[Wellbeing@Work] 7 lecții de la un psiholog ca să menții echipa în cea mai bună formă
Beneficii

[Wellbeing@Work] 7 lecții de la un psiholog ca să menții echipa în cea mai bună formă

Cum faci să le fie bine și lor, dar și ție

Cine nu și-ar dori o echipă cu performanțe ridicate pe tot parcursul anului? Ce lider nu visează la un dream team care să funcționeze excelent? Cărui manager nu i-ar plăcea un colectiv compus din persoane proactive, care găsesc cu ușurință soluții creative la probleme? Toate aceste deziderate sunt mai ușor de îndeplinit dacă sănătatea emoțională a oamenilor din echipă devine o prioritate constată, dacă mizezi pe forța unui leadership empatic, precum și dacă îți încurajezi colegii să impună limite sănătoase atunci când situația o cere.

Și nu o spunem doar noi, ci și Alexandra Mihaela Olaru, Psiholog Medicina Muncii în cadrul Hyperclinicii MedLife Iași. Cu ajutorul ei, am conturat 7 lecții de care merită să ții cont atunci când îți propui să acorzi mai multă importanță wellbeing-ului la job, să înveți să citești indicatorii care trădează probleme în echipă și să cauți soluții pentru gestionarea stresului.

 

1: Pune preț pe starea de bine a oamenilor tăi!

Un job full-time înseamnă o treime din zi dedicată vieții profesionale. Dacă în viața personală, fiecare are libertatea de a-și organiza timpul și de a face lucrurile așa cum crede de cuviință, la job lucrurile se schimbă, fiind influențate de profilul de activitate al organizației, valorile companiei, precum și de oamenii din echipă și de manageri. Starea de bine, însă, nu ar trebui să fie considerată opțională la locul de muncă, ba dimpotrivă, ar trebui să se regăsească în mindsetul organizațional și să reprezinte o prioritate. De ce? Pentru că gradul de wellbeing al oamenilor din echipa ta determină succesul afacerii. „Crearea unui spaţiu propice şi cu un impact pozitiv asupra stării de bine a angajaţilor poate face o diferenţă importantă pentru relaţia dintre angajat şi angajator, dar şi pentru ascensiunea business-ului. Prezenţa unui nivel crescut de wellbeing la birou ajută ca angajatul să privească jobul drept un loc stabil şi benefic pentru starea sa și, automat, va acorda mai multă atenţie sarcinilor. Un angajat fericit, sănătos şi apreciat va fi un angajat productiv. De asemenea, el nu va lua în calcul schimbarea locului de muncă în perioada imediat următoare”, punctează Alexandra Mihaela Olaru, Psiholog Medicina Muncii în cadrul Hyperclinicii MedLife Iași.

 

2: Reperează semnalele de alarmă!

Semnalele de alarmă în ceea ce privește starea de bine a echipei tale pot fi subtile sau extrem de vizibile, dar indiferent de intensitatea lor, n-ar trebui ignorate. Ele sunt ca un barometru al sănătății organizației tale și sunt primul pas pe care îl poți face pentru a restabili echilibrul.

Semnalele pot varia: de la un moral scăzut, un grad mare de absenteism, conflicte între membrii echipei, până la rezultate sub medie și chiar fluctuații negative în rata de retenție a angajaților. „Un element esenţial pentru a monitoriza satisfacţia echipei ar fi frecvenţa apariţiei conflictelor în echipă. Productivitatea scade când angajaţii nu reușesc să se înţeleagă, să ajungă la un numitor comun sau să îndeplinească anumite sarcini împreună. Alți indicatori relevanți pentru măsurarea satisfacției ar mai fi gradul de absenteism la locul de muncă sau fluctuaţia de personal. Neprezentarea la locul de muncă este asociată adesea cu probleme de sănătate, iar cu cât nivelul de absenteism este mai ridicat, cu atât întreaga echipă are mai mult de suferit. Fluctuațiile de personal sunt normale în orice companie, însă, atunci când au loc cu o frecvență foarte mare, pot fi un semn al manifestării unor disfuncționalități – fie că vorbim de o încărcătură prea mare de sarcini, de un grad de complexitate prea ridicat al acestora sau de un mediu de lucru ostil”, detaliază psihologul.

Odată identificate aceste „simptome” care afectează wellbeingul echipei, poți găsi soluții și poți lua măsuri concrete care să răspundă nevoilor echipei tale.

