tehnologia-la-job
Analiză

Tehnologia la job: ce impact are?

Câteva soluții

Tehnologia este principalul trend al secolului 21. Indiferent de domeniul în care activăm sau de latura vieții, cu toții remarcăm ritmul dinamic în care lucrurile se schimbă și toate acestea datorită evoluției tehnologiei. Nimic nu mai rămâne la fel pentru un timp prea îndelungat, iar ceea ce este astăzi performant, mâine va fi depășit.

 

Tehnologia la job în funcție de generații

Acest lucru are, bineînțeles, părți pozitive și negative deopotrivă, mai ales că oamenii, diferiți fiind, nu au aceleași înclinații către digitalizare. În funcție de sex, vârstă, temperament, deschidere către nou și stil de viață, fiecare dintre noi percepe schimbarea și automatizarea activităților în mod diferit. Într-o companie, angajații noștri provin din diverse medii, au pregătiri și vârste diferite, astfel că introducerea tehnologiei în munca lor poate fi privită complet altfel de către fiecare din ei.

 

Cum facem să îi împăcăm pe toți?

În esență, însăși tehnologia și progresul tehnologic există ca să ne ușureze viața, să ne facă mai productivi prin reducerea timpului în care ne îndeplinim sarcinile sau prin simplificarea procesului în sine. Un prim pas începe de aici: explicațiile oferite angajaților despre acest lucru simplu. Chiar dacă obișnuința este a doua natură, putem trece peste impasul psihologic că ceva se modifică în rutina noastră prin a ne gândi că o facem pentru binele nostru, pentru a ne simplifica viața. Este, până la urmă, o chestiune de obișnuință și aceasta. E nevoie de timp pentru a trece de perioada de acomodare, după care noile obiceiuri vor deveni la fel de naturale ca oricare altele.

Cifrele nu ne favorizează deloc nici în acest domeniu, țara noastră având a doua cea mai scăzută productivitate din Uniunea Europeană, cu o rată de 5.6 euro/oră, conform datelor Eurostat. De asemenea, deloc întâmplător, România se află în coada țărilor UE în ceea ce privește nivelul competențelor digitale de bază și avansate deținute de locuitorii săi. Spuneam deloc întâmplător pentru că este mai mult decât vizibil că în țările în care oamenii au cunoștințe digitale mai solide, dar și o mai mare deschidere către noutate, rata de productivitate crește direct proporțional, astfel că putem concluziona că angajații pot crește eficiența la locul de muncă dacă folosim tehnologia. Este nevoie, evident, de echipamente și softuri, dar și ca utilizatorii să le folosească în mod corect, în direcția unor rezultate mai bune ale activității lor individuale și a companiei ca întreg.

Desigur, remarcând aceste informații și analize pe care orice antreprenor ar trebui să le aibă în vedere, și Vitacom apelează la tehnologie pentru a crește productivitatea angajaților și pentru a-și atinge obiectivele stabilite. În special departamentele de vânzări, marketing și aprovizionare folosesc informații provenind din baze de date virtuale în ceea ce privește situația stocurilor existente în principalele depozite, vânzările înregistrate în anumite locații de vânzare sau pe perioade de timp limitate sau produsele noi. Acest lucru nu se întâmplă ocazional, ci face parte din rutina zilnică.

 

Cu ce soluții vine tehnologia?

Efectele benefice nu sunt deloc de neglijat, fiind vorba despre rapiditatea, dar și exactitatea cu care pot fi făcute anumite analize și, implicit, planificate activitățile, pentru obținerea unor rezultate din ce în ce mai bune.

Și, dacă tot aminteam despre aprovizionare, având o diversitate foarte mare de produse și dat fiind faptul că introducem în permanență produse noi, monitorizarea și contorizarea stocurilor este o muncă titanică. Tot tehnologia a fost cea care a rezolvat acest lucru prin achiziționarea unui soft de aprovizionare, care ne ajută să ne optimizăm stocurile prin forecastare, planificarea și gestionarea stocului, ajutându-ne să obținem stocul potrivit la locul potrivit, la momentul potrivit.

De asemenea, recent am achiziționat și un dispozitiv pentru măsurarea dimensiunilor și fotografierea produselor din portofoliul Vitacom, care vor fi importate în baza de date.

Diferența de efort este lesne de înțeles. A fost nevoie doar de câteva zile în care să învețe cum să folosească acest nou aparat, pentru ca angajații de la aprovizionare să economisească foarte mult timp și, de asemenea, să evite o mulțime de posibile greșeli datorate volumului mare de informații. În plus, datele sunt complete și corecte și sunt folosite inclusiv de lucrătorii din depozit, ceea ce ușurează munca unui număr foarte mare de persoane. E un exemplu extrem de simplu de înțeles, care confirmă că tehnologia ajută la locul de muncă, în acest caz achiziția aparatului aducând doar beneficii. De asemenea țin să menționez că alegerile făcute de companie trebuie întotdeauna să vizeze avantajele ambelor părți implicate, adică să aducă îmbunătățiri atât pentru angajați, cât și pentru afacere per ansamblu. Dacă în acest caz ne-am fi confruntat cu reticiență în a folosi o tehnologia nouă, toată lumea ar fi avut de pierdut.

