Mihai Stănescu „Românii, ca manageri, au o sete de performanta foarte ridicată”
Cursuri de formare

Mihai Stănescu: „Românii, ca manageri, au o sete de performanta foarte ridicată”

Despre schimbările din zona de coaching

Absolvent al Facultății de Psihologie cu specializarea în Psihologie Organizatională, urmând apoi Master-ul în Antropologie şi Dezvoltare Comunitară (SNSPA), Mihai Stănescu activează de peste 18 ani pe piața de coaching românească, dar și internațională, având insight-uri concludente despre performanta.

Având în vedere experiența sa în acest domeniu, dar și faptul că a fost martorul mai multor schimbări majore pe piața muncii, ne-am gândit să-l provocăm astăzi la un dialog pe fondatorul RoCoach. Setea de performanta, generația Z, lecții esențiale de leadership sunt doar câteva dintre temele atinse în cadrul discuției. Te lăsăm să le descoperi pe îndelete în materialul de mai jos!

 

În cei aproape 20 de ani de activitate în zona de coaching pe piața românească și internațională ce schimbări simțiți că au fost făcute?

Mihai Stănescu: RoCoach și-a asumat, încă de la începutul activității sale din 2003, rolul de furnizor de servicii de coaching și mentoring pe piață de business din România. În decursul primilor 7-8 ani, competiția directă era, practic, inexistentă. Abia în perioada de după „criza economică” din 2008-2009 am putut să ne asumăm un rol superior, de furnizor de servicii premium și super-premium de dezvoltare pentru managerii din România.

Schimbarea principală este, așadar, creșterea în ritm rapid a companiilor care oferă servicii de coaching în România. Iar această schimbare ne aduce un mare avantaj: având mult mai multă experiență și expertiză în livrarea acestor servicii, ne bucurăm de clienți la fel de experimentați în alegerea furnizorului.

Mai mult decât atât, această creștere ne aduce o aliniere aproape perfectă cu situația din mai toate piețele europene. Și la noi, ca și în UE în general, procentul de furnizori este într-o continuă creștere. Implicit, calitatea serviciilor de coaching va fi următorul factor de diferențiere din piețe.

 

Ce diferențe ați remarcat între mentalitatea liderilor români și cea a liderilor internaționali?

Mihai Stănescu: Există o diferență majoră între leadership-ul local și cel internațional. Românii, că manageri, au o sete de performanta foarte ridicată, dar fără să își propună neapărat să treacă peste propria etică, să își calce pe valorile sociale. În plus, managerii români sunt mult mai orientați către rezultate individuale și mai conștienți de importanța acestora. Pentru că fără performanta individuală nu poate exista performanta echipei.

În schimb, există și o „parte întunecată” a acestei orientări către performanta. Deseori, întâlnim manageri și echipe care par a se răzgândi pe parcursul unui an de execuție strategică. Impresia este de „schimbare a schimbării”, de o redirecționare constantă, pe termen scurt, a resurselor către rezultate. Tind să cred că acest fenomen are legătură cu o esența socio-culturală a identității noastre, care ne împinge să nu păstrăm lucrurile în orizontul ultra-sec al lui „business aș usual”, ci să vrem mai mult.

 

Ce admirați în prezent la piața de business locală? Ce schimbări v-ați dori să se petreacă în continuare?

Mihai Stănescu: În mod evident, admirația mea sinceră se referă la cât de mult pot munci conducătorii companiilor performante din piață locală. Cunosc personal câteva zeci de lideri de organizații care își încep programul cu mult înainte de oră 9 și îl termină mult după ce colegii lor au plecat acasă. Atenție! Nu mă refer la oameni incompetenți sau la cei care, din păcate, s-au blocat în micromanagement. Ci mai degrabă la manageri care își exercită pe deplin capacitățile de decizie, control și influență pentru a ajunge – cu tot cu echipele și organizația lor – acolo unde și-au propus.

Cât despre schimbări, mi-aș dori din inimă ca tocmai acești oameni să ajungă să vadă valoarea imensă pe care o adaugă zilnic. Și să facă tranziția către o eficientizare superioară a activității lor. În plus, așa cum am văzut în multe țări din spațiul european, mi-aș dori să văd mai des o atitudine de tip „business aș usual”: facem ce am planificat, ne iese bine, suntem asigurați în față riscurilor și ne simțim împliniți cu ceea ce reușim.

