hibrid
HR Challenge

8 semne ale unei culturi hibride toxice

Observă și ia deciziile potrivite!

După un an și jumătate de lucru remote sau hibrid și în compania ta se fac probabil planuri de revenire a colegilor la birou, într-un număr cât mai mare, în anumite zile și în anumite condiții. Iar situația este oarecum similară la nivel global. Potrivit unui sondaj recent realizat de compania de consultanță în management, McKinsey, 9 din 10 companii vor combina lucrul remote cu lucrul la sediul companiei. Însă 68% dintre companii nu au un plan detaliat pentru lucrul hibrid și pentru cultura organizațională care nu ar trebui uitată la planificare. Doar 32% dintre companii o au în vedere.

Trecerea la un loc de muncă hibrid necesită însă o execuție minuțioasă, cu atenție asupra culturii organizaționale care poate să motiveze oamenii să dea rezultate bune indiferent de locul de unde lucrează. Cultura organizațională este un liant și un factor important pentru care oamenii aleg un mediu de lucru și își doresc să-i rămână fideli. Primul pas este să analizezi cum este cultura organizațională în acest moment și să identifici acele semne care pot indica că mediul de lucru nu este unul propice. 

1. Nu există un plan concret pentru lucrul hibrid

Să lași lucrurile la voia întâmplării în speranța că se vor aranja de la sine nu este o opțiune atunci când vine vorba de crearea unui mediu plăcut de lucru, în care oamenii să simtă că fac parte dintr-o echipă și au un scop comun. Dacă nu există o preocupare pentru stabilirea unei strategii și a unui set de reguli pentru colegii care lucrează hibrid, este puțin probabil ca ei să fie încântați de mediul curent de lucru.

 

2. Nu există lideri capabili să gestioneze munca hibridă

Liderii ar trebui să fie vizibili și ușor de abordat toți angajații, indiferent de locul în care lucrează. Să le ofere colegilor un scop comun pentru că tendința oamenilor este de a se închide în mediul lor de lucru și, ulterior, să simtă că nu mai fac parte din echipă sau că nu mai au motivația necesară pentru a lucra. Aici intervin liderii care ar trebui să evidențieze rolul și relațiile de colaborare în cadrul unei echipe și să-și arate aprecierea față de rezultate. De asemenea, foarte important este ca liderii să crească frecvența întâlnirilor one to one și să comunice transparent și echitabil, arătând cum se fac promovările în echipă, pe ce criterii se acordă anumite bonusuri – informații la care trebuie să aibă acces toți membrii echipei indiferent de locul de unde lucrează. Un lider care nu înțelege nevoile unei echipe care lucrează hibrid nu poate susține cultura organizațională. 

 

3. Instrumentele de comunicare digitală nu sunt o prioritate

În zilele cu lucru remote, oamenii nu pot să intre în birourile colegilor pentru a rezolva pe loc o situație pe care o întâmpină. Totodată, pot apărea situații în care află că la birou s-au stabilit anumite lucruri într-o ședință face to face la care nu au avut acces și colegii remote. Pentru această situație este nevoie de transmiterea ședințelor offline și în mediul online, astfel încât toți colegii să aibă acces la ele. Dacă instrumentele digitale nu sunt folosite sau nu există, echipele nu sunt pregătite pentru succes și situația poate crea frustrări.

4. Aprecierile se fac doar la birou

Cultura companiei îi face pe angajați să se simtă apreciați. Când ai la îndemână platforme precum Discord, Slack, Google Hangouts, Zoom, este ușor să lauzi oamenii și să-i încurajezi, iar aceștia să poate primi feedback-ul indiferent de unde lucrează. Dacă laudele se fac doar în birou, acesta ar putea reprezenta un semnal de alarmă pentru cultura companiei, creând discriminare între colegi.

 

5. Nu există un plan solid de comunicare

Echipele hibride trebuie să acorde o atenție specială comunicării, asigurându-se că oamenii care lucrează remote într-o anumită zi sunt incluși în orice întâlnire sau activitate desfășurată la birou. Este vital ca fiecare coleg și managerul lui să aibă un plan de comunicare clar. Dacă acest plan lipsește, atunci există o problemă care poate genera și alte dezechilibre în echipă, dezechilibre care țin de coordonare, comunicarea cu partenerii, clienții.

 

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

6. Informațiile nu sunt ușor accesibile

Când informațiile sunt transmise doar colegilor care vin la birou, în cadrul unor întâlniri informale, iar cei care lucrează remote în ziua respectivă nu au cum să aibă acces la ele, acesta este un semn clar al unui mediu de lucru problematic. O companie care excelează la capitolul lucru hibrid, va transmite informațiile pe scară largă, prin intranetul companiei, prin canalele de comunicare pentru echipe sau prin newsletterul intern.

7. Ședințele sunt programate la ore inaccesibile

Când oamenii lucrează hibrid și se știe la nivel de echipă în ce zile vin la birou, ședințele trebuie programate la ore la care aceștia nu sunt în trafic. Dacă ședințele sunt organizate foarte devreme sau foarte târziu, este un semn că nu este respectat programul angajaților, nevoia lor de a avea un timp necesar pentru transport și echilibrul job-viață personală. 


8. Există dezavantaje în carieră și nu numai

Dacă avansarea în carieră este mai dificilă pentru colegii cu o proporție mai mare a zilelor de lucru de acasă decât pentru cei care lucrează în mare parte de la birou, atunci există o problemă. Este un semn că angajatorul nu apreciază oamenii care lucrează remote sau nu îi percepe ca pe o parte a companiei. Mai mult decât atât pot fi situații în care li se cere să lucreze peste programul obișnuit de lucru sau nu îi ia în calcul pentru anumite beneficii pentru că „oricum ajung rar la birou”. 


Felul în care oamenii se simt în companie și modul în care angajatorul vine în întâmpinarea nevoilor lor influențează mult și rezultatele. Cum 83% dintre angajați preferă să lucreze hibrid, conform unui studiu Accenture realizat în 2021, este timpul să mergi dincolo de spațiul fizic și să modelezi cultura organizațională, oferind oamenilor ceea ce au nevoie pentru a fi mulțumiți și productivi.

 

Ți-a plăcut articolul despre semnele unei culturi hibride toxice? S-ar putea să-ți placă și:

 

O companie ca o familie. Cât de sănătoasă e această relație?

Cum să-ți dezvolți abilitățile de lider pe timp de vară

Categorii:
HR Challenge

După absolvirea Facultății de Jurnalism și Științele Comunicării, din cadrul Universității București, a lucrat timp de 8 ani în presa scrisă, în PR și în marketing pentru o companie de recrutare. În 2016 a simțit că e momentul pentru o nouă provocare în carieră și s-a alăturat echipei eJobs și ulterior și echipei We Are HR. În portofoliul său se află articole pe subiecte precum modificările legislative în domeniul muncii, cultură organizațională, leadership, employer branding, precum și interviuri cu specialiști în HR și manageri de companii.

Leave a Reply

*

*