dezvoltarea-leadership-ului
Leadership

Se învață sau nu leadership-ul?

Află cum să pregătești viitorii manageri!

Cum arată, de fapt, profilul liderului ideal? Este cel care inspiră oamenii alături de care lucrează, îi motivează ori de câte ori este nevoie, le oferă feedback constant și, nu în ultimul rând, ajută compania să crească având rezultate excepționale. Nu este vorba neapărat despre manageri, ci despre cei care sunt considerați lideri prin ceea ce reușesc să transmită echipei și celor din jur. Dar oare se învață acest leadership sau te naști cu el? Hai să vedem!

„Unele persoane au leadership-ul în sânge, însă ce trebuie spus foarte clar este că leadership-ul se învață. Anumite trăsături personale sunt de ajutor, dar se poate învață în școlile de business, din acest motiv există MBA-urile și programele de formare similare”, spune Sorin Faur, fondator la Academia de HR, companie de consultanță în resurse umane.

În același timp, Daniela Necefor, managing partner la compania de consultanță și executive search Total Business Solutions (TBS), spune că atât cu leadership-ul, cât și cu abilitatea de comunicare te naști, însă nivelul acestora poate crește prin diverse cursuri. „Din punctul meu de vedere nu oricine poate să fie lider, dar acest lucru nu trebuie privit ca un lucru rău, ci doar că trebuie insistat, lucrat pe anumite competențe”.

 

Leadership: cum ne asigurăm că promovăm sau angajăm pe cine trebuie?

Se spune că profesioniștii buni nu sunt și cei mai buni manageri, lideri. Și e firesc să fie așa, mai ales dacă e prima interacțiune cu experiența managerială. Iar pentru a-i ajuta să-și îmbunătățească abilitățile de lideri e important să aibă susținere și li se pună la dispoziție cursuri sau training-uri de leadership, spun specialiștii în recrutare.

„Manageri devenim prin numire, leaderi prin asumare și efort propriu, nimeni nu te poate numi lider, este ceva ce se câștigă. E bine ca, înainte de a promova un bun specialist să ne asigurăm că nu câștigăm un manager/lider slab, deoarece astfel de decizii au consecințe: frustrări, oameni care pleacă, procese disfuncționale. Nu este o știință exactă, dar criteriile după care se pot orienta companiile țin de etică, valori și caracter în primul rând, independență și autonomie, capacitatea de a inspira încredere, comunicare și relaționare”, explică Sorin Faur. 

Mai mult, din bagajul de cunoștințe al viitorului lider nu trebuie să lipsească nici abilitatea de comunicare.

„Un profesionist bun trebuie să știe să comunice foarte bine pentru a putea fi un lider bun. Dacă un profesionist este extrem de introvertit, mesajul lui s-ar putea să fie înțeles greșit. E important ca firmele să aibă un pool de angajați High Professionals pentru care să efectueze planul de carieră în cadrul organizației”, explică Daniela Necefor. 

Cum pregătim oamenii pentru poziții de leadership?

„Viitorii manageri/lideri trebuie pregătiți din timp și ajutați să crească înainte de a fi numiți. Sigur că anumite abilități se vor dezvolta doar după promovare, dar riscul unui eșec și riscul unor consecințe negative va fi substanțial mai mic”, spune Sorin Faur. 

 

 

Există diverse programe speciale dedicate managerilor la început de drum și gândite astfel încât să ajute acești oameni să înțeleagă exact ce înseamnă leadership, ce au de făcut și ce greșeli trebuie să evite. 

„Se pot efectua planuri de training-uri care să faciliteze atât pentru angajații foarte buni profesional, cât și pentru companie acel succession planning și un plan de completare a abilităților de care are nevoie un angajat și implicit și compania”, spune Daniela Necefor. 

Așadar, e important să punem accentul pe selecția viitorilor manageri, dar și pe pregătirea lor, căci riscăm să pierdem angajați valoroși. Oamenii părăsesc managerii, nu companiile!

 

Ți-a plăcut articolul? Citește și:

Cum învățăm în 2020? Cele mai noi trenduri

Atitudine sau experiență profesională? Tu ce alegi?

Ce ne învață sportul de performanță?

Categorii:
Leadership

Editor // Absolventă de Relații Economice Internaționale (ASE Bucureşti), scrie de peste doi ani despre provocările cu care se confruntă piața muncii. Pasiunea pentru nevoile angajaților și ale companiilor a descoperit-o în 2014, când a luat contact prima oară cu HR-ul. Ulterior, a ocupat poziția de editor la Ziarul Financiar.

Leave a Reply

*

*