curaj
HR Challenge

Cum să dezvolți leadership-ul bazat pe curaj

Ce așteptări au oamenii de la liderii lor

S-au schimbat mult relațiile de muncă în ultimele 12 luni și poate ai remarcat că oamenii din echipa ta sunt mult mai dispuși să colaboreze cu lideri care au curaj, dar sunt și empatici. Lideri care simt când trebuie să ia măsuri și nu se sfiesc să facă asta, oameni care își impulsionează colegii să treacă peste anumite dificultăți, fiind atenți la situația personală a acestora.

Leadership-ul bazat pe curaj, dar și pe compasiune este chiar o condiție acum pentru a coordona activitățile unei companii. Într-un context dificil în care linia dintre viața profesională și cea personală e foarte fină și în care starea emoțională este mult mai sensibilă decât acum doi ani, oamenii nu mai pot concepe să fie conduși de șefi care se folosesc de putere și de afirmarea ego-ului pentru a-și impune punctul de vedere. Vor să aibă alături manageri care sunt oameni în primul rând și lideri curajoși și empatici în al doilea rând.


Dar ce înseamnă mai exact leadership-ul bazat pe curaj și cum îl poți adopta în activitatea ta zilnică?

 

 

Leadership-ul bazat pe curaj, prin obiectivul liderilor


Andy Hargreaves, director în cadrul University of Ottawa și co-autor al cărții Uplifting Leadership in education, business, and sport, spune că pentru a fi un lider curajos este nevoie să ai o abordare îndrăzneață atunci când oamenii se opun sau când există îndoieli, să dezvolți strategii contra-intuitive, să colaborezi în activitatea ta cu cu oameni pe care alții nu i-ar pune niciodată în aceeași cameră și chiar să închei parteneriate cu cei care îți sunt competitori.

Poate cea mai înțeleaptă conturare a profilului unui lider curajos vine din partea autorului Jaggi Vasudev, fondatorul Fundației Isha și autorul mai multor bestseller-uri: „Leadershipul nu este o afirmare a ta, ci arta de a îndeplini aspirațiile fiecăruia. Integritatea, perspicacitatea și crearea unei comunicări prin care incluzi toți membrii echipei sunt trei calități esențiale ale leaderului”.

Liderul ar trebui să fie partener, mentor și să ofere suport echipei sale, nu să se așeze de unul singur pe un piedestal.

Curajul nu este echivalent cu dominația, deoarece a fi lider nu înseamnă a domina situația. Înseamnă a da putere oamenilor să facă ceea ce nu și-ar fi imaginat că e posibil”, spune Jaggi Vasudev.

 

8 acțiuni prin care poți exersa leadership-ul bazat pe curaj

 

De unde vine curajul? Nu te-ai născut cu el, dar îl poți deprinde prin experiență. De fiecare dată când îți înfrunți frica, câștigi încredere și curaj. Un act de curaj, indiferent de rezultat, te ajută să câștigi mai mult decât să te complaci în temeri. Tot ceea ce trebuie să faci este să acționezi ori de câte ori simți că sunt neclarități în echipă, conflicte sau performanța scade.

Confruntă realitatea. Analizează cu atenție situația din echipă și din companie, dincolo de imaginea publică. Fiind realist asupra situației îți poți conduce echipa spre mai bine.

Cere feedback și ascultă. Este normal să nu cunoști toate aspectele unei probleme sau să greșești în abordarea unei situații chiar din poziția de lider. Feedback-ul nu este întotdeauna ușor de auzit, dar dacă asculți poți da viață nouă relațiilor și stilului de conducere. 

Spune ce trebuie spus. Conversațiile sincere pot fi incomode mai ales când este și un conflict la mijloc. Însă e important să înfrunți situațiile pentru a rezolva problema. Să ai curajul să-ți spui opinia chiar dacă știi că aceasta nu este pe placul tuturor.

Încurajează dezbaterile. Din poziția de lider ai putea simți multă presiune pentru că trebuie să ai toate răspunsurile. Însă uman vorbind nu poți cunoaște totul. Numai prin discuții constructive în echipă te poți documenta despre situațiile apărute și poți da credit oamenilor. Această abordare poate conduce la răspunsuri bune chiar și în situații tensionate.

Abordează pe loc problemele de performanță. Confruntarea oamenilor este dificilă, motiv pentru care ai putea amâna discuția până când e afectată performanța echipei sau a companiei. Acționează ori de câte ori simți că ceva nu este în regulă, oferind feedback și exprimând clar așteptările și consecințele neîndeplinirii unor task-uri. Asigură-te că oamenii care au primit feedback au perioade în care își pot îmbunătăți rezultatele, după care să urmeze o nouă rundă de evaluare.

