coworking space
Beneficii

Cum arată birourile viitorului?

Transformă spațiul de lucru într-o experiență!

Întoarcerea la birou rămâne unul dintre cele mai controversate subiecte ale momentului care poate e intens dezbătut și în compania ta și care simți că împarte angajatorii și angajații în două tabere. Înainte de a vedea dacă ne întoarcem și sub ce formă ne întoarcem la birou, este utilă o discuție despre locul (coworking space) la care ne întoarcem. Cum ar trebui să arate birourile viitorului? Și mai ales, cum ar trebui să arate cele ale prezentului ca să corespundă noilor așteptări pe care le au angajații după doi ani și jumătate de muncă predominant de acasă.

Mai mult decât atât, putem să transformăm spațiile de lucru într-un beneficiu care să ne ajute să avem branduri de angajatori și mai atractive pentru angajați și viitori angajați? La toate aceste întrebări despre coworking space am aflat răspunsul în discuția purtată de Șerban Marghescu, City Lead la Mindspace România cu Raluca Dumitra, Head of Marketing eJobs România

 

 

Să facem un exercițiu de memorie. Cum s-au schimbat profilele oamenilor care lucrează de la Mindspace în ultimii doi ani și jumătate?

Profilul omului care vine la Mindspace nu aș spune că s-a schimbat. Noi am accelerat puțin procesul de a găsi noi clienți după perioada de lockdown și de restricții. Și oamenii și-au dat seama că vor să se întoarcă la muncă, dar într-un format hibrid sau mai restrâns și au început să vină din ce în ce mai mulți către noi în zona de birouri flexibile.

Sunt aceleași profile de oameni, de la freelanceri, la oameni din companii mari (chiar cele mai mari din lume) care au venit la noi în timpul pandemiei și mai ales acum, să-i spunem, după pandemie.

 

Vin acum oameni din mai multe industrii?

Din fericire, am avut mereu un mix de industrii. Mindspace nu a fost mereu plin doar de oameni din companii IT. Am avut memebri și din companii de asigurări, oil & gas. Azi situația e mai echilibrată. Avem profesioniști din cabinete de avocatură, din start-upuri, fonduri de investiții, companii de PR, de publicitate. Și ne putem folosi de această realitate în oferta pe care o facem. Pentru că de multe ori îți găsești compania de care ai nevoie, ca partener, în cadrul Mindspace.

 

Știu că voi sunteți destul de apropiați de membrii Mindspace. Care sunt nevoile fiecărei categorii de public când vorbim de spațiul de lucru?

Persoanele fizice caută latura socială care, știm cu toții, că a suferit foarte tare în ultimii doi ani. Pentru acestea, cel mai important lucru este să găsească oameni și să discute cu ei și, de preferat, să nu fie oameni din compania lor.

Angajatorii caută flexibilitatea din punct de vedere contractual, pentru că nu-și mai doresc să-și ia angajamente pe 10 ani. În una dintre cele mai noi clădiri din București, unde are sediul și Mindspace, trebuie să îți iei un etaj sau o jumătate de etaj. Nu toți angajatorii își permit acest lucru.

În pandemie am demonstrat că avem flexibilitate și la noi poți să vii pe o perioadă de 6 luni/1 an sau doi ani, care este considerabil mai scurtă decât varianta tradițională.

Am observat că multe companii aleg munca hibridă, ceea ce înseamnă că dintr-o echipă de 100 de oameni, la birou vin 20-30 de angajați, chiar 50 dacă ai noroc. Și se împart astfel încât să nu fie toți deodată. Spații pentru 20-30 de oameni sunt mai greu de găsit. Și la noi este varianta potrivită. Îți iei un spațiu mai mic pentru că știi că vor veni prin rotație oamenii la birou și își doresc acest lucru.

Și un spațiu de coworking este un beneficiu pe care angajatorii îl pot oferi angajaților. Pe de o parte spațiile nu sunt corporate, sunt primitoare, confortabile, pe de altă parte oamenii își pot alege locația de unde să lucreze, de la sediul Mindspace din Pipera sau din Victoriei.

