Cum este Generația Z la locul de muncă
Recrutare

Cum este Generația Z la locul de muncă?

Recalibrează-te la nevoile acesteia!

În ultimul deceniu, angajatori și profesioniști în domeniul resurselor umane au făcut tot posibilul să analizeze și să înțeleagă membrii generației Y, pentru a transforma mediul de lucru în unul atractiv pentru aceștia. Au fost scrise numeroase articole care discută despre dorința celor din generația Y de a avea un echilibru mai bun între viața profesională și viața privată decât părinții și bunicii lor, precum și preferința lor pentru angajatori care sunt responsabili din punct de vedere social și contribuie la binele comunității.

Acum, însă, a venit momentul să ne axăm pe noua generație care intră în câmpul muncii: Generația Z. Iar pentru a descoperi anumite aspecte legate de preferințele acesteia, dar și despre caracteristicile ei, Raluca Dumitra, Head of Marketing la eJobs România, a stat de vorbă cu Ioana Ceaușu, COO la The Entrepreneurship Academy.

 

Cine are un spirit antreprenorial mai pronunțat: Generația Z sau Milenialii?

The Entrepreneurship Academy s-a lansat în România în 2015, așa că persoanele care ne-au trecut prin mână la EA sunt mai degrabă din Generația Z. Milenialii sunt deja în zona noastră de experți și business mentori. Tinerii cu care noi lucrăm vor să-și descopere un scop mai înalt în viață, să găsească un rol perfect, o conjunctură, pentru a simți că fac cu adevărat diferența și au un impact. Așa că, de multe ori, sunt mânați de aceste valori pe care și noi le împărtășim și pe care le sprijinim. Spre deosebire de generația Y, felul în care ei se raportează și la muncă și la efortul depus e puțin diferit. Milenialii, printre care mă număr și eu, vin dintr-o zonă de educație tradițională care ne învăța să muncim foarte mult, peste măsură, să ne dovedim abilitățile. Cei din generația Z analizează mult mai mult dacă un efort este justificat sau nu. Nu mai sunt atât de disponibili cu timpul lor, cu implicarea în lucruri.

 

Oare din acest motiv renunță reprezentanții Generației Z mai repede dacă ceva nu le iese din prima?

Sunt generația nativ total digitală, în care conținutul e la un click distanță și poate din acest motiv observăm uneori că parcă nu au atâta răbdare să meargă mai în profunzime cu anumite subiecte. Consideră că dacă au citit o prezentare, au văzut un articol, deja știu foarte multe despre un subiect. Ceea ce-i învățăm noi la EA este că trebuie să înțelegi și conceptele teoretice și cum le aplici. De aceea, în modelul nostru educațional, lucrăm cu experți, nu cu profesori universitari, pentru că aceștia îi ajută să vadă cât mai rapid rezultatele muncii lor.

 

Cum contrabalansăm lipsa răbdării sau a atenției în cazul lor?

Le place mult zona de edutainment. Nu mai e suficient doar să livrezi niște conținut. Trebuie să faci și un pic de show, să îi ții acolo implicați. Pe de altă parte, nici asta nu ține pe termen lung. Ei sunt niște tineri foarte curioși și reprezintă un public foarte dificil pentru mulți dintre experții noștri. Îi provoacă constant. Și din acest motiv e foarte importantă și componenta de conținut de calitate, actual, relevant pentru ei, adaptat la business-urile lor. Melanjul dintre edutainment, interactivitate, lucrat foarte mult în echipă pe proiectele lor împreună cu un conținut de calitate și actual pare soluția câștigătoare. Cu siguranță și noi mai avem multe de învățat, iar ultimii 2 ani nu au fost deloc ușori. Am făcut transferul din sală în online, am redus durata cursurilor și s-a văzut cum attention span-ul lor a scăzut. Acum că reușim să fim din nou în offline, încercăm să readucem mai multă activitate în spațiu.

 

Care sunt provocările pe care le ridică Generația Z?

În primul rând, așteptarea ca atunci când au un expert în fața lor să primească tot ce știe acesta mai bine este la concurență cu dorința de apropiere și de înțelegere. Iar uneori e dificil să ai această conexiune cu cineva care e cu 15-20 de ani mai tânăr decât tine. De asemenea, cei care sunt cu o generație peste Mileniali au un mod anume de a face business, se așteaptă la anumite lucruri. Și consideră că simplul fapt că ei poate oferă un conținut de calitate și din experiența lor este suficient. Dar studenții noștri au nevoie și de informații relatable, care să fie pe înțelesul lor. Și aici intervine acest clash intergenerațional din care ambele părți au multe de învățat.