Ia decizii și mergi mai departe. Când simți că e momentul să iei o decizie, acționează. Ai mai mult de câștigat decât dacă ți-ai face procese de conștiință și ai rămâne blocat într-o situație care nu este benefică nici pentru tine, ca lider, nici pentru echipă.

Condu oamenii din echipă spre schimbare. Gândește-te cum e într-un mediu cu o conducere autoritară. Puțini oameni îndrăznesc să propună schimbări și să le ducă la bun sfârșit. Însă misiunea ta, ca lider, este să-i conduci spre schimbarea pe care și-o doresc, spre soluții mai bune, știind că la început lucrul pe un proiect poate fi dezordonat și că vor fi necesare evaluări și îmbunătățiri. Însă creditul pe care îl acorzi colegilor va conta mult și îi va motiva să se implice.

Acordă-le încredere. Renunță la nevoia de a primi aprecieri personale pentru un proiect și acordă meritul colegilor din echipa ta. Fii un susținător al oamenilor alături de care lucrezi și arată că fără ei rezultatele respective nu ar fi posibile.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Abilitățile la care merită să lucrezi pentru un leadership bazat pe curaj


Autenticitatea

Studiile realizate de Leadership & Organization Development Journal și de Journal of Happiness arată că autenticitatea liderilor este un predictor al satisfacției oamenilor la locul de muncă, al angajamentului organizațional și al fericirii la locul de muncă. Cercetările arată, de asemenea, că organizațiile, care au lideri autentici se bucură de ​​încrederea angajaților și de performanță. Primul pas este să te concentrezi asupra autoperfecționării.

 

Reziliența

Când apar probleme complexe în business, trebuie să fii pregătit să le întâmpini direct și să fii rezistent în timp ce lucrezi la o soluție. Să faci față nu numai provocărilor, ci să și devii mai puternic în mijlocul lor. Și nu te naști cu această abilitate, dar o poți exersa:„De fiecare dată când navigăm printr-o criză și găsim puțină forță în ea, putem avea o perspectivă constructivă. Putem hotărî să nu fim slabi, mici sau înspăimântați, ci, mai degrabă, să devenim curajoși”, spune Koehn. „Capacitatea unui lider de a face acest lucru este profundă, nu numai pentru el, ci și pentru echipa sa și pentru misiunea companiei.”

 

Inteligența emoțională

Potrivit cercetărilor efectuate de TalentSmart, 90% dintre oamenii performanți la job au un grad ridicat de inteligență emoțională. Liderii inteligenți din punct de vedere emoțional au capacitatea de a se schimba și astfel cresc încrederea și stimulează implicarea oamenilor din echipa lor. Nancy Koehn spune că este esențial ca un lider să aibă disponibilitatea de a-și cultiva, îmbunătăți și aprofunda conștiința de sine. Pentru a reuși asta, ia în considerare efectuarea unei autoevaluări a leadership-ului tău. Astfel vei avea o perspectivă mai bună asupra comportamentelor tale la job și a modului în care ceilalți te percep.


Autodisciplina

Pe lângă construirea conștiinței de sine și o înțelegere mai profundă a emoțiilor tale, trebuie să exersezi autodisciplina și să demonstrezi echilibru chiar și în cele mai dificile circumstanțe. Când te confrunți cu o criză, trebuie să fii pregătit să conduci sub presiune și să rămâi calm. Să analizezi situația, mai degrabă decât să acționezi prematur.


Angajamentul față de scop

Un raport Ernst & Young arată că 96% dintre lideri consideră că scopul este important pentru satisfacția lor la locul de muncă. Angajamentul față de scop îmbunătățește performanța financiară pe termen lung. De aceea este important să le dai putere de inițiativă oamenilor din echipa ta, să le delegi sarcini pe care să le coordoneze.  Prin astfel de acțiuni, le poți transmite încredere și le sporești dorința de a performa.

 

 

Provocările nu lipsesc atunci când ai o listă lungă de roluri pe care trebuie să le ocupi. Dar, cu o doză de curaj și instrumentele necesare la îndemână, poți să treci cu brio peste ele. Curaj! Îți suntem alături atât cu cele mai eficiente tool-uri pe eJobs.ro!

Ți-a plăcut articolul despre curaj? Pe aceeași temă s-ar putea să-ți placă și:

Cum atragi candidați curajoși
Liderii ideali, în viziunea angajaților români

Categorii:
HR Challenge

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*