autenticitate
Focus

Mituri care pun autenticitatea sub semnul întrebării

Cum să faci călătoria către ea mai lină?

Autenticitatea este una dintre cele mai râvnite etichete de către lideri și organizații deopotrivă, însă și cel mai greu de atins. Și asta pentru că definiția ei diferă de la un individ la altul, ba chiar de la o naționalitate la alta. Și, pentru a complica și mai mult traseul până la autenticitate, în timp au apărut și numeroase mituri care o înconjoară, mituri care te abat și mai mult de la drumul anevoios înspre ea. Despre ele îți povestim pe larg în cele ce urmează, pentru a-ți face ceva mai lină călătoria către autenticitate.

 

Autenticitatea presupune sinceritate totală

Este foarte ușor să cazi în extreme când îți dorești să fii autentic. Ai putea crede că înseamnă să spui și să faci ceea ce simți la un moment dat. Însă aceasta nu este autenticitate, ci o onestitate radicală, care are o altă definiție. Onestitatea radicală se bazează pe ideea că stresul provine din faptul că ascundem adevărul. Așa că dacă toată lumea ar fi mai sinceră în ceea ce privește gândurile și judecățile despre ceilalți, cu toții am fi mult mai fericiți. Însă ea te poate conduce la o relație încordată cu oamenii din echipa ta și la oferirea de feedback neconstructiv. O astfel de abordare are efecte neplăcute asupra business-ului. Erodează încrederea, afectează moralul, ridică bariere în calea comunicării. Poți face lucrurile mai bine dacă analizezi oamenii din echipa ta și empatizezi cu ei.

Mulți resimt emoțiile acumulate în ultimii ani și dacă poate la început au înțeles că liderii erau și ei afectați de schimbări, acum nu mai sunt dispuși să facă compromisuri. Dovada stă în cel mai recent studiu eJobs care arată că 1 din 5 angajați ar renunța la locul de muncă fără a avea o alternativă. Îți poți menține autenticitatea și în timp ce te abții să judeci un coleg sau păstrezi o critică pentru un moment mai bun. Și această abordare nu înseamnă că nu ești autentic. Este doar o dovadă de tact. Astfel creezi un climat în care oamenii se simt în siguranță și această abordare va da echipei tale impulsul pentru a face performanță.

 

Liderii autentici sunt mai carismatici

Carisma joacă un rol important în formarea relațiilor pozitive cu cei din jur, atât la job, cât și în viața personală. Totuși, un lider carismatic nu are garanția că poate câștiga inimile membrilor echipei doar pentru că deține această trăsătură.

Autenticitatea nu înseamnă să fii cea mai carismatică persoană din încăpere, ci mai degrabă să fii confortabil cu cine ești. De aceea, e important să dezvolți un stil de conducere care să fie în concordanță cu caracterul tău. Dacă încerci să pari ceea ce nu ești, cei din jur te vor demasca în timp record.

 

autenticitate

O doză de carismă prinde totuși bine oricărui lider, chiar și celui care consideră că nu deține această trăsătură. Potrivit Oliviei Fox Cabane, autoarea cărții The Charisma Myth, carisma nu este ceva ce fie ai, fie nu ai, ci un aspect care poate fi cultivat și dezvoltat.

Acest volum îți va schimba percepția conform căreia carisma este o aură magică, intangibilă, iar magnetismul pe care-l exercită anumite persoane e imposibil de obținut. În opera acesteia, sunt sfaturi importante pentru cei care doresc să devină carismatici, persuasivi și inspiraționali.

 

 

Un lider adevărat este neînfricat

Ne dorim să avem în companii lideri autentici, modele demne de urmat pentru echipe. Însă leadershipul autentic este despre a împărtăși călătoria cu cei din jur, cu părțile bune și rele, cu care aceasta vine la pachet. Nu înseamnă că liderii autentici nu greșesc niciodată, ci doar că se raportează diferit la eșecuri și reușesc să privească și partea plină a paharului. Împărtășirea emoțiilor negative poate crea un nivel ridicat de empatie între membrii echipei, îi poate încuraja pe alții să vorbească despre propriile lor frici și îi poate ajuta să depășească propriile lupte. Liderii care încearcă să-și creeze imaginea unor eroi neînfricați s-ar putea să obțină fix contrariul și să-și știrbească credibilitatea în ochii colegilor.

Probabil ai auzit de posibilele reacții în fața unei temeri: lupta, fuga sau paralizia. Acestea se activează, de regulă, prin descărcarea adrenalinei în corpul nostru, în momentele în care ne confruntăm cu un pericol. Ca lider, e important să-ți gestionezi temerile, nu să le ascunzi. E important să accepți că odată cu teama pot exista anumite oportunități, dar și amenințări în egală măsură.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Autenticitate într-un rol de leadership. Cum să ameliorezi teama?

Acceptă-ți frica și anxietățile. În acest mod, nu vei fi surprins de emoțiile negative care te pot încerca.

Recunoaște-ți emoțiile echipei. Dacă echipa este speriată, anunță-i pe oameni că este în regulă; și fii sincer cu ei și în ceea ce privește sentimentele tale.

Fă-ți un plan. Dacă te afli în fața unui proiect nou sau unei schimbări, poate este nevoie să te regrupezi pentru a decide care e următorul pas.

Continuă să mergi mai departe. Acțiunea nu este doar o modalitate excelentă de a atenua stresul și frica, ci și calea către succes și
progres.

Cere ajutor. Faptul că soliciți ajutorul echipei nu te face mai vulnerabil, ci mai degrabă este un semn de umanitate, care te poate face mai ușor abordabil în viitor.

 

Articolul a fost redactat de: Steluța Năstase-Lupu, Diana Mărășoiu și Mihaela Pascari

 

 

Ți-a plăcut articolul despre miturile legate de autenticitate? Citește și:

Onboardingul din trei perspective

Ești pregătit pentru transparentizarea salariilor?

Cum crești relevanța candidaților și îi găsești pe cei mai buni?

Categorii:
Focus

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*