Dezvoltare personala

Care e rolul curajului în business?

De vorbă cu Alina Culcea de la Amgen

Înainte de a prelua conducerea Amgen, Alina a trecut prin mai multe roluri, perindându-se chiar și prin departamentul de HR pentru mai mulți ani, lucru care a ajutat-o mai târziu în noile poziții de conducere asumate cu curaj. De ce i-a fost frică și cum a adoptat un mindset curajos și și-a încurajat echipa să o urmeze ne spune în cele ce urmează.

echipa Amgen

Alina Culcea, Country Director la AMGEN. credit foto: Alex Gâlmeanu

Cum să ai un mindset curajos și să-ți încurajezi echipa să te urmeze?

De un an și jumătate ești la conducerea Amgen România. Ce ai învățat de când ocupi această poziție?

Această companie reprezintă pentru mine o lecție zilnică de curaj, dar aș putea cu ușurință enumera două dintre cele mai importante lecții învățate de mine aici. Prima a fost că niciun efort nu este prea mare atunci când știi că poți contribui chiar și indirect la îmbunătățirea stării de sănătate a semenilor tăi. Cea de-a doua: uităm să ne bucurăm și să apreciem în fiecare zi faptul că suntem sănătoși, căutând cu disperare false obiective și ambiții, uitând că cele mai fericite momente în viață sunt acelea în care poți dărui.

 

Cum îți determini oamenii din echipa să adopte un mindset curajos și să își depășescă fricile?

O companie își selectează oamenii în aceeași măsură în care oamenii aleg să lucreze într-o companie pentru valorile pe care aceasta le demonstrează. Și nu mă refer la valorile promovate pe site-ul sau broșurile corporației, ci la valorile reale, aplicate în fiecare zi în relațiile interumane. O companie curajoasă atrage oameni curajoși. Fricile nu își au locul acolo unde provocarea zilnică este să depășești orice barieră, fie ea administrativă, bugetară sau de sistem, astfel încât să te poți asigura că tratamentele pe care tu le promovezi ajung la cei care au nevoie disperată de ele. Cei care nu simt profund bucuria și satisfacția din spatele acestui efort mai devreme sau mai târziu vor abandona lupta. Motivația vine din această energie pe care încerc să o descătușez în fiecare dintre oamenii din echipa mea. Am înțeles însă că nu toți sunt făcuți pentru asta. Se autoselectează.

 

Ce înseamnă pentru tine să fii un lider curajos?

Pentru mine curajul e dat în business de echipa care mă înconjoară, fără ei nu aș putea reuși, de familia mea, în viața de zi cu zi, de faptul că sunt cu toții sănătoși și mă inspiră zilnic să îmi doresc să fiu mai bună în tot ceea ce fac. Nu în ultimul rând, curaj înseamnă și să poți face alegeri. În business ca și în viață, totul e un set de opțiuni, iar un lider trebuie să poată să decidă care dintre ele e mai potrivită într-un context, de cele mai multe ori, destul de complicat.

 

În 2009, ai lăsat HR-ul pentru o poziție în top manage-ment. Ce anume din backgroundul tău de HR te-a ajutat?

HR-ul este biblia oricărui manager. Dacă ar fi după mine, aș introduce HR management ca preambul la orice poziție de management. Bazele proceselor de people management sunt fundamentul oricărei aspirații de a conduce eficient o echipa. Pe mine m-a ajutat să înțeleg ce înseamnă „structura” dincolo de talentul necesar să poți naviga prin apele adânci ale interacțiunii cu oamenii.

 

Care au fost cele mai mari provocări atunci? Dar cele mai mari frici? Cum ai trecut peste ele?

Una dintre provocările cu care m-am confruntat a fost să pot asigura o direcție clară echipei, într-un mediu de business extrem de volatil, unde nivelul de predictibilitate din mediul legislativ scăzuse la cote alarmante cu impact în business. Vorbim de anul 2009, imediat ce criza economică globală începuse să afecteze și România, iar industria farmaceutică nu scăpase nici ea de măsuri de austeritate, de cele mai multe ori luate intempestiv. Frica mea era că promisiunile făcute echipei regionale de la un trimestru la altul se puteau nărui și, odată cu asta, se puteau lua decizii eronate, cu precădere referitoare la mine sau la echipa mea.

 

Care e cel mai curajos lucru pe care l-ai făcut în carieră?

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Cred că fiecare poziție pe care am acceptat-o în industria farmaceutică ar putea fi privită, sigur cu modestia de rigoare, ca un mic act de curaj. Decizia de a renunța la o carieră medicală după 6 ani de studiu universitar, de a începe o carieră de reprezentant medical, de a continua apoi cu tot felul de provocări, poziții de marketing sau sales management, HR management, Governmental affairs și market access, roluri pe care, înainte de a înțelege ce se așteaptă de la ele, am avut curajul să le încerc.

 

Ce ar putea face diferit HR-ul din România pentru a avea un impact mai mare în business?

HR-ul trebuie să înțeleagă și să cunoască business-ul. Fără această cunoaștere aprofundată a strategiei, a clienților, a nevoilor lor, nu va putea înțelege cu adevărat ce impact pot avea angajații și cât de importanți sunt în cele din urmă pentru business. Se zice că sunt cel puțin la fel de importanți precum clienții. Un HR și mai bun are puterea să mobilizeze energii pozitive.

 

Ce ai învățat din greșeli? Dar din victorii?

Am învățat că nu există perfecțiune, că experimentăm în fiecare zi, că bucuria vine tocmai din această învățare continuă, pe care nu trebuie să o oprim, pentru că atunci înseamnă că am murit puțin. Greșelile fac parte din procesul de învățare. Important este să le acceptăm. Cu alte cuvinte, să pierdem cu demnitate și să ne bucurăm cu modestie de orice victorie.

 

Dacă ai putea să dai timpul înapoi, ce sfat i-ai da Alinei la început de carieră?

Să accepte fără prea multă cugetare orice provocare care îi apare în cale. Provocările nu apar decât atunci când ești pregătit. Frica de eșec te poate face însă să refuzi, crezând că nu ești pregătit. Greșit!

 

Ce i-ai recomanda unei persoane care încearcă să scape de frici în mediul profesional?

Să-și amintească în permanență că frica e reacția noastră la necunoscut. Cel mai bun remediu e să conștientizăm că necunoscut e totul în jurul nostru. Așa vom înțelege că nu de el ne e frică, ci de imaginația noastră. Lăsați imaginația să vadă lucruri frumoase în tot ce e nou!

 

Ți-a plăcut articolul? Citești și:

Competențe de comunicare: de ce sunt importante într-o echipă?

Ce avantaje îți aduc candidații de peste 45 de ani 

Ia învățarea în propriile mâine

Categorii:
Dezvoltare personalaLeadership

Head of Marketing // Cu 14 ani de experiență în marketing și comunicare, dobândită lucrând în resurse umane, jurnalism și ecommerce, la eJobs e responsabilă de crearea și implementarea strategiei de marketing B2B și B2C și alinierea ei cu obiectivele de business. Expertiză în: Brand Marketing, Job boards, Strategie, Employer Branding, Comunicare Corporate și Internă, Resurse umane

Leave a Reply

*

*