 

În ce punct al carierei ar trebui trimiși oamenii dintr-o companie la coaching și de ce?

Mihai Stănescu: Profesioniștii pot beneficia de coaching în cam orice punct al carierei lor. Cu o singură condiție: să știe clar ce au de făcut și ce se așteaptă de la ei în termeni de performanta profesională. Că să îi ajutăm să îndeplinească această condiție, împreună cu colegii mei am creat un produs complex de dezvoltare, Calatorie spre Performanta. Mai multe detalii nu vă dau aici, doar vă invit să îl explorați.

Mihai Stănescu Românii, ca manageri, au o sete de performanta foarte ridicată

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

Ce persoane dintr-o companie ar trebui trimise la coaching?

Mihai Stănescu: În primul rând, cei cu rezultate cu mult peste medie. În al doilea rând, cei cu responsabilități peste medie. Iar în al treilea rând, oricine își dă seama că prin câteva simple modificări de viziune și de comportament pot accesa un nivel superior de performanta!

 

Cu ce lecții de leadership ar trebui să plece o persoană după un curs de coaching?

Mihai Stănescu: Cea mai importantă învățătură este aceea de a-ți deschide urechile și de a-l asculta cu mare atenție pe celălalt. Indiferent pe ce poziție se află. Vorba aceea: dacă deschizi gura și vorbești, nu ai cum să înveți ceva nou. Dar dacă taci și asculți, șansele cresc substanțial…

 

Am citit că în segmentul corporatist, returnarea investiţiei (ROI) serviciilor pe care le oferiți este de minim 5 ori mai mare faţă de bugetul alocat iniţial (coaching-ului). În cel antreprenorial, ROI depăşeste cel mai adesea de 10 ori suma investită. De unde această diferență?

Mihai Stănescu: Da, este o afirmație reală și ușor de verificat. Dacă, de exemplu, vorbim de un program de coaching organizațional care presupune o investiție de 100.000 de euro, ne așteptăm ca ROI-ul să fie de minim 500.000-600.000 euro după minim 18 luni. De obicei, e mai mare.
Diferența vine din eficientizarea proceselor și comportamentelor managerilor. Adică mai mult timp câștigat pentru activitățile și proiectele care aduc valoare adaugată mai mare. Mai multe creiere care iau decizii. Și, implicit, mai multe decizii, cu un grad mai ridicat de calitate.

 

Dacă n-ar fi fost RoCoach ce job ați fi avut?

Mihai Stănescu: Cel mai probabil aș fi fost antropolog sau cercetător în științele naturii/biologie comparată. Sau profesor-cercetător. Această carieră încă mă atrage!

 

Coaching pentru cei din generația X vs. Coaching pentru cei din generația Y. Ce similarități și diferențe sunt?

Mihai Stănescu: Nu vad diferențe semnificative, din perspectiva coaching-ului. Odată înțeles și acceptat, procesul de transformare se desfășoară de la sine. Mi se pare important să subliniez că ansamblul de competențe ale unui om care se ocupă de coaching țin de acest proces dincolo de diferențele generaționale. Am întâlnit mai mulți pseudo-profesioniști care, nefiind aproape deloc pregătiți, se lovesc de tot felul de obstacole… mai mult sau mai puțin imaginare.

 

Cum s-a schimbat cultura organizațională din companii în cei aproape 20 de ani de activitate?

Mihai Stănescu: Din nefericire, destul de puțin. Majoritatea organizațiilor încă sunt supra-ierarhizate, fără să delege responsabilitatea – și să mărească gradele de libertate – la nivelurile potrivite. Asta este paradoxal având în vedere faptul că mai toată lumea a implementat programe de schimbare a culturii organizaționale. Schimbarea culturală vine dupa multă muncă, bine planificată și susținută de toți cei interesați de așa ceva. De aceea, poate, mai avem de lucru în această direcție, noi toți.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

Cum să crești retenția oamenilor prin programele de coaching

Când se văd primele efecte ale unui program de coaching

Categorii:
Cursuri de formare

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.

Leave a Reply

*

*