horeca
HR Challenge

HoReCa merge mai departe

De vorbă cu Ana-Maria Voinea de la Phoenicia Grand Hotel

HoReCa este de departe una dintre cele mai afectate industrii de actuala criză. Pentru unii dintre angajatori, perioada aceasta a impus multă flexibilitate și putere de adaptare, iar pentru alții chiar închiderea definitivă a business-urilor. Până și marile lanțuri de hoteluri, cafenele sau restaurante s-au confruntat cu multe provocări, cu toate acestea continuă să demonstreze că pot trece și prin ape mai tulburi.

Pentru a afla direct de la sursă cum au stat lucrurile, am stat de vorbă cu Ana-Maria Voinea, Directorul General al Phoenicia Grand Hotel. Din interviul de mai jos veți afla despre cum reușește echipa lor să meargă mai departe, în ciuda tuturor provocărilor, la ce soluții au recurs, dar și ce nevoi au în această perioadă.

 

Învață din experiența celor mari din HoReCa

 

Cum a fost perioada carantinei pentru echipa Phoenicia Grand Hotel? 

Așa cum s-a întâmplat în majoritatea domeniilor, și pentru HoReCa situația a fost una neprevăzută și destul de șocantă. Am fost puși peste noapte în postura în care a trebuit să luăm măsuri foarte rapide, să fim extrem de dinamici în idei și soluții. Mai ales ținând cont de faptul că la începutul acestei perioade, informațiile erau puține, contradictorii și nu exista o previziune clară asupra viitorului apropiat. Așa că în ultimile luni ne-am focusat pe reorganizare astfel încât să ne putem plia pe necunoscut cu pierderi cât mai mici.  

  

Ce măsuri ați luat în primă instanță pentru a proteja angajații, la începutul pandemiei?

În prima instanță, am decis să suspendăm temporar activitatea hotelului nostru. Din cauza incertitudinii și multiplelor necunoscute legate de acest virus, ne-am hotărât să facem tot posibilul pentru a evita noi focare de infecție și, în același timp, să facem o evaluare cât mai aproape de realitate a eventualelor riscuri. Am urmărit cu atenție recomandările autorităților. Nefiind cunoscute cu exactitate metodele de prevenție și combatere ale acestei boli, am preferat, înainte de toate, să protejăm atât angajații, cât și oaspeții.  

  

Ce soluții ați pregătit pentru resuscitarea afacerii?

Hotelul este deschis, însă realizăm această revenire gradual, gândim cu atenție fiecare pas pe care îl facem și tratăm această situație ca pe un nou început. Suntem conștienți că ceea ce însemna în urmă cu câteva luni normalitate, acum nu se mai aplică. Trăim vremuri în care e nevoie să ne adaptăm. Și când spunem că ne adaptăm, ne referim atât la noi, ca industrie, cât și la oaspeții noștri. Așadar și soluțiile pe care le luăm sau le vom lua în continuare pentru resuscitarea business-ului vor fi în acord cu noua realitate.  

Ne străduim să ne adaptăm serviciile la nevoile de azi ale clienților, motiv pentru care încercăm să oferim servicii și pachete personalizate. De exemplu, în contextul actual mulți dintre angajații români încă lucrează de acasă.

Uneori lucrul de acasă nu este mereu cel mai productiv, limitându-ți opțiunile și creativitatea. Unii oameni simt încă nevoia de a lucra într-un mediu care îi inspiră și îi provoacă, dar în același timp, le favorizează distanțarea socială. Pentru aceștia am venit în întâmpinare cu spații individuale de birouri sau chiar zone de lucru în aer liber, în grădina de vară a hotelului. 

