digitalizare-HR
Update

Rolul HR-ului în digitalizarea companiei

Câteva idei de implementat

Digitalizarea companiei. Vezi asta scris acolo mare pe slide, subliniat, la categoria strategii cheie ale organizației și ai sentimente confuze: pe de o parte nu te simți confortabil cu subiectul, ești un imigrant digital, nu te-ai născut în era internetului, de multe ori poate îți spui că nu ești o persoană tehnică. Și atunci te întrebi ce legătură are asta cu HR-ul.

Pe de altă parte simți că managementul companiei are mari așteptări de la tine, trebuie să gestionezi o schimbare culturală de proporții cum este transformarea digitală și asta te mobilizează, te aduce iar și iar în postura de a căuta cele mai potrivite soluții astfel încât strategia să devină realitate.

Căci da, când vorbim de transformare digitală a organizației nu vorbim neapărat de tehnologie, de decizii legate de aceasta, ci vorbim de un proces mult mai amplu de schimbare de mentalitate.

 

Cum îmbrățișăm digitalizarea?

Chiar dacă transformarea digitală nu a fost încă îmbrățișată la nivel strategic de organizația ta trebuie să cunoști că la nivel global echipele de management nu sunt încă pregătite să gestioneze un astfel de proces amplu, motiv pentru care în general, ochii rămân ațintiți către HR. Acesta fiind nevoit să vină cu soluții potrivite implementării procesului de schimbare, care nu are neapărat legătură cu tehnologia, ci mai degrabă cu modificările produse în mediul de afaceri datorită avansului tehnologic.

Numai 52% din executivii marilor corporații consideră ca au un IQ digital puternic, potrivit unui studiu PwC din 2018.

Aproape jumătate din liderii din zona de business menționează că procesele de transformare digitală au cam șters anumite granițe între roluri și responsabilități – de exemplu între Chief Digital Officer si Chief Technology Officer. Cifrele estimate pentru viitor sunt însă convingătoare:

  • Până în 2021, 2.1 trilioane dolari vor fi investiți în procese de transformare digitală ceea ce va produce o schimbare la nivel de obiective strategice în organizație, rolurile celor de la nivel de C-level se vor schimba.
  • La nivel global va avea loc o creștere cu 300% a rolurilor de digital leadership.
  • Până în 2020, executivii marilor companii prezic că 47% din revenue va fi influențat de digital.  

În acest context, nevoia liderilor de HR de a se instrui în gestionarea procesului de transformare digitală, de a sensibiliza leadership-ul la nevoia de a dobândi competențe ca digital literacy și de a-și asuma rolul de agregator al tuturor inițiativelor de transformare digitală din companie – devine un imperativ! Cum te pregătești?

  • Caută să înțelegi cum impactează dezvoltarea tehnologică organizația ta, participă la cursuri și conferințe de profil, citește articole de specialitate. Apoi, întreabă-te într-un exercițiu individual sau alături de echipă: cum se schimbă comportamentul clienților voștri în era digitală? Cum mai arată tabloul competitorilor voștri? Câte inițiative creative există acum în organizație? Cum vă folosiți de big data? Cum se schimbă în noul context ceea ce propuneți pieței (value proposition)?
  • Clarifică cu echipa de management ce face și ce nu face HR-ul în gestionarea procesului de transformare digitală – cine conduce acest proces în organizație și cine îl sponsorizează? Acestea sunt întrebări și clarificări vitale care vor evita suprapuneri de roluri și frustrări.
  • Fii proactiv în a anticipa cum se schimbă profilul de leadership în contextul transformării digitale! Care sunt competențele pe care un leader trebuie să le manifeste pentru a susține cu succes un proces de transformare digitală? Cum se schimbă procesul intern de stabilire a viitorilor lideri în acest context? Dar cel de recrutare? Ce schimbări vom aduce sistemului de măsurare a performanței astfel încât să creasca nivelul de IQ digital al întregii echipe manageriale? Ce sistem de expunere la proiecte cross-funcționale se poate crea pentru cei incluși în talent pool astfel încât să avem o accelerare a competențelor din zona digital?
  • Team Branding – Ce oportunitate are HR-ul de a-și întări rolul strategic în organizație ca partener de business în contextul acestui proces de schimbare? Ce oportunități de a întări brandul echipei HR la nivel regional există? Ce inițiative derulate cu succes pe plan local în zona de digital transformation pot fi preluate și la nivelul organizației regionale sau globale? Cum ne comunicăm poveștile de succes sau ceea ce am învățat din erorile noastre? Căci da, în contextul în care transformarea digital a organizației estompează roluri și crează altele noi, HR-ul are reale oportunități de a se repoziționa la nivel strategic în cadrul organizației!

Fiecare lider din HR are propriile sale povești de succes, proiectele sale relevante prin care viziunea companiei a devenit realitate. Fiecare lider din HR a gestionat sute de procese de schimbare de-a lungul experienței sale profesionale. Avansul tehnologic nu trebuie să sperie, e adevărat că transformarea digitală implică o schimbare profundă în ADN-ul organizației, însă în fața schimbării nu uita cine ești, nu uita victoriile tale, nu uita toate acele realizări care au construit profesionistul care ești astăzi. Pășește pe acest drum cu încredere și permite-le și altora să te urmeze și să primească îndrumarea ta!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Se învață sau nu leadership-ul?

Când se văd primele efecte ale unui program de coaching

Atitudine sau experiență profesională

Categorii:
Update

Amalia Sterescu - Leadership Consultant, Personal Branding Strategist, Public Speaking Coach, Author. Are 22 de ani de experiență profesională, activând atât în mediul corporate, dar și ca antreprenor. Începând cu 2012, Amalia Sterescu și-a început călătoria sa antreprenorială înființând Outsourcing Advisors, primul portal al comunității de outsourcing din România. Mai târziu, Amalia a fondat în 2013 Public Speaking School. Astfel, din 2013 până în prezent peste 1100 de profesioniști au fost instruiți personal de Amalia. Începând cu 2018, și-a extins aria serviciilor sale profesionale fondând BrandingYOU, prima agenție de branding personal din Europa de Est. Misiunea sa este de a-i ghida pe profesioniști, de a-i antrena în drumul spre next level, în business și nu numai, având la bază o experiență vastă în leadership, dar și o serie de calificări și certificări in coaching, public speaking si personal branding obținute cu cei mai buni profesioniști din lume.

Leave a Reply

*

*