Despre legile jocului la job 5 răspunsuri punctuale despre gamificare
Focus

Legile jocului la job: 5 răspunsuri punctuale despre gamificare

Ce să faci pentru rezultate optime

Până de curând, majoritatea organizațiilor foloseau gamificarea strict ca instrument pentru a motiva angajații prin concurență – presupunând că printre nevoile primare ale unei persoane se află dorința de a se diferenția de ceilalți.

Gamificarea prezentului are o viziune mai largă, mai modernă asupra motivației umane, înțelegând că aceasta depășește nivelul punctelor, ecusoanelor și clasamentelor și că motivația intrinsecă este mai puternică decât motivația extrinsecă. Legile jocului sunt de asemenea importante. Gamificarea nu este o poțiune magică care face ca lucrurile să fie brusc fascinante. Cercetările arată că utilizarea corectă a acestui instrument poate crea un engagement sporit din partea celui care-l folosește, dar și că ea poate să nu trezească interesul anumitor categorii de angajați dacă nu sunt luate în calcul toate elementele.

Despre aceste aspecte ale gamificării și nu numai am invitat-o astăzi să vorbească pe psihoterapeutul Alina Ciupercovici de la Clinica ALIAT din Suceava.

 

De ce este mai eficientă gamificarea decât tehnicile clasice de învățare?

Gamificarea a adus o direcție nouă în afaceri, aceea a folosirii jocului în contexte de învățare, performanță și muncă. Sunt tot mai cunoscute programele de training și de teambuilding și cursurile de dezvoltare personală care se bazează pe tehnici ce implică jocul, cu rezultate incontestabile. Procesul implică relații, legături, experiențe și oamenii au nevoie de acestea pentru a se dezvolta și evolua. Prin joc și implicit prin gamificare în cadrul jobului, oamenii pot deprinde abilități noi, se pot optimiza, dezvolta, se conectează unii la ceilalți, se energizează, se motivează unii pe ceilalți.

De asemenea, prin gamificare este obținută și securizare emoțională, atât de importantă, de care noi toți avem nevoie la job – să simțim confort, apartenență, acceptare, satisfacție, validare, susținere. Mai ales că legile jocului sunt implementate în funcție de obiectivele vizate: colaborare, competiție, feedback, validare, exprimare și cunoaștere personală și interpersonală etc.

 

Cum pot fi amplificate rezultatele ei în cadrul jobului?

Rezultatele gamificării pot fi amplificate în cadrul jobului dacă este stabilit cât mai clar scopul implementării ei. Cu cât este mai clar scopul gamificării, cu atât mai intuitive și eficiente vor deveni strategia de gamificare și legile jocului. De asemenea, rezultatele gamificării pot fi amplificate prin pauzele de muncă în care angajații socializează, exersează abilități, comunică, se relaxează folosind jocul. Boardgame-urile sunt o altfel de variantă sau camerele cu jocuri disponibile în cadrul firmelor. Gamificarea devine în cele din urmă o valoare a organizației, o componentă a culturii organizaționale. De aceea, ea poate fi făcută cunoscută noilor angajați încă de la început, chiar poate prin invitarea spre… joc.

 

Care sunt legile jocului de care ar trebui să se țină cont în implementarea gamificării?

În implementarea gamificării, este important să fie stabilite clar obiectivele urmărite de companie, și implicit a comportamentelor dorite de a fi dezvoltate sau consolidate. Abia apoi va fi stabilită o strategie potrivită tipologiei și dinamicii grupurilor, astfel încât să atragă și să mențină implicați toti angajații, indiferent de rolul lor în organizație. În același timp, gamificarea poate consolida relațiile, însă tot ea poate crea tensiuni în cadrul echipelor dacă acestea nu sunt bine sudate sau există conflicte neabordate. Este necesară cunoașterea oamenilor, personalitățile și motivațiile lor, disponibilitatea pentru comportamentele antrenate prin gamificare. De aceea, este recomandat să fie stabilită o echipă de specialiști din interiorul sau exteriorul firmei care să se ocupe de implementarea gamificării.

Este recomandată evitarea folosirii gamificării pentru corectarea unui comportament sau serviciu problematic; întâi este necesară abordarea problemelor, altfel folosirea gamificării și legile jocului vor amplifica blocajele.

 

Cum ar trebui să se procedeze cu cei din generațiile mature?

Cei din generațiile mai tinere rezonează foarte bine la ideea de joc, sunt deschiși și dornici de a experimenta lucruri noi și de a se dezvolta, sunt atrași să își exerseze spiritul competitiv. Aceste aspecte se datorează accesului la tehnologie și internet, la mediul online, la jocuri video, sistemului educațional urmat sau mentalității diferite. Cei din generațiile mature pot să nu reacționeze atât de bine la legile jocului tocmai pentru că nu sunt familiarizați cu această viziune, sunt mai reticenți la tehnologie și schimbare, la „altfel”. Pot fi axați mai mult pe performanță, pe executarea sarcinilor de muncă și mai puțin pe a trăi experiențe ori pe a exersa abilități.

 

De ce au nevoie pentru a reacționa pozitiv la gamificare?

Aceștia au nevoie în primul rând de securizare emoțională pentru a reacționa mai bine la ideea de joc, pentru a se putea relaxa și a nu opune rezistențe la legile jocului. De asemenea, au nevoie să înțeleagă scopul unor activități de joc ca să se implice și să nu vadă gamificarea ca lipsită de importanță și sens ori ca obligație de muncă. Ar putea fi ajutați să se deschidă spre ideea de joc prin activități în echipă, astfel încât să nu se simtă expuși sau vizați.

 

Ți-a plăcut acest articol? Citește și:

De ce investim în training-urile angajaților

7 trenduri în HR pentru 2019

Categorii:
FocusInterviu

Managing Editor // Cu un background economic, a dat în primul an de job de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de content.

Leave a Reply

*

*