Este important să oferi o experiență, nu doar un spațiu de lucru. (Șerban Marghescu, City Lead la Mindspace România)

 

Ce crezi că ar trebui să împrumute birourile tradiționale de la Mindspace ca să redevină atractive pentru angajați?

Latura socială pe care nu au cum să o integreze. Pentru că angajații au un spațiu doar al lor în biroul tradițional și nu au cum să se întâlnească cu angajați din alte industrii.

Organizăm evenimente care sunt de interes pentru orice angajat din orice companie, precum și cursuri și workshop-uri. Avem mic dejunuri tematice, Happy Hour (aducem pizza pentru 500 de oameni), cocktail nights. Ne întrebăm mereu ce facem pentru oamenii pe care îi aducem aici? Și Mindspace este despre experiențe. Astfel poți face diferența ca angajator.

 

Ce nu poate să ofere un coworking space spre deosebire de un spațiu tradițional?

Faptul că avem mai multe companii care împart mai multe zone face ca spațiile să arate puțin diferit. Birourile private sunt mai mici decât într-un spațiu tradițional. Nu vom putea să oferim ceva amplu, cum este un etaj dedicat unei singure companii. Dar noi am compartimentat altfel spațiul și l-am eficientizat, am gândit zonele lounge care sunt superbe. Aici poți să bei o cafea cu colegii, să faci interviuri, să vorbești cu ai tăi clienți. Totul depinde de cum aranjezi spațiul. Există, desigur, și companii gigant care au anumite bugete pentru beneficii la care poate noi nu avem cum să ajungem, dar compensăm pe alte părți.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

A crescut foarte mult nevoia oamenilor de socializare și vorbeai despre evenimentele pe care le organizați. Cât de deschiși sunt la aceste evenimente?

Clar, e o schimbare de comportament. A fost o perioadă de tranziție. În plină pandemie nu am mai organizat evenimente, apoi le-am reluat și ușor-ușor oamenii și-au dorit să vină să socializeze. Azi chiar văd o sete de discuție, de a cunoaște oameni noi. Sunt membrii pe care îi știu de 3-4 ani și care stăteau poate mai retrași, acum sunt deschiși să participe la discuții.

 

Ce spun membrii voștri? E mai ușor să lucrezi dintr-un coworking space sau, din contră, te fură peisajul?

Îți voi oferi câteva exemple din ceea ce am vorbit cu oamenii. Când mergi în biroul privat de la Mindspace ai un birou, un scaun și un rollbox al tău. Este destul de simplist proiectat și în mod intenționat pentru că încercăm să-ți oferim câte puțin din fiecare. Să nu simți vreodată că e prea cosy și să-ți pierzi atenția de la lucrurile pe care le ai de făcut. Dar nici prea corporate și să devii plictisit și să nu-ți mai dorești să vii. În biroul tău privat te concentrezi, lucrezi. Când vrei să ieși din rutină, vii în lounge și socializezi. Avem cabine telefonice de unde poți face call-uri, precum și săli de ședințe. Poți folosi oricare dintre aceste locuri de muncă sau de socializare și acest mix îți oferă un mare avantaj: nu te plictisești în vreunul dintre locurile disponibile aici, nu te pierzi în peisaj, pentru că le ai pe toate la comun și poți să schimbi. Acesta este și feedback-ul pe care îl primim de la oameni.

 

Ce planuri aveți pentru 2023?

În 2022 ne-am stabilizat după un început de an care a fost mai dificil. În 2023 vreau să ne uităm puțin în piață să vedem ce opțiuni avem să ne dezvoltăm.

Acum business-ul merge bine, solicitări vin și companiile sunt mult mai deschise. Observ că au început să înțeleagă ce facem aici și de ce facem lucrurile așa. Există o deschidere mult mai mare spre flexibilitate și spre a înțelege ce înseamnă un flex office vs. un birou tradițional sau ce înseamnă un flex office vs. coworking space, pentru că și aici este o nuanță. Coworking space este un hub cu freelanceri și start-up-uri. Noi suntem departe de a fi doar atât. Suntem undeva între cele două lumi.

