competente digitale
Leadership

Cum stau tinerii la capitolul competente digitale

Tranziția către o nouă eră

Doar 56% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16-24 de ani din România dețin competente digitale de bază, acesta fiind cel mai redus nivel din Europa, arată datele de la Eurostat. Țara noastră se situează sub Bulgaria (58%), Italia (65%), Ungaria (68%), dar și Letonia și Luxemburg care au un procent de 75% de tineri digitalizați.  

„Statistica reflectă, într-o anumită măsură situația economică și educațională a unor tineri cu resurse materiale reduse. Vedem acum, cu ocazia începerii școlii în format online, că foarte mulți tineri din România nu au echipamentele necesare pentru acces la internet, nu au calculatoare, laptopuri sau tablete. Este firesc că nu au nici aceste competente digitale de bază”, explică Sorin Faur, fondator la Academia de HR, companie de consultanță în resurse umane. 

Școala începe pe 14 septembrie, o parte dintre elevi vor merge la cursurile fizice, însă o parte se vor muta în online. Decizia depinde de nivelul de răspândire a noului Coronavirus. 

Într-adevăr, doar 68% dintre elevii din România au acces la echipamente electronice necesare pentru școala online, potrivit unui studiu realizat de Institutul Român pentru Evaluare și Strategie (IRES), realizat în perioada 27-30 aprilie. Totodată, 36% dintre familiile cu copii au doi sau mai mulți copii la școală, iar participarea la școala online se face adesea după un orar, ceea ce impune ca fiecare copil să aibă echipamentul lui. 

 

Cât de importante sunt aceste competente digitale?

Criza actuală a pus focusul pe digitalizare și a accentuat eforturilor și investițiilor pe care societatea le face pentru a ține pasul cu evoluția tehnologică. O mare parte dintre angajați și acum lucrează remote, iar numărul joburilor desfășurate de la distanță, cu siguranță, vor crește în următoarea perioadă. 

„Suntem în plină tranziție către era digitală în care pur și simplu nimic nu va mai fi posibil fără competențe digitale. Sigur, pentru unele ocupații sunt mai importante decât pentru altele, dar mai ales pentru tânăra generație care va trăi din plin acest viitor, competențele digitale sunt absolut necesare”, spune Sorin Faur. 

Cu toate că datele despre competențele digitale ale tinerilor nu arată încurajator, studiile arată că România se numără printre țările din Europa cu cea mai bună infrastructură la internet, dar și cu cei mai mulți IT-iști. 

„Se spune că suntem în topul țărilor ca infrastructură de acces la internet și rate de transfer, și mai toată lumea are un smartphone – și asta e bine. Dar nu este de ajuns, competențe digitale nu înseamnă să știi să umbli pe telefon, înseamnă să cunoști o serie de aplicații informatice precum Office, să ai cunoștințe privind procesarea textelor, lucru cu foi de calcul, prelucrare grafică de bază, poate și niște noțiuni de webdesign și baze de date, instrumente de rețea, securitate cibernetică, să știi să faci un site, nu doar să navighezi pe unul”, explică Sorin Faur. 

 

Cum te poți implica în dezvoltarea competențelor digitale?

Companiile și până în prezent s-au implicat în sistemul educațional. Unele s-au aliat și au creat școli profesionale duale, unde își pot crește viitorii angajați, iar altele și-au asumat formarea la locul de muncă pe o mulțime de competențe pe care școala nu le-a furnizat. 

„Studiile sunt importante, dar de multe ori oferă doar componența teoretică de bază, așa că firmele au fost nevoite să angajeze tineri și să-i formeze pe domeniile lor, că a fost vorba de contabilitate, inginerie sau orice altceva. La fel se întâmplă și în cazul competențelor digitale: din fericire se învață relativ ușor dacă ești expus mediului potrivit, iar companiile utilizează o gamă variată de soluții software de care pur și simplu au nevoie”, spune Sorin Faur. 

Totodată, în opinia sa, companiile se pot implica suplimentar acordând sprijin sau sponsorizând diverse programe educaționale, realizând parteneriate cu școli, licee și facultăți, donând echipamente sau licențe software în schimbul accesului la tineri promițători pe care apoi să îi angajeze.

 

Ți-a plăcut articolul despre competente digitale? Citește și:

De la relații interpersonale la creșterea retenției

Impactul situației din educație asupra angajaților cu copii

Wellbeing în HR sau de ce e timpul pentru o pauză

Categorii:
LeadershipTraininguri

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*