Smartree
Leader Confessions

Confesiuni de lider

De vorbă cu Alexandra Peligrad, CEO la Smartree

Alexandra Peligrad are o lungă istorie în echipa Smartree, compania care a trecut testul timpului pe piața de externalizare a serviciilor de salarizare și administrare de personal. Timp de aproape 10 ani, ea a jucat rolul de Chief Financial Officer, iar din aprilie 2019 este noul CEO în cadrul acesteia. Care a fost povestea Alexandrei Peligrad înaintea acestei schimbări majore, cum a decurs procesul de tranziție, care sunt provocările cu care se confruntă în prezent și ce transformări anticipează în viitor ne povestește în cadrul unui amplu interviu.

Smartree

Alexandra Peligrad, CEO la Smartree

Începem cu un joc de imaginație!

Urcăm în mașina timpului și ne întoarcem în 2009, când acceptai funcția de Chief Financial Officer la Smartree Romania. Care erau obiectivele tale și cu ce așteptări ai plecat la drum?

Uitându-mă în urmă și încercând să îmi amintesc cât mai bine perioada de început în Smartree, știu că unul dintre cele mai importante obiective pe care l-am avut de atins a fost să transform compania din punctul de vedere al fluxurilor și proceselor financiare. Aceasta trebuia să se schimbe dintr-un business antreprenorial, de familie, într-o structură de corporație de mici dimensiuni pregătită să fie achiziționată de un fond de investiții. M-a ajutat foarte mult, în acest sens, experiența profesională anterioară din companiile mari în care am lucrat. Obiectivul imediat următor în primii ani la Smartree a fost aducerea pe profit a companiei. Așteptările cu care am venit la Smartree erau să am independență în acțiuni și în inițiative și să mi se recunoască aportul în dezvoltarea companiei. Iar acestea s-au împlinit.

 

Cum a evoluat peisajul românesc al serviciilor de outsourcing în HR și cum a trecut Smartree peste toate provocările impuse de dinamica pieței?

Vorbim despre o piață extrem de dinamică, ajunsă la o anumită maturitate în ultimii ani, atât prin prisma cerințelor din ce în ce mai complexe ale departamentelor de HR dar și a instrumentelor tehnologice folosite. Cu provocări ne-am confruntat tot timpul, mai ales că, odată cu piața, și Smartree Romania a trecut prin diverse etape de dezvoltare, adaptându-se cerințelor ei. Am pornit de la servicii de externalizare a procesului de calcul salarial cu ajutorul unei platfome software basic.

Treptat, am adăugat în portofoliu noi servicii, cum ar fi, spre exemplu, leasing-ul de personal. Am pus la dispoziție forță de muncă temporară, am început să oferim consultanță în domeniul legislației muncii, servicii de recrutare, dar și legate de administrarea de personal.

În paralel, am dezvoltat platforma software MyStaff care oferă partenerilor noștri posibilitatea de a-și gestiona toate procesele de HR centralizat pornind de la recrutare, onboarding, procesul de pontare, training, gestionarea deconturilor, gestionarea dosarului electronic al angajatului sau al beneficiilor flexibile, etc. până la procesul de exit interview. Bineînțeles că au fost și momente dificile, momente în care am realizat că trebuie să ne repoziționăm abordarea, să regândim anumite linii de business. Însă povestea Smartree este cea a unei creșteri continue, atât din punctul de vedere al diversificării ofertei de servicii, cât și al rezultatelor financiare.

 

Cum arată Smartree după 20 de ani?

Anul acesta Smartree aniversează 20 de ani. Ce puncte-cheie au definit business-ul în acest timp?

Elementele-cheie care definesc cel mai bine ce înseamnă Smartree România sunt expertiza în domeniul HR, consecvența, stabilitatea și focusul constant pe crearea unor parteneriate de durată. Eforturile noastre au fost, în permanență, concentrate pe creșterea eficienței proceselor de HR ale clienților, iar experiența noastră, acumulată pe parcursul celor 20 de ani, a fost tot timpul transferată către piață.