Totodată sistemele de tip CRM (Custom Relationship Management) sunt utilizate pentru creșterea performanțelor, prin faptul că furnizează informații ce le permit angajaților să ia decizii rapid și să acționeze imediat. Foarte utilizate în munca de zi cu zi sunt și acele platforme care permit distribuirea de materiale informative de la management către angajați sau între angajați, materiale ce pot, mai apoi, să fie accesate oricând, de oricine are acces.

Acest obicei aduce cu sine o economie de timp și spațiu extrem de utilă în orice companie, indiferent de dimensiunea ei. În sfera acestor materiale poate intra orice informare, orice training sau curs online, evenimente din domeniul de activitate sau știri de actualitate, ce pot prezenta interes pentru angajați și îi pot ajuta să se dezvolte profesional.

Tot în categoria acestor softuri se încadrează și cele care permit o comunicare mai bună între departamente și angajați, chiar dacă nu lucrează în aceeași locație. Spre exemplu, comunicarea dintre departamentul de vânzări și marketing trebuie să fie una permanentă, în direcția satisfacerii clienților, dar forța de vânzare este deseori pe teren, astfel că este nevoie de o platformă care să permită interacțiunea permanentă cu ceilalți colegi și să întărească munca în echipă.

În afara platformelor de acest tip, pentru ca acest obiectiv să fie posibil, se apelează și la device-urile smart, utilizate de către toți angajații noștri. Acestea fac posibile conferințele video cu personalul care lucrează în alte orașe, ceea ce semnifică o comunicare mai frecventă și, evident, îmbunătățirea activității, prin faptul că distanța nu mai reprezintă o piedică.

 

Crește satisfacția la job

Satisfacțiile pe care automatizarea le aduce la locul de muncă sunt nenumărate și se referă la înlăturarea frustrărilor generate de repetiția acelorași task-uri. Având în vedere că aproape 45% din angajații Vitacom au vârsta sub 35 de ani, deci un colectiv tânăr, predispoziția unui post de a deveni rutinier reprezintă o amenințare pentru gradul de satisfacție pe care îl resimt față de el. Acest lucru ne-a determinat, într-o mare măsură, să aducem tehnologia și automatizarea unor procese în activitatea noastră zilnică. De la programarea concediilor și comandarea mâncării, la încărcarea propunerilor de promoții și campanii de marketing sau a bugetelor necesare unui departament și până la salarizare, totul se realizează virtual.

Cu siguranță, există o legătură directă între segmentul de vârstă și înclinație spre tehnologie. Până la urmă, fiecare generație are anumite caracteristici în raport cu cele precedente, iar digitalizarea este una dintre ele pentru cea actuală.

Tinerii sunt mai deschiși și au capacitatea mai mare de a-și asuma riscuri, sunt dispuși să învețe lucruri noi și, de asemenea, învață și adoptă mult mai rapid inovațiile. La polul opus, angajații cu o mai mare experiență de viață întâmpină vizibil mai multe dificultăți în ceea ce privește mediul digital, dar, cu mai multă răbdare, pot învăța, chiar dacă nu le este în natură ca în cazul noii generații. Ce facem noi în acest sens, spre exemplu, este să organizăm frecvent cursuri cu personal specializat care să îi familiarizeze cu softurile de lucru și să le ofere informații care să îi determine să le utilizeze spre ușurarea muncii lor.

Automatizarea proceselor aduce și alte beneficii, cum ar fi diminuarea greșelilor în muncă, o previziune mai exactă a rezultatelor financiare, mai mare focusare pe aspectele esențiale, cum este satisfacția clienților și o evaluare mai bună a angajaților. Practic, eliminăm timpul în care nu suntem productivi și putem să ne îndreptăm atenția în direcții mai utile pentru dezvoltarea business-ului.

Desigur, în afară de efectele pe care le are asupra afacerii și a personalului, a te adapta și a accepta  tehnologia reprezintă în fapt un must, fiind tendința întregii societăți. O companie care nu ține seama de ce se întâmplă în jurul ei este sortită eșecului. Fără vânzări nu se justifică existența unei firme, iar vânzările sunt generate de clienți. Astfel, dacă aceștia au înclinație spre un anumit trend, util ar fi să îi urmăm. Acest lucru este valabil și pentru modul în care comunicăm cu ei, din punctul de vedere al canalului folosit.

Ca o concluzie, cu toate posibilele aspecte negative, tehnologia la locul de muncă are mult mai multe avantaje ce în timp vor fi observabile asupra întregii activități a companiei. De la starea mai bună de spirit a angajaților, la sporirea creativității lor și până la rezultate financiare măsurabile, automatizarea proceselor repetitive este un pas important spre un business mai sănătos, iar acest lucru nu va trece neobservat de public.

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Făcut, nu înnăscut

Ce cursuri și training-uri nu trebuie să ratezi în septembrie

Ce ne învață sportul de performanță?

Categorii:
Analiză

Contributor / / Gestionează mixul de Marketing al unei companii de electro-retail cu tradiție pe piața locală și oferă insight-uri despre profilul, necesitățile și skill-urile angajaților într-o industrie extrem de dinamică.

Leave a Reply

*

*