echilibru
Focus

Cum faci loc discuțiilor despre sănătatea emoțională la job

Normalizarea unui fost subiect tabu

Este mai ușor și mai ieftin să prevenim provocările emoționale decât să le tratăm, spune Mihai Bran, într-un episod al podcastului 1:1, creat de eJobs România. Medicul psihiatru și fondatorul Atlas, platforma de wellbeing care oferă și servicii de consiliere psihologică, detaliază cum să fim bine emoțional, noi și echipele noastre, când lucrăm de acasă și contextul nu ajută. Află mai multe despre cum să menținem un echilibru emoțional în echipe din discuția amplă purtată de acesta cu Raluca Dumitra, Marketing Managerul eJobs România. 

Echilibru emoțional. Cum faci loc discuțiilor despre sănătatea mintală?

Raluca Dumitra: Care sunt lecțiile pe care le-am învățat din primele 3 valuri ale pandemiei și care ar putea să ne ajute să ieșim mai puțin șifonați emoțional din al 4-lea?

Mihai Bran: O criza naște oportunități. Chiar dacă nu a fost o criză a sănătății emoționale, aceasta a ridicat voalul de peste sănătatea emoțională și ne-am dat seama cu toții cât este de importantă. Am început să ne preocupăm de cât de bine dormim, cum relaționăm cu ceilalți, cum percepem lucrurile care ni se întâmplă acasă, dar și schimbările din jurul nostru. Astfel, de la un subiect tabu, am început să ne uităm cu toții mai atent și asupra modului în care ne simțim emoțional, atât ca persoane fizice, cât și la nivel de business sau chiar de societate. 

 

R.D.: Astăzi, provocarea oamenilor de HR, a managerilor este dublă. Pe deoparte trebuie să fie ei înșiși bine, iar pe de altă parte trebuie să-și susțină echipele atunci când nu sunt în cea mai bună formă din punct de vedere emoțional. Dincolo de consilierea psihologică, ce ar putea să facă ei, mai ales dacă nu au bugete destinate sănătății emoționale la nivel de companie? 

M.B.: Nu este vorba doar despre a aduce oamenii aproape de un specialist, ci mai degrabă de a crea la nivel de organizațional un mediu sănătos din punct de vedere psiho-emoțional, de a așeza relațiile într-un anumit context sau chiar de a schimba tipul de management. Să previi e mult mai ușor și mai ieftin decât să tratezi. Iar managerii ar trebuie să se focuseze pe zona de prevenție, să vina cu instrumente care să educe oamenii din echipe să fie mai conștienți de latura emoțională. Există numeroase studii care arată că, în momentul în care investești în programe de prevenție, de screening, return-ul atât din punct de vedere al sănătății organizaționale, cât și financiare, este mult mai mare, iar compania se susține pe o fundație mult mai stabilă. 

 

R.D.: Sunt anumite comportamente pe care le au managerii și nu sunt foarte bune pentru echipe? Cum ar putea să le corecteze?

M.B.: Din interacțiunile noastre, principalul este felul în care comunică cu echipa. Comunicarea este foarte importantă, mai ales în această perioadă în care oamenii sunt speriați și în care există numeroase incertitudini. Cel de-al doilea aspect este felul în care managerii ascultă oamenii cu care lucrează. Aceștia ar trebui să fie deschiși să asculte provocările fiecărui membru al echipei și să fie mai empatici cu ei. 

 

R.D.: Ce pot face managerii cu propriile probleme? Pe ei cine îi ajută?

M.B.: Managerii sunt ca niște filtre care absorb problemele colegilor lor. Pe unele le rețin, iar pe altele ar trebui să le dea mai departe. În momentele în care se simt copleșiți, și ei ar trebui să discute cu un specialist. Poate fi vorba despre programele de coaching sau cele de dezvoltare personală.

 

R.D.: Ați lansat Atlas în 2015, când cererea pentru astfel de servicii era destul de mică. Cum arată în cifre zona de sănătate (echilibru) emoțională astăzi?

M.B.: La nivel de business, pandemia ne-a ajutat. Această zonă s-a dezvoltat foarte repede în ultima perioadă. Ne așteptam să se întâmple asta, în condițiile în care în SUA exista un trend în această direcție.

Tot mai multe companii apelează la serviciile oferite de noi, doresc să dezvoltăm împreună diverse programe – de educație, training, screening. Avem diverse instrumente de evaluare a statusului în care se află o companie din punct de vedere emoțional, până la zona de suport. De anul trecut până acum, la capitolul ședințe consumate avem o creștere de circa 80%. În ceea ce privește numărul de angajați ai companiilor care folosesc serviciile noastre, avem câteva zeci de mii. Ne așteptăm ca trendul să fie de creștere.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

R.D.: Care sunt problemele emoționale majore pe care le-ați sesizat în zona corporate?

M.B.: Aceleași pe care le observăm și la nivel de societate. Tulburările de anxietate sunt cele mai comune, însă e normal să fie așa, având în vedere incertitudinea cu care ne confruntăm în ultima perioadă. E modul natural al organismului de a răspunde la incertitudine. A doua este provocarea legată de calitatea somnului. Tot mai mulți oameni suferă de insomnii, iar asta le impactează productivitatea și concentrarea la job. La nivel de organizații, un fenomen pe care l-am observat frecvent este burnout-ul și credem că va fi din ce în ce mai prezent. 

 

R.D.: Ce ar putea să facă concret o persoană care se confruntă cu burnout-ul?

M.B.: O persoană fizică poate doar să identifice această problemă și să se adreseze către un specialist. E important totuși ca această să aibă un suport din partea angajatorului. Uneori, întreruperea activității pe o anumită perioadă de timp poate duce la o recuperare mai rapidă. 

 

R.D.: Cum crezi ca ne vom raporta la sănătatea emoțională în următorii 5-10 ani?

M.B.: Atât sănătatea fizică, cât și cea emoțională, vor deveni o prioritate pentru noi. Cu siguranță, se va investi mai mult în zona de screening, educație și prevenție. Totodată, cred că vom fi mai conștienți de importanța acestei investiții. 

 

 

Ți-a plăcut articolul despre cum să menții un echilibru emoțional în echipă? Citește și:

Hai să vorbim despre Loialitate, nu despre Retenție!

Candidate Journey sau Candidate Funnel?

Cum poate sabota efectul Dunning-Kruger drumul spre succes

Categorii:
Focus

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste patru ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*