 

Ce relație au cu autoritatea?

Cu siguranță doar vârsta și o anumită experiență în spate nu sunt suficiente pentru ca ei să-i asculte. Trebuie convinși și uneori sunt greu de convins. Iar asta îmi place la ei pentru că au o abordare foarte critică a lucrurilor. Doar pentru că e o persoană mai în vârstă în fața lor asta nu înseamnă că le merită instantaneu respectul. Îi definește foarte mult acest spirit critic, dar e totodată și o caracteristică a vârstei, de a pune la îndoială autoritatea, de a testa limite, iar noi încurajăm această atitudine pentru că aduce multă valoare în joc.

 

Cum lucrează ei în echipă?

Cred că în general toți cei care trec prin sistemul clasic educațional nu prea au acest spirit de echipă. În școală nu ai contexte, nu prea înveți despre procesul prin care se construiește o echipă. De aceea, în cadrul studiilor la The Entrepreneurship Academy, cursanții sunt organizați în echipe încă din primul an și lucrează cu un team coach timp de 4 ani. Ceea ce înseamnă că, în primul an, timp de 7 ore pe săptămână, au un team coach cu ei care le explică:

  • Prin ce procese trec echipele
  • Cum trebuie să se organizeze
  • Cum preiau pe rând leadership-ul acelei echipe
  • Cum se transformă dintr-un grup de lucru într-o echipă
  • Cum gestionează comportamentele toxice
  • Cum iau decizii dacă un membru nu e productiv

De asemenea, au materii la care și dacă individual și-au atins obiectivele, dacă în echipă nu le-au atins, pierd toți punctele de credite. E o asumare colectivă care evident că îi poate frustra uneori.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

Cum e capacitatea lor de autoanaliză?

Fac parte dintr-o generație în care să mergi la terapie e ceva obișnuit. Nu mai e un subiect tabu. Să fii introspectiv, să citești materiale din domeniul psihologiei e pentru ei la ordinea zilei. Și din aceste motive cred că le vine mai ușor, sunt antrenați în această direcție. Bineînțeles că acum fiecare are un ritm propriu și pe parcursul celor 4 ani devin din ce în ce mai abili când vine vorba de această autoevaluare. Ea se încheie cu un eseu destul de lung în anul 4, înainte de absolvire, în care ei trebuie să se uite la ultimii ani de studii și să spună tot ce au învățat și cum i-a format această perioadă. Și mulți au atunci niște declick-uri pe care nu le-au identificat pe parcurs și realizează ce departe au ajuns și ce mult au progresat.

 

Ce îi face pe tinerii din Generația Z să aleagă un domeniu sau altul?

Domeniile pe care și le aleg vin dintr-o zonă destul de emoțională, mai ales că sunt și foarte tineri, o zonă în care cred. Sunt și o parte dintre ei care analizează mult mai pragmatic lucrurile și se gândesc în ce direcția m-aș putea duce pentru a produce valoare. Au tendința să-și schimbe repede direcția, sunt într-o perioadă de căutare, iar asta am remarcat atunci când am încercat să luăm colegi noi în echipa EA. Contează mult misiunea pentru ei, dar și autonomia pe care o au.

 

Mai pot fi ei ținuți 8 ore pe zi într-un birou?

Cred că spațiul este în continuare important, dar nu atât pentru lucru, cât pentru socializare, inspirație, dinamică. E, de exemplu, ceva ce lor le-a lipsit foarte mult în anii aceștia de pandemie. Pare că își doresc o combinație între digital nomadism și întâlniri periodice în spații comune pentru schimb de idei, pentru a-și găsi inspirația și pentru a face diverse conexiuni. Dar de la 9 la 5, nu prea cred…

 

Dacă ești curios să descoperi și alte aspecte legate de reprezentanții Generației Z, te invităm să asculți întregul podcast cu Ioana Ceaușu, accesând linkul de mai jos:

 

Ți-a plăcut acest articol despre reprezentanții generației Z? Citește și:

Cum să dobândești noi abilități în afara jobului

Cum atragi oamenii creativi în echipa ta

Cărți care-ți schimbă perspectiva asupra eșecului

 

Categorii:
Recrutare

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*