Pe de altă parte, pentru cei care au nevoie de servicii de cazare, ne-am orientat spre a crea o ședere în siguranță, fără însă a le da senzația de disconfort. Într-adevăr, avem avantajul de a dispune de un spațiu amplu de cazare, fapt care ne-a permis să oferim servicii în siguranță, neutilizând, de pildă, aceeași cameră în decursul a 36 de ore, de la ultimul check-out, chiar dacă ne-am aliniat și folosim soluții de dezinfectare, adiționale chiar, față de cele impuse de lege. 

  

Cât de importantă este flexibilitatea și adaptarea business-urilor din HoReCa la noua realitate? 

Credem că sunt esențiale, chiar vitale. Deși este un start nou, acesta se întâmplă în circumstanțe nefavorabile. Ne-am dat seama că orice strategie pe termen lung, orice plan de business este inutil acum pentru că trebuie să acordăm o atenție sporită situației actuale, prezentulul, viitorul fiind impredictibil.  

  

Ce măsuri de protecție ați luat pentru a proteja angajații și clienții hotelului?

În general, am luat toate măsurile impuse și uneori mai mult de atât. Angajații noștri poartă echipamentele necesare, am montat panouri de protecție în zona recepției, igienizăm frecvent spațiile comune și dezinfectăm spațiile de cazare extrem de riguros, păstrăm distanța impusă și am montat dispensere cu dezinfectant pentru clienți și angajați. Și foarte important, monitorizăm starea de sănătate a angajaților noștri. În ceea ce-i privește pe oaspeți, adițional măsurilor de igienizare și dezinfectare amintite, folosim aparate de ozonizare ce dezinfectează inclusiv aerul, nu doar obiectele din spațiile de cazare.  

 

În varianta optimistă, când credeți că vom reveni la activitatea economică de odinioară?

Suntem conștienți că avem în față un an total atipic. Iar dacă urmărim informațiile care apar în media sau cele furnizate de guvernele europene și nu numai, situația economică ar putea fi una dificilă o perioadă lungă de timp. În orice caz, este clar pentru noi toți că ceea ce s-a întâmplat acum nu va avea efecte doar pe termen scurt.

Rămânem însă optimiști și credem că atât timp cât suntem serioși și ne facem treaba în cele mai bune condiții, lucrurile vor funcționa și vor evolua spre bine.  

  

Cu gândul la afacerile mici din HoReCa

Ce sfaturi ați oferi antreprenorilor mici?

În primul rând, să nu renunțe! Să nu se dea bătuți, să se adapteze într-un timp cât mai scurt la nevoile consumatorului de azi și să-și reconsidere bugetele de cheltuieli pentru a reuși să treacă cât mai bine peste această perioadă critică.  

 

Ce credeți că ar trebui să pună la cale business-urile din HoReCa pentru a depăși cu bine momentul?

Vor fi vitale măsurile luate de guvernul țării noastre, dar depindem și de comportamentul consumatorilor, care este clar unul diferit. Cu siguranță toți cei din HoReCa vor lua toate măsurile pentru a-și proteja clienții și angajații, însă în acest moment, nu numai restricțiile se dovedesc a fi o problemă, ci și puterea de cumpărare a consumatorului, care este una mult mai mică.  

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Ce măsuri din partea statului ar ajuta industria HoReCa?

Credem că este nevoie de o susținere în continuare a angajaților, care nu pot fi chemați deocamdată la muncă, din cauza diminuării capacităților restaurantelor și ale hotelurilor. 

Utilă ar fi și susținerea parțială (așa cum deja s-a propus, dar e nevoie de un termen mai lung) a salariilor celor care s-au întors la muncă. Pentru cele două cazuri, ar trebui majorat plafonul actual care nu încurajează nicidecum consumul, ci doar asigură nevoile de bază ale celor care se află în șomaj.  

Este nevoie și de o scutire sau măcar diminuare pe un termen mai lung de timp de la plata impozitelor și a taxelor aferente activității fiecăruia.  

În același timp, ar fi util un sprijin pentru susținere/eșalonarea plăților la utilități, chirii, care în ciuda scăderii vânzărilor, rămân cheltuieli fixe.  