Toate competențele acumulate și receptivitatea față de nevoile clienților noștri au fost confirmate în multiple planuri, de la colaborările de lungă durată pe care le avem, angajați și clienți vechi de peste 15 ani, dar și prin calitatea de partener ADP care ne-a oferit acces la cele mai bune practici din domeniu, fie că vorbim despre standarde privind procedurile operaționale, calitatea serviciilor, securitatea datelor sau dezvoltarea capabilităților tehnice. Smartree România este astăzi, după 20 de ani, alegerea unor companii de top pentru gestionarea celei mai prețioase resurse: oamenii. Și acest lucru reprezintă cea mai valoroasă confirmare a evoluției noastre.

 

Cum a fost pentru tine, în 2019, trecerea de la poziția de CFO la cea de CEO?

Întotdeauna am privit poziția de CFO ca un integrator al business-ului, așa încât am încercat să înțeleg toate procesele din companie, toate provocările cu care se confruntau celelalte departamente, în special cele operaționale. Am fost mereu foarte bine ancorată în întregul business Smartree și am încercat să gândesc soluții pentru a fi cât mai eficienți și competitivi în piață. Așadar, trecerea la poziția de CEO a fost una lină, dar provocările au venit odată cu extinderea responsabilității pe toate operațiunile companiei, dar și asumarea rolului de leadership.

 

Din punctul tău de vedere, e mai ușor sau mai greu să te impui ca lider, fiind femeie?

Nu cred în diferențele de gen când discutăm de leadership. N-am simțit niciodată, de-a lungul parcursului meu profesional, nici cea mai mică urmă de reticență la ideile sau propunerile mele care s-ar putea datora faptului că sunt femeie.

Mai în glumă, mai în serios, nu știu dacă este mai greu să te impui ca lider fiind femeie, deoarece nu știu cum este să te impui ca lider fiind bărbat. Cred că în ambele situații provocările sunt aceleași, mai ales în contextul în care nici nu se mai discută despre „impunere” în zona de leadership, ci despre „a câștiga respectul și încrederea” echipei cu care lucrezi.

 

Ce obiective ai pe plan profesional pentru 2020?

2020 e un an aniversar pentru Smartree. Celebrăm 20 de ani pe piața serviciilor de HR din România. Obiectivele sunt legate de întărirea poziției de excelență în servicii de resurse umane și a parteneriatelor pe care le avem cu clienții noștri, unii dintre ei cu o vechime de peste 15 ani.

Anul acesta vom lansa un nou tool software care va optimiza și automatiza activitățile manuale de input si validare de date implicate în procesul de calcul salarial, precum și comunicarea cu clienții pe temele recurente care apar. Obiectivele noastre vizează și o creștere semnificativă pe linia de business de punere la dispoziție de angajați temporari și recrutare.

 

Care este abordarea ta asupra leadership-ului?

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Cred că leadership-ul este despre cum îi faci pe cei din echipa ta să creadă în ei, să aibă curaj să își exprime și să pună în practică chiar și cele mai îndrăznețe și surprinzătoare idei. De asemenea, este foarte important modul în care sprijinim oamenii să iasă din zona de confort pentru a evolua continuu, modul în care îi ajutăm să se dezvolte și să-și folosească aptitudinile și cunoștințele pentru a performa constant pe toate planurile.

 

Ce ar trebui să facă diferit o companie axată pe servicii HR pentru a fi cu un pas înaintea celorlalți?

Pe termen lung, cred că pariul care va fi întotdeauna câștigător este consecvența și menținerea standardelor de calitate. Din punct de vedere tactic, o companie aflată în poziția de lider de piață trebuie să aducă în permanență plus valoare prin abordarea unor soluții creative care să ușureze munca oamenilor de HR. Este foarte important să aibă o viziune clară asupra direcției în care se îndreaptă piața, să anticipeze tendințele și să experimenteze tot timpul.

 

Care sunt principalele atuuri pe care le are în prezent Smartree?

