plan de urgență pentru o nouă criză
Coronavirus

Cum îți pregătești din timp un plan pentru o nouă criză

Învață să prevezi neprevăzutul

Contrar anumitor opinii, să fii prevăzător nu înseamnă să fii pesimist. Nu e rău să te gândești la ce ar putea fi mai rău, pentru că doar așa poți diminua sau chiar anula efectele negative. Iar pregătirea pentru o nouă criză, de orice tip ar fi ea, este o bună metodă prin care un departament de HR se asigură că măcar anumite activități ale unei companii rămân în picioare. Și că aceasta va ieși cât mai puțin șifonată din orice furtună.

Dincolo de operațiunile zilnice specifice și planificarea forței de muncă, cei din departamentul de HR trebuie să se asigure că angajații au informații și resurse suficiente, chiar și într-o perioadă de criză, pentru a-și continua ziua de muncă. De sunat sună bine, însă dacă vrei ca lucrurile să decurgă lin, e important să ai un plan bine pus la punct la care să apelezi ori de câte ori ai nevoie. Iar periodic, îl poți updata cu soluții a căror eficiență ai apucat deja s-o testezi.

 

Pentru stabilirea planului, ia legătura și cu celelalte departamente

Managerii de resurse umane ar trebui să colaboreze și cu alte departamente-cheie pentru a identifica tipurile de urgențe cu care se poate confrunta compania. După identificarea amenințărilor, ar trebui efectuată o evaluare a nevoilor, pentru a determina resursele necesare pentru continuarea operațiunilor.

Având în vedere potențialele dezastre și resursele necesare, trebuie definite următoarele planuri:

  • Planul de intervenție de urgență, care cuprinde planul de evacuare, adăpostire și închidere.
  • Planul de comunicare pentru criză, care descrie modul de comunicare eficientă cu angajații, clienții, mass-media și părțile interesate.
  • Planul de continuitate a afacerii, listând strategiile pentru a depăși obstacolele din calea activității.
  • Planul IT, inclusiv recuperarea hardware-ului computerelor, conectivității și datelor esențiale pentru buna funcționare a companiei.

 

Formează o echipă de intervenție în caz de urgență

Asigură-te că departamentul de HR din care faci și tu parte se va afla în echipa de intervenție în caz de criză. Furnizează informațiile care urmează să fie implementate, adună și împărtășește întrebările și preocupările celor cu care lucrezi. Această echipă trebuie să stabilească întâlniri în mod regulat, pentru a discuta actualizări, inițiative și strategii de comunicare în cazul în care firma se va confrunta cu o criză.

 

5 întrebări la care ar trebui să ai răspunsuri înainte de o nouă criză

Ca lider în resurse umane nu poți aștepta să apară o criză pentru a avea o reacție. Tocmai de aceea, îți recomandăm să te pregătești din timp cu răspunsuri cât mai exacte la aceste 5 întrebări arzătoare. Răspunsurile la ele pot sta la baza oricărui plan eficient.

  • Pot lucra de la distanță angajații și ce suport de infrastructură este necesar pentru a sprijini trecerea la muncă la domiciliu?
  • Există proceduri pentru a obține resurse financiare suplimentare?
  • Ce proceduri există pentru a decontamina instalația și încălzirea, ventilarea, sistemele de aer condiționat și echipamentele electronice?
  • Ce asigurări trebuie să oferi celor din echipă, astfel încât să se simtă în siguranță la locul de muncă?
  • Cum poți păstra moralul angajaților într-o stare cât mai bună pentru ca nivelul productivității să nu scadă considerabil?

Pune comunicarea cu angajații pe lista de priorități într-o criză

E-mail-urile de informare trimise în mod regulat sunt cruciale pentru a naviga într-o perioadă de criză. Angajații trebuie să fie în permanență la curent cu deciziile ce se iau în companie și cu orice modificări de politică care le pot afecta salariul, orele de lucru sau contractele.

Tonul echilibrat, empatia, dar și niște instrumente de comunicare adecvate pentru livrarea mesajelor sunt esențiale aici, deoarece moralul angajaților, motivația și loialitatea pot fi influențate de modul în care discuți cu ei într-o perioadă de criză. Ideea că bunăstarea angajaților este prioritară trebuie să fie prezentă în toate aceste comunicări.

Orice comunicare vagă sau neclară poate conduce la creșterea nivelului de anxietate în echipă.

Un set actualizat de întrebări frecvente care poate fi accesat cu ușurință, eventual pe site-ul companiei, este o modalitate de a răspunde la cele mai comune nedumeriri care vizează echipa de resurse umane în timpul unei crize. Onestitatea va fi, de asemenea, apreciată mult mai mult decât un text de umplutură golit de sens. Dacă nu știi încă ceva, cel mai bine este să fii sincer și să recunoști asta. Nimeni nu se așteaptă să ai răspunsuri la toate întrebările.

Stabilește și un plan de revenire

Nu toate situațiile de criză vor avea un impact de durată, dar ideal ar fi ca echipa de resurse umane să aibă o strategie pentru reluarea activității. Cei din echipa ta se simt demotivați? Siguranța lor este încă pusă în pericol? Adeseori, depinde de echipa de resurse umane să vină cu măsuri pentru a ghida și reabilita forța de muncă. Doar așa cei care o compun pot reveni încet-încet la nivelul inițial de performanță. Stabilirea unui plan de continuitate (testat în mod ideal cu un exercițiu live) este o parte esențială a asigurării rezilienței companiei în perioadele de criză.

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Industria HoReCa primește un restart în recrutare

Lecții pentru un specialist în HR în perioada distanțării sociale

Categorii:
CoronavirusFocusLeadership

Managing Editor // Cu un background economic, a dat în primul an de job de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de content.

Leave a Reply

*

*