motivarea angajatilor
HR Challenge

Cum îți motivezi angajații prin joc?

Descoperă câteva tehnici eficiente

Motivarea angajatilor ar trebuie să fie printre primele task-uri de pe To do list-ul oamenilor de HR. Scăderea motivației față de locul de muncă precum și a implicării în activitatea companiei sau a viziunii promovate de aceasta, reprezintă unele dintre cele mai serioase provocări pe care le poate avea un departament de HR.

Nemulțumirea față de mediul de lucru și o atmosferă demotivantă pot să conducă chiar și la demisia unui angajat. Când acesta face primul pas spre orientarea către un alt job este afectată în mod direct fluctuația de personal. În momentul în care reușești să formezi o echipă ce funcționează bine și ai investit resurse în oameni, plecarea lor masivă poate fi un semnal de alarmă și un motiv de îngrijorare vis-a-vis de metodele de recrutare și de motivarea angajatilor folosite.

 

Motivarea angajatilor: cum ne jucăm la locul de muncă?

Așa s-a născut nevoia de a aduce un suflu nou în ceea ce privește mediul de lucru din companii, folosind ceea ce putem numi „joaca la locul de muncă”. Unul dintre motivele pentru care copiii învață atât de repede se datorează faptului că o fac prin joc, fiind demonstrat de altfel că în momentul în care intervine componenta de amuzament, suntem mai atenți și acumulăm mai rapid informația, pentru că totul pare mai ușor. Rigiditatea și seriozitatea excesivă nu fac altceva decât să pună presiune suplimentară asupra angajatului și să transforme mediul de lucru și implicit jobul într-unul stresant și obositor. Iar efectele negative ale stresului sunt binecunoscute de toată lumea.

Joaca la job este o metodă mai relaxată de a desfășura activitatea de zi cu zi, fie că vorbim despre procesul de recrutare, de motivarea angajatilor, de training sau de generarea de noi idei. Principalul avantaj este că utilizând aceste tehnici actuale de recrutare, selecția personalului este dusă la un alt nivel și ne putem asigura că vom putea alege persoane inventive, cu capacități reale de învățare și adaptare, fiind extrem de util pentru departamentele sau industriile creative care depind într-o mare măsură de oameni cu astfel de calități. Dar nu numai aceste ramuri vor căuta oamenii jucăuși, ci în absolut toate domeniile sunt de actualitate aceste aspecte, date de dinamismul societății noastre și de înclinația către inovație și tehnologie.

Vitacom susține aceste practici și le pune în aplicare în foarte multe situații cu care se confruntă. Spre exemplu, de foarte mulți ani colaborăm cu diverse firme specializate în training, consultanță si dezvoltare organizațională pentru organizarea periodică de teambulding-uri.

Ne-am dorit ca de fiecare dată să alegem acele activități care să ducă imaginația și implicarea participanților la un alt nivel. Acest lucru ajută nu doar la consolidarea echipelor, ci și să la descoperirea anumitor aptitudini despre care poate, unii nici nu știau că le au sau nu îndrăzneau să le afișeze. Aceste aptitudini nou descoperite, prin exercițiu, pot deveni utile și în contexte profesionale, precum munca în echipă, capacitatea de a rezolva situațiile dificile întâmpinate, planificarea strategică sau viziunea de termen lung.

 

Ce facem cu generația nouă?

Prin apelarea la joacă la locul de muncă, procesul de adaptare devine mai facil și reprezintă o modalitate perfectă prin care o companie se adaptează așteptărilor pe care noile generații de angajați le au. Aceștia au crescut în era jocurilor digitale, a aplicațiilor mobile care rezolvă probleme tot prin joacă, a rețelelor sociale care transformă însăși existența umană de zi cu zi într-un joc video, prin urmare tehnologia este parte din viața lor. Așa că, apelarea la elemente din joacă nu este altceva decât adaptarea la nevoile lor.

Un alt aspect benefic al acestor practici este dezvoltarea imaginației și ieșirea din rutină. Marea majoritate a adulților din marile orașe se împart între casă și serviciu, lucru ce generează instalarea unei impresii de plafonare. În momentul în care jobul se transformă într-un loc care antrenează creativitatea și te provoacă să găsești alternative noi și inedite, întreaga existență și stare de spirit se modifică, iar fiecare zi de muncă va deveni o nouă provocare pe care angajatul abia așteaptă să o depășească. Pe termen lung, impactul se reflectă în gradul de satisfacție al angajatului față de locul său de muncă, dar și angajamentul față de companie.

Din aceste motive, compania noastră a dedicat spații și timp pentru activități recreative care să îi ajute pe angajați să evite plictiseala, rutina și să își antreneze anumite trăsături și la locul de muncă. În multe cazuri, lipsa de timp sau de inițiativă ne face să uităm de hobby-urile care ne fac plăcere și dispare practic partea cea mai frumoasă și amuzantă a vieții.

Spre exemplu, se poate juca Puzzle, un joc despre care se știe că are capacitatea de a dezvolta gândirea strategică, imaginația și orientarea spre rezolvarea problemelor sau Activity, extrem de eficient în dezvoltarea comunicării, a exprimării sau a vocabularului, dar și o metodă de a dezvolta un limbaj specific verbal și non-verbal cu colegii.

De asemenea, în cadrul sediului nostru central există o sală de ping pong destinată oricui dorește să se joace. Se organizează chiar și campionate care sporesc performanța, dezvoltă dorința de evoluție și competitivitatea, dar evident ajută la o stare de bine fizică, fiind solicitant și din punctul de vedere al mișcării.

 

Unde e granița dintre joacă și job?

Desigur, limita dintre exercițiile creative care aduc idei bune și transformarea unui job într-un loc de joacă poate fi delimitat de o graniță fină. Este foarte important ca angajații și managementul firmei să colaboreze și să comunice permanent pentru a stabili încă de la început unde este această limită și a înțelege scopul și regulile acestei metode. Până la urmă, așa cum am detaliat mai sus, avantajele sunt de ambele părți astfel că este o situație win win în care fiecare trebuie să își joace rolul așa cum trebuie pentru a ajunge la rezultatele dorite. Angajații nu ar trebui să confunde joaca la muncă cu munca făcută în joacă.

Prin urmare, atâta vreme cât lucrurile sunt făcute cu măsură, beneficiile pe care joaca la muncă le poate aduce sunt de neegalat. Cheia stă în comunicare și în prezentarea exactă a datelor pentru a fructifica cât mai bine rezultatele pe care le poate aduce: angajați mai atașați de locul de muncă, proces de învățare mai rapid, generarea de idei inovatoare și impresia generală că munca nu este un efort, ci poate genera satisfacții de neatins.

 

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum să integrezi joaca în cultura organizațională?

Office View: o zi din viața unei balerine

Cum să oferi feedback și de ce să petreci mai mult timp cu echipa #HRTrends

Categorii:
HR Challenge

Contributor / / Gestionează mixul de Marketing al unei companii de electro-retail cu tradiție pe piața locală și oferă insight-uri despre profilul, necesitățile și skill-urile angajaților într-o industrie extrem de dinamică.

Leave a Reply

*

*