Cel mai puternic și valoros asset al Smartree este echipa. Într-un segment de piață precum cel al serviciilor de externalizare HR, factorul uman este cel care poate face diferența. Smartree România este prima companie care a oferit servicii de externalizare HR, iar prin colaborările cu clienți majoritar din zona corporate, din domenii extrem de diverse, am ajuns să dezvoltăm un set de best practices în domeniu care se regăsesc și în felul în care este configurată platforma MyStaff.

Când spunem best practices ne referim la procedurile de lucru cu clienții, la procedurile noastre interne, la cum tratăm subiectul confidențialității datelor sau la standardele noastre de securitate pentru care trecem prin procese anuale de auditare. Toate acestea reprezintă valoare adaugată, însă principalii diferențiatori rămân experiența și valoarea echipei din spatele serviciilor oferite.

 

Ce crezi că ar trebui să fie în fruntea listei de priorități a unui om de HR în 2020?

Oamenii de HR au task-uri din ce în ce mai diverse și pline de provocări odată cu schimbul de generații și așteptările acestora când vine vorba despre mediul de lucru sau oportunitățile de dezvoltare. Pornind de la nevoi de bază, foarte stringente pentru companiile din România, și anume, atragerea oamenilor potriviți și retenția angajaților, prioritățile managerilor de HR au ajuns, în ultimii ani, mai degrabă strategice. Ele se referă la programe de employee engagement, employer branding, design și dezvoltare organizațională, orientarea în carieră și dezvoltarea de competențe. De asemenea, cred că la fel de important este rolul de facilitator al comunicării interne cu angajații pentru a menține un climat pozitiv în companie.

 

Ce carte crezi că ar trebui să citească fiecare membru din echipa Smartree pentru o carieră de succes?

Cred că acele cărți care promit o carieră de succes în 10 pași nu au niciun efect asupra nimănui, pentru că nu există o rețetă a succesului universal valabilă. În afară de literatura de specialitate, devin din ce în ce mai importante descoperirile în materie de inteligență emoțională, gestionarea emoțiilor, automotivare etc. Dar, fiecare dintre noi este influențat și rezonează în mod diferit cu anumite subiecte sau ideile unei cărți.

Smartree

Pe mine m-a influențat cartea lui Daniel Kahneman, „Gândire rapidă, gândire lentă”, care oferă explicații ale modului în care luăm decizii atât în afaceri, cât și în plan personal. Cartea prezintă tehnicile pe care le putem aplica astfel încât să nu ne lăsăm influențați în luarea deciziilor de un tipar pe care mintea noastră îl dezvoltă în funcție de experiențele trăite, deoarece în multe situații rezultatele nu vor fi cele anticipate.

 

Cum crezi că va arăta viitorul joburilor?

Cu siguranță, joburile din domeniul tehnologic care implică automatizări, dezvoltare de algoritmi pe baza inteligenței artificiale sau robotică vor crește progresiv în următorii ani. La fel și specializările în domenii precum securitate cibernetică, care a devenit un punct nevralgic în momentul de față și una dintre cele mai mari amenințări cu care se pot confrunta companiile. Este posibil ca în viitor toate evoluțiile tehnologice să aibă efecte semnificative, iar o parte a activităților repetitive asociate joburilor clasice vor fi în pericol de dispariție. Această tendință deja se resimte în piață, existând anumite segmente de activitate în care factorul uman a fost parțial înlocuit. Dar omenirea progresează continuu, cu siguranță vor apărea alte joburi la care acum nu ne gândim. Dacă ne uităm în urmă cu 100 de ani, oamenii lucrau pământul cu plugul tras de boi și sădeau semințele manual. Azi există mașini agricole cu pilot automat și drone utilizate în agricultură. Iar în acest context, în care suntem incomparabil de automatizați față de acum 100 de ani, deficitul de forță de muncă este în continuă creștere de la an la an.

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum rămâne cu pachetele de beneficii extrasalariale în acest moment?

HoReCa merge mai departe

Minunata lume nouă: strategii esențiale pentru orice specialist de HR

Categorii:
Leader Confessions

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.

Leave a Reply

*

*