 

Ce măsuri au luat cei din alte țări europene?

Ne uităm în jur și vedem măsuri concrete luate de guvernele altor țări. În Germania guvernul a folosit un fond de urgență de 1 miliard de euro pentru a ajuta IMM-urile să plătească chiria și utilitățile. În Italia planul de sprijin al guvernului este de circa 25 de miliarde de euro, printre măsurile luate numărându-se plata a 80% din salariu tuturor angajaților care sunt obligați să între în șomaj din cauza opririi producției, indiferent de mărimea activității lor și de nivelul salariilor. Au păstrat astfel și puterea de cumpărare a maselor. 

Un exemplu este și Spania, unde în cazul reducerii timpului de lucru, compania plătește partea din salariu corespunzătoare timpului lucrat, în timp ce Statul plătește partea rămasă, care compensează 70% din salariu, cu un plafon de aproximativ 1000 de euro. 

Ne-am obișnuit că suntem europeni doar când avem obligații, însă cu toții funcționăm ca rotițele unui ceasornic; dacă una nu funcționează corespunzător, este o chestiune de timp până când ceasul se va opri. 

 

Cu ce lecții prețioase ați rămas după această perioadă?

Am învățat și continuăm să învățăm din mers ce înseamnă cu adevărat flexibilitatea. A fi dinamic azi, înseamnă a exista în continuare mâine. De asemenea, în această perioadă, am remarcat, cu bucurie, o mobilizarea a angajaților pentru că doar împreună să reușim să trecem cu bine de criza în care ne aflăm.  

Pe de altă parte însă, această încetinire a ritmului de lucru, ne-a dat timp pentru noi.

Am reușit să facem o introspecție, am avut timp să ne facem ordine în gânduri, o autoevaluare și în cele din urmă să apreciem ce avem: de la sănătate, la familie și nu în ultimul rând, la locul de muncă.  

 

 

Cum credeți vă vor fi primite măsurile survenite la nivelul hotelului, de clienți?

Oaspeții noștri au înțeles că e nevoie de ele și că fără aceste schimbări nu putem continua în siguranță. Ne-am adaptat și noi și ei, pentru că e nevoie ca fiecare să pună pe primul loc siguranța. Și pentru asta, da, ești nevoit să respecți măsurile.  

  

Cum va arăta vara asta pentru clienții și angajații hotelului? 

Ne este imposibil să previzionăm o direcție în această vară. Va fi o experiență total nouă, atât pentru business-urile Phoenicia din București, cât și pentru cele de la mare. Pentru că e clar că această criză se va manifesta diferit pe litoral, acolo unde suntem în plin sezon estival, față de capitală, care intră oricum în extra-sezon.  

Credem în potențialul și creativitatea angajaților noștri, în empatia oaspeților, dorința lor de evadare și ne vom adapta serviciile astfel încât să resimțim cu toții cât mai puțin din efectele crizei. 

Restartul industriei HoReCa a fost susținut de eJobs și vom face asta în continuare. Îți suntem alături și în următoarea perioadă, trebuie doar să-ți contactezi account managerul eJobs și acesta te va ajuta cu cele mai potrivite soluții de recrutare!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

E vremea să mergem mai departe

Salarii la vedere sau nu?

Jobul, loc de joacă pentru adulți

Categorii:
HR Challenge

Face parte din echipa eJobs de circa 5 ani. Perioadă în care scrie despre provocările cu care se confruntă confruntă oamenii de HR, managerii, antreprenorii. Și vine cu soluții concrete/aplicabile pentru acestea. Creionându-le atât prin urmărirea tendințelor de pe piața muncii, cât și prin feedback-ul constant primit atât de la companii & de la candidați. Pasiunea pentru nevoile angajaților și companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu zona de resurse umane. Ulterior, a ocupat timp de doi ani poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*