coaching mentoring
Focus

Care sunt diferențele dintre Coaching și Mentoring?

Alege metoda potrivită pentru compania ta

Termenii de Coaching și Mentoring sunt, cu siguranță, două dintre titlurile cele mai des întâlnite în publicațiile de specialitate sau pe blogurile personalităților din domeniul dezvoltării organizațiilor și a resurselor umane. Iar dacă acest titluri vă stârnesc curiozitatea în continuare înseamnă că dilema nu este deloc simplă și merită în continuare disecată și analizată.

În acest articol o să încercăm să trasăm o linie cât mai clară între cele Coaching și Mentoring, astfel încât, pe finalul lecturii, să reușim să înțelegem care e drumul potrivit pentru noii specialiști în domeniu sau care e soluția potrivită pentru noile companii.

 

MENTORING

 

Esența mentoring-ului:

Este procesul de dezvoltare a unei persoane( mentee) cu mai puțină experiență, ajutată și ghidată de către o altă persoană (mentor) cu mai multă experiență și cu un bagaj mai mare de cunoștințe specifice domeniului în care cei doi activează.

 

Portretul unui mentor:

O persoană specializată pe un anumit domeniu sau pe o anumită arie de business/tehnică și care, pe lângă aceste cunoștințe teoretice, are și o vastă experiență în testarea și aplicarea lor și este dornică să împărtașească această experiență cu mentee-ul.

 

Nevoile adresate în mentoring:

Un program de mentoring e potrivit pentru persoanele la început de drum, care nu prea au experiență și nici cunoștințe practice, ci doar un bagaj de cunoștințe teoretice și dorința de a face și de a crește în domeniul respectiv. Aceste persoane sunt în ipostaze noi din punct de vedere profesional și au nevoie de un model și de ghidaj pentru a se putea adapta și învăța mai rapid decât în mod standard. Un asemenea program e potrivit și în situațiile în care există anumite competențe transferabile doar prin experimentare, iar din motive de eficiență (timp-bani etc.) nu există o perioadă de acomodare.

 

Stil de abordare

Procesul în sine se canalizează pe transferul de experiență de la mentor către mentee. Chiar și așa, nu e o relaționare pur tranzacțională. Se lucrează pe exemple și situații din trecut ale mentorului și din prezent a mentee-ului, din care se extrag anumite învățături și se creează moduri noi de operare și rezolvare. Poate fi un proces mai îndelungat și necesită o relație bazată pe interese comune din partea ambelor părți și pe recunoașterea experienței mentorului și a potențialului mentee-ului.

 

Impact/Rezultate

Creează perfomanță cu evitarea unor costuri generate de lipsa de experiență a mentee-ului. Livrează valoare mai mare, într-un interval de timp mai scurt. Dezvoltă în mod mai eficient  competențe tehnice legate de job care iau prea mult timp pentru a fi învățate prin practică și experimentare individuală.

 

COACHING

 

Esența coaching-ului:

Este procesul prin care o persoană (coachee) dorește să se schimbe și să urmeze o anumită direcție, iar acest proces de schimbare este facilitat de o altă persoană (coach) care oferă susținere și claritate pentru atingerea obiectivului propus de coachee.

 

Portretul unui coach:

O persoană a cărei expertiză ține mai degrabă de procesul și modul în care ajungi să generezi soluții și să schimbi anumite elemente cognitiv-comportamentale și care nu e necesar să fie specializată pe domeniul de activitate al coachee-ului pentru a-l ajuta și pentru a avea rezultate.

 

Nevoile adresate:

Coaching-ul adresează diversele nevoi de schimbare intrinsecă (pe comportament și/sau competențe „soft”), iar această dorință și motivație de schimbare vine din partea coachee-ului. Ajută la crearea unui mod de gândire orientat spre soluții, pliat pe diverse situații specifice și crește gradul de adaptabilitate personală. Nevoile pot să fie elemente ce țin de sfera personală sau  profesională, iar direcția e decisă de coachee. Coach-ul este acolo doar pentru a facilita și ghida procesul de schimbare, nu pentru a oferi soluții concrete.

 

Stil de abordare

Procesul de coaching se orientează înspre a ajuta coachee-ul să-și găsească singur răspunsurile la niște provocări personale sau profesionale, iar coach-ul este acolo pentru a oferi un model prin care se poate ajunge la acest rezultat, model creat pe baza personalității coachee-ului. Durata procesului variază în funcție de nivelul la care dorește coachee-ul să producă schimbarea, dar e nevoie de un timp mai îndelungat pentru a forma o relație de încredere între părțile implicate.

 

Impact/Rezultate

Facilitează schimbarea sustenabilă și generează angajament crescut din partea coachee-ului pentru proces. Spre deosebire de mentoring, la coaching e mai dificil să corelezi impactul acestuia cu niște rezultate directe în performanță sau productivitate, mai degrabă coaching-ul e responsabil pentru crearea contextului favorabil și a mentalității potrivite pentru a produce schimbare și în final rezultatele dorite.

 

Care abordare se potrivește companiei tale?

Ca și concluzie în ceea ce privește aceste 2 metode de facilitare a dezvoltării personale, pot spune că ambele sunt foarte utile și destul de des folosite, devenind chiar o practică comună în cadrul multor companii. Provocarea este să reușești să faci diferența dintre ele și să știi de care ai nevoie, deoarece sunt multe persoane care pretind că fac „coaching”, dar acesta seamănă mai mult cu o formă amatoricească de mentoring sau un proces hibrid.

E important să înțelegem competențele și nuanțele diferite ale celor două abordări și să ne bazăm alegerea pe nevoia de dezvoltare și pe rezultatul dorit. Personal, consider că mentoring-ul ajută pentru a dezvolta abilități și a transfera experiență, pe când coaching-ul l-aș vedea mai degrabă folosit pentru a schimba comportamente adânc înrădăcinate, ce nu pot fu schimbate și nu ar fi sănătos să fie schimbate prin supra-procedurizare sau altfel de măsuri limitative.

 

Dacă ți-a plăcut acest articol, citește și:

Stop joc! Ce faci cu angajații incompetenți?

Micromanagement sau delegare?

Jocurile recrutării și ale retenției

Categorii:
Focus

Contributor / / Aduce soluții pentru dezvoltarea angajaților și organizațiilor, deoarece postura de trainer și Sales Manager la Azimut Happy Employees îi oferă o perspectivă concretă asupra realității și nevoilor pieței.

Leave a Reply

*

*