 

MedLife banner

 

3: Fii atent la relațiile dintre oameni!

Nu e o surpriză faptul că, pentru mulți angajați, o sursă principală de stres la locul de muncă este managerul, atunci când acesta abordează un stil de conducere autoritar. Acel tip de manager care nu are disponibilitate pentru relaţii personale, priveşte rezultatele (doar) în mod obiectiv şi organizează cu precizie procesul de îndeplinire a sarcinilor, fără a lăsa membrilor de echipă posibilitatea de a contribui. Acesta preferă mai degrabă relaţia de tipul conducător – subordonat și îi priveşte pe angajaţi ca pe nişte instrumente cu care îşi duce la bun sfârşit sarcinile. Recomandarea specialistului pentru o astfel de situație este integrarea managerului în programe de leadership şi de comunicare, pentru ca el să fie capabil să se adapteze şi să se conecteze cu angajaţii. Livrarea rezultatelor și atingerea obiectivelor setate nu se ating neapărat prin presiune și control, ci mai degrabă prin investirea oamenilor cu încredere, printr-o bună comunicare și acordarea de suport.

De asemenea, adesea apar conflicte tacite sau verbalizate și între colegi sau între angajați și manager, conflicte ce pot porni de la personalităţi diferite, convingeri şi idei opuse. În cazul acestor situații, Alexandra Mihaela Olaru recomandă un curs de gestionare a emoţiilor negative trăite anterior, dar şi un curs de comunicare – acestea pot ajuta ambele părți să înțeleagă că dreptatea este întotdeauna la mijloc și pot conduce la înnodarea relațiilor dintre oameni.

 

4: Încurajează discuțiile deschise!

De multe ori, există reticență din partea oamenilor de a vorbi deschis despre problemele lor. Acele persoane care au curajul să vorbească sunt extraverte, ceea ce înseamnă că nu se tem de judecata celorlalți și sunt deschise să discute sincer și onest despre ceea ce simt. E de apreciat faptul că, în ultimii ani, se discută tot mai mult despre sănătatea emoțională pe piața muncii, ceea ce duce, ușor-ușor, la normalizarea acestui subiect, cu un rol esențial pentru bunăstarea angajaților și a companiilor. „Când ne lovim de factori care ne afectează sănătatea emoțională, avem nevoie de suport, încurajare, bunăvoinţă, ascultare, de aceea e important ca aceste discuții să fie orientate mereu pe om și pe nevoile acestuia. O atitudine agresivă și lipsită de empatie poate face ca angajatul să se izoleze social, să nu mai aibă încredere în angajator și-n intențiile sale şi să accentueze faptul că acesta are o problemă, în loc să se caute soluții”, mai subliniază psihologul MedLife Alexandra Mihaela Olaru.

PRIMEȘTE CELE MAI NOI ARTICOLE DIRECT ÎN INBOX👇

 

5: Fii receptiv la feedback-ul oamenilor din echipă!

Indiferent de problemele cu care se confruntă oamenii, tu joci un rol esențial în readucerea echilibrului în echipă. Uneori poate fi dificil să primești în mod deschis feedback-ul colegilor tăi, dar aceasta este o măsură necesară pentru a putea îmbunătăți gradul de satisfacție al oamenilor din echipă. Psihologul MedLife îți recomandă să fii proactiv în această direcție, să setezi discuții individuale cu colegii sau să faci sondaje colective pentru a le da ocazia oamenilor să-şi exprime opinia și poate chiar neumulțumirile. Prin intermediul sondajelor de satisfacţie, se descoperă carenţele din organizație, iar astfel îți va fi mult mai ușor să creionezi un program de wellbeing personalizat. Discuțiile transparente și deschise, dar și măsurile concrete luate în urma lor, le demonstrează membrilor din echipă faptul că și ei au un cuvânt de spus, iar acest lucru conduce la crearea unui climat de muncă stabil, bazat pe încredere.

 

6: Oferă (și) soluții concrete!