Anul viitor ne uităm la ce opțiuni de extindere avem, în principiu în București, unde business-ul este destul de așezat. După care în 2024 avem în plan să ne uităm în restul țării.

 

Crezi că vom reveni vreodată la spațiile de birou așa cum erau ele înainte de pandemie?

Sper că nu se va întâmpla acest lucru. Și e firesc să spun acest lucru având în vedere business-ul în care sunt. Mă ocup de Mindspace și-mi doresc să rămână trendul acesta, dar și pentru că mi se pare mai corect pentru oameni. E mai sănătos. Pentru unii merge munca hibridă, pentru alții merge bine munca de acasă, dar din ce în ce mai mulți care îmi spun că au nevoia să iasă și poate nu zilnic, dar de 3-4 ori pe săptămână. Nu mai există reticență și nu mai e o problemă să vrei să vii la birou. Oricine îmi spune că lucrează la fel de bine de acasă, mă determină să-mi pun întrebări. Creativitatea are de suferit, la fel și munca în echipă. Când oamenii au de ales spațiul de lucru, sunt mult mai deschiși. Când li se impune, sunt reticenți. Important este că oamenii vor să se întoarcă într-o anumită măsură la spațiile în care pot socializa.

Companiile care sunt la noi își fac interviurile în lounge pentru că și-au dat seama că e un spațiu care atrage și o experiență plăcută pentru candidat. Chiar am avut feedback de la candidați, unii dintre ei au ales o anumită companie (din IT, în general) pentru că le-a plăcut atmosfera de la Mindspace. S-au simțit în largul lor.

 

La final, îți propun un exercițiu de imaginație: Cum crezi că vor arăta birourile viitorului?

Ar trebui să dispară monotonia. Era clar acest lucru dinainte de pandemie, dar ultimii doi ani și jumătate ne-a ajutat să conștientizăm acest lucru. Ca angajator, trebuie să oferi oamenilor un spațiu primitor, de aceea și noi am încercat să oferim un mediu în care oamenii să-și dorească să vină și apreciez că ne-a ieșit destul de bine. Este important să oferi o experiență dinamică la birou, pentru că altfel devine plictisitor.

Gândește-te la rutina oamenilor: se trezesc dimineața, urcă în metrou unde e aglomerație, ajung apoi la birou unde stau multe ore pe scaun, se întorc apoi acasă, din nou prin aglomerația din metrou sau din trafic. Orice companie poate să spargă această monotonie și să ofere dinamism. Din fericire noi suntem într-o poziție în care oferim în mod natural acest lucru.

Biroul trebuie să devină un beneficiu despre care să vorbești cu mândrie. Și contribuie la employer branding, atât de important azi, când există competiție pe talente. Se vorbește mult despre benefiicii precum tichete de masă, team buildinguri, dar se vorbește foarte puțin despre unde lucrăm. Totuși petrecem 8 ore pe zi acolo. Trebuie să fie un spațiu unde oamenii vor să stea și un diferențiator. Să privim biroul ca un beneficiu și ca o experiență pe care să o oferim echipelor noastre.

 

Ți-a plăcut interviul despre coworking space și cum îl poți transforma într-o experiență pentru colegii tăi? Citește și:

 

Până unde mergem cu beneficiile?

 

Cum faci loc discuțiilor despre sănătatea emoțională la job

Categorii:
Beneficii

Proiectul We Are HR, lansat în 2017, își propune să vină în întâmpinarea managerilor și specialiștilor în resurse umane cu cele mai noi tendințe din domeniu și cu o perspectivă diferită asupra proceselor de recrutare, retenție și motivare a talentelor. Atât site-ul cât și revistă omonimă oferă informații esențiale și statistici relevante despre industrie și pun în discuție tehnicile actuale de recrutare, precum și instrumentele și tehnologiile folosite în acest proces și modul în care acestea influențează viitorul unei noi generații de candidați și angajați.

Leave a Reply

*

*