Retailul suferă de o criză acută de candidați
Focus

Retailul – zguduit de criza de personal

Cum o stopăm?

E unul dintre domeniile care se confruntă cu cele mai mari probleme la recrutare, iar salariile mici, programul și condițiile de muncă fac ca interesul tinerilor față de acest domeniu să fie tot mai mic.

Știm cu toții că retailul este unul dintre domeniile afectate grav de o criză acută de talente cu care se confruntă departamentele de HR. Iar noile generații au așteptări mai mari față de generațiile anterioare, căutând joburi mai ofertante atât din punctul de vedere al salariului, cât și al oportunităților de dezvoltare.

„În acest sector există o fluctuație destul de mare. În afară de condițiile oferite candidaților, condiții care nu sunt foarte atractive pentru ei, expansiunea destul de rapidă a unor mari retalieri în piața din România generează un deficit de personal, o instabilitate a acestora la locul de muncă, și implicit, o scădere a calității pe partea de Customer Care”, spune Raluca Peneș, HR Coordinator la Smartree România, companie de externalizare a serviciilor de HR.

Într-adevăr, pe piața lanțurilor de magazine apar noi puncte de lucru de la o zi la alta, iar supermarketurile și hipermarketurile deschid anual mii de poziții. În ultimii ani însă, pe o piață a muncii tot mai dificilă, retailerii au început să majoreze salariile, potrivit informațiilor din piață. Cu toate acestea, eforturile depuse de angajatori nu sunt suficiente.

„Pozițiile cu activitate de vânzări de produse, în zona de retail, pot avea o atractivitate scăzută în rândul tinerilor, atâta vreme cât pe piața muncii tinerii vor avea opțiuni cu o presiune redusă în ce privește impactul obiectivului profesional asupra pachetului salarial și al activității de zi cu zi”, e de părere Veronica Stoica, recruitment manager la APT, firmă de recrutare și închiriere de forță de muncă temporară.

Ea mai spune că, în acest moment, pe piața forței de muncă există dificultăți în atragerea candidaților pentru pozițiile de execuție deschise în retail precum cele de lucrători comerciali sau agenți de vânzări, deoarece există competitivitate pe piața muncii și nu întotdeauna pachetele salariale sunt atractive.

„În următoarea perioadă optimizarea atragerii candidaților pe aceste segmente de activitate va depinde în primul rând de atenția și grija angajatorilor pentru crearea unui mediu de lucru atractiv din toate punctele de vedere. Sunt semnale din piață că unii angajatori deja privesc cu mare atenție aceste aspecte și implementează măsuri în acest sens”, spune Veronica Stoica.

Într-adevăr, deficitul mare de candidați de pe piața muncii și nevoia de retenție a angajaților într-o industrie cu o fluctuație mare de personal au determinat companiile din retail să ofere o serie de beneficii angajaților, în speranța de a le crește loialitatea.

Astfel, angajații primesc tot felul de astfel de beneficii de la zile libere plătite pentru diverse evenimente personale, ajutiare în cazul celor care se pensionează, până la asigurări medicale sau bonusuri aniversare.

 

De ce retailerii nu sunt atractivi pentru tineri?

Deși companiile apelează la diverse metode de recrutare a candidaților pentru pozițiile deschise din retail, tinerii în continuare nu se arată foarte atrași de domeniu, având în vedere salariile care sunt mult sub așteptările și așa exagerate ale acestora.

„Tinerii nu sunt atrași de joburi în domeniul vânzărilor, în special în zona de retail, pe motiv că salariile din acest domeniu nu sunt unele atât de atractive pentru tinerii care sunt în căutarea unui loc de muncă”, spune Raluca Peneș.

În opinia sa, există și alte domenii în care joburile pentru tinerii fără experiență nu doar sunt mult mai bine plătite, dar vin și cu alte avantaje pentru aceștia: nu necesită studii superioare, iar mediul în care se desfășoară activitatea este unul mai confortabil. Astfel, ajungem și la principalele motivele pentru care tinerii aleg alte domenii în detrimentul retailului, recrutorii enumeră nivelul salarial oferit în piață, programul și condițiile de muncă la job sau relația cu șeful direct.

„În ultima perioada tinerii sunt foarte atenți la conținutul joburilor la care aplică și sunt concentrați mai ales pe beneficiile interne, de satisfacție personală, și pe cele externe, precum pachetul salarial și beneficiile pe care le pot avea la un nou loc de muncă”, spune Veronica Stoica.

În ce privește evoluția deficitului de forță de muncă, Raluca Peneș crede că, din păcate, viitorul se arată cu și mai multe provocări pentru departamentele de recrutare din retail. „Va fi din ce în ce mai greu de recrutat personal, dar și de motivat și de reținut talentele în cadrul companiilor. Departamentele de HR au început să pună accent pe branding, dar și pe atragerea și motivarea candidaților prin diverse programe de dezvoltare personală”, explică Raluca Peneș.

Ea mai spune că, marile companii din acest sector încearcă deja să găsească soluții alternative în selecția de personal, inclusiv apelarea la alte categorii de candidați, spre exemplu pensionari sau colaboratori part-time.

Categorii:
Focus

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.
One Comment
  • Mersul pe jos și dieta mediteraneană; Criza de personal în retail, tratată prin angajarea seniorilor – Seniorul.ro
    23 October 2017 at 9:49 am
    Leave a Reply

    […] pe partea de Customer Care”, spune Raluca Peneș, HR Coordinator la Smartree România, citată de wearehr.ro. Ea mai spune că marile companii din acest sector încearcă deja să găsească soluții […]

  • Leave a Reply

    *

    *