la o sarcină în timp ce un coleg îți poate oferi feedback live pe ceea ce faci.

Încotro și Concluzii

Adoptarea acestor tehnologii a fost una așteptată. Acum că s-a făcut acest pas, beneficiile pe care realitatea virtuală sau augmentată le oferă HR-ului sunt evidente, însă implementarea soluțiilor la o scară mai largă va mai dura ceva timp tocmai datorită elementului de nou pe care îl aduce și datorită costurilor încă ridicate pentru categoria business-urilor mici. Trebuie să fim conștienți de barierele adoptării unor asemenea tehnologii, de la efectele folosirii AR și VR-ului asupra corpului și creierului uman, cum ar fi stări de amețeală, la scepticismul multor potențiali utilizatori în ceea ce privește utilitatea lor.domeniul resurselor umane având un profil mai conservator, căutând mereu soluții testate și validate științific.

Totuși piața, studiile și practica au înclinat balanța în favoarea folosirii realității virtuale și augmentate în HR, tocmai datorită efectelor pozitive și pontețialului de aplicabilitate extrem de vast.

Așadar provocarea pentru noi, cei care creăm și reprezentăm domeniul HR-ului, este să găsim calea prin care să ne creștem productivitatea, eficiența, impactul și să livrăm experiențe imersive folosindu-ne de acest nou val tehnologic.

Categorii:
HR Challenge

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*