Am vorbit despre importanța stării de bine a echipei, despre semnele care anunță că sunt anumite probleme, despre ascultarea angajaților, iar acum a venit rândul soluțiilor care pot face diferența pentru oamenii tăi. Psihologul Alexandra Mihaela Olaru are câteva sugestii numai bune de implementat: „Sunt foarte multe modalități care contribuie la îmbunătăţirea stării de bine la locul de muncă. Printre acestea, cred că de foarte bun augur sunt cursurile de dezvoltare personală, pe teme precum: performanţa echipei, gestionarea conflictelor, comunicare eficientă, time management. Nu aș exclude nici workshopurile pe teme legate de încurajarea și cultivarea hobby-urilor, care pot aduce foarte multă satisfacție oamenilor. Pe lângă posibilitatea de a participa la cursuri de dezvoltare personală, s-a observat o îmbunătăţire a stării de bine la locul de muncă prin implementarea abonamentelor de servicii medicale la clinicile private. Acestea nu doar că încurajează prevenția și îi ajută pe oameni să descopere la timp dacă au o anumită problemă de sănătate, dar le oferă și mai mult confort financiar prin accesul gratuit sau cu reducere la unele servicii. În aceeași categorie intră și asigurările medicale, care funcționează ca o plasă de siguranță pentru situații neprevăzute. Foarte importante sunt și flexibilitatea programului sau posibilitatea lucrului de acasă, mai ales după anii de pandemie. Orice strategie ce ajută la detensionarea angajatului şi la motivarea lui de a alege un stil de viaţă sănătos va avea drept rezultat o echipă cu oameni împliniți şi fericiți”.

 

7: Măsoară impactul inițiativelor de wellbeing!

Dacă tot ai muncit atât pentru a creiona cea mai bună strategie de wellbeing pentru echipa ta, ar fi păcat să nu analizezi și rezultatele ei. Psihologul spune că un bun indicator pentru a măsura impactul iniţiativelor luate în companie asupra stării de bine a angajaţilor este productivitatea. Un angajat ascultat, înţeles şi apreciat va fi întotdeauna un angajat productiv, proactiv şi loial, care contribuie la atingerea obiectivelor de business ale companiei, vine cu idei noi și reușește să gestioneze situațiile complicate. Un alt aspect pe care îl poți lua în calcul este monitorizarea absenteismului și a concediilor medicale, respectiv evoluția acestora de la o perioadă la alta. Dacă acestea sunt menținute la un nivel cât mai scăzut înseamnă că vorbim de un mediu de lucru sănătos și echilibrat. În plus, sondajele despre care discutam anterior sunt o altă modalitate de a afla cât de bine funcționează strategia ta.

În concluzie, sănătatea emoțională a angajaților a fost și rămâne o componentă importantă a succesului organizațional. Pentru a menține echipa în cea mai bună formă, trebuie să fii atent la semnalele de alarmă, să oferi soluții palpabile și să măsori impactul inițiativelor de wellbeing. Cu o abordare dedicată și conștientă, poți contribui, la rândul tău, la crearea unui mediu de lucru sănătos și echilibrat, care să conducă la performanțe ridicate și succes pe termen lung.

***

Acest articol este susținut de MedLife, liderul pieței de abonamente medicale, și NN, liderul pieței de asigurări de viață, și face parte dintr-un demers de conștientizare a importanței grijii față de sănătatea angajaților pentru succesul unei companii.

MedLife continuă să sprijine dezvoltarea sănătoasă a business-urilor, fiind primul operator medical privat ce oferă abonamente medicale cu acoperire 360°. Companiile au la dispoziție o soluție integrată pentru protejarea oamenilor din echipă, sub forma unui abonament complet, care poate include servicii medicale de diagnostic și tratament în aproape 700 de unități medicale proprii și partenere, asigurare de sănătate de grup NNCare, dezvoltată împreună cu NN Asigurări de Viață, servicii de wellness prin intermediul Sweat Concept și servicii de sănătate orală la DENT ESTET.

 

Ți-a plăcut articolul [Wellbeing@Work] 7 lecții de la un psiholog ca să menții echipa în cea mai bună formă? Citește și:

Ce poți face pentru starea de bine a echipei

4 pași prin care poți asigura bunăstarea echipei

Cele mai comune afecțiuni în munca de birou

Categorii:
BeneficiiFocus

Managing Editor // Absolventă a Facultății de Administrarea Afacerilor din cadrul Academiei de Studii Economice București a dat în 2008 de gustul jurnalismului și, de atunci până în prezent, încearcă să combine latura practică, realistă, insuflată de facultate, cu cea magico-escapistă a scrisului. La We Are HR și eJobs este atât ochiul critic, analitic, cât și creator de conținut. Iubește în special interviurile realizate cu lideri, antreprenori și specialiști în HR care-i oferă o altă perspectivă, una extrem de aplicată, asupra pieții muncii.

Leave